Escape from Monkey Island Článek Evoluce Monkey Island

Evoluce Monkey Island

Marek Švrkala

Marek Švrkala

28. 7. 2009 22:28 5
Reklama
Reklama

Hráči jednoho z nejklasičtějších žánrů, který vychází z kvalitního příběhu a jeho objevování a posunování díky akcím hráče, na herním nebi vzhlížejí ke dvojici společností, jež jim v historii způsobila nejvíce radosti. Jednou z nich je Sierra Entertainment, která stojí za hity jako Space Quest, Police Quest, Leisure Suit Larry nebo Gabriel Knight. Mnohé z nich si dnes můžeme zahrát přímo v browseru díky zajímavé službě, o níž jsme nedávno informovali v samostatném článku. Konkurenční firma LucasArts (dříve ještě pod názvem Lucasfilm Games) se do srdcí milovníků adventur vedle titulů jako Indiana Jones, Full Throttle nebo třeba Maniac Mansion zapsala hlavně díky proslulému Opičímu ostrovu. Jeho historie sahá na počátek devadesátých let. Tehdy jsme do Karibiku mohli připlout poprvé.

Zrození legendy - The Secret of Monkey Island

Evoluce Monkey Island
Psal se rok 1990. Lidé z bývalého východního bloku si konečně užívali vytouženou svobodu, Dominik Hašek nastoupil k prvnímu utkání v NHL a Tim Berners-Lee představil internetový browser. Další, kdo se v tomto roce nesmazatelně zapsal do dějin, byl Ron Gilbert. Jako jeden z autorů měl na své pažbě už např. hry Maniac Mansion, Zak McKracken and the Alien Mindbenders nebo Indiana Jones and the Last Crusade. Adventury poháněné přelomovým SCUMM enginem (příkazy již nebylo nutné zadávat textovým inputem, stačilo vybrat akci a kliknout na aktivní bod), jenž sám Gilbert vynalezl. Inspirován fantasy románem Tima Powerse - Plout na vlnách podivna - pak jako pátý titul pro tento engine připravil společně s Davem Grossmanem a Timem Schaferem Tajemství Opičího ostrova. Tehdejší hráče obsah několika disket dostupný téměř pro všechny soudobé platformy uchvátil. Nádherná, s láskou kreslená pixelová grafika, spousta nápaditých lokací, chytlavé hudební melodie. Základním kamenem, díky němuž se celá série stala legendou, byl ale veselý příběh, neuvěřitelné hlášky a všudypřítomný vtip.

V The Secret of Monkey Island se totiž poprvé zjevil svérázný chlapík jménem Guybrush Threepwood. Obyčejný klučina, co se chtěl stát pirátem, se vynořil na karibském ostrově Mêlée. Mladík si ihned získal sympatie hráčů. S radostí mu pomohli překonat tři úkoly od tří mazaných (zvenku i zevnitř) pirátů – v urážlivém slovním šermování porazit mistryni šermu, ukrást sochu z vily guvernérky ostrova a najít ztracený poklad. Mimo několika menších postav se poprvé setkal se stěžejními charaktery celé série. Do vnadné guvernérky Elaine Marley se nebylo těžké zamilovat. To dobře věděl i odpudivý pirát LeChuck, který se ji dokonce násilím pokusil přinutit ke svatbě. No fuj, tomuhle jsme přece museli zabránit!

Pomsta bude sladká - Monkey Island 2: LeChuck's Revenge

Evoluce Monkey Island
Nenavázat na vynikající první díl by byl neskutečný hřích. Pokračování Opičího ostrova tedy vyšlo již v dalším roce. Společnost se z Lucasfilm Games proměnila na LucasArts, za hrou ale stáli téměř totožní autoři. Opět běžela na osvědčeném SCUMM enginu, novinkou byl nový iMUSE sound systém (podle některých hudba vůbec poprvé zásadně tvořila atmosféru). PCčkářům stále stačila 286. Připraveny byly rovnou dvě obtížnosti, z toho ta lehčí (obsahovala méně puzzlů) vtipně speciálně pro herní recenzenty. Studna humoru autorům rozhodně nevyschla. I LeChuck's Revenge byl rozdělen do čtyř kapitol.

Přestože se zdálo, že Guybrush Threepwood může vést idylický život piráta (holky, chlast a spousta pokladů), vše šlo tak nějak do kopru. Se svou milou Elaine se totiž nebohý mládenec rozhádal, ostatní piráti ho neuznávali a stále stejný příběh o zabití LeChucka je nudil. Nuže, nezbývá než znovu oživit zašlou slávu. Guybrush se tedy pokusí najít slovutný poklad Big Whoop, který odolal již mnoha karibským lovcům pokladů. K tomu potřebuje najít také čtyři kousky mapy. Do všeho se ale znovu přimotá voodoo kouzly oživený LeChuck, který se chce pomstít. Vše vyústí až k velmi překvapivému rozuzlení.

Pro mnohé je LeChuck's Revenge vůbec nejlepší díl celé série. Bodoval hlavně úžasnými dialogy, všudypřítomnými vtipnými scénkami, detailní grafikou a soundtrackem. Nic naplat, duchovní otec Guybrushe Threepwooda Ron Gilbert (dnes se o názorech tohoto starého zapšklého muže, jak se sám nazývá, dočtete na jeho blogu) LucasArts v roce 1992 přesto opouští, aby založil vlastní společnost Humongous Entertainment. Vyhlídky série nejsou nejlepší...

Klasika znovu na scéně - The Curse of Monkey Island

Evoluce Monkey Island
Další pokračování trampot s tříhlavými opicemi, piráty a grogem přichází až v roce 1997. Na svědomí ho má zbrusu nový tým designerů pod vedením Jonathana Ackleyho a Larryho Aherna. Kletba Opičího ostrova je opět založená na SCUMM enginu, ovládání ale kopíruje princip jiné adventury LucasArts – Full Throttle. Pomocí mince si můžete vybrat akci. Titul vychází již na dvou stříbrných kotoučích, reaguje na soudobou herní kvalitu, přičemž stále udržuje kouzlo série, a opět u kritiků i hráčů boduje. Navíc poprvé v sérii přidává dabing.

Znovu budete řešit potíže vyhublého blonďáka Guybrushe já-chci-být-pirátem Threepwooda s jeho největším nepřítelem. LeChuck je prostě nesmrtelný ničema. Tentokrát se snaží dobýt pevnost Guybrushovy milé Elaine a vedle toho dobýt i její srdce. Ale to mu nepatří. Milou zprvu zachráníte, leč snubní prstýnek, který ji s láskou dáte, je prokletý. Elaine po jeho nasazení zezlatí. Nu, co s takovou zlatou-milou? Jak ji uvést do normálního stavu? I třetí díl byl kritiky přijat velmi dobře. Třeba v Levelu dostal 9 bodíků z 10. Opět si bylo možno vybrat ze dvou obtížností, v té těžší - Mega Monkey Mode – byly náročnější puzzle a více předmětů nutných k pokoření hry.

Nemoc jménem ovládání - Escape from Monkey Island

Evoluce Monkey Island
Na další pokračování oblíbené adventury se čekalo tři roky, do Vánoc roku 2000. Útěk z Opičího ostrova vyšel vedle PC a Macu také na Playstationu 2 a vycházel z přepracovaného enginu GrimE vytvořeném pro Grim Fandango. Přestože hra sesbírala slušná hodnocení (v Levelu 9,1 z 10), byla a dodnes je velmi kritizována. Přechod do 3D je vždy náročný, autoři navíc příliš nevychytali ovládání, z něhož úplně vypustili myš a vše nechali na klávesnici. Chyba! Ovládání bylo hlavním záporem a vyžadovalo velkou míru trpělivosti, kterou ne všichni mají. Hra byla tentokrát rozdělena do aktů.

A začínala tak poeticky! Guybrush s Elaine si užívali láskyplné líbánky daleko od Karibiku. Po návratu však zjistili, že své vášnivé choutky opravdu trochu přepálili a byli pryč přiliš dlouho. Ostrov Mêlée mezitím zpustl, někdo se navíc pokouší zničit i panství naší již bývalé guvernérky. K tomu nějaký lišák prohlásil Elaine za mrtvou. Ale ona žije! Situace na ostrově se hned chytil nechutně prachatý Australan Ozzie Mandrill, který chce z ostrova učinit lunapark a vydělat nějaké zlatky na turistech. Nebyl by to Guybrush, aby se s touto situací nepokusil vypořádat. A nebojte, dočkáte se i zákeřného zombie-ducho-ďábla LeChucka. Escape from Monkey Island nabídl osvědčenou zábavu, vtip a zapeklité hádanky. Vše jen lehce zkazilo prokleté ovládání...

LucasArts se po vydání čtvrtého dílu Opičího ostrova od této série a adventur vůbec prakticky odvrátili. Část týmu jim navíc utekla k nově vzniklým Telltale Games. LucasArts došlo až v poslední době, jaký má v Opičím ostrovu ukrytý poklad a co se dá z nostalgie hráčů získat. Se společností Telltale, která mezitím proslula kvalitními epizodickými adventurami distribuovanými digitálními kanály (třeba Sam and Max nedávno vyšel v Levelu), tak navázala spolupráci.

Pětidílné odbočení - Tales of Monkey Island: Launch of the Screaming Narwhal

Evoluce Monkey Island
Na začátku července se do distribuce dostalo první z pěti chystaných epizodických dobrodružství, na nichž se jako hudebník podílí též Michael Land (byl zatím u všech dílů), Spuštění Řvoucího narvala. Celou sérii si lze na Steamu předplatit za 33 eur, což vzhledem k očekávané celkové délce není moc. První z Příběhů v recenzi podrobně rozebral Tomáš Krajča, který byl ve srovnání s hodnocením po celém světě velmi přísný. Plamenné diskuze o kvalitách tohoto dílka od Telltale Games podnítilo hlavně ovládání (WASD + myš) a grafika. Na tom, jestli může být skvělá adventura ve 3D, se příznivci žánru asi nikdy neshodnou. Snad všichni ale mohou potvrdit, že Launch of the Screaming Narwhal nabízí solidní příběh a vydatnou porci vtipu. Další díly by měly vycházet vždy s měsíčními rozestupy – podle názvů se dále dočkáme asi dobývání pevnosti Spinner Cay, zkoumání doupěte leviathana, užijeme si proces a popravu Guybrushe Threepwooda (ehm?) a v závěrečném díle budeme svědky zrození Pirátského boha.

Smyčka se uzavírá - The Secret of Monkey Island: Special Edition

Evoluce Monkey Island
Lucasové se navíc rozhodli zpřístupnit první díl dnešní generaci hráčů a zároveň probudit nostalgické vzpomínky u pamětníků. Od 15. července je tak za lahodných 9 eur možné na Steamu stahovat remake úvodního dějství jedné z nejvtipnějších sérií herní historie. Hra dostala zbrusu nový kabátek včetně dabingu (pro skutečné retro fanatiky je možno hrát i v tom starém) a nabízí přesně to, co fanoušci milovali. Ideální začátek pro všechny, kteří dosud s tříhlavými opicemi nemají žádné zkušenosti. Remake má navíc velmi slušnou prodejnost, takže je dost možné, že se dočkáme také předělávky druhého dílu. Svolávám všechny karibské bohy, opice i zgrogované piráty, aby se tak stalo.

Český příspěvek Opičímu ostrovu

Evoluce Monkey Island
Odezva Monkey Island byla i přes potřeby znalosti anglického jazyka velká i v naší malé zemičce. Primárně pro hráče Opičího ostrova vznikla i první česká celoplošně distribuovaná komerční hra pro PC - Tajemství Oslího ostrova. Veselá parodie populárních prvních dvou dílů vyšla v roce 1994. Výtvor dvojice brněnských středoškoláků zaštítil Petr Vochozka a protlačil jej do distribuce. Spolupráce pak vyústila i v další české kultovní adventury (Sedm dní a sedm nocí, Dračí historie, Agent Mlíčňák).

Autoři počeštili hlavního hrdinu na Gajbraša Trípvůda, opice vyměnili za osly a hráče poslali na ostrov, kde samotinký ztroskotal. A tam se teprve dějí věci. K divným existencím se navíc připojuje i šílený pirát Legek, který jde našemu veselému hrdinovi po krku. Hra trpěla krátkou herní dobou a špatným technickým zpracováním. Přesto si díky vlasteneckému zápalu vydobyla vysoká hodnocení (95 % v Excaliburu) a celkem slušnou popularitu u hráčů. Mnozí ji hráli přesto, že o Monkey Island tehdy neměli ponětí. Tajemství Oslího ostrova zůstává klasickou českou adventurou, kterou si díky jejímu uvolnění jako freeware klidně můžete zopakovat.

Nezávislá větev evoluce

Evoluce Monkey Island
Úspěch Monkey Island se projevil také na indie scéně. Mnoho adventur se sérií inspirovalo, znovu využilo základní principy SCUMM enginu a těžilo z nepřeberné studnice vtipů. Několik pokusů o tvorbu maximálně těžící z námětu ale selhalo a nebylo dokončeno (Amulet of Monkey Island, Herman Toothrot's Monkey Island nebo MI: The Lost Years). Z těch dokončených z našeho archivu mohu upozornit na sympatickou Night of a Hermit a jednu epizodu nekonečných freewarových Maniac Mansionů. Další výběr fanouškovských her i z jiných titulů od LucasArts nalezneme na této stránce. Doporučuji hlavně Pirates of Monkey Island of the Caribbean a LucasManiac. Za zmínku stojí ještě jedna flashová hra.

V poslední době Opičí ostrov zažívá opět nebývalý cvrkot. Hráči se tak mohou radovat – populární karibské souostroví tu bylo, je a bude. Piráti prostě dál budou vysedávat ve Scumm baru, LeChuck bude otravovat život Guybrushovi a láska hlavních hrdinů nevyprchá. Ron Gilbert kdysi uhodil hřebíček na hlavičku.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz