Brain Exercise Článek Brain Exercise

Brain Exercise

Farid

Farid

9. 3. 2006 23:37 14
Reklama

Nejprve je dobré osvětlit drobný chaos v názvech. Brain Exercise je v zemi svého původu znám jako „Yawakara Atama Juku“, přičemž západní média si jej zpočátku začala překládat jako „Brain Flex“ (ve smyslu „masáž mozku“). Když Nintendo oficiálně ohlásilo uvedení titulu v Evropě, představilo jej pod názvem Big Brain Academy (Akademie velkého mozku nebo Velká mozková akademie?). Nicméně verze, která se nám dostala do rukou uvádí jako pracovní název Brain Exercise (tedy „cvičení mozku“). A aby to nebylo málo, existuje ještě jeden ohlášený titul jménem Prof. Kawashima’s Brain Training: How Old Is Your Brain (v Americe pod názvem Brain Age: Train Your Brain In Minutes A Day). Zkrátka pořádný galimatiáš dvou, alespoň na první pohled, podobných „her“. Obě byly v Japonsku obrovsky populární, nicméně většího úspěchu dosáhl Brain Training – tedy ten, o kterém zde nepíšeme. Pro představu, Brain Training byl třetí nejprodávanější hrou roku 2005 (za Nintendogs pro DS a Gran Turismo 4 pro PS2)!

Masáž mozku

Pokud se vám z úvodního odstavce trošku zavařil mozek, je to jedině dobře, budete alespoň lépe připraveni na náš předmět. Co vlastně Brain Exercise (alias Big Brain Academy alias Brain Flex) tedy nabízí. Docela zajímavou věc – tenhle prográmek slibuje, že vám zváží mozek. Neberte to ale moc vážně, hmotnost mozku je zde čistě hypotetická porovnávací jednotka, která má vyjádřit mentální schopnosti těch, kteří se podrobí testu. Jak je známo studentům mediciny, lidský mozek má v průměru hmotnost kolem 1300 – 1400 gramů. Zde je však za průměr považována hodnota 1000 gramů, se 1400 si budete moci rozhodně gratulovat k výbornému výsledku. S jistým zjednodušením můžeme říci, že hmotnost mozku je něco jako iteligenční kvocient.

Avšak zkoušky, které podstupujete v Brain Exercise se klasickým IQ testům moc nepodobají (i když vyhodnocují podobné parametry inteligence). Celkem se tu nabízí 15 jednotlivých zkoušek rozdělených do pěti kategorií. Každá z těchto kategorií zkoumá trochu jinou oblast mentální zdatnosti. Videohrám se nejvíce podobá kategorie „Think“, předkládající sérií logických rébusů. V kategorii „Analyze“ projde zatežkávací zkouškou prostorová představivost a schopnost odvozovat na jejím základě odpovědi na zadání. Další na řadě je kategorie „Compute“, čili počty. Zdejší úkoly mají nejblíže k základům matematiky. Kategorie „Memorize“ je vyhrazena procvičení a ohodnocení vaší krátkodobé paměti. A konečně pátou kategorií je „Identify“, kde je vaším úkolem nalézat shodné tvary.

Chytřejší vyhrává

Pro lepší představu by to asi chtělo nějaké příklady, že? Tak například úkol zvaný „Matchmaker“ v kategorii Identify vám ukazuje mřížku plnou symbolů nebo čísel a vaším úkolem je co nejdříve identifikovat shodné dvojice (jejich počet je oznámen předem). Na začátku máte jedinou dvojici na mřížce o rozměrech 2x3, to je samozřejmě hračka, ale ke konci – když budete hodně dobří, budete hledat třeba tři dvojice na mřížce o rozměrech 6x6. Stejně tak všechny ostatní zkoušky postupně zvyšují obtížnost. Uděláte-li však chybu, obvykle dochází k dočasnému snížení obtížnosti. Hmotnost vašeho mozku narůstá s každou správnou odpovědí (přičemž čím náročnější otázka, tím větší zisk), zatímco chybná odpověď způsobuje ztrátu. Autoři zřejmě chtěli zabránit tomu, aby někdo podváděl náhodným ťukáním do displeje. Dodejme ještě, že ať už si zvolíte kterýkoli test, vždy máte přesně 60 sekund času, abyste uhráli co nejlepší výsledek. Další příklad: test „Add Agency“ v rámci Compute vám na horní obrazovce ukáže několik rozházených předmětů, které musíte nejdříve spočítat. Posleze si na dolním displeji vyberete dvě políčka s dalšími předměty, jejichž součet se rovná uvedenému počtu. Nebo: „Flash Memory“ v rámci kategorie Memorize na horní obrazovce ukazuje několikamístná čísla, které je třeba následně vyťukat na číselné klávesnici dolního displeje. Složitost čísel postupně narůstá a současně se brutálně zkracuje doba, kdy je vidíte, abyste se je mohli zapamatovat.

Vážení mozku

Každý z těchto patnácti testů je možné trénovat jednotlivě ve třech obtížnostních nastaveních. Hlavní složkou hry je však režim zvaný Test. Brain Experience náhodně vybere pět zkoušek (z každé kategorie po jedné) a postupně je vám předkládá. Celý režim je třeba zvládnout na jeden zátah (hru záměrně není možné pauzovat ani uspat obvyklou metodou zavření DS). A když máte všech pět kategorií za sebou, nastupuje postavička jakéhosi vědátora, která sečte gramáž pěti dílčích „mozků“ a oznámí vám celkový výsledek. Pak nastpuje analýza vašich výsledků znázorněná současně i celkovým diagramem, na kterém okamžitě identifikujete své přednosti a slabiny. Nakonec vám postavička po chvilce napětí sdělí, na jaké povolání byste se nejlépe hodili (autorovi toho článku při prvním pokusu vyšlo diplomat :-).

Porazí vás děda?

Poslední složkou Brain Exercise je režim versus, který skýtá největší potenciál pro delší trvanlivost. Stačí mít jedinou kopii hry a jednoho až sedm dalších kamarádů s DS a pustit se do souboje, ve kterém vítězí ti nejinteligentnější. Pokud jde o grafickou či zvukovou stránku věci, vše je maximálně jednoduché. Většinou jde o docela prosté neanimované obrázky. Ale jak sami tušíte, tady jsou priority nastaveny docela jinak, než je v běžných hrách obvyklé. Brain Exercise působí velmi bezprostředně a, i když se z popisu může zdát že jde o akademicky nudnou, téměř školní záležitost, v praxi se projevuje velice zábavně. Navíc jde o titul, který podobně jako třeba Nintendogs, okamžitě osloví i nehráče. Pokud hledáte věc, která by zaujala všechny členy rodiny, tady se určitě nespletete.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama