Heavy Rain Článek Heavy Rain

Heavy Rain

Julius Rácz

Julius Rácz

1. 7. 2006 22:02 12
Reklama

Interaktivní film není ve videoherní branži nijak zvláště rozšířeným artiklem. Prvotní úspěch tohoto specifického herního žánru, zaznamenaný v souvislosti s objevením se legendární průkopnické pecky „Another World“ a.k.a. „Out of This World“ (Interplay Entertainment, 1991), se snažila následovat řada odvážných vývojářů. Výsledkem jejich snažení však byly, až na malé výjimky, většinou průměrné videoherní tituly, neschopné zaujmout větší procento hráčského publika. Za všechny můžeme zmínit zdánlivě lukrativní, ve skutečnosti však nepříliš povedenou a vlekoucí se „X-Files Game“, jejíž PC verze se na pultech objevila pod hlavičkou Fox Interactive v roce 1998, následována o rok později konverzí pro PlayStation. Možná je to škoda, ale z komerčního pohledu je zcela pochopitelné, že nové a neověřené metody si budou vždy ve videoherním průmyslu jen těžce získávat úctu. Ani upřednostňování konvenčnějších herních stylů však neodradilo několik zavilých tvůrčích týmů od jejich originálních vizí, což se v případě vývojářské firmy Quantic Dream podepsalo na zrodu celkem zdařilé hitovky Omikron: The Nomad Soul (Eidos Interactive, 2000). Dost možná, že se na její popularitě podepsala přítomnost Davida Bowieho ve hře, nicméně ať už se tak stalo nebo ne, výsledek motivoval Quantic Dream k dalšímu usilovnému pracovnímu nasazení, jež vyvrcholilo nedávno publikovaným thrillerem Fahrenheit (Atari, 2005).

Heavy Rain vs. Fahrenheit

Právě Fahrenheit je ve spojitosti s vývojem novinky Heavy Rain zásadním odrazovým můstkem pro nespočet spekulací, založených na jednoduché rovnici, jejíž výsledek nacházející se na pravé straně rovnítka má vzniknout spojením hned několika faktorů, situovaných na straně levé. Z těch faktorů jde v prvé řadě o skutečnost, že Fahrenheit vznikl poměrně nedávno, což zavdává důvody k domněnkám o možné provázanosti dějů obou jmenovaných her. Dále pak vcelku nepochybně všichni, kteří již s Fahrenheitem přišli do styku, očekávají obdobné herní principy. Pokud jde o příběh či konkrétní herní aspekty Heavy Rain, prozatím se vývojáři rozhodli mlčet a takticky neuveřejňovat žádné určité informace.

Virtuální casting

Jediným hmatatelným a z tohoto důvodu také jediným z různých pohledů diskutovaným vzorkem je v současnosti technologické demo, prezentované na letošní E3. V tomto povedené a dle spousty kritiků velice přitažlivé prezentaci se zrcadlí zjevná snaha tvůrců o vyždímání potenciálu PS3 do poslední kapičky, a to s jediným cílem – dosáhnout co možná nejvěrohodnějšího obrazu skutečnosti. Pakliže se tvůrcům podaří docílit realistického zobrazení v takovém měřítku, jaké předeslalo zmíněné technologické demo, máme se opravdu na co těšit. Co říkáte? Že jste si ho ještě nestáhli? Tak to byste rozhodně měli udělat co nejdříve!

Na dosah realitě

Už v několika prvních momentech sledování virtuálního castingu vás obstoupí příjemné mrazení v zádech. Emotivní scéna, odehrávající se na obrazovce, má stejnou moc, jako dobře vyvedené herní intro či poutavá in-game situace. Ačkoliv příchozí čtyřiadvacetiletá Mary Smith, účastnice virtuálního castingu pro Heavy Rain, trpí menšími low-end chybkami v rámci některých oblastí obličeje, nedá se jí rozhodně upřít realistické působení na diváka. Hned v úvodu si lze všimnout krásně vlhkých očních rohovek, v nichž se zrcadlí obraz dění v prostoru za objektivem kamery. Nelze si nepovšimnout efektní mimiky tváře herečky, stejně jako kvalitního provedení textur a stínů. Síla zážitku je dále násobena, jakmile Mary začne hrát svůj part. V té chvíli je scéna obohacena o reálně se chovající interiér kuchyně, v němž vyniká zejména v průvanu se vlnící záclonky a lístky na lednici ležící rostliny. Přibližně v půli představení se k hereckému výstupu přidává působivá hudební kulisa, což stupňuje zrající atmosféru. V reálném čase tekoucí slzy přibližují diváka k závěrečným titulkům, po nichž náhle zůstává jen pocit prázdna. Vyplnit ho může jen opakovačka, další trailer nebo ještě lépe – hotová hra.

Síla okamžiku

Zvědavost, co hráčům tvůrci Heavy Rain ve finále nabídnou a oč vlastně ve hře půjde, i ve mně hlodá již od prvního shlédnutí demo snímku. Podobné vzrušení (myslím tím samozřejmě vzrušení ze hry a ryze neerotického původu) jsem zažil mnohokrát. Mimochodem, v závěsu za posledním snímkem dema se mi hlavou mihla vzpomínka na trailer k prvnímu Silent Hillu, ani nevím proč. Možná síla okamžiku. Je to už dávno, ale zcela zřetelně si pamatuji, kterak jsem okouzlen trailerem nabyl neutichající nutkání si Silent Hill pořídit, ať to stojí co to stojí.

Závěrem

Pokud se zamyslíme nad otázkou, co nám asi Heavy Rain nabídne, v souladu se současným trendem a s odkazem na dosavadní tvorbu autorského týmu, lze nepochybně očekávat zvýraznění grafické stránky hry, jejíž kvalita by měla v porovnání s předchozími projekty tvůrců narůst zejména díky specifikacím nového hardwaru, skrývajícího se pod kapotou blížící se PS3. Kromě úchvatné grafiky, navozující reálný pocit ze hry, lze s ohledem na všeobecně známé ambiciózní vize Quantic Dream počítat i s tradičním inovativním přístupem k některým herním principům. Na konečné závěry je asi příliš brzy, tudíž se nehodláme ve svých úsudcích nijak ukvapovat. Přijměte proto naše preview pouze jako nevtíravou upoutávku na netradiční videoherní žánr, jehož existence nemusí, nicméně může změnit budoucnost videoherního průmyslu. Ostatně kdo z nás ví, jaké herní styly budou vládnout příštímu desetiletí?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama