Hrej.cz Hyper Scape Článek

Hyper Scape - dojmy z bety

radek-raudensky
Radek Raudenský
21. 7. 2020 10:30 4 Sdílej:
Reklama
Reklama

Díky průpovídkám v hPodu jste zřejmě poznali, že jsem v zásadě milovníkem battle royale her. I když mám každý rok pocit, že tento žánr už nemůže ničím obohacen, vždy mě některé hry dokážou překvapit – po H1Z1 přišlo PUBG s taktičtějším přístupem, Fortnite naopak přinesl naprostou arkádu. Darwin Project zajímavé zapojení „režiséra“ hry, Apex Legends zase velmi rychlý spád hry po seskoku na mapě.

Jenže na pozadí těchto úspěšných titulů (i když Darwin Project bohužel končí) stojí desítky jiných her, které ukázaly, jak se to dělat nemá, stejně jako to bylo u každého žánrového boomu. Vzpomenout můžeme na Cuisine Royale, Ring of Elysium či Realm Royale. V tuto chvíli tak máme zavedené značky, které si své místo stále drží, a mezi sebe už nikoho jen tak nepustí. A do toho všeho přichází Ubisoft. Francouzské studio s pochroumanou pověstí tvorby megalomanských open-world her dle jednoho receptu se rozhodlo ukázat vlastní battle royale, který sice vzbudil ohlas, respektive velké halo, reakce ale rozhodně přehnaně nadšené nebyly. Protože Ubisoft, že. Ale nesuďme knihu podle obalu, zaslouží si Hyper Scape trpět ve stínu svých tvůrců?

MOUDRÁ A NADUTÁ HLAVIČKA

Položme si otázku, proč se vůbec Ubisoft rozhodl vytvořit vlastní battle royale hru. Důvod bude nejspíše prostý – peníze. Battle royale hry, lépe řečeno free-to-play hry obecně, dokáží do kasičky studií přinést velké peníze. U Apex Legends se příjem odhaduje okolo 400 milionů dolarů za uběhlý rok – za to by šlo vytvořit jedenáct Kingdom Come: Deliverance nebo jedno celé Grand Theft Auto V - a podle DFC Intelligence má zisk battle royale her obecně dosáhnout 5 miliard dolarů.

Skutečně se totiž v hlavách projektových manažerů dokázalo zformovat něco, co ještě žádná velká battle royale hra neukázala.

Zatímco EA vzalo své „střílečkové“ studio Respawn a nechalo jej postavit titul na základě Titanfallu, Ubisoft do této role posadil Ubisoft Montreal, které stále pracuje na Rainbow Six Siege. Taktéž tedy pracuje s velkými zkušenostmi se žánrem FPS. A už z prvního zapnutí hry je poznat, že na hře pracoval tým, který ví, jak vypadá dobrý pocit ze střílení.

I když jsem tomu sám z počátku nechtěl věřit, a myslím si, že titulu dával naděje málokdo, Hyper Scape dokázal do žánru opět přinést inovaci. Skutečně se totiž v hlavách projektových manažerů dokázalo zformovat něco, co ještě žádná velká battle royale hra neukázala. Za to si už předem zaslouží obdiv, na úspěch to ale rozhodně nestačí. Nápad je totiž jen začátkem.

HYPEBEAST VE MĚSTĚ

Co tedy Hyper Scape přinesl? Je toho spousta. Už při prvním spuštění zjistíte, že se na taktický přístup moc hrát nebude, přičemž stačí jedno pootočení myší a uběhnutí pár metrů. Už při těchto pár úkonech poznáte, že při vývoji někdo hojně konzumoval energetické nápoje a své nadšení a energii vložil právě do pohybového aparátu hry.

Samotná akce se odehrává na středně velké mapě zasazené do města. I zde projekt podniká obrovský krok do neznáma – žádný battle royale hráče dosud nenechal bojovat pouze ve městě. Ale Hyper Scape si z toho bere to nejlepší – jelikož se pohybujete v zástavbě, logicky nebudete jen pochodovat po ulici. Celý souboj o korunu nejlepšího se odehrává na střechách budov, kam vás popohánějí různé boosty vystřelující vaši postavu do vzduchu.

Velmi rychlé hře je uzpůsobeno i vylepšování zbraní. Nečekejte žádné pečlivé rozhodování mezi vertikálním nebo horizontálním front gripem ani hledání té nejvzácnější zbraně. Hlavu si nemusíte lámat ani nad tím, jestli je vaše zbraň automatická, nebo poloautomatická. Hyper Scape přináší velkou jednoduchost – zkrátka do ruky popadnete první zbraň, kterou na podstavci uvidíte, a vylepšujete jí sbíráním stejného modelu pořád dokola. Tady totiž není čas na odpočinek.

Tento zběsilý mix není špatný, a dokonce je velmi zábavný.

Pokud jste si mysleli, že už toto působí primitivně a rychle, přináší Ubisoft na zlatém podnose další specialitu. A to jsou kouzla, respektive hacky. Těch je hned několik a vaše postava může, stejně jako u je tomu u zbraní, disponovat dvěma. Jejich použití je různé – vykouzlí před vámi vysokou zeď, přemění vás do obrovské koule, uzdraví vás, teleportuje vás nebo díky nim vyskočíte do vzduchu, jako Hulk se vrhnete střemhlav zpět dolů a rozdrtíte vašeho nepřítele – nebo kus betonu. To už je jedno.

CO PO MĚ CHCEŠ?

A jak se to vlastně hraje? Pokud jste nikdy žádnou battle royale akci nezkoušeli, nebo vaše zkušenosti končí po jednom zápase ve Fortnite, bude porovnání opravdu těžké. Totiž, Hyperscape je jako Apex Legends na pervitinu. To znamená několikanásobně rychlejší než Fortnite a přibližně o tři jedničkové Fabie (a o půl jednačtyřkové pistáciové, pozn. redakce) akčnější, než Call of Duty Warzone. A to si opravdu nedělám legraci.

I když si myslím, že mé schopnosti v tomto žánru nejsou s léty praxe úplně zanedbatelné, a v každém battle royale titulu mám za sebou alespoň několik vítězných tažení, v Hyper Scape se mi nepodařilo vyhrát ani jednou. Ba dokonce jsem se do poslední fáze hry, tedy do objevení královské koruny, probojoval pouze dvakrát. A je to nejspíše kvůli tomu, že jsem se jako malý nenarodil s čtyřma rukama, sedmi páry očí a poruchou soustředění, protože právě to, dle mého, hraní Hyper Scape vyžaduje.

Totiž, spojení ovládání rychlejšího než v Apex Legends, a dříve zmíněných schopností míchá nebezpečný koktejl, ve kterém skutečně zvítězí jen ti nejrychlejší, nejnadopovanější a nejbláznivější. Díky použití až nezvyklých zbraní, mezi které se mimo klasických pušek a SMG řadí například energetický odpalovač, granátomet nebo rotační kulomet, se i souboj jeden na jednoho stává nepřehlednou změtí pohybů, úskoků, prolétajících střel, energetických koulí a granátů. Z povzdálí pak může souboj těchto dvou hráčů vypadat jako střet dvou rozzuřených veverek, z nichž se stane jedna velká chlupatá koule. Právě z takových jsem většinou odcházel jako poražený. Pokud vám snad přijde, že v multiplayeru Call of Duty pořádně netušíte, co se děje a máte v soubojích zmatek, asi se příliš nechytíte. Hyper Scape totiž tempo tlačí ještě o dva levely výše.

Nepochopte mě špatně. Tento zběsilý mix není špatný, a dokonce je velmi zábavný. Představuje opět zcela jiný přístup, a mě inovace baví. Pokud se v souboji alespoň trochu zorientujete, začíná být Hyper Scape skutečnou zábavou, a to hlavně při hraní v partě. Ubisoft se rozhodl využít mrtvoly hráčů, a tak se vaše postava po smrti stane duchem, který se může volně pohybovat po mapě. Svému kamarádovi tak pomůžete s nalezením toho posledního zalezlého nepřítele, který dobře hodil granát, a následně zamíříte k jeho mrtvole, která nově slouží jako bod pro respawn. Někdy se až sám sobě divím, jak málo fantazie bych při vývoji her měl.

ALE FAKT TI TO CHUTNÁ?

Jak už jsem zmínil, Ubisoft skutečně přinesl s Hyper Scape mnoho novinek, které dosud žádní vývojáři úspěšně neukázali. Kromě toho spuštění hry doprovázela velká kampaň na Twitchi, zejména díky úzké propojenosti s platformou. Diváci mohou skrze Twitch hlasovat o různých událostech ve hře, mimo jiné snížené gravitaci, neomezených nábojích nebo všude ležících bednách pro uzdravení.

To vše je navíc doprovázeno stručným příběhovým pozadím, které toho zatím příliš neobjasňuje. Je však naprosto jasné, že se, stejně jako to dělá EA u Apex Legends, bude Ubisoft snažit komunitu udržet právě přes vyprávění příběhu. Jenže tady nastává problém – dokáže to?

Popisovaný chaotický gameplay je pro nováčky až příliš složitý a na seznámení s žánrem existují rozhodně mnohem vhodnější hry.

Otázka je to velmi zapeklitá, a odpověď závisí na spoustě faktorů. Prvním je, pro koho je vlastně Hyper Scape určen. Podle mého to rozhodně nejsou hráči, kteří nikdy nehráli battle royale hry. Popisovaný chaotický gameplay je pro nováčky až příliš složitý a na seznámení s žánrem existují rozhodně mnohem vhodnější hry. Hyper Scape navíc přišel celkem pozdě – v době, kdy většina konkurenčních projektů dávno hýčká zavedenou komunitu. Navíc se hra sice snaží odlišit hratelností, do celkového světa ale nedává „duši“. Není zde něco, co by vás u hraní déle drželo. Alespoň zatím.

AUT VINCERE AUT MORI

I když chápu, proč se Ubisoft snaží rozjet vlastní battle royale, je pro mě záhadou, proč nepřišla dříve. I přes první pocit ze hry dokázali kanadští vývojáři zajištění léty zkušeností vytvořit jedinečnou hru, která nabízí zážitek jako žádná jiná. Teprve čas však ukáže, jestli právě přehnaně nadopovaná hratelnost a město bez duše nebude důvodem, proč Hyper Scape po pár měsících hráči opustí. To vše jsou ale pouhé spekulace a emoce – Hyper Scape se stále nachází v otevřeném beta testování s plnou verzí v nedohlednu.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz