hPod #806 nakonec z důvodu technických problémů nejvyde v obvyklém čase. Uslyšíme se v pátek! Omlouváme se.
Hrej.cz Destiny 2 Článek

Destiny 2 - Znovu a lépe?

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

26. 5. 2017 10:55 1
Reklama
Reklama

Podívejte, hned zkraje je třeba říct jednu věc. Není to nic překvapivého, pravděpodobně to víte, ale je to takový ten příslovečný slon v místnosti, kterého nebudeme přehlížet. Mám rád Destiny. Mám ho radši než vy. Mám ho radši než palačinky s domácím karamelem, do kterého můžete přidat špetku soli a kardamomu a poznáte tak, jak chutná náboženství. Je to ale jednostranné, neboť Destiny nemá rádo mě. Neváží si mého času, odměny za plnění aktivit přiřazuje náhodně, své systémy komplikuje, aby je v nové sezóně zase zjednodušilo. Je to výsledek mnohaleté analýzy návykovosti her, jejíž nejvyšší vrstvy, například příběhový obal či struktura postupu, byly překopány několik měsíců před vydáním. Výsledek je dobře známé nenaplnění slibů a snahy o vylepšení situace v pozdějších rozšíření.

PROČ ZŮSTANE NA KAMENI KÁMEN

Přesto ale mám rád Destiny a po stovkách hodin v něm strávených znám odpověď na otázku proč. Proč vedle hráčů, kteří si Destiny zahráli a opustili, existuje druhá strana, která na hru nedá dopustit? Bungie se totiž s Destiny povedlo dosáhnout něčeho, co si každý velký vydavatel přeje a s čím se dle mě budeme setkávat u velkých sérií čím dál častěji. Destiny funguje zatraceně dobře jako hobby, koníček, kterému pravidelně věnujete čas. Čím více hrajete Destiny, tím více se ho užíváte. Jeho známé nedostatky pak vlastně pracují v prospěch tohoto vnímání hry - náhodné rozdělování odměn vám může přiklepnout zbraň či brnění, které chcete, i půl roku po vydání hry, denní a týdenní aktivity jsou kvůli tomu nekonečně znovuhratelné, i proklínané kartičky začnou odhalovat překvapivě bohaté a propletené příběhové a mytologické pozadí herních aktivit i systémů.

To, co o Destiny 2 nyní víme, poukazuje na to, že druhý díl s mnoha zásadními změnami do hlavních systémů nepřijde.

Pojmout a především prodat hru jako hobby, je pro vydavatele vysoce lukrativní, což potvrzují loňské výsledky prodejů posledního DLC Rise of Iron, které předčily prodeje základní hry. Zároveň již jistě chápete, že takové vnímání má zásadní vliv na strukturu hry, či chcete-li herní design. Někteří hráči na to nepřistoupí, mnozí ale ano a po důkazu finančního úspěchu prvního dílu nemají Activision s Bungie důvod na tom nic měnit. Ostatně M. E. Chung, vývojářka Destiny 2, která pracuje na sociálních prvcích hry, v rozhovoru pro The Verge uvedla: “Nechceme, aby hraní Destiny působilo jako práce a jako, že vám zabírá čas. Chceme, aby vám pasovalo do vašeho rozvrhu.” Tedy jako koníček. Opět.

ŽROUT ČASU PODRUHÉ

To, co o Destiny 2 nyní víme, poukazuje na to, že druhý díl s mnoha zásadními změnami hlavních systémů nepřijde. Proč taky, když to tři roky a navzdory těžkému začátku Bungie vlastně vyšlo. Zůstává singleplayer propojený s multiplayerem a hra rozdělená do několika kategorií aktivit: příběhové mise, které lze hrát v singlu i s kamarády, zhruba půlhodinové Striky, které se hrají v multiplayeru, náročné Raidy pro 6 sehraných hráčů a volný průzkum planet. Největšími změnami údajně prošel otevřený svět hry, o čemž vývojáři zatím moc nemluvili, ale pár drobností jsme se i tak dozvěděli. Při volném cestování po planetách se kromě triviálních Patrol misí, které hráčům dávají úkoly jako zabít 10 určitých typů nepřátel nebo posbírat 40 věciček, které z nich padají, objeví nové Adventures. Tyto zhruba 15minutové questíky s příběhem a novými herními mechanismy nám budou zadávat NPC, která při svých cestách potkáme ve světě. Také na nás čekají tzv. Lost Sectors, krátké dungeony schované ve světě, na jejichž konci najdeme loot strážený bossem. O Adventures a Lost Sectors se stará člověk, který navrhl Vault of Glass, velice oblíbený a nápaditý Raid z první hry, a to by mohlo znamenat, že je na co se těšit. Nakonec by se mělo usnadnit přecházení z jedné aktivity do jiné - už nebude třeba vždy se nejprve vrátit na orbit a z katalogu vybrat další misi. Všechno se zvládne zařídit z povrchu a hráči pak do nové oblasti už jen přeletí.

Co se příběhu týče, Bungie slibuje příběhovou kampaň delší, než jaká přišla v první hře, a navíc s více filmečky, než měla kompletní edice dohromady. Zaměření na vyprávění by mělo předčit i to, co jsme viděli v rozšíření The Taken King a Rise of Iron. A bez oněch doprovodných kartiček, které by bylo třeba studovat na internetu k pochopení všech souvislostí a mytologie. Někdy po událostech jedničky se nad Zemí objeví flotila nepřátelské rasy Cabal, zničí poslední lidské město a uvězní spícího Travellera, čímž odřízne všechny Guardiany od spojení se Světlem. Tedy ne všechny, Světlo (a tím pádem i superschopnosti) si cestu najde k nám a bude na nás, to všechno napravit. Naše cesta nás zavede do European Dead Zone, již známé oblasti na Zemi, kde se utvoří nová lidská bašta. K vítězství nad Cabaly bude třeba najít tři bývalé velitele strážců města, Ikoru Rey, Zavalu a Cayda-6, kteří po porážce uprchli na měsíce Titan a Io a vzdálenou planetku Nessus, které společně s evropskou zónou slouží jako nové lokace herního světa.

PLAMENNÝ MEČ? PLAMENNÝ MEČ!

Tam nám zábavu obstarají staří známí nepřátelé a kromě Cabalů se opět setkáme s robotickými Vexy, nomádskými Falleny i děsivými Hivy. V ukázce Striku The Inverted Spire jsme mohli vidět i nové typy nepřátel. Třeba Cabalové nás přivítají s psími War Beasty a Gladiatory, kteří místo pušek nosí dva ostré sekáčky na Guardiany. Zároveň se ukázalo, že nové schopnosti dostaly i známé jednotky a cabalští Psioni nově pozlobí i jako snipeři, přičemž vexské Harpy nově disponují nepříjemným plasmovým paprskem.

Každá třída dostane přístup ke speciální dovednosti, kterou si mohou mírně uzpůsobit dle stylu hraní či potřebě.

To samé však čeká Guardiany, kteří bohužel o všechno své vybavení a schopnosti přišli při zničení města a odštípnutí spojení s Travellerem, a musejí tak začít pěkně od píky. Základní třídy Hunter, Titan a Warlock zůstaly, ale dočkají se několika změn. Především některé podtřídy jsou jiné - Warloci dostanou solární podtřídu Dawnblade, která nahrazuje Sunsingera. Dawnblade umí vyvolat ohnivá křídla a plamenný meč, se kterým může vyslat na nepřátele mohutné vlny ohně. Hunteři dostanou bleskové Arcstridery, kteří si vyvolají bleskovou hůl, s níž se mohou rychle pohybovat po bojišti a mlátit všechny okolo. Nakonec na Titány čeká (pravděpodobně voidový) Sentinel se štítem, který lze hodit po několika nepřátelích naráz tak, jako to dělala Xena se svým chakramem. Zároveň však každá třída dostane přístup ke speciální dovednosti, kterou si mohou mírně uzpůsobit dle stylu hraní či potřebě. Warlockové budou moci vytvořit na zemi kruh, který přátele léčí nebo zvyšuje jejich damage. Titáni mohou vytvořit stěnu, která buď bude krýt celou postavu a může vytvořit blok v úzké chodbě, nebo bude vysoká jen do pasu, ale postavám, které se za ní skrčí, se přebije puška. Nakonec věční solitérové Hunteři dostanou možnost uskočit, a to buď s automatickým reloadem pušky v ruce, nebo s posílením útoku na blízko.

HO HO HO, TEĎ MÁM GRANÁTOMET

Ostatně, Guardiani dostanou i nové hračky. Tedy zbraně. Meče zřejmě nikam nemizí, neboť v jednom traileru jsme mohli vidět katanu. Kromě ní víme o samopalech a granátometech, které rozšíří dostupný arzenál. Kategorizace zbraní se však úplně změnila a pocítí to nejvíce hráči, co dosud Destiny hodně hráli. Sbohem primární, sekundární a těžké zbraně. Guardiani nyní budou moci přepínat mezi kinetickými, energetickými a jednoduše silnými zbraněmi. Kinetické a energetické jsou v podstatě stejné třídy - automatické pušky, pulzní pušky, samopaly a pistole - jen energetické disponují elementálním nábojem. Třetí “power weapons” obsahují pak kromě klasických raketometů a kulometů a nových granátometů i brokovnice, ostřelovačky či fúzní pušky, které budou také o poznání silnější než dříve. Náboje pro ně však budou vzácnější.

Bude zajímavé zjistit, jak se takové zúžení všestrannosti arzenálu projeví v PvP. To ostatně také čeká jisté překopání. I v čase nouze si Guardiani zřejmě najdou čas na přátelské zápasy v PvP Cruciblu, který bude nově obsahovat výhradně herní režimy pro dva týmy o 4 hráčích. Zatím byl oznámen jen nový režim Countdown, ve kterém se týmy střídají v obsazování a bránění bodů na mapě, ale bylo by bláhové nečekat i variace na deathmatch, free for all nebo capture the point. Vývojáři také potvrdili, že “brzy” po vydání hry se vrátí událost ve stylu Trials of Osiris z jedničky. Ty představovaly občasné několikadenní klání pro hráče, kteří si v PvP hodně věřili, s lákavými odměnami. Chvíli si na takový endgamový PvP obsah počkáme, ale údajně nepůjde o součást připravovaného DLC s tématikou Osirise.

CO ZNAMENÁ NOVÝ ZAČÁTEK?

Ano, asi jste zaregistrovali, že Destiny 2 se ani pořádně neukázalo a už víme o prvních dvou chystaných obsahových dodatcích. První, který vyjde ještě do konce roku 2017, se bude týkat Osirise, legendárního Warlocka, který byl vyhnán z města kvůli posedlosti robotickými Vexy a jejich schopnosti cestovat časem a prostorem. Druhé rozšíření se bude věnovat Rasputinovi, mocné umělé inteligenci, která v první hře stála za několika důležitými událostmi v loru, byť se jí příběh dotýkal jen okrajově. Těžko říci, zda budou nové příběhy reflektovat události z první hry a jejích dodatků. Vývojáři z Bungie se nechali slyšet, že druhým dílem chtějí začít znovu, a proto je možné, že místo navázání na komplikovanou historii obsaženou v kartičkách, se události z Taken Kinga a Rise of Iron prostě přejdou.

Destiny mělo spoustu aktivit vytvořených pro sehrané týmy hráčů, ale již nenabízelo žádnou infrastrukturu pro to, aby se takoví hráči nejprve spojili.

Druhý díl totiž kromě veteránů míří i na nováčky, kterých rozhodně nebude málo. Není žádným tajemstvím, že Destiny 2 vyjde i na PC, což hře přivede mnoho nových hráčů, nicméně nejen to je důvod, proč vývojáři zavádějí systém tzv. Guided Games. První Destiny mělo sice spoustu aktivit vytvořených pro sehrané týmy hráčů, ale již nenabízelo žádnou infrastrukturu pro to, aby se takoví hráči nejprve spojili. Vznikla tak různá internetová fóra, aplikace a služby, které si daly za cíl vytvořit takový matchmaking mimo hru, kde by se našli hráči mluvící stejným jazykem, s podobnými cíli či skillem. Fungovalo to, ale byla to pro Bungie ostuda. Destiny 2 přinese možnost založit hru s neúplnou partou hráčů v rámci jednoho klanu, skupin, kterým mohou hráči náležet, a hledat jednoho či dva hráče, kteří do klanu nepatří a hrají sami. Pomocí těchto Guided Games chce Bungie docílit, aby klany, které třeba chtějí nové členy nebo hrají často spolu, ale zrovna jim v danou chvíli chybí někdo do party, mohly být spojeny s osamělými hráči a vzájemně si pomoci. Klany za úspěšné provádění hráčů v takovýchto hrách prý budou nějakým způsobem odměňováni, ale to zatím nebylo specifikováno.

VŠE NENÍ PŘI STARÉM

Z mnoha videoukázek, které se po odhalení vyrojily, jsme měli možnost vidět, že spousta věcí zůstala při starém. Někdo by mohl tvrdit, že se nezměnilo nic. Znalci hry ale jen z videa poznali novinky: upravené uživatelské rozhraní, nové řešení vývoje postav, výměnu atributů síly, intelektu a disciplíny za náhražky, hezčí grafické efekty různých schopností nebo i prostá přítomnost NPC v misi. Některé změny jsou k lepšímu, některé mi připadají spíše jako změny pro změny, ale v celku se Destiny 2 prezentuje jako přístupnější sequel, který si vzal k srdci připomínky, aniž by výrazně změnil své jádro. Nepadlo nic o systému engramů, které náhodně přidělují loot. Nic o četném opakování týchž misí s vidinou lepší odměny. Nic o různorodosti endgamových aktivit. Víme jen, že Bungie chce pravidelně dodávat nový obsah, a to nejen formou placených DLC, ale i častějšími komunitními událostmi podle vzoru Overwatche.

Destiny 2 - Znovu a lépe?

Navzdory všem slibům vylepšených herních systémů, novinkám a řečem o novém začátku, to to vypadá spíše, že Destiny 2 bude zkrátka více Destiny. Asi i právě proto mě vidina nového vesmírného dobrodružství tak blaží. Těším se na průzkum nových oblastí a ždímání nových aktivit, těším se na nové podtřídy i na nové vybavení, které by endgame opět proměnilo v módní přehlídku. Těším se, až někoho z vás se svým klanem protáhneme raidem a objevíme všechna jeho tajemství. Těším se i na E3 a odhalení dalších novinek, které Bungie připravilo a na léto plné týdenních, informacemi nabitých streamů. A nakonec se samozřejmě těším na 8. září, až Destiny 2 vyjde.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz