Area 51 Článek Hry na stříbrném plátně

Hry na stříbrném plátně

Martin Klekner

Martin Klekner

4. 11. 2007 23:56 8
Reklama
Reklama

Zatímco herní zpracování úspěšných filmů již v dnešní době víceméně nikoho nepřekvapí (naopak spíše překvapí, když se ziskuchtiví vývojáři oblíbeného tématu nechytí), filmová zpracování úspěšných her ještě zdaleka nejsou na denní pořádku. Velkou praxi v tom mají především v Japonsku, kde se série jako Pokémon a Final Fantasy dočkaly poměrně solidního úspěchu, západní autoři si však k adaptacím oblíbených her hledají cestu jen velice neochotně. Evropské publikum si v posledních letech mohlo užívat snad jen díla jako Resident Evil (první díl vydělal jen v USA 40 milionů dolarů, druhý již 51 milionů), Tomb Raider (první díl 131 milionů, druhý jen 65 milionů) či Silent Hill (pro mnohé jedna z nejzdařilejších herních adaptací vydělala „pouhých“ 56 milionů), proklínat naopak mohli daleko víc propadáků (Bloodrayne, House of the Dead, Alone in the Dark, Doom atd.). Do budoucna se však naštěstí blýská na lepší časy.

Většina herních plátků jen sem tam utrousí nějakou tu informaci o nově připravovaném / čerstvě zrušeném / v nedohledno odloženém filmovém předělávce oblíbených gamesek, článků, shrnujících vše, co se na nás v nejbližší době chystá, je však jako šafránu. Proto jsme se dnes rozhodli udělat radost všem hráčům nebránícím se návštěvě kina a přiblížit ty nejžhavější připravovaná filmová zpracování slavných her.

Akce, kam se podíváš

Hry na stříbrném plátně
Udělat filmu reklamu se zkrátka vyplácí – důkazem budiž i napjatě očekávaný snímek Doom. Ten sice v roce 2005 proslul svou zajímavě zpracovanou FPS scénou, na všech ostatních frontách však povážlivě propadl a to jak u kritiků, tak u fanoušků. Když ovšem došlo na sčítání vydělaných chechtáků, jaképak bylo překvapení, když se vyloupla částka 86 milionů utržených v kinech a podobně vysoká suma pramenící z prodaných DVD disků (které si lidé přeobjednali ještě před premiérou). Výsledek? V blíže neurčené budoucnosti se rozhodně můžeme těšit na pokračování.

FPS Area 51 z roku 2005 sice nebyla nijak zvlášť průlomovým titulem, její tematika se však ukázala natolik přitažlivou, že studio Paramount Pictures ještě před samotným vydáním zažádalo o práva na filmové zpracování, která také získalo. Dva roky se okolo snímku nic nedělo – až s ohlášením pokračování BlackSite: Area 51 jsme se dozvěděli o tom, že dlouholetý autor komixových dobrodružství Grant Morrison dostal na starosti scénář. Premiéra je plánována na rok 2009.

V současnosti se intenzivně jedná i o adaptaci připravované konzolové akce Assassin’s Creed. Žádné bližší podrobnosti zatím nejsou známé, těžko říct, má-li již Ubisoft vůbec někoho, kdo by se postaral o scénář. V USA už ovšem probíhá soutěž amatérských tvůrců, sponzorovaná kanálem nezávislých filmařů Channel IFC, jejímž námětem je právě zpracování Assassin’s Creed tematiky. Že by v Ubi hledali talenty?

Stejně tak málo informací máme i o zpracování hry Cold Fear, která před dvěma roky poměrně příjemně překvapila na PC a PS2. V dubnu 2006 bylo pouze oznámeno plánované uvedení do kin v roce 2008 a dvojice producentů, Avatar Entertainment Group a Sekretagent Productions.

Fenomenální úspěch hry Gears of War na Xboxu 360 neutekl New Line Cinema, a tak byly již na začátku tohoto roku ohlášeny plány na vytvoření filmové verze. Vůdčí osobností se stal Cliff Bleszinski, který byl zároveň hlavní designer hry, jako scénárista byl zvolen Stuart Beattie (např. scénář pro 30 dní dlouhá noc, právě hrají v kinech) a v srpnu 2007 jsme se dozvěděli i jméno režiséra - Len Wiseman (má na svědomí např. Smrtonosnou past 4.0). Tento projekt tedy vypadá poměrně nadějně.

3rd person legendy na stříbrném plátně

Hry na stříbrném plátně
Ti, kdo viděli zmíněnou Smrtonosnou past 4.0, si jistě povšimli chladného Timothy Olyphanta v role hlavního záporáka – a právě on se zhostí role Hitmana v chystaném filmu nepříliš známého Xaviera Gense, na motivy stejnojmenné populární série. Právě protagonista „holohlavce s rudou kravatou“ však nadzvedl mandle fanouškům – všichni se totiž těšili na charismatického Vina Diesela, který se bohužel v prosinci 2006 hlavní role zřekl. Film má mít premiéru 30. listopadu tohoto roku.

A teď zase pro změnu dílo oznámené jen v rovině spekulací – Max Payne, legenda mezi PC i konzolovými hráči, se dočkal odkoupení práv společností 20th Century Fox již v roce 2003. Tou dobou vše vypadalo nadějně, zvláště v kombinaci s vypuštěním úspěšného druhého dílu, stanovené datum premiéry byl květen 2007. Jenže kde nic tu nic. Informace z poslední doby sice mluví o uvedení v roce 2009 a Thomasu Janeovi (Kat, Pavučina snů) v hlavní roli, i tak ale hráčům nezbývá než čekat. Těšit můžeme alespoň na zajímavě vypadající fanfilm Payne and Redemption.

Na rok 2009 je plánován snímek Prince of Persia: The Sands of Time, na jehož scénáři se podílel nejen Jeffrey Nachmanoff (scénář pro Den poté), ale především samotný Jordan Mechner, duchovní otec série. Na místo producenta se navíc dostavil hollywoodský magnát Jerry Bruckheimer (má prsty ve všem od Kriminálky Las Vegas po Piráty z Karibiku), doplněný o Stephena Sommerse na postu režiséra (oba díly Mumie či Van Helsing). „Než bychom přímo předělávali Princovy příběh, přebíráme raději určité typické a oblíbené prvky a rozvádíme je podobně jako se třeba tvůrci Pirátů z Karibiku nechali inspirovat atrakcemi v zábavních parcích,“ tvrdí Mechner.

Smutnou zprávou je, že plánovaný film na motivy stealth akce Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory, zmíral tak dlouho, až z něj nakonec nejspíš úplně sešlo. Spekulace o jeho natočení prosakovaly na veřejnost od roku 2005, ve sběratelské edici Chaos Theory byl k nalezení i teaser trailer. Režisér Peter Berg (např. právě uváděné Království) a scénárista J.T. Petty (autor scénářů pro všechny Splinter Cell hry) však z natáčení vycouvali.

Silent Hill se v kinech stal poměrně solidním úspěchem, není proto divu, že se okamžitě začalo pracovat na pokračování. Rozjetý projekt se však záhy zpomalil, v dubnu 2007 skončil předchozí režisér Christophe Gans, v červenci ho následoval scénárista Roger Avary, až se nakonec plány na přímé pokračování prvního dílu rozpadly zcela. Místo toho bylo v říjnu 2007 oznámeno, že druhý film bude založen na příběhu jednoho z dílů herní série, zatím ovšem nevíme kterého. Datum uvedení do kin spadalo ještě před časem do druhé poloviny 2008, co je na tom pravdy nyní však nemůžeme s jistotou říct.

O dalších dvou projektech jen stručně – první z nich, The Suffering, je filmové zpracování poměrně úspěšné stejnojmenné hororové akce z roku 2004, jenž má na starosti začínající režisér Kyle Haarklau. Speciální efekty a monstra obstará legendární studio Stana Winstona (za všechny třeba monstra v sérii Vetřelec, Predátor, Terminátor, Jurský Park a mnohé další), film se má objevit v roce 2009. Druhý je pak třetí díl Tomb Raideru v hlavní roli s Angelinou Jolie. Ten byl sice nepřímo potvrzen v dubnu 2006 na serveru IGN, Paramount Pictures však v celé kauze zarytě mlčí, nevyvrací ani nepotvrzují. Musíme se tedy nechat překvapit.

Vlna jdoucí z Východu

Hry na stříbrném plátně
Gaga Communications je japonská filmová společnost, která v současnosti pracuje hned na dvou filmových adaptacích konzolových her – Onimusha a Devil May Cry. Zatímco ale práce na Devil May Cry pomalu vyšuměly do ztracena, na Onimushu si brousí zuby Christophe Gans, režisér nedávno uvedeného Silent Hillu. Produkce má začít v roce 2008, natáčí se v Číně a fanoušky jistě potěší, že uslyší starý známý hlas Takeshi Kaneshira v roli Samanosuke Akechiho.

Další z konzolových projektů, chystajících se na stříbrná plátna, je věhlasný Metal Gear Solid. Hideo Kojima v roce 2006 ohlásil, že scénář je v přípravě a zároveň že probíhá jednání s hollywoodskými studii ve věci produkce. Film měl být kompletně v angličtině, situovaný do prostředí Aljašky. Kolik toho z původního námětu zbylo po novém oznámení pod křídly Sony Entertainment Pictures v únoru 2007 nemůžeme soudit, datum dokončení je však stále stanoveno na rok 2009. A nyní menší tip – české nezávislé studio Easy Fun Film již před několika lety rozjelo vlastní fanouškovský filmeček, který do dnešních dnů narostl do solidních rozměrů. Více na stránkách oh.metalgearsolid.cz.

God of War, úspěšný PS2 titul, jehož pokračování nedávno právem nadchlo nejednoho fanouška. V roce 2005 bylo oznámeno, že dokončený scénář od Davida Selfa shání svého producenta, to byla však na dlouhou dobu poslední zmínka. Až na Comic-conu 2007 tvůrce herní série David Jaffe sdělil novinářům, že na filmové verzi pracuje studio Universal a zároveň že nemá potuchy, v jaké fázi se projekt nachází...

I bojovky jdou převést na filmové plátno – o tom nás přesvědčil už např. Jean-Claude Van Damme v roce 1994 v adaptaci hry Street Fighter. Výsledek byl sice vpravdě katastrofální, pošramocenou pověst však hodlá Capcom za rok napravit novým snímkem, který se zaměří na osudy hrdinky Chun-Liho. Další v pořadí je Soulcalibur, do jehož hlavní role chtěl původní režisér Sammo Hung obsadit Jackieho Chana. Hvězda hongkongských akčňáků však nebyla schopna vecpat natáčení herní adaptace do svého harmonogramu, a tak nezbylo než projekt zrušit. Američané se chopili vesla když studio Anthem Pictures odkoupilo práva a oznámilo „velkolepý“ příběh o boji dvou shaolinských mnichů proti temnému princi, jenž se zmocnil mocného meče, s nímž hodlá zničit svět. Možná i vzhledem k plytké zápletce však brzy i tomuto pokusu zazněl umíráček.

A ti ostatní

Hry na stříbrném plátně
Nejen akční hry však plánují atakovat plátna kin – takový Broken Sword: Shadow of Templars jistě potěší nejednoho příznivce adventur. Krátce po relativním úspěchu čtvrtého dílu The Angel of Death se nechal Charles Cecil slyšet, že svěřil filmové zpracování studiu CastleBright Studios a že hodlá dodržet všechna očekávání široké komunity fanoušků. Kromě známých hrdinů se tak dočkáme především výpravného příběhu plného dobrodružství, záhad a napínavých scén. Premiéra je plánována na rok 2009 a podle všeho to vypadá, že přípravy jsou v plném proudu.

Doug TenNapel, všestranný americký umělec, hudebník, animátor a především tvůrce Earthworm Jima, v březnu 2007 oznámil, že spolu s Frederator Studios hodlá do filmové podoby převést slavný titul Neverhood. Snímek nemá být žádným velkým trhákem, bohatě si postačí s rozpočtem menším než 20 milionů dolarů, plastelínové dobrodružství však má ve filmové podobě přivést vše, pro co si ho oblíbili PC hráči již v roce 1996.

Dokážete si představit film na motivy The Sims? Ano, my také ne (nepůjde-li ovšem o další nudný sit-com či plytkou telenovelu). Úspěchem hry se však očividně nechala zlákat společnost 20th Century Fox, což už přeci jenom něco znamená. O projektu je toho známo velmi málo, v roli producenta figuruje jméno Johna Davise (Eragon, Norbit), scénář je z pera Briana Lynche (Angel: After The Fall) a do kin se má vyřítit v roce 2009. Držme palce.

Svého zpracování se dočkají i dvě MMORPG. První je Everquest, slavný to počin z roku 1999 od Sony Online Entertainment. Autoři se pyšní tím, že obsadili na pozici scénáristy Michaela Gordona, autora nedávného akčního trháku 300. Těžko ovšem říct, zda-li se to skutečně dá brát jako plus – od někoho, jehož nejsmysluplnějším slovním vyjádřením je huronský řev „This is Sparta!“ můžeme jen těžko očekávat zázraky. Podobná situace je i u adaptace onlinovky City of Heroes – stojí za ní producent trháku Transformers Tom DeSanto, což už samo o sobě slibuje efektní bezduchou podívanou...

Scénárista Roger Avary, kterého jsme zmínili již u snímku Silent Hill, si brousí zuby také na zpracování slavné automobilové hry Driver. Tu mělo od roku 2003 v drápech studio Impact Pictures, poté co však produkční plány selhaly, získali práva v roce 2006 Rogue Pictures. Těsně před začátkem natáčení v Kanadě v lednu 2007 však nastaly další problémy a projekt putoval k ledu.

Legendary Pictures (300) je studio jednak velmi perspektivní a navíc nadmíru otevřené herním zpracováním. A tak není divu, že právě je si Blizzard Ent. vybrali pro převedení svého Warcraftu na filmové plátno. A nutno dodat, že Blizzard znamená kvalitu, takže ani od chystaného snímku na motivy onlinovky World of Warcraft nemůžeme čekat nic jiného než naprosto zodpovědný přístup. Rozpočet činí přes 100 milionů dolarů, děj se má odehrávat jeden rok před začátkem příběhu WoW, hlavní roli sehraje Aliance, dočkáme se epických fantasy bitev a to vše se na nás při troše štěstí vyřítí již ke konci roku 2009.

Postrach zvaný Boll

Hry na stříbrném plátně
No, a to nejlepší (rozuměj: absolutně nejhorší) jsme si prostě museli nechat na konec. Koho tím myslíme? Ano, nechvalně proslulého německého režiséra Uwe Bolla. Tento postrach všech herních adaptací totiž bez nadsázky zmrví na co přijde (příkladem budiž tragédie v podobě Alone in the Dark, House of the Dead či Bloodrayne), ba co víc – vůbec nic si z toho nedělá! Tam, kde by každý jiný člověk zalezl hanbou kamsi hluboko pod zem, Boll neochvějně svádí vinu na producenty (kteří proklínají den, kdy do jeho filmů vložili své peníze), na scénáristy (kteří ho osočují z toho, že si jejich práci zcela bez okolků přizpůsobuje k obrazu svému) a herce (kteří už většinou nemají odvahu pracovat s ním na filmech podruhé).

Sám prozradil, jak své filmy financuje: „Mám v Německu fond umožňující daňové úlevy a jak známo, investujete-li v mé zemi do filmu, víc než 50% z toho vám vrátí vláda.“ Chytré. Ale nanejvýš nešťastné pro všechny, kdo se jednou spletou a vydají peníze za lístek na jeden z jeho trháků – v 99% případů už tak nikdy neučiní podruhé. Nechci být nijak zaujatý, nespočet drsných kritik od mnoha světových publicistů však mluví samo za sebe. Rob Vaux, redaktor Flipside Movie Emporium naříklad napsal, že Bollův příklad může být útěchou pro všechny špatné režiséry světa. Vždy si prostě můžou říct jenom: „Je to v pohodě. Nenatočil jsem Alone in the Dark.“

Ne, nedá si říct. A tak se již v dalších dvou letech od něj dočkáme několika dalších projektů, v čele s adaptací kontroverzní FPS Postal, která přímo plánuje vzbudit pozdvižení. „Za tohle mě nejspíš zavřou,“ nechal se Boll slyšet na akci Breakpoint 2007. Kéž by. Snímek má mít premiéru v únoru 2008. A to není vše! Množství opakujících se ohlasů typu „Kristepane, chraň nás.“ či „Už ne, Bolla už ne!“ dává tušit, že ti, kteří již viděli snímek In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale, nebyli zcela spokojeni. Film natáčený studiem Brightlight Pictures v Kanadě je již podle názvu zasazen do světa hry Dungeon Siege a i podle traileru zcela bezostyšně vykrádá jednu fantasy za druhou (především Pána prstenů). Záhadou je, co dělá poměrně vyhledávaný herec Jason Statham v hlavní roli...? A snad aby tomu nasadil korunu, pyšní se Boll tím, že DVD verze má 165 minut, jelikož dvouhodinová zkrátka nestačila...proto jste-li filmoví masochisti, doporučujeme vynechat kina a sáhnout rovnou po discích.

K té vší hrůze si ještě připočítejte oznámení, že Uwe získal práva na značku Far Cry a navíc hodlá do kin přivést i druhý díl Alone in the Dark (!). Zcela bez nadsázky se už objevily i spekulace, že Boll je tajný agent blízkovýchodních teroristických organizací, hodlajících zničit americký filmový průmysl. Jiní zase tvrdí, že se mermomocí snaží vyrovnat „nejhoršímu režisérovi všech dob“, Edu Woodovi.

O zpracování God of War jsme se již zmínili. Poté, co tento projekt zamrzl ve studiích Universal na mrtvém bodě, dostal David Jaffe od Uwe Bolla nabídku, že se o snímek postará. Odpověď? „Ne. Naprosto nikdy ne.“ Ještě o něco ostřejší byl Hideo Kojima, autor série Metal Gear Solid, poté co Boll vehementně prohlašoval, že uvažuje o ztvárnění filmu na motivy legendární stealth akce a že již mu byla od Konami poskytnuta první verze scénáře. „Nechápu, jak může Boll vůbec něco takového vypustit z pusy. Nikdy jsme s ním nemluvili. Je naprosto vyloučeno, abychom s ním kdykoliv udělali jakýkoliv film.“ A to zdaleka nešlo o jediný případ. Co dodat? O Uwe Bollovi by šlo napsat samostatný článek – a není vyloučeno, že tak neučiníme – a stejně bychom plně nedocenili tohoto „opomenutého génia“. Dnes však alespoň učiní pěknou tečku za naším tématem...

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz