Bývalý VR vývojář pomáhá české medicíně, v IKEMu simuluje náročné operace
Novinka Bývalý VR vývojář pomáhá české medicíně, v IKEMu simuluje náročné operace

Bývalý VR vývojář pomáhá české medicíně, v IKEMu simuluje náročné operace

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

2. 2. 2022 10:46

Moderní technologie jsou klíčovou součástí dnešní medicíny, a české zdravotnictví rozhodně nezůstává pozadu. Se zajímavým příběhem, náhodou souvisejícím i s hrami, přišla prosecká Soukromá střední škola výpočetní techniky, která se pochlubila úspěšným absolventem uplatňujícím své schopnosti v pražském IKEMu - Davidem Sibřinou. Ve virtuální realitě umožňuje jeho projekt plánování nestandardních zákroků, v současnosti při operaci jater.

Reklama
Reklama

  • Mladý český vývojář virtuální reality uplatňuje své znalosti v medicíně
  • V pražském IKEMu vyvíjí aplikaci pro zobrazení orgánů ve VR
  • Měla by usnadnit složité operace, zatím především jater a ledvin

„Chirurgové běžně pracují s daty z počítačové tomografie (cétéčka) a z magnetické rezonance, jak to ale uvnitř pacienta skutečně vypadá, si před operací vždy mohli jen domýšlet. Aplikace, kterou v IKEMu vyvíjíme, ze zmíněných osobních dat vymodeluje detailní orgán pacienta a podobu jeho postižení. Díky 3D efektu může operatér s orgánem ve virtuální realitě interagovat, vše si přeměřit v reálných rozměrech, podívat se do vnitřních struktur orgánu a nalézt ideální chirurgické řešení problému. Lékař získá větší jistotu, jelikož ještě před zákrokem na sále ví, co přesně ho u konkrétního pacienta čeká,“ vysvětluje princip vyvíjené technologie Sibřina.

Pětadvacetiletý David nejdříve vystudoval zmíněnou střední školu, kde ho zaujalo 3D modelování v CADu, rozhodl se tedy profesně věnovat 3D grafice, nakonec v herním průmyslu. Pokračoval na univerzitě v britském Derby, zatímco se na vlastní pěst věnoval grafickému designu a nakonec i vývoji her v brněnském mobilním studiu Alda Games.

David Sibřina
David Sibřina

Větší průlom přišel ale až později, když musel Sibřina podstoupit magnetickou rezonanci a napadlo ho, že by své profesní možnosti mohl využít v medicíně. „Podezření na mozkovou příhodu se naštěstí nepotvrdilo, ale v datech jsem spatřil potenciál pro virtuální realitu a začal se o možnosti propojení mého oboru 3D grafiky a medicíny aktivně zajímat,“ vzpomíná Sibřina.

Další kroky tak mířily na univerzitu v Sheffieldu, kde začal vyvíjet aplikaci virtuálně simulující orgán pacienta, a to přímo “na míru”. Z detailních dat je tak schopna velmi přesně vymodelovat, jak postižený orgán vypadá a zjednodušit tak práci lékařům. Po návratu do České republiky (kvůli nastupujícímu onemocnění Covid-19) chtěl projekt jako svou diplomovou práci dokončit. K tomu potřeboval další data. Nakonec se domluvil s pražským pracovištěm v IKEMu, a pronikl na kliniku transplantační chirurgie.

Ve virtuální realitě vidí operatér model orgánu s nejvyšší možnou přesností

V současnosti tak jeho aplikaci využívají lékaři nebo studenti medici, jako trenažér. Zároveň slouží u složitějších operací jater a ledvin. „Lékař však musí určit, jak velký kus vyjmout, respektive transplantovat, a právě objem se u komplexní geometrie jater počítá obtížně. Výpočty z dat se někdy liší až o 30 procent a to je další úkol, který se snažíme momentálně vyřešit. Naopak ve virtuální realitě vidí operatér model orgánu s nejvyšší možnou přesností,“ vysvětluje autor výhody aplikace konkrétně při operacích jater.

Reklama
Reklama

Související články

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz