Command & Conquer: Red Alert 3 Článek Command & Conquer: Red Alert 3 – první dojmy

Command & Conquer: Red Alert 3 – první dojmy

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

17. 8. 2008 22:00 11
Reklama
Reklama

Je čas slavit: po letech v ústraní se značka Command & Conquer konečně probouzí k životu. A především – ke své bývalé slávě. Odbočky typu Renegade či Generals sice nebyly nijak zmařenými pokusy, ale co naplat: fanoušci prostě milují Kanea a milují odlehčený styl série Red Alert, proto až nyní naplno vypuká to pravé C&C šílenství, jež jsme dlouhá léta nezažili. A tak hráči blahosklonně přehlížejí, že se multiplayerová beta třetího Rudého nebezpečí paradoxně protnula časově s konfliktem v Gruzii, kde by se místní podobně pojmenovaného titulu zřejmě dost štítili. Ale co naplat: opovrhnout nabídkou vyzkoušet pokračování jedné z nejlepších RTS posledních let by byl hřích.

Ukázky ze singleplayeru se sice v betě nevyskytovaly, přesto nebude na škodu si zopakovat, oč vlastně v příběhové kampani RA 3 půjde – tím spíš, že tvůrci slíbili více než hodinu hraných videosekvencí mezi misemi, jež budou děj posouvat dále kupředu. Příběh začíná ve chvíli, kdy Spojenci dosahují zdánlivě konečného vítězství nad Rudou armádou, s čímž se ale Sověti samozřejmě nechtějí jen tak smířit. Vymyslí proto riskantní plán: vyslat komando strojem času do minulosti s cílem zlikvidovat Alberta Einsteina, který byl strůjcem technologické převahy a posléze tedy i vítězství Spojenců ve válce. Komando uspěje – a poměr sil se obrátí ve prospěch Sovětů. Ti se však ze svého úspěchu neradují dlouho; brzy totiž začne kartami míchat nová velmoc, Japonsko, jež se bez jakýchkoliv servítek pustí do obou znepřátelených stran. A pak že válka někdy končí…

Zvedněte kotvy

Jedna mapa pro dva a jedna pro čtyři hráče, taková byla nabídka hratelné ukázky třetího Red Alertu. Bohužel se v betě nevyskytovala umělá inteligence, tudíž jedinou možnost konfrontace představovali živí protivníci, jež mnoho času na aklimatizaci obvykle neposkytují. Naštěstí s orientací v interfacu nejsou žádné problémy – pokud jste hráli Tiberium Wars, nečeká na vás v tomto ohledu žádné překvapení. Větší šok se po spuštění dostaví odjinud - grafické zpracování totiž opravdu působí tak rozporuplně, jak naznačovaly první obrázky a videa. Red Alert měl sice vždy trochu komiksovější a barevnější styl než „Tiberium“ série, ovšem nyní to dle mého mínění tvůrci trochu přehnali. I ty nejmohutnější válečné stroje připomínají často hračky, což nepůsobí příliš dobrým dojmem. Ale zvyknout se na to dá a brzy si začnete všímat i pěkných vizuálních efektů: bezvadně vypadá především voda, ale rovněž všechny možné laserové střely a výbuchy.

Command & Conquer: Red Alert 3 – první dojmy

Pravdou je, že navzdory snaze tvůrců implementovat do předchozích dílů série kromě pozemních i vzdušné a námořní jednotky probíhala ve finále stejně většina bojů na zemi. To se autoři snaží nyní změnit kladením daleko většího důrazu na vodní plochu. Každá strana má nejen docela solidní zásobu námořních jednotek, ale především může na vodě stavět budovy, což skutečně nutí hráče věnovat pozornost i dění mimo povrch. Je třeba buď postavit hodně slabších obojživelných jednotek, kterých se ve hře vyskytuje celá řada, nebo šikovně vyvážit pozemní a námořní síly. Dále byla o něco zjednodušena těžba – místo toho, aby harvestery musely vyjíždět na pole se surovinami, jim lze nyní přistavit rafinerii přímo k dolu a ušetřit je tak pendlování po delších vzdálenostech. A jistě nebudete překvapeni, když dodám, že harvestery jsou obojživelné a některé doly se vyskytují i na vodní hladině…

Nová krev

Jádro hratelnosti zůstalo bez větších změn. Pořád se postupuje podle klasického schématu natěž suroviny - postav základnu – vycvič armádu – zaútoč, a tak klíč k úspěchu spočívá v ovládnutí silných stránek jednotlivých válčících národů. O tak výrazných rozdílech mezi frakcemi jako třeba ve StarCraftu si sice můžeme nechat jenom zdát, ale i tak má každá strana v rukávu několik trumfů, jež se hodí využívat. Spojenci nikterak nepřekvapí nabídkou pozemních jednotek, kde lze s povděkem kvitovat návrat tanků Mirage, jejich silnou stránkou je však zejména letectvo. Skupina Century Bomberů dokáže nadělat v nepřátelské základně pořádnou neplechu, a když už si protivník líže rány, vyskočí z bombardérů ještě oddíl pěšáků, který srovná se zemí to, na co už letadla nestačila. I na moři je nejsilnější spojeneckou jednotkou letadlová loď, vrací se ale také oblíbení delfíni. Rusové tradičně dominují na zemi, především díky Apocalypse tankům, známým už z druhého dílu. Comeback zažívají tradiční pěšáci Conscript, jimž do vínku nově přibyly Molotov koktejly, z méně tradičních jednotek pak zaujme především obrněný medvěd, schopný i vzdušných výsadků. Obojživelné Bullfrogy zase dokáží vystřelit pěchotu na vzdálené místo. Chybět nemůže ani pomalá, ale smrtící vzducholoď Kirov, novinkou ve vzdušné výzbroji Rusů jsou helikoptéry.

Command & Conquer: Red Alert 3 – první dojmy

Zřejmě největší popularitu si však mezi hráči vybudovali neokoukaní Japonci. Ne že by si to nezasloužili – nabízejí totiž jednak zajímavé jednotky, jednak zjednodušený systém budování bází. Jednotlivé stavby nejprve vyjedou v podobě zmenšených mobilních verzí a až poté si vybíráte, kam je umístíte. To se hodí zejména u rafinérií, které lze postavit kdekoliv na mapě, aniž byste museli mít v jejich okolí fungující základnu. Především je však tento způsob stavění daleko rychlejší, což dává Japoncům zejména v úvodních fázích velkou výhodu. Na jednotkách Říše vycházejícího slunce se pak designéři skutečně vyřádili. Vojáci ozbrojení meči i samopaly, ponorka schopná přeměny v letadlo či anime hrdinka Yuriko Omega ovládající telekinetické schopnosti. Velkou spoušť umí nadělat v základně bez protiletadlové obrany skupina vzdušných pěšáků Rocket Angel, samuraj zase vedle funkce tichého zabijáka dokáže podobně jako špeh infiltrovat nepřátelské budovy.

Rudý říjen se blíží

Ať už si vyberete jakoukoliv ze tří stran, můžete se těšit na starou dobrou hratelnost předchozích Red Alertů. Nepříliš přesvědčivě zatím působí pouze umělá inteligence. Tanky se zasekávají samy o sebe a někdy mají velké problémy s pathfindingem, což je podivný neduh, přetrvávající už od Tiberium Wars. Tvůrci se přitom holedbali, že právě AI by měla být jednou z hlavních předností třetího Red Alertu. Na základě bety ještě nelze dělat žádné závěry, ovšem po zkušenostech s TW jsou na místě obavy, že se autoři dopustí stejných chyb jako minule.

Command & Conquer: Red Alert 3 – první dojmy

Hratelná ukázka Red Alertu 3 sice vzbudila i mírné rozpaky, zejména v oblasti grafického zpracování a umělé inteligence, ovšem jinak nabídla po všech stránkách vynikající zábavu. Větší využití vodního prostoru dodalo hře stejně jako třetí strana novou šťávu, a tak pokud mají tvůrci v rukávu ještě kvalitní singleplayer kampaň, dočkáme se na konci října velkého strategického hitu. Osmileté čekání se pomalu chýlí ke konci…

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz