Bude iPad čtvrtou velkou konzolí?
Snad nejhůře střežené IT tajemství všech dob je konečně venku. Hysterie, která provázela představení iPadu, ale zdaleka nekončí. Roky očekávaný tablet od Applu totiž vzbudil už dopředu ještě větší pozornost médií i zákazníků, než se to svého času podařilo kultovnímu iPhonu. Nekritické naděje proto nyní logicky vystřídalo často i mírné rozčarování, zklamání, ale také otázky, k čemu vlastně bude iPad sloužit a dokáže-li navázat na úspěch svého předchůdce.
Svatý grál her jménem iPad
Podobným analýzám se momentálně ve větším či menším měřítku věnuje snad každý, kdo se o moderní technologie alespoň trochu zajímá. My přispějeme se svou troškou do mlýna úžeji zaměřeným článkem, který se jablíčkovému tabletu bude věnovat jen coby potencionálně zajímavému hernímu zařízení. Jaké jsou vlastně perspektivy iPadu z pohledu hráče?
Na tuto otázku není lehké odpovědět, zvlášť pokud povážíme, že zařízení se na trh teprve chystá. Ohlas, který ale mezi hráči, herními publicisty i samotnými vývojáři vzbudilo, není možné přehlédnout. Je to logické. iPhone zásadním způsobem změnil tvář mobilního hraní. Po letech neotřesitelného monopolu Nintenda na tomto poli, který se jen velmi pomalu dařilo nabourávat PSP od Sony, kolbiště handheldů jakoby náhodou opanoval právě mobil od Applu. A nechme pro tentokrát na chvíli stranou spory o to, do jaké míry je určující všeobecná kvalita mobilních her, jejich cena, délka, množství nebo snad počet prodaných kopií.
Apple a hry: sňatek z rozumu
Jaká ironie, že právě hry přinesly Applu takovou popularitu a současně pohádkové zisky. Je totiž veřejným tajemstvím, že zakladatel firmy Steve Jobs je – diplomaticky řečeno – nevelkým fanouškem této zábavy. A to i přesto, že Apple už v minulosti, byť bez Jobse, do her fušoval - dokonce s konceptem vlastní herní konzole. Hry a Apple prostě nikdy nešly dobře dohromady. Podívejte se ostatně, v jaké nemilosti se dlouhá léta nacházely a vlastně stále nacházejí na platformě Mac.
Zatímco úspěch her pro iPhone byl tak stejně překvapivý jako neplánovaný, iPad byl už od samého počátku evidentně chystán s tím, že hráči by měli tvořit početnou skupinu jeho majitelů. Zda-li se tento záměr stane realitou, je tou nejzajímavější otázkou. Apple dal zařízení do vínku větší displej, možná výkonnější hardware (spekulace se rozcházejí), možnost připojit k němu plnohodnotnou klávesnici i drtivou podporu herních vydavatelů. Na druhou stranu se ani hráči nedočkali všeho, po čem volali – například tlačítek. I iPad tak spoléhá výhradně na ovládání prsty a integrovaný polohovací senzor.
Dvakrát nevstoupíš do stejné řeky
Tablet spoléhá na stejné zbraně jako iPhone. Není však zřejmé, zda-li týž koncept bude stejně lákavý doma v pokoji, kam iPad bezesporu patří v první řadě, jako byl jeho mobilnější bratříček na cestách. Jistě, i tablet můžete přibalit na dovolenou. V tramvaji nebo autobuse MHD by se s ním ale asi oháněl málokdo. A doma? Tam už se nám zabydlely konzole, PC i notebooky. Historie nás nicméně už několikrát přesvědčila, že trh často dokáže oslnit i zdánlivě nepotřebné či nadbytečné zařízení.
iPad má být od svého uvedení na trh téměř stoprocentně kompatibilní s každou ze 140 tisíc aplikací, jež původně vyšly pro iPhone či iPod touch. A to dokonce bez nějakých dalších zásahů ze strany vývojářů. Takové programy poběží buď v původním rozlišení, tedy jen v menším výřezu na obrazovce, nebo je půjde roztáhnout přes celý displej. Apple přitom tvrdí, že tato maximalizace nebude mít nejmenší vliv na rychlost her, tudíž nemáme důvod mu nevěřit. I přesto je jasné, že se především autoři her okamžitě pustili do konverze řady svých titulů do vyššího rozlišení, aby minimálně z většího displeje vyždímali vše, co jen jde. A to je jen začátek, časem mohou dorazit i aplikace, které na iPhonu nenajdete. Nebo alespoň ne ve stejné podobě.
Ohlasy z české kotliny
Tak jak to nakonec s iPadem bude? Utvrdí pozici iPhonu na trhu s hrami, nebo rozmělní jeho bohatou sbírku titulů díky nutnosti hru optimalizovat pro více odlišných zařízení? Na to jsme se zeptali těch nejpovolanějších – několika českých týmů, které mají s hrami pro iPhone zkušenosti. „Jako vývojář jsem nadšen. Díky skvělému marketingu Applu bude ještě tento rok k dispozici a masově rozšířena další platforma, na kterou již dnes může naše malé studio připravovat nové hry,“ slibuje si od iPadu Lukáš Macura ze Cinemaxu, který pro iPhone vyvinul třeba logickou hru Puzzle Rocks. „Máme v lineupu řadu titulů. Nyní přemýšlíme, které z nich budeme dělat i ve speciální verzi pro iPad a předpokládám, že během tohoto roku vydáme i hru, která bude pouze pro iPad,“ dodává. Nejasnosti podle něj nyní panují jen ohledně přesného výkonu tabletu.
Pavel Tovaryš z týmu Rake in Grass, který má na svědomí například populární logickou plošinovku Archibald's Adventures, si z hlediska her pochvaluje především vyšší rozlišení. „Bude zajímavé například pro strategie, které malý displej iPhonu příliš limitoval,“ slibuje si od iPadu. „Jelikož budeme hry cílit stále hlavně na iPhone, bude nejdůležitějším limitujícím faktorem výkon iPhonu a případný vyšší výkon iPadu bude sloužit jen pro zvládnutí hi-res grafiky,“ poznamenává na adresu spekulací ohledně výkonu tabletu. Nutnosti vyvíjet hry na dvě odlišná zařízení se ale neobává. „Naše hry děláme často multiplatformní, a tedy jsou designovány pro vyšší rozlišení automaticky. Navíc s optimalizacemi pro různá rozlišení máme spoustu zkušeností,“ uzavírá Pavel Tovaryš.
Zpočátku to bude mít těžké
Martin Chamrád z týmu Craneballs Studios, jenž zabodoval například s hrou Blimp: The Flying Adventures, je z iPadu rovněž nadšený a má podle něj velký potenciál. Tablet se ale podle něj nejprve rozšíří mezi manažery, lidi z oboru a jako zařízení do domácnosti, protože mladí hráči zůstanou přinejmenším zpočátku věrní svým iPhonům a notebookům. „Dokážeme si ale představit, jak domů přijde z práce otec rodiny, vytáhne iPad a všichni půjdou hrát ke stolu nějakou zajímavou deskovou hru,“ myslí si Martin Chamrád. Zvětšení původních iPhone aplikací podle něj nevypadá na pohled zvlášť pěkně, proto odhaduje, že v první vlně se dočkáme hlavně starších her ve vyšším rozlišení, které nabídnou větší či menší přidanou hodnotu.
V Craneballs Studios si už takto vyzkoušeli upravit právě zmiňovaný Blimp. „Vypadá to naprosto úžasně, nemůžeme se dočkat, až budeme držet v ruce reálný iPad,“ pochvaluje si vyšší rozlišení Martin Chamrád. „Až později se ukáže, jestli má cenu vyvíjet hry pouze na iPad. Myslím si, že zatím ne. Hlavní úspěch AppStoru byl také to, že ho Apple otevřel až rok po uvedení iPhonu. To znamená, ze už tam byla základna – miliony iPhonů. Za dva měsíce bude situace jiná. iPadů budou jen tisíce. To ale umožní zvednout cenu her. Pokud uvidíme nějaké hry pouze na iPad, budou to zřejmě právě deskové,“ věří Martin. V Craneballs Studios tipují, že bychom se časem mohli dočkat také portů her z velkých konzolí, ale i Martin Chamrád upozorňuje, že na cestách se s tabletem bude hrát hůře a doma zase lidi dost možná raději sáhnou po klasické konzoli. „Jestli bude situace příznivá, dočkáme se her, které půjdou hrát na iPhonu i na iPadu, kde současně nabídnou větší komfort. Váš postup ve hře bude uložen na serveru, takže když se posunete na iPadu, na iPhonu se to také projeví,“ zasnil se závěrem Martin.
Je to hit, nebo propadák?
Nadšené i opatrné ohlasy jsou k iPadu pochopitelně slyšet i od zahraničních vývojářů a bude jich bezesporu dál přibývat. Zatímco tak například šéf Nintenda Satoru Iwata si myslí, že iPad je jen přerostlý iPod touch, Mark Rein z Epic Games chválou nešetřil. Podle něj dema nových her pro iPad vypadala úžasně – navíc s přihlédnutím k tomu, jak málo času na jejich přípravu údajně vývojáři měli. Nejvíce chvály si v tomto ohledu vysloužil Gameloft se svou sci-fi FPS Nova, původem rovněž z iPhonu, na jejíž vylepšenou verzi prý měli autoři jen dva týdny. Vývojáři slibují, že bude hra pro iPad díky většímu displeji lépe ovladatelná, bude i lépe vypadat a především se rozroste interaktivita samotné hry. Mají se co ohánět, není totiž tajemstvím, že Epic se úspěšně pokusil svůj Unreal Engine 3 rozeběhnout už na iPhonu. Je tak nasnadě, že se tým se svou technologií vrhne i na iPad.
Tak co říkáte, zní to lákavě? Však brzy uvidíme, zda-li tablet od Applu splaskne jako velká mediální bublina, anebo nás uhrane zdokonaleným konceptem, který si miliony lidí zamilovaly už u iPhonu.