Beecarbonize je malé, ale chytlavé a neobyčejně depresivní upozornění na klimatickou krizi
i Zdroj: Charles Games
Článek Beecarbonize je malé, ale chytlavé a neobyčejně depresivní upozornění na klimatickou krizi

Beecarbonize je malé, ale chytlavé a neobyčejně depresivní upozornění na klimatickou krizi

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

2. 3. 2023 15:00

Existuje jen málo kontroverznějších témat, než je ochrana životního prostředí a s ním související globální oteplování. Asi není potřeba zabředávat do diskuzí nad tématem, které je podle mě prakticky nediskutovatelný fakt. Zároveň ale není potřeba diskutovat nad tím, že je prakticky nutná každá špetka osvěty. Ideálním případem třeba hrou. Dříve se problematiky dotknulo třeba Anno 2070, věnují se jí ale samozřejmě i nezávislé projekty. Nově včetně těch českých.

Reklama

Studio Charles Games, fungující pod záštitou pražské Univerzity Karlovy, poprvé opustilo vody historických her a pustilo se trochu jiným, byť stále přísně vzdělávacím stylem. Beecarbonize je skutečně hra postavená na společenských problémech v kontextu životního prostředí. Stojí za vyzkoušení?

V ZÁJMU ZELENÉ

Hned zkraje je nutné podotknout, že jde o úplně bezplatnou hru, která je dostupná na telefonech i na počítačích úplně zdarma, bez reklam nebo podobného otravného balastu. Odpověď tedy je - ano, za vyzkoušení stojí tak jako tak.

To ale neznamená, že by nešlo o zajímavý projekt sám o sobě. Premisa Beecarbonize je velmi jednoduchá. K ruce dostáváte čtyři globální sektory společnosti - průmysl, ochranu životního prostředí, obyvatelstvo a vědecký výzkum. Každá z nich (kromě ochrany prostředí) produkuje svou přidělenou herní měnu na bázi časových cyklů. V nich zároveň produkuje (nebo eliminuje) určité množství emisí. S postupným přibýváním emisí pak dosahuje planeta milníků, které prohlubují globální problémy a zvyšují tempo, se kterým se objevují náhodné a nepříjemné události.

Na začátku jednotlivých her vždy začínáte s primitivním intenzivním průmyslem. Sice produktivním, ale silně neekologickým. Principem hratelnosti je pak nákup a odemykání karet, symbolizujících klíčové změny nebo vynálezy. Karty jsou spojený jakýmisi logickými vývojovými větvemi a postupně stojí více a více různých kusů měny. Klíčové tedy je postupně vyváženě rozvíjet všechny čtyři sektory, tak, aby produkovaly dostatek prostředků a zároveň děsivě nezaplevelovaly planetu. 

Beecarbonize je malé, ale chytlavé a neobyčejně depresivní upozornění na klimatickou krizi
i Zdroj: Charles Games / Press kit

V oblasti průmyslu postupně saháte po intenzivní energetické produkci nebo rovnou sázíte na obnovitelné zdroje. Ekologie postupně umožňuje redukovat emise, budovat udržitelné zemědělství nebo do ostatních sektorů přivádět klíčové reformy. Lidstvo musíte udržovat při životě financemi, zákony a změnou životního stylu a vědci jsou důležití pro další rozvoj technologií. Na první pohled spíše negativní cesty navíc často skrz další vývoj vedou k velmi prospěšným změnám (přes rizikovou nukleární energetiku se až postupně dostanete k vysoce produktivním modulárním elektrárnám).

Skutečnou zábavu ale nabízejí až katastrofy, které se na vás neustále ženou. K jejich zažehnání musíte obětovat zdroje. Na oplátku někdy získáte užitečné karty, jindy se prostě jen nestane něco vážného. Pokud ale necháte emise vystoupat příliš, z jednotlivých bodů zlomu už není cesty zpět, i když počítadlo emisí úplně vyprázdníte. Na to už ale stejně zpravidla nezbyde čas, protože se katastrofy začnou valit v zběsilém tempu včetně toho nejhoršího typu, který ukončuje hru.

INSTANTNÍ ZÁCHRANA

Cílem hry je situaci vyřešit vybudováním jedné z celkem pěti ultimátních řešení. Ty se váží ke konkrétním oblastem vývoje, první vítězství jsem tedy vydobyl cestou objevení a kolonizace druhé planety. Faktem je, že na první pohled náročná hratelnost nakonec není tak obrovskou výzvou a při doržení nějakých základních pravidel (a troše štěstí, trpělivosti i rychlých reflexů) se není problém dostat do fáze, kdy už můžete jenom experimentovat a odhalovat další směry vývoje. Univerzálním tipem je okamžitě po spuštění hry stlačit emise na minimum a vybudovat maximálně čistý průmysl, přičemž mi v tomto případě dopady obnovitelných zdrojů přijdou možná až příliš nevyvážené.

Problém najednou přerůstá v likvidaci potravních řetězců a nevyhnutelný globální hladomor

Na druhou stranu je ale díky celkem jednoduchému konceptu odečtů a součtů v časových cyklech hra maximálně přístupná a uzavřené herní seance vhodné právě pro mobilní zařízení. Navíc výše zmíněná výtka neznamená, že jde o vyloženě primitivní záležitost, umírat, respektive kolabovat budete celkem často. 

Hlavním kořením jsou právě na sebe navazující náhodné události. Každý další stupeň katastrofy je horší než ten předchozí a ignorovaný (nebo z finančních důvodů neřešitelný) problém najednou přerůstá v likvidaci potravních řetězců a nevyhnutelný globální hladomor. I díky tomu jde o velmi dynamickou a napínavou záležitost. O to uspokojivější pak je, když začnou emise odtékat a vy najednou vidíte poměrně jasnou cestu k cíli.

Příjemné je samozřejmě grafické zpracování, které je sice jednoduché, ale působivé, přehledné a plně funkční. Pro českého hráče je samozřejmě fajn kompletní lokalizace, byť by ještě potřebovala malinko přeleštit. Pobavilo mě třeba vymírání opilovačů (jazykově, na vymírání včel nic zábavného není). To jsou ale vyložené drobné výtky.

Za, ehm, nulovou cenu jde vlastně o perfektní nabídku a neexistuje důvod, proč Beecarbonize nevyzkoušet. I proto mi přijde bezpředmětné hodnotit známkou. Faktem je, že fanatického odpůrce změny klimatu asi barevné kartičky nepřesvědčí. Pro ty ostatní, normální hráče ale půjde o dynamické, zábavné a dobře uchopitelné upozornění naplněné zajímavými poznatky demonstrovanými v hravém kontextu. 

Ještě kdyby to nebyla tak depresivní podívaná.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama