Nemoci ve hrách - mor a zombie
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Nemoci ve hrách - mor a zombie

Nemoci ve hrách - mor a zombie

Aleš Adam

Aleš Adam

20. 7. 2020 11:45
Reklama

Jindy rušné ulice mnoha měst po celém světě se vylidnily. Ve sdělovacích prostředích jakoby neexistovalo jiné téma: pandemie, pandemie, pandemie. V této atmosféře mě jako hráče napadla otázka, jak se téma nemoci promítlo ve hrách. Vliv velkých epidemií a různých chorob na kulturu je dobře zdokumentován - víme, že inspirovaly celé generace a staly se významným námětem pro malíře, literáty a filmaře. Je nemyslitelné, aby svůj vliv nezanechaly rovněž ve hrách. V následujícím textu se pokusím zodpovědět na tři základní otázky: Jakým způsobem jsou ve hrách nemoci zobrazeny? Jak se odráží v herních mechanismech? Jaký mají vliv na herní světy a hratelnost obecně? Ukážu také několik průniků virtuálních herních nemocí a reálného světa. Téma se nakonec ukázalo natolik bohaté, že jsem si vybral jen několik málo titulů jako příklady. 

Vzhledem k rozsahu byl článek rozdělen na dva samostatné díly. (pozn. redakce)

TU MÁŠ MOR!

Zvláště žánr RPG je na choroby velmi štědrý. Často jsou spojované s jedy a kletbami, což není nijak překvapivé. V Evropě bylo ještě v době docela nedávné na nemocného často nahlíženo jako na prokletého a při léčbě nesměly chybět různé rituály a zaručeně léčivé prostředky v podobě kadidel, amuletů a dalších předmětů. Tyto praktiky nepřekvapivě nemocnému mnohdy spíše uškodily. Kdo by to byl řekl, že vymést chřipku kouřem nebyl zrovna nejlepší nápad. Pacient s respiračním onemocněním jistě kouř velmi ocenil! Naopak závažné nemoci jako akutní leukémie byly někdy považovány za otravu jedem. Tato historická zkušenost se ve hrách viditelně odráží. Nemoci se virtuálně léčí elixíry, chrání se proti jimi amulety a kouzly. Toto zjednodušení vypůjčené z dob minulých se náramně hodí. Asi byste nechtěli se svou herní postavou ležet v posteli, chodit na pravidelné kontroly a brát paralen. Vypijete elixír, nebo nasadíte amulet, vyvoláte léčivé kouzlo a jede se dál.

Porphyric Hemophilia vám zařídí věčnou noční směnu - promění vás v upíra, který nesnese sluneční svit a velmi rychle jeho vlivem umírá.

V celém zástupu her rozdáváte jednu nákazu za druhou. V Age of Wonders můžete na své nepřátele seslat horečky a šílenství. Druid v Diablo 2 dokáže obšťastnit svého oponenta vzteklinou. Kdyby vám to bylo málo, v Guild Wars umí nekromanceři pouhým dotykem přenášet mor. V Path of Exile taktéž lze protivníkům nadělit nákazy devastující jejich životy. Ty se navíc dále rozšiřují. Během několika sekund tak nakazíte celou skupinu potížistů. V sérii Heroes of Might and Magic zase nemrtvé jednotky svými útoky snižují hodnoty vlastností protivníků. A podobné mechanismy najdete v hrách jako Grim Dawn, Pathfinder, Pillars Of Eternity a v řadě dalších MMORPG. 

Nemoci ve hrách - mor a zombie
i Zdroj: Hrej.cz

Aby byl svět v rovnováze, onemocnění se v některých hrách nevyhýbá ani vašemu hrdinovi. V sériích Gothic a Risen se choroby projevují negativně na statistikách postavy. Stejně tak například v Kingdoms of Amalur: Reckoning lze chytit, od lézí zhoršující vaši obranu, krásně znějící “krvácející mor” snižující odolnost proti útokům. V Remnant: From the Ashes zase choroba jménem Root Rot způsobuje kašel. Pokud zakašlete během boje, vyvede vás to z rovnováhy v boji a souboj může skončit prohrou. Skutečně milý kašel!

STARŠÍ A INFIKOVANÉ SVITKY

V sérii The Elder Scrolls na vás čeká v jeskyních a starých ruinách nespočet nepříjemných chorob. Mám určité podezření, že v Bethesdě má výsadní postavení nějaký hypochondr, protože takový seznam onemocnění má málokterá hra - napočítal jsem jich napříč třemi díly této série více jak 60! Některé dočasně sníží sílu vaší herní postavy, jiné doslova převrátí váš herní život vzhůru nohama. Porphyric Hemophilia (Morrowind, Oblivion) vám zařídí věčnou noční směnu - promění vás v upíra, který nesnese sluneční svit a velmi rychle jeho vlivem umírá. To Sanguinare Vampiris ze Skyrimu už je k vám smířlivější, pustí vás na denní světlo a přidává vaší postavě jen pár vrásek a cosi jako zánět spojivek. Pro zájemce je tu také datadisk Dawnguard, jenž přináší kompletní přetvoření vašeho hrdiny na jakousi levitující věc s křídly - upířího pána. V Morrowindu také narazíte na tzv. Corprus deformující tělo a poškozující mysl. Nakažení jsou odesíláni do Corprusaria, kde jsou studováni starým čarodějem hledající lék. 

V kultovním RPG Icewind Dale šli vývojáři dál a vymysleli si pro vás “pochoutku” pojmenovanou jako Mummy Rot. Ta dokáže zabít vašeho hrdinu a její léčba se tak ve chvíli nakažení stává vaší prioritou. Kdyby vám to všechno bylo málo, přináší Pillars of Eternity noční můru všech hypochondrů. Představte si pohybující se rosolovité stvoření tvořené bakteriemi, plísněmi a nejrůznějším smetím. Máte tu čest s věcí nazývající se “Disease Pudding” a narazíte na ně téměř na samém počátku výpravy. Jedná se v podstatě o pohybující se zásobník nemocí. Ne, děkuji.

ONO SE TO ŠÍŘÍ!

Asi nejznámějším příkladem virtuální epidemie je “Corrupted Blood incident”. 13. září 2005 vyšel v rámci nové aktualizace do hry World of Warcraft nový raid Zul'Gurub se závěrečným bossem Hakkar the Soulflayer. Ten měl ve svém arzenálu mimojiné debuff nazvaný “Corrupted Blood”, který způsoboval herním postavám těžké poškození zdraví a následnou smrt. Zajímavý prvek, problém však nastal v momentě, kdy tato virtuální nemoc kvůli chybě v kódu přetrvávala na petech hráčů. Skrze ně došlo k šíření na další hráče a dokonce na nehráčské postavy (nazývané NPC) a to i mimo příslušný raid. Debuff - nemoc se brzy rozšířila zvláště do hustě osídlených míst herního světa. Schopnost instantně cestovat z problematického raidu do otevřeného světa byla zásadním faktorem, proč došlo k tak rychlému šíření nákazy. Než stihla hráčova postava zemřít, dokázala se nemoc dále šířit. Jako naprosto klíčová se ukázala být pozice NPC plnících role prodejců, zadavatelů úkolů apod. Z pochopitelných důvodů byly NPC postavy velmi silné (aby je nemohli hráči jednoduše zabít a tím rozbít herní mechanismy) což ovšem velmi dobře posloužilo k uchování nákazy, která se pořád znovu a znovu přenášela mezi jednotlivými NPC a hráči. To spustilo nezastavitelný koloběh předávání nákazy. Přestože se jedná o herní svět, herní postavy jsou ovládány skutečnými lidmi a ti se jako skuteční lidé chovali. Část hráčů bojovala s nákazou, snažila se ochraňovat postavy s nižší úrovní a pomáhali při evakuaci z nakažených oblastí. Ale přirozeně se vyskytli i “dobráci”, co nákazu úmyslně šířili dál. 

Nemoci ve hrách - mor a zombie
i Zdroj: Hrej.cz

Epidemie trvala týden, až do restartu serveru a vydání opravné aktualizace, a dotkla se několika milionů hráčů. Během této události byl zcela narušen herní svět. Hráčská populace se přesunula mimo města. Největší dopad měla epidemie na postavy nižší úrovně, které po nakažení okamžitě zemřely. Na postavy vyšší úrovně Corrupted Blood (správně) nepůsobila tak negativně. Díky většímu množství životů a silnějším schopnostem léčení dokázaly nákazu přežít. 

Corrupted Blood incident až překvapivě odpovídá reálnému modelu přenosu nových nemocí. Na počátku je nějaký nositel zcela odlišný od nově nakaženého. To byl Hakkar. Přes prostředníka, peta, došlo k mezi přenosu na hráčem řízenou postavu, která by odpovídala v reálném světě člověku. Schopnost transportovat se z raidu odpovídá masové, především letecké dopravě. Stejně jako ve skutečném světě existovali taktéž asymptomatičtí nositelé v podobě NPC, rizikové skupiny v podobě postav s nižší úrovní a symptomatičtí přeživší v podobě postav s vysokou úrovní. Není divu, že celá událost vyvolala zájem epidemiologů a vzniklo několik odborných studií. Virtuální epidemie nabídla model pro zkoumání šíření nemocí a lidského chování v době pandemie. Ukázalo se, že podobné události mohou částečně přispět vědeckému bádání a reálným modelům.

Dnes existuje zombie her tolik, že s klidem hovoříme o celém zombie žánru

Během října roku 2008 propukla ve WoW další epidemie, tzv. zombie epidemie, či zombie mor. Narozdíl od Corrupted Blood však byla vypuštěna zcela úmyslně s cílem nalákat na připravovaný datadisk Wrath of the Lich King. Pravděpodobnost nákazy byla výrazně nižší než u Corrupted Blood.

“Plánované epidemie” nejsou ale pro MMORPG žádným ojedinělým úkazem. V letech 2012, 2014 a 2020 se v konkurenčním Star Wars: The Old Republic odehrály vývojáři plánované události Rakghoul Plague. Za jejím vznikem stál příběhově Sith Lord Karness Muur a v předem vymezené části světa se objevily NPC s potenciálem přenosu choroby na hráčské postavy. Nakažení pak prochází třemi fázemi, přičemž je ve druhé fázi hráč nakažlivý a ve třetí dochází ke smrti. Ke konci události se objeví vakcína. 

Nemoci ve hrách - mor a zombie
i Zdroj: Hrej.cz

V The Elder Scrolls Online rovněž existují nákazy, které lze přenést z hráče na hráče a z NPC na hráče. Jsou dvě: Jedna z hráčovy postavy udělá upíra, druhá vlkodlaka. V obou případech musí hráč najít speciální a poměrně vzácné nakažené NPC a následně se od něj nechat v boji nakazit. Po úspěšném přenosu je zahájen úkol vedoucí k dokončení přeměny v danou příšeru. Jakmile je tento proces ukončen, má možnost hráč investovat dovednostní body do přenositelnosti upírství, vlkodlactví a dále tak nakazit ostatní hráče. Přenášení nákazy je ale bohužel omezeno, nucené vytvoření upíří armády z okolních hráčů se tak nekoná. Pokud by vás snad hledání vzácného NPC nebo škemrání o nakažení nebavilo, dává vám Zenimax možnost zaplatit za nemoc reálnými penězi v herním obchodě. A to se vyplatí!

ZOMBIE KAM SE PODÍVÁŠ   

Ve videoherním průmyslu to byl Capcom se svým Resident Evil, kdo se zasloužil o zpopularizování tematiky zombie. Dnes existuje zombie her tolik, že s klidem hovoříme o celém zombie žánru, z počátku se ale vázala existence zombie zvláště k temné magii a až postupně se jejich vznik začal spojovat s typickými viry. V některých titulech tak jsou zombie společníky čaroděje nekromancera nebo upíra, v jiných jsou produktem výzkumu či nemocí. Do první kategorie patří například The Elder Scrolls, Heroes of Might and Magic a mnoho dalších, zejména RPG her. Většinu her spadajících do zmíněného “zombie žánru” lze zařadit spíše do druhé kategorie. 

Zombie jako pojem označující oživlé mrtvé, nebo živé na hranici života ovládané vnější mocí, byl importován na Haiti z Afriky a je úzce spojen s mytologií voodoo. Do širšího povědomí se dostal v průběhu 20. století. Významnou moderní předlohou byla novela I Am Legend amerického spisovatele Richard Mathesona, popisující zničený svět, kde přežívají nemrtvé bytosti. Ačkoliv v jeho podání to byli upíři, dílo ovlivnilo další autory a položilo základ pro tradiční zombie postapokalyptické scénáře. Upíři byli dalšími autory nahrazení právě oživlými mrtvými, i když jsou upíři do dneška úzce spojováni se zombie. V českém prostředí ostatně známe po staletí takzvané revenanty, což byli buď duchové, nebo prostě chodící mrtvoly sající krev lidí. I zde existuje mezi upíry a zombie jen tenká linie.

V akcích Dying Light a DayZ stojí za zombie apokalypsou neznámý virus. RPG Dead Island stanovuje jako příčinu dvě neurologické nemoci: Kuru a variace Pathogen HK, obě pocházející z provincie Papua Nová Guinea, kde se odehrává příběh hry. Tzv. Zelená chřipka, šířící se zvláště skrze otevřené rány od nakaženého jedince, je příčinou šíření nemrtvých v Left 4 Dead. Uměle vytvořený T-Virus, též znám jako Tyrant Virus, pocházející z laboratoří Umbrella Pharmaceuticals zase proměňuje lidské bytosti v zombie v sérii Resident Evil. V tomto případě se původně mělo jednat o biologickou zbraň se stoprocentní smrtností, pozdější mutace viru ale vedly k výsledku snad ještě děsivějšímu. Transformaci lidí v The Last of Us v tzv. Infected, Nakažené pak způsobuje zmutovaná plíseň cordyceps (ve skutečném světě napadající hmyz). Zombie jako výsledek strašlivé nemoci běhají také ve World War Z, State of Decay, Days Gone a dalších. 

PŘEŽÍT!

Mám hlad, je tu tma, zima a zdá se, že jsem se tuhle na ruce o něco škrábnul! No výborně! Z toho může být rychle pěkná infekce. Musím se zvednout a pátrat v okolí. Třeba támhle v křoví snad rostou nějaké ty antiseptické bobule, nebo na mě snad v támhleté jeskyni čeká lék?

Pokud jste kdy hráli nějakou hru o přežití (obecně známé jako survival), možná byly vaše myšlenky zrovna takové. Tělo vašeho hrdiny se stává samo o sobě jakousi minihrou. Musíte kontrolovat teplotu, sytost, pitný režim, vitamíny a podobně. A jako by to snad nestačilo, jsou běžnou součástí tohoto žánru infekce, paraziti a breberky všeho druhu. Ve Stranded Deep se vaše postava může nachladit a pokud nebudete dávat pozor, z rýmičky se může vyvinout velká nepříjemnost schopna ukončit vaše dobrodružství. Nepříliš známá Empyrion - Galactic Survival se odehrává na cizí planetě, kde si na vás brousí zuby mimozemští paraziti a chybět nesmí ani staré dobré duo infekce a horečka. Stačí se zranit a hrdinně to odbýt slovy “je to jen škrábnutí” a garantuji vám, že se váš průzkumník brzy stane nedílnou součástí půdy planety. V ARK: Survival Evolved zase číhá vzteklina, nemoc z radiace nebo třeba lepra, přičemž tato onemocnění snižují vlastnosti hráčovy postavy. Pokud by na vás byly cizí světy příliš, máte příležitost vyrazit na výlet po krásné Amazonii v Green Hell. Jak název napovídá, nebude to tak úplně nejhezčí dovolená a vašimi společníky budou opět paraziti a infekce. A podobné je to v mnoha dalších hrách žánru. Principy jsou stejné: Nemoci mají tendenci postupovat ve fázích od prosté horečky, snížení některých vlastností hráčovy postavy až po smrt. Léky je nutné buď vyrobit z dostupných surovin, případně najít v budovách nebo světech obecně. 

V další části se podíváme na hry, kde onemocnění hrají klíčovou příběhovou roli nebo se k nim přistupuje k humorem. Taktéž se budeme věnovat strategiím a projektům, které se zabývají duševními onemocněními. 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama