Izrael vs Gaza: reálné RvR
Operace Lité olovo byla zahájena 27. prosince 2008. Izrael začal bombardovat pásmo Gazy v Palestině s cílem zničit hnutí Hamás, které v Gaze vytlačilo opoziční stranu Fatah a permanentně ostřelovalo Izrael podomácku vyrobenými raketami. Argumenty pro a proti se okamžitě objevily ve všech médiích a Česká republika jako předsednická země Evropské unie se má diplomaticky co ohánět. Jak situaci v Evropě mimojiné ovlivní podobné události zpracovává nová edukativní hra Evropa 2045určená pro výuku na základních školách. Podívejme se ale, jak na konflikt v Gaze reaguje herní komunita. Válka jí rozhodně nenechává chladnou a v záplavě názorů se i z herního rybníka dají vylovit zajímavé zpolitizované hry.
Během posledních týdnů se rozšířilo globální portfolio flashových her o tři nové přírůstky, které jednoduše upozorňují na problémy Izraele a Gazy. V anonymní satiře Raid Gaza! hráč staví izraelskou vojenskou základnu a vysílá na Gazu letecké, raketové a pozemní útoky. Izraelské zbraně vždy přesně trefí cíl (například školu nebo nemocnici), zatímco rakety Hamásu zběsile opisují osmičky nad pouští, aniž by do Izraele doletěly. Finální skóre je spočítáno podle poměru mrtvých Arabů a Židů, dodatečné finance na nákup raket dostáváte po telefonátu do Spojených států, které pošlou „humanitární pomoc“. Hra, která vyšla pouhých několik dní po zahájení operace Lité olovo, jednostranně obviňuje Izrael jako všemocného agresora. Oproti tomu Save Israela Iron Domesází na obhajobu Izraele. Hráč je nucen likvidovat rakety Hamásu, které dopadají na osídlení v krajině. Obě hry staví Izrael do pozice země, která se musí bránit nekonečným záplavám raket země-země. Ani jeden z interaktivních výtvorů se nedá považovat za objektivní, převládají v nich snahy o zmanipulování názoru. Širší možnosti pro diskusi poskytují místa, kde hráči běžně komunikují v reálném čase, tedy online hry.
Lakmusovým papírkem závažnosti situace je, jako ostatně pokaždé, když se ve hrách ventilují problémy reality, Second Life. Jeho uživatelé reagují na světové události prakticky ve chvíli, kdy se stanou. Díky zpravodajským serverům, které zpracovávají život virtuálních občanů s novinářskou pečlivostí a objektivitou tedy víme, že při zahájení raketových útoků Izraela na Gazu se u virtuální usedlosti SL Israel sešla skupina aktivistů s transparenty a palestinskými vlajkami. Podle novináře Wagnera Jamese Ause objevovaly i fotky mrtvých arabských dětí. Správkyně města byla nakonec nucena lokaci zamknout, protože projevy demonstrantů prý přesahovaly únosnou mez. Po čase se lidé stáhli do soukromých debatních prostor, kde si vyjasňovali názory – vedle sebe na lavičce seděl americký Žid a kanadský muslim a konverzovali o celé situaci, aniž by navzájem vznášeli obvinění. Skutečného Palestince byste zřejmě v těchto dnech u terminálu v Gaze nezastihli (elektřina funguje na principu ruské rulety) a Izraelci mají také trochu jiné starosti. Přesto přenesení konfliktu do virtuálního prostoru ukazuje, že hráče politika zajímá a jsou schopni se k ní vyjadřovat.
Právě z toho důvodu si diplomat James Glassman vybral Second Life jako platformu, kde může diskutovat s káhirskými novináři a blogery. V téměř hodinovém projevu odpovídal několika avatarům (kupodivu chyběl mluvící králík) na otázky týkající se politiky Spojených států a vyjádřil se i k izraelskému problému. Glassman kopíroval oficiální stanovisko Spojených států, jmenoval problémy jako je pašování zbraní, Hamás jako teroristická organizace a označil Egypt za lokální velmoc s možností protlačit mírové řešení konfliktu. Zajímavější je ale jeho vyjádření k samotné tiskové konferenci v Second Life, kterou považoval za minimálně stejně hodnotnou, jako jsou velké tiskovky s tím rozdílem, že v Second Life alespoň všichni poslouchají, co říká a mohou okamžitě reagovat. Samotné vystoupení dokumentuje sílící tendenci akceptování virtuálních prostor jako svébytných arén pro politické projevy. V současnosti ale jen minimum zásadních online her umožňuje svobodné projevy politické uvědomělosti.
Pro hráče World of Warcraft zůstává pochod elfů a trpaslíků skandujících „svobodu Palestině“ jen zbožným přáním. Tam, kde není možnost demonstrovat ve virtuálním světě své názory, vystupují hráči na diskusních fórech. „Bych to tam vybombardoval z oběžné dráhy,“ říká přesně ve filozofii své hry hráč EVE Online. Ostatní přizvukují a podobně jsou na tom diskuse u World of Warcraft, Warhammer Online nebo Star Wars Galaxies. Diskuse po několika rozumných příspěvcích upadají do hádek a nepodložených argumentů a jsou maximálně důkazem, že mladí hráči nemají dostatek kritického uvažování. Jak se říká, na internetu se věci mění téměř rychlostí světla. Proto se dá očekávat, že za pár let budou mít online hry a hráči širší možnosti, jak se vyjadřovat k politickým problémům. Pro letošní rok stačí, že se obecní uživatelé interaktivní zábavy snaží naklopit žebříky ke zdi, která podle obecného názoru odděluje „zábavu“ od „vážných věcí.“ Například Barack Obama je znám svými pozitivními názory na digitální sféru, takže jeho příští tiskovka může být v Second Life. Proč ne?