geforce-8800-se-700-miliony-tranzistory-se-chysta-mezi-hrace
Článek GeForce 8800 se 700 milióny tranzistory se chystá mezi hráče

GeForce 8800 se 700 milióny tranzistory se chystá mezi hráče

Ondřej Grym

Ondřej Grym

13. 10. 2006 22:02 10
Reklama

Světovou sítí již dlouho obíhá story o grafickém jádru nové generace, které se kuje kdesi ve vývojových laboratořích Nvidie. Pravděpodobně jde o závodničku s kódovým jménem G80. Hotový produkt, který ji ponese na palubě, má mezi hráči vejít ve známost jako GeForce 8800. Jako první s informacemi o G80 přispěchal tchaj-wanský web DigiTimes, podle něhož se výrobek dostane do obchodních sítí v polovině listopadu.

Pokud by se Nvidii podařilo uvést G80 takto brzy, jednoznačně by si polepšila v segmentu high-endových grafických karet. G80 má totiž jako první podporovat rozhraní DirectX 10 (nikomu přece nevadí, že gamesy ani aplikace pro DX10 nejsou dostupné) a mimoto nabídnout vskutku obří výkon. G80 bude ale pořádně podporována až v operačním systému Windows Vista, který právě DirectX 10 dostane darem od Microsoftu. Ovšem nejen z DirectX 10 bude nová Geforce 8800 živa. Hovoří se také o přípravě inovovaných ovladačů, které budou na míru ušity G80 a rozhraní DirectX 9. Software by měl pak v kombinaci s pokročilo GeForce ukázat svou sílu v současných DX 9 gameskách.

Pořádný macek do pořádných mašin

GeForce 8800 nebude žádný lilipután. Za předpokladu, že jsou na internetu zveřejněné snímky G80 a jeho boardu pravdivé, se bude naopak jednat o otesánka, který se nenechá vtlačit do malých počítačových skříní. Z fotek je patrné, že je GeForce 8800 podobné velikosti jako dosavadní top produkt Nvidie GeForce 7900 GX2. Z ukázek na webu PConline.com lze vyčíst, že je GeForce 8800 osazena dvanácti paměťovými čipy a co více - že je celý grafický subsystém pod starostlivou péčí vodního chlazení.

Bližší specifikace novinky ze stáje Nvidia nejsou bohužel známy. Spolehnout se můžeme pouze na spekulace, kdy je podle jedné z nich G80 vybavena 48 pixel shadery, podle druhé verze pak dostane DirectX 10 GeForce 32 pixel shaderu a 16 vertex a geometry shaderu. Ani na otázku z kolika tranzistoru je složeno jádro G80 není známá jasná odpověď. Nepotvrzené informace hovorí až o 700 miliónech tranzistoru, které doplňuje jeden gigabyte operační paměti standardu GDDR4 na neznámé frekvenci.

V únoru již G80 kmitalo

Vůbec první zmínky o tom, že Nvidia kuchtí cosi s názvem G80 ve svých laboratořích, se objevily již počátkem března. Tehdy na informace velice skoupé články však již předznamenávaly, že firma stačí dokončit vývoj nového jádra za několik měsíců a nabídne je prvním hráčům na podzim.

Deník The Inquirer dokonce v březnu uvedl, že Nvidia vlastnila funkční prototyp G80 už někdy koncem února. Webový plátek si tehdy ještě zaspekuloval a prohlásil, že společnost stačí uvést čip na trh v listopadu tohoto roku, a to i presto, že by tak Nvidia mela velmi málo času na plné otestování nového produktu.

Domnělý únorový fungující prototyp jádra s asi 700 milióny tranzistory byl totiž v takzvané revizi A0. Na trh se však běžně dostává až varianta A2, přičemž testování každého prechodu z jedné verze na pokročilejší zabere přibližně deset týdnu. Analytici tehdy navíc namítali, že Nvidia nemá proč spěchat a nebude tedy umele urychlovat příchod G80 mezi zákazníky. V té době totiž firma nabízela superrychlou GeForce 7950 GX2, která si pohrávala s konkurenční kartou ATI Radeon X1900 XTX. I tak se prý ale zástupci Nvidie nechali slyšet, že nehodlají usnout na vavřínech a novátorskou G80 uvedou až o měsíc a pul dříve, než vůbec stačí ATI vyvinout svůj další trhač asfaltu.

Kde se schovává ATI R600?

Rovněž ATI chystá své DirectX 10 želízko. Zda jej však firma uvede ještě tento rok je velice nejisté. Výrobek ATI by mel být postaven na grafickém procesoru s kódovým jménem R600 s 64 unifikovanými shadery, které budou vykonávat práci jak vertex tak pixel shader procesoru. O jejich "předurčení" bude rozhodovat speciální "arbiter procesor" (arbiter - rozhodčí). V každém z počítaných obrazových snímku tak muže R600 pracovat s jiným počtem virtuálních pixel či vertex shaderů.

Co se týče samotného rozhraní DirectX 10, se kterým mají G80 a R600 úzce spolupracovat, je pravděpodobné, že se vůbec neobjeví jako volitelný softwarový doplněk pro současný systém Windows XP. Microsoft totiž chce DX 10 údajně ponechat exkluzivně pouze pro OS Windows Vista, čímž by majitelé starších systému a tedy mezi nimi i rada hráčů utřela v DirectX 10 gameskách obrazně nos. Microsoft vyvíjí DirectX 10 společně s předními výrobci grafických karet, nechybí mezi nimi Nvidia a ATI Technologies.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama