Dragon Age: svět intrik, magie a rozhodnutí, která mají následky
i Zdroj: BioWare
Článek Dragon Age: svět intrik, magie a rozhodnutí, která mají následky

Dragon Age: svět intrik, magie a rozhodnutí, která mají následky | Kapitola 2

Andrej Holátko

Andrej Holátko

Seznam kapitol

1. Zrození světa Thedas 2. Dragon Age: Origins – návrat velkých RPG 3. Dragon Age II – kontroverze, experimenty a nový směr 4. Dragon Age: Inquisition – návrat do velkého formátu 5. Dragon Age: The Veilguard – rozporuplný návrat, který rozdělil fanoušky

Dragon Age od svého vzniku spojilo temnou fantasy, politiku a silné příběhy. Série BioWare ukázala, že RPG může být stejně o rozhodnutích jako o velkolepé magii.

Reklama

Když Dragon Age: Origins vyšlo v roce 2009, bylo okamžitě jasné, že BioWare přineslo něco, co v tehdejší době z herního trhu mizelo — poctivé, rozsáhlé a promyšlené RPG postavené na příběhu, volbách a taktickém soubojovém systému. Origins nebylo o okázalosti, ale o hloubce. Jeho styl připomínal klasiky jako Baldur’s Gate, ale díky modernímu vyprávění dokázal oslovit i novou generaci hráčů.

Hra postavila hráče do role nováčka frakce Grey Wardens uprostřed Blightu, ničivé invaze Darkspawnů, ale její síla nespočívala v hrdinském boji proti monstrům. Těžištěm byla politika, napětí mezi frakcemi a morální dilemata bez jednoznačného řešení. BioWare vytvořilo svět, kde každá volba měla skutečné následky a kde cesta k vítězství byla často bolestivá a kompromisní.

Jedním z nejvýraznějších prvků byly tzv. origin stories — různé začátky podle rasy a společenského postavení. Jiný život žil dalishský elf, jiný trpasličí princ a zcela odlišný osud čekal mága zavřeného ve věži pod dohledem templářů. Každý úvod formoval vztah hráče ke světu i postavám, což posilovalo dojem osobního příběhu.

Dragon Age: svět intrik, magie a rozhodnutí, která mají následky
i Zdroj: Electronic Arts

Soubojový systém byl promyšlený a náročný, zejména na PC, kde hráči mohli využívat taktické pauzy a detailně vést celou družinu. Působilo to jako spojení klasického CRPG s modernější prezentací a přesně v tom byl Origins nejsilnější — respektoval tradici a přitom se nebál být ambiciózní.

Velkou roli sehrála i parta společníků. Postavy jako Morrigan, Alistair, Leliana nebo Sten nebyly jen pomoc v boji, ale komplexní osobnosti se svými cíli, traumaty a postoji. Jejich interakce i osobní příběhy patří dodnes mezi to nejlepší, co BioWare kdy vytvořilo.

Dragon Age: Origins tak zanechalo v žánru stopu jako RPG, které se nebálo být dospělé, temné a hluboké. Ukázalo, že i v době rychlých akčních her má místo rozsáhlý, pomalý, pečlivě vystavěný epos — a položilo pevný základ celé sérii.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama