Článek DRM - definitivní rozklad martýria?

DRM - definitivní rozklad martýria?

Ondřej Švára

Ondřej Švára

30. 7. 2009 22:37 24
Reklama
Reklama

Kontrolní otázka. Co jste dělali 3. října 2006? Že nevíte? Dobrých deset tisíc aktivistů v čele s Free Software Foundation si zamračené úterý vybavuje poměrně dobře. Pro ně totiž tenhle den zatím neskončil, stal se oficiálně začátkem dosud pokračující války proti fenoménu DRM (Digital Rights Management).

DRM - pro širokou veřejnost především symbol digitální šikany poctivého zákazníka, jenž je okolnostmi často donucen zakoupený produkt ilegálně ošetřit tak, aby docílil stejného komfortu užívání díla, jako soused „nakupující chytře“. Kauzy třikrát/pětkrát a dost, opakované vyžadování aktivačních klíčů, (ne)rozpoznávání disku v mechanice, skrytá instalace takřka neodstranitelného softwaru … To jsou nejsmutnější výsledky snahy regulovat svět obrovského nákupního centra, kde se za zboží neplatí.

Nekopíruj, nebo se z toho zblázníš

Že je pro vás zkratka DRM abstraktním pojmem? To, o čem hovoříme (neplést si s rozhlasovým standardem Digital Radio Mondiale, nebo modulem linuxového jádra Direct Rendering Manager), je v podstatě soubor technologických řešení, které omezují užívání zakoupeného digitálního obsahu ve jménu dodržení licenčních podmínek. Nejste z toho moudří? Když to trochu přeženeme, tak jde vlastně o prostředek vydavatelských domů ke splnění snu o tom, že si koupíte nové album své oblíbené kapely jednou pro hifivěž, podruhé na mobil, potřetí do autorádia... Pro hráče to zas znamená neustálý boj s internetovou autorizací nebo nutnou přítomností DVD v mechanice. Pokud DRM v herní oblasti vnímáme jako novou inkarnaci dlouhodobé snahy chránit produkt proti nežádoucímu množení, je s námi Digital Rights Management v přestrojení vlastně už spoustu let. Asi si také pamatujete lovení slovíček v manuálu, zadávání všemožných sériových klíčů a možná vás přitom ani nenapadlo, že skutečným prapředkem DRM bylo už řešení Software Service System od japonského inženýra Ryoichi Moriho z roku 1983.

Ale o tom snad až v nějaké technicko-historické sondě. Hovořme o Digital Rights Management (tedy Správě digitálních práv) v aktuálním kontextu. Současný způsob ochrany herního softwaru se totiž dostal do natolik absurdní dimenze, že například Eletronic Arts, pionýr v oboru, vydává ohromný deautorizační balík pro hry, jejichž ochrana nedávno zafungovala tak „dobře“, že se staly nejvíce kradenými tituly za rok 2008 (Spore a jeho 1,7 milionu stáhnutí z jednoho torrent serveru), anebo čelily massovým protestům (Mass Effect). Ohromné investice do složité ochrany vydavatel najednou potopil volně stažitelnou utilitkou, jež částěčně supluje crack. Mluví se o tom skoro každý rok, ale teď se nad DRM v aktuální podobě skutečně zatahuje opona.

Tak si mě, pánové, prohledejte...

Zkusme si představit, že jako vydavatel tlačený akcionáři zrovna rozhodujeme o aplikaci ochrany pro nějaký chystaný herní hit. Základní možností je implementace softwaru kontrolujícího přítomnost originálního nosiče v mechanice. Šikovnost pirátů nutí specializované firmy neustále zdokonalovat své nástroje, a tak se s některými technologickými řešeními dnes setkáváme při jejich čtvrté i vyšší generaci. StarForce od ruských Protection Technology doběhla tak do půli tratě. Původně velký odběratel ruského řešení Ubisoft se v roce 2006 StarForce vzdal ve prospěch SecuROM a příznivci Heroes of Might Magic V z toho tehdy měli radost. Když zmiňujeme SecuROM, ten již načal druhou dekádu své existence a v podstatě je dnes nejklasičtějším řešením svého druhu. Poprvé jsme s ním měli tu čest již v roce 1998 s Forsakenem, či Hexplore. A ještě do třetí nohy: neznámý machr služebníkem hvězd - tak by se dal označit poměrně málo rozšířený a dnes již v podstatě mrtvý CopyLok, jež použila například firma CDV. Setkat jsme se s ním mohli v takové pecce jako Sudden Strike, ale i Tropico či Cossacks: European Wars. Další havěť už jen telegraficky: SafeDisc, DiscGuard, ProtectCD, SafeCast, SafeCast, Tagés, LockBlocks, LaserLock, ProtectDISC, Alcatraz… a další.

Kombinace kontroly disku a internetové aktivace s omezeným počtem instalací na jednom hardwaru je další možnost, jak chránit hru. Tahle filozofie není zaměřena ani tak na piráty, jako spíš na bazarový prodej a půjčování her. O Mass Effectu jsme se již krátce zmínili. EA u něj chtěla vyzkoušet zcela novou formu SecuROMu s přídomkem Online, který po zákazníkovi měl chtít každých deset dní opětovné online ověření produktu. Po vlně protestů nakonec nápad neprošel. Možná nám ale na dveře klepe nová generace online autentizace. Co kdyby šla hra stáhnout odkudkoliv a zaplatili byste až za samotnou aktivaci? Ta by pak dovolila spustit hru v den oficiálního vydání, kdy by se vám do počítače nainstalovaly klíčové soubory, bez kterých byl do té doby software nefunkční. Takový systém by mohl pirátům vadit, neboť hře bez konkrétních součástí ani crack nepomůže. Nutno ovšem podotknout, že dodatečná aktivace obsahu v zásadě není úplně nová věc a navíc, pokud by tento systém Microsoftu běžel přes službu Games for Windows Live, Čechům by to asi moc radosti neudělalo.

Bez čepičky

Někteří vývojáři se nyní hromadně chytají za nos a chtějí to po letech zkusit bez ochrany. Následkem deautorizačního pokání EA je třeba i zrušení online autentizace třetích Simů. Co dál? Dragon Age: Origins od Bioware bez DRM! Také Piranha Bytes chtějí být k fanouškům vstřícnější, chystané Risen bude chtít jen „vidět“ originální disk při spuštění. Ale proč čekat do podzimu - hráli jste už nové Call of Juarez? A že tam byl docela pohodlný start? Klasické DRM také nestrašilo.

Zdá se, že se současnou Digital Rights Management to jde z kopce. Příjde snad místo komfortu nová generace policejního softwaru, který nás sice nebude obtěžovat, ale začne skrytě bonzovat?Ubisoft se nechal slyšet, že nyní pracuje na vlastním ochranném řešení. Pakliže tím míní zvýšit přidanou hodnotu her a snížit ceny, pak nic nenamítáme.

P.S.: Jestli se cítíte provinile kvůli tomu, že jste si tehdá donesli domů od kamaráda disketu s Prehistorikem, podívejte se na film Piráti ze Silicon Valley. Někteří guru digitální éry totiž mají víc másla na hlavě, než většina pětiprstních nákupčích.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz