Dojmy z Xbox One
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Dojmy z Xbox One

Dojmy z Xbox One

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

8. 9. 2014 22:30 25
Reklama

Konzolová historie nepamatuje dobu, kdy by všichni úhlavní konkurenti vyrukovali s novým hardwarem v přibližně stejnou dobu. Pravda, teď je situace daleko jednodušší, pod slovem „všichni“ se totiž skrývají jen dvě firmy, které do toho ale šlapou jako nikdy předtím. Sony a Microsoft odstartovaly novou generaci konzolí na konci minulého roku a i vzhledem k tomu, že se u nás začal Xbox One prodávat až v září, museli jsme na jeho zhodnocení chvíli počkat. Jeho recenzi jsme rozdělili do několika krátkých kapitol a určitě se v nich nevyhneme srovnání s PlayStationem 4 a vlastně i minulou generací. Předně však doufáme, že po jejím dočtení budete mít alespoň základní představu o tom, která z konzolí je pro vás ta pravá. Jdeme na to!

DESIGN & HARDWARE

I když jste už na toto téma viděli spoustu vtipů, velikost Xbox One je věc, která vás zkrátka překvapí. Zejména pokud už máte zkušenost s PS4, může se XOne jevit skutečně jako relikt doby dávno minulé a srovnání s prehistorickými videorekordéry je v tomto ohledu zcela na místě. Na náladě nepřidá ani zjištění, že ji můžete stavět pouze naležato – vertikální postavení jsme po konzultaci s uživatelským manuálem, který se nacházel v krásné zelené krabici, raději ani nezkoušeli. Na druhou stranu, zejména pokud toto nebude vaše první herní konzole, jistě vás potěší určitá „prezence“ v místnosti, kterou Xbox One díky své velikosti splňuje. Zatímco PS4 dovede daleko snadnějí „zapadnout“ mezi mnohá další elektronická zařízení, na Xbox ihned spočine oko návštěvy následované zvědavými otázkami. A i vzhledem ke střídmému designu to není špatný pohled.

Dojmy z Xbox One
i Zdroj: Hrej.cz

Přední stranu neruší žádné sloty na konektory – naleznete na ní pouze dotykové tlačítko pro zapnutí/vypnutí a štěrbinu pro optická media. USB porty se nacházejí zboku, resp. zezadu konzole a jedná se o trojici portů 3.0. Pokud doma máte HDMI set top box a rádi věci řešíte all-in-one, určitě využijete i netradičního vstupního portu přímo na konzoli, byť by tomuto využití prospěla i možnost pasivního průchodu signálu (podle neověřených zpráv se prý plánuje v některém z updatů). Nabídka ostatních slotů je standardní – pro plné obrazové i zvukové využití zde nechybí nic.

Oproti PS4 naleznete v balení ještě dvě „cihly.“ Tou první je skutečná cihla neboli Power Brick. Ta je bezpochyby největší slabinou celé konzole, byť se to může zdát paradoxní. Nejen, že je poměrně veliká, ale je hlučnější (!), než samotný Xbox One, který i přes obří ventilátor na horní části téměř neslyšíte. Pokud navíc budete konzoli vypínat jen do standby módu, určitě se budete za chvíli pídit po zdroji nepříliš hlasitého, ale poměrně rušivého zvuku. Doufejme v nějakou urychlenou revizi, o nějaké takové se ostatně už živě disktuje.

Důvod, proč Xbox One původně stál o sto dolarů/euro víc než PS4, se pak skrývá ve druhé cihle, neboli Kinectu 2.0. Musí se nechat, že jeho instalace a vůbec používání jsou nebe a dudy oproti jeho první generaci. Nevyžaduje ani svůj vlastní zdroj – zkrátka ho píchnete do speciální zdířky na konzoli a o nic dalšího se nestaráte. Viditelnost v tmavším pokoji, vzdálenost od uživatele, natočení diody, zkrátka všechny problémy, které měl předchozí Kinect, zde prakticky neexistují a jde o vskutku výjimečný kus hardwaru... Který už pravděpodobně nenalezne své uplatnění. Jak je vám určitě známo, Microsoft z něj učinil volitelnou součást Xbox One, čímž sice došlo ke snížení celkové ceny konzole, ale zároveň došlo i k rozzlobení vývojářů a hráčů, kteří Kinectu věřili a chtěli jej v nové generaci konzolí podporovat. Kinect je proto vhodný pouze pro usnadnění pohybu v menu, automatické přihlašování k vašemu účtu, pár hlasových pokynů v launchových hrách a voice chat ve chvílích, kdy se vám nechce zapojovat headset. Sami určitě uznáte, že to je zatím docela dost málo.

UŽIVATELSKÉ PROSTŘEDÍ

Upřímně řečeno, i pokud patříte mezi zapálené hráče na Xboxu 360, rozkoukávání v UI na Xbox One vám bude chvíli trvat. Ikony a nabídky nejsou umístěny úplně intuitivně – trochu to připomíná situaci u vůbec první verze X360 dashboardu. Po dvou, třech dnech používání už tak nějak víte, kde co je, ale o ovládání poslepu nemůže být ani řeč. Po týdnu si zvyknete, ale zase vám budou chybět některé vychytávky, na které jste byli zvyklí z předchozí generace a novinky v podobě plně upravitelného rozhraní, které se ukládá do cloudu a aktivuje se pokaždé, když se přihlásíte na jiné konzoli, zatím nemají takovou váhu, když v ČR není moc lidí, u kterých byste tuto funkci mohli vyzkoušet.

Naopak ryze praktické funkce typu „podívám se, kolik mám ještě místa na disku“ nebo „přenesu si uloženou pozici na flashku, protože nemám teď přístup k internetu a jdu si zahrát ke kamarádovi“ dlouho chyběly zcela bez náhrady, ale postupně byly přidány skrze updaty. Pohyb v UI je však ďábelsky rychlý a po pár minutách pochopíte, jak funguje Home Screen, k čemu používat na X360 lehce upozaděné špendlíky a jak co nejefektivněji procházet Store. Je otázkou, zda to považovat za chybu, protože se přece jen pohybujeme na zcela nové platformě, která se bude časem teprve utvářet a Microsoft je pověstný nekonečným tweakováním rozhraní za pomoci obřích updatů. Upozornit na to ale samozřejmě musíme.

NABÍDKA HER & APLIKACÍ

Nabídka launchových her je dostatečně pestrá, nikoliv však bůhvíjak široká, což platí zejména u ostře sledovaného first-party obsahu. Co do počtu jednotlivých her, dal nový Xbox konkurenčnímu PlayStationu na zadek, obecně ale platí, že konzole současné generace na velké tituly teprve čekají. Všechny hry jsou nicméně dostupné v digitální podobě na Marketplace a hrát je můžete začít už v průběhu instalace, což sice není žádná novinka, ale za zmínku to určitě stojí – zejména v případě retailových her typu Ryse, jejichž 30+ GB bude zejména pro majitele pomalejších internetových linek na dlouho. Na druhou stranu už ale postupně můžete využívat funkci předčasného stažení, což se projevilo například u aktuálního Destiny a skutečně tak začít hrát s úderem půlnoci launchového data.

V případě aplikací zatím není příliš z čeho vybírat. Většinu jich využijí pouze lidé v USA nebo Anglii, čeští hráči se zatím musí spokojit s aplikací na YouTube, Twitch, Upload, Skype a pokud sledujete americký fotbal, tak NFL Football; bohužel na přítomnost NHL GameCenter si budeme muset zřejmě ještě počkat. Díky absenci regionálních zámků si ale můžete už teď libovolně přepínat obchod, ze kterého budete nakupovat (a jehož ceny jsou pro vás nejvýhodnější) a skrz Xbox Video a Music lze dokonce nakupovat filmy a hudbu. Ceny však nejsou zrovna příznivé a určitě se z našeho pohledu spíše vyplatí co nejvíce vytěžovat Blu-ray mechaniku a čekat, až se Netflix rozšíří i do naší malé zemičky.

Dojmy z Xbox One
i Zdroj: Hrej.cz

Poměrně příjemnou funkcí pak je připichování aplikací do postranního prostoru obrazu (bez jakéhokoliv zacuknutí jak běžící hry, tak aplikace), což naplno využijeme až s nárůstem obsahu, ať už herního, anebo multimediálního. Hračičkové jistě ocení rozšířené možnosti již zmiňované aplikace Upload, která umí nahrávat záběry z hraní a v přiloženém editoru vám dovolí tato videa upravovat. Můžete třeba přidat zvuk i obraz z Kinectu, to celé nahrát na SkyDrive a pěkně postaru sdílet s kamarády na vaší oblíbené videoslužbě. To však až pomocí počítače, přímo Xbox One nahrávat na YouTube zatím neumí.

SOCIÁLNÍ PRVKY

Jak už bylo zřejmé dopředu, v sociálních funkcí tkví největší přednosti nového Xboxu. Achievementy, které Microsoft sám zavedl před skoro deseti lety, dostaly lehce inovovanou podobu, kdy v případě achievementu typu „zabij 1000 monster“ přímo v popisku vidíte, kolik vám ještě zbývá. Nově přibyly výzvy, za něž sice nedostáváte body do Gamerscore, ale jsou spíše ukázkou vaší hráčské prestiže. Můžete také sledovat spoustu statistik v porovnání s vašimi kamarády, takže máte přehled o tom, kolik jste zabili zombíků v Dead Rising 3, kolik jste odjeli kilometrů ve Forza Motorsport 5 a kolikrát jste někoho zabili exekucí v Ryse: Son of Rome. Hloupost, řeknete si, ale potěšitelná blbost.

Dojmy z Xbox One
i Zdroj: Hrej.cz

Novinek je však daleko více: nyní je například možné zvolit si svou „domácí“ konzoli a na ní sdílet úplně vše, co patří k vašemu účtu s kýmkoliv, kdo onu konzoli vlastní. Jedná se o pohrobka dávného „always on“ řešení, ale vše je vyřešeno velmi elegantně. Chcete kamarádovi nasdílet vaše hry? Stačí dvě kliknutí a už může instalovat. Chcete si s kamarádem zahrát něco online na rozdělené obrazovce? Klik, klik a kamarád rázem může využívat váš Gold účet. Má to však i své nepříjemnosti - když chcete zjistit, kdo z vašich známých je právě online, musíte pro to zapnout speciální aplikaci. Sice to trvá asi 3 vteřiny, ale dedikovaná obrazovka přímo pro tyto věci (či plně nastavitelná další Home nabídka) by určitě neškodila. Na doplnění rovněž čekají ryze praktické informace – z jaké země pocházíte, bio či motto. Zatím je vše řešeno nic neříkající položkou - Reputace - což je následovník hvězdičkování vašeho profilu na Xboxu 360.

OVLADAČ

Kromě toho, že ho zatím nelze připojit jednoduše k PC a v balení přiložený headset (mimochodem velmi bytelný a zvukově takřka bezchybný) se ze zdířky vytahuje poměrně ztuha lze na inovovaný gamepad pět jenom pochvalné ódy. Tvar prošel jen kosmetickými změnami a v podstatě vychází z X360 designu. Důležité novinky jsou tři. Zaprvé to jsou impulzivní triggery, které poskytují force feedback nad rámec běžného vrnění celého ovladače. Slovy nejde příliš vyjádřit pocit, který zažíváte ve chvíli, kdy například vaše auto ve Forza Motorsport 5 začne ztrácet trakci a je vám to naznačeno mimo jiné i vrněním plynového pedálu v podobě triggeru, to se zkrátka musí zažít. Zadruhé klasický směrový kříž – konečně má tvar kříže (věřte nebo ne, ale oproti původnímu designu je toto ZNATELNÝ krok kupředu) a příjemně cvaká. A v neposlední řadě prošly evolucí i analogové klobouky, které jsou o trochu menší a vyrobeny z nového materiálu, jehož přesné složení vám sice nepovíme, ale z prstů kloužou ještě méně často, než už tak skvělé páčky na čtvrtém DualShocku. V kostce se dá říci, že pokud jste příznivci klasického X360 padu a jeho nesymetrického rozdělení páček, nový ovladač vám sedne do ruky stejně příjemně.

Dojmy z Xbox One
i Zdroj: Hrej.cz

FINÁLNÍ VERDIKT

Aktuálně se dá Xbox One sehnat v české distribuci za doporučenou cenu  10 999 Kč s tím, že je možné sáhnout i po verzi s ovladačem Kinect. Počítejte však s tím, že za již nepovinnou periferii zaplatíte o 3 tisíce víc, případně si můžete od října zakoupit Kinect samostatně za 3999 Kč. Pokud se ptáte, zda se vyplatí Xbox One koupit, odpověď je ano, zejména pokud byl až doposud vaší hlavní herní platformou Xbox 360. Jedná se o skvěle vybavenou a nadupanou herní mašinu, která jde s dobou. Příslibem do budoucnosti je nakonec i line-up her, které se na XOne chystají v průběhu tohoto roku a příjemnou realitou možnost okamžitého placení za cokoliv s českým účtem, českou kartou a českým PayPalem v amerických dolarech.

Pokud vám jde naopak především o co nejmenší počáteční investici a zároveň chcete mít stůj co stůj next-gen konzoli, neztrácejte s Xbox One čas a kupte si PlayStation 4 - vyjde vás přibližně o tisícovku levněji a her je přibližně stejně.

Članek byl původně zveřejněn v únoru tohoto roku, pro jeho znovuvydání byl doplněn o relevantní informace o ceně a aktuálních možnostech. Zbylé informace a dojmy z používání Xbox One zůstávají ze strany autora neměnné. (pozn. red.)

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz