Hrej.cz Spirits of Metropolis Článek

Indie koktejl – logicko-adventurní margarita

tomas-nadrchal
Tomáš Nadrchal
12. 9. 2009 22:53 1 Sdílej:
Reklama
Reklama

Léto už se s námi pomalu loučí, namísto chladivých, osvěžujících drinků to pomalu bude chtít oprášit svařák, grog, případně něco ostřejšího na zahřátí. V našem indie baru jsme pro vás nachystali novou pochoutku, do níž jsme přimíchali dvě logické hříčky, Osmos a Spirits of Metropolis, a jakožto třešničku na dortu parádní adventuru Time Gentleman, Please!.

Osmos

Jeden chytrý muž naší fyzikální historie kdysi formuloval větu, v níž popisoval zákon akce a reakce, tedy, že každá akce vyvolá protikladnou reakci. Byl jím Isaac Newton, jenž tuto skutečnost formuloval do svého třetího Newtonova pohybového zákona. Někoho by mohlo napadnout, proč se proboha na herním webu rozepisuji o fyzikálních zákonech, nehráblo mi? Ne, nebojte, tento zákon se totiž stal hlavní inspirací pro nezávislé tvůrce ze studia Hemisphere Games, tvůrců kvalitní a zábavné casual hříčky Osmos. Ta by na první pohled mohla připomínat výtečné Feeding Frenzy od PopCap Games anebo začátek skvělé komerční záležitosti Spore, v níž se hráč s relativně malým tvorem snaží pozřít tvory menší, zároveň však se chce vyhnout sežrání od jiné, větší potvory.

Základní myšlenka sice zůstává v podstatě stejná, pouze si místo živočichů představte zárodky organické hmoty plovoucí v prostoru. K uvedení do pohybu stačí jediné – vypustit na některé straně kousíček hmoty, díky čemuž se koule začne pohybovat opačným směrem. A právě v tuto chvíli přichází na scénu to, díky čemuž je Osmos tak jedinečným titulem – taktizování. Hráč musí velmi důkladně promýšlet, jak naloží s hmotou, kterou už ukořistil. Pakliže se totiž vydá na opačnou stranu prostoru, bude muset značnou část obětovat, což zvyšuje riziko pohlcení od jiné hmoty. Může ale také vyslat menší částečku hmoty proti větším uskupením, čímž je rozpohybuje a zpřístupní si tak cestu za cenu, že se protivníci zvětší a představují větší hrozbu… Náplně úrovní se přitom skládají povětšinou ze snahy dosáhnout co největšího rozměru, lovení určených organických hmot, vyhýbání se antihmotě apod., což je nejen díky výtečnému fyzikálnímu modelu a parádní grafice skvělou zábavou na dlouhou dobu. Vytknout se dá snad jen vysoká obtížnost, která by méně trpělivé hráče mohla odradit, pro ty ostatní je vítěz ceny D2D Vision Award z letošního IGF jasnou volbou.

Hratelná demoverze
Autor: Hemisphere Games
Hodnocení redakce: 8/10

Spirits of Metropolis

Studio Vertigo Games se na nezávislé scéně proslavilo hned několika tituly, osobně bych zmínil například oba díly Ac!dbomb, jež si, stejně jako ostatní freeware tituly tohoto týmu, můžete stáhnout i z našeho freeware archivu. Spirits of Metropolis se zcela bez pochyb zařadí mezi stovky dalších logických rychlíků, v nichž mají hráči za úkol nějak pospojovat tři a více stejně barevných kostiček. Ale nebojte se, nejde o žádný prachobyčejný klon Zumy, Bejewelled a dalších, kdepak, ke zdárnému dokončení více jak stovky úrovní budete potřebovat pořádnou dávku důvtipu. Vysvětlím – hráč musí měnit barvy kostek tak, že vždy třetí stejná barva v řadě, bráno od bílého počátku, při finálním stisknutí tlačítka exploduje a umožní detonaci i řetězcům nacházejícím se v její blízkosti.

V praxi to znamená, že vytvoříte-li hada, kde se nachází 1x bílá, poté 3x červená, 3x žlutá, … a stisknete na závěr tlačítko pro detonaci, veškeré kostky explodují, a pakliže budete mít dostatek bodů, úroveň bude zdárně dokončená. Pakliže ne, musíte zčernalé kameny nahradit barevnými a opět vytvářet další a další řetězce. Na první pohled poněkud složitý koncept se rychle vžije do krve, což umožní průchod hratelnostním orgiím všeho druhu. Logický rychlík Spirits of Metropolis, byť byl postaven na mnohými proklínaném GameMakeru, se těší velmi kvalitnímu audiovizuálnímu zpracování. Jednotlivým úrovním dodává patřičný náboj stylová hudba na pozadí, po zdárném dokončení kola přijdou výbuchy a nad městem vysvitne nová hvězda…

Hratelná Demoverze
Autor: Vertigo Games
Hodnocení redakce: 7/10

Time Gentleman, Please!

Dvojice logických hříček sice vytváří dobrý základ pro náš aktuální indie koktejl, tu správnou příchuť dostane ale až po přimíchání humorného adventurního kousku Time Gentleman, Please!. Jde o volné pokračování příběhu z freewarovky Ben There, Dan That!, která nás upoutala v srpnu loňského roku. Pakliže jste BTDT nehráli, nevěste hlavy, hned v úvodních několika dialozích se dozvíte vše podstatné, co byste z předchozího děje potřebovali vědět. Ben a Dan se tentokráte vydají do minulosti, například do roku 1945, aby zde zabránili vynálezu ramínka na šaty. Dostanou se tak do alternativní historie, v níž se setkají nejen s Adolfem Hitlerem, který zrovna podniká útok se svou armádou klonovaných dinosaurů. Ano, čtete správně, nezbláznil jsem se. Pánové ze Zombie Cow Studios pravděpodobně od raného věku dopují nadprůměrné dávky vtipné kaše, Time Gentleman, please! se totiž stejně jako předcházející Ben There, Dan That! vyznačuje velmi brutální porcí humoru, jež staví především na geniálně napsaných dialozích mezi Benem a Danem. K tomu si připočtěte rozevlátou, úšklebky a gagy doslova nabitou grafickou stránku, příjemné ozvučení (mimo dabingu) a zhruba pět-šest hodin zábavy, což dělá z Time Gentleman, Please! záležitost rozhodně hodnou pětidolarové investice.

Hratelná demoverze
Autor: Zombie Cow Studios
Hodnocení redakce: 8/10

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz