Gears of War Článek Gears of War: The Board Game

Gears of War: The Board Game

Martin Kaller

Martin Kaller

2. 1. 2012 23:00
Reklama
Reklama

Všem dobře známá a komerčně tolik úspěšná videoherní série se aktuálně dočkala zajímavé nadstavby. Deskovou verzi Gears of War má přitom na triku Corey Konieczka,muž, který stojí mj. za karetním Space Hulkem. Konieczka a jeho tým dokázali z videoherní předlohy přetransformovat na stůl vše podstatné. Počínaje atmosférou celého konfliktu, přes atraktivní zpracování a konče příjemným kooperativním rámcem akce, jíž se může spolu účastnit několik hráčů.

Mariňáci vs armáda Locustů

Deskovka Gears of War jde tedy zcela ve šlépějích stejnojmenné hry. K dispozici máte tým elitních mariňáků, co se v několika misích musí k cíli prostřílet skrze zástupy Locustů, nestydatě vylézajících z lůna země. Každý mariňák má nějaký speciální skill. Kupř. Marcus Fenix je z téhle party nejodolnější a jeho atak nablízko, pomocí řetězové pily pod útočnou puškou označovanou jako Lancer, je skutečně smrtonosný. Lancer je přitom jednou ze tří standardních zbraní, co si mariňáci berou s sebou do každé akce. Výjimkou je pouze Dom (Dominic Santiago), vyzbrojený brokovnicí s  menším dosahem, ale zase větší účinností.

Bylo by v tuto chvíli dobré předznamenat, že Gears of War je tahovka, jejíž hlavní a de facto jedinou náplní je boj. Hráči si tu osvojí role jednotlivých mariňáků a následně se snaží efektivně spolupracovat v obtížném střetu proti velké přesile, přičemž nepřátelskou stranu Locustů zastupuje téměř výhradně samotná hra. Čili za Locusty nehraje žádný z hráčů, jejich aktivity jsou podřízeny náhodně vytaženým kartám s popiskem, co ten který typ Locusta v daném kole vlastně všechno podnikne.

Herní možnosti

Každý mariňák má k dispozici určitý počet karet, které si postupně doplňuje a které definují jeho možnosti v každém kole. V zásadě sice vždycky jde o postup o určitý počet místností a/nebo atak vybraného nepřítele. Avšak jsou tu i takové karty, jež lze využít pro posílení týmu či nějaké dílčí zvýhodnění během tahu soupeře. Sem patří především sympatická možnost zahájit střelbu na blížícího se nepřítele. Pohyb probíhá na plánu, co je zhusta tvořen čtvercovými díly. Tyto se k sobě postupně skládají pro vytvoření komplexního labyrintu, rozděleného zdmi a příležitostně i dveřmi. Ve výsledku tak vzniká uzavřený koridor, pravidelně lemovaný elementy, za nimiž se lze úspěšně krýt. Uvedené sice negarantuje žádné straně úplnou ochranu, nicméně výrazně napomáhá v oddálení setkání se zubatou paní s kosou. Mariňáci mají oproti Locustům ještě výhodu ve skutečnosti, že i v případě fatálního zranění mohou pokračovat ve hře a doufat, že jim některý ze spolubojovníků pomůže zase zpátky na nohy.

Časté přestřelky jsou skutečně adrenalinové. Plastové miniatury se při nich aktivně schovávají a vytvářejí různé útočné formace, přičemž pomocí kostek se následně vyhodnocuje úspěšnost zásahu. Statistice můžete výrazně vyjít vstříc např. investicí většího množství munice do střeleckého pokusu, který pak garantuje téměř jistou trefu do Locustího.

Působivá sbírka sarančat

V souvislosti s Locusty není od věci zmínit, že střetnete všechny dobře známé oponenty. Včetně Boomera, prudce výbušných Tickerů či drsného Berserkera. Toho musíte v jednom scénáři dostat až do velké finální místnosti a se zde nalezeným Hammer of Dawn jej konečně udolat. Třebaže jsou všechny mise předdefinované, o dílčí oživení se úspěšně stará fakt, že každá mapa se navzdory stejným dílům skládá pokaždé trochu jinak. Konečně i generace Locustů se může různit a obměňovat, jakkoliv s nabytými herními zkušenostmi již dokážete lépe předvídat, co lze v dalších kolech očekávat. Mimochodem, v rámci nabídnutých misí bylo pamatováno i na populární režim Horde, kde musíte postupně, v několika po sobě jdoucích kolech, vyčistit mapu od nepřátel.

Varianty pro jednoho až čtyři hráče

Blížíme se k závěru, kde je ještě nutné vyzdvihnout jeden důležitý aspekt. Gears of War se řadí do portfolia her, které si můžete zahrát i sólo. Lze to tady úspěšně sehrát s jedním jediným mariňákem (pravda, není to úplně ono), anebo se současně zhostit role dvou až čtyř mariňáků. V sólo hraní se mi ovšem nejvíce osvědčily partie, kde jsem měl na své straně dva mariňáky. Samozřejmě, pakliže si tohle válčení chcete užít ve více hráčích, maximální počet je čtyři. Pročež se sluší poznamenat, že v tento moment je hra jednak o poznání obtížnější, ale také zajímavější. Přeci jenom vzájemná interakce dodává dění potřebný náboj, nemluvě o atmosféře, která je už tak výborná.

Menší mínus mají tvůrci za figurky mariňáků, které se - na rozdíl od Locustů, od sebe hůře rozeznávají. Pomůže až jejich namalování, kdy vyniknou působivé detaily a věrná podoba. A je-li právě teď řeč o eventuálních mínusech, určitě bych nebyl proti dalším postavám a kartám, které by oběma zúčastněným stranám tohoto konfliktu ještě dále vylepšili jejich renomé. Dá se však očekávat, že nás Fantasy Flight Games, z jejichž dílen se zde recenzovaná deskovka dostala nedávno na trh, v dohledné době potěší rozšířením.

Resumé

Jak to tedy celé uzavřít? Gears of War: The Board Game je výborným akčním představením, určeným nejenom fanouškům herní série. Jakkoliv je hra místy možná lehce stereotypní, přitažlivý kooperativní koncept a nutnost skutečně dobrého strategického rozvažování - vždy o pár tahů dopředu, definuje jednoznačný verdikt. Tohle by bylo velkou chybou minout!

Oficiální stránka

Za zapůjčení děkujeme obchodu Planeta Her

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz