Call of Duty 2 Článek Apple a hry

Apple a hry

Jan Horčík

Jan Horčík

16. 10. 2006 22:54 13
Reklama

Jestliže dříve sloužila platforma Windows především pro práci, dnes stejnou a dost možná větší měrou slouží k zábavě. Hry se staly novou mantrou Microsoftu. Jistě, brzy tu budeme mít nový Office, ale spolu s ním také Windows Vista, které jsou od základu postaveny pro hráče. V původních Windows XP to ještě tak patrné nebylo, ale Vista to říkají naplno: jsme tu pro hráče. DirectX 10, Game Advisor, Xbox Live, XNA, Games for Windows, to jsou nové značky, které jasně sdělují kam Microsoft míří. Bez hráčů by strádali Microsoft, Intel i NVIDIA a ATI.

Apple pro kreativce

Apple je jiný. Macintoshe byly vždy určeny pro trochu odlišný typ lidí. Nikoliv pro úředníky a manažery, kteří jsou nuceni denodenně vyrábět nicneříkající prezentace, diagramy a tabulky, a rutinní nudu proto musí katalyzovat u her. Macintoshe byly a jsou počítače pro lidi, pro které je zábavou jejich práce. Grafici, hudebníci, animátoři, filmaři, ty všechny spojuje filozofie společnosti Apple a jejích počítačů. Říká se, že Apple je o kreativitě.

Apple nikdy své stroje neprezentoval jako herní. Před pár měsíci šokoval svět tím, že se vzdal starých dobrých procesorů PowerPC a vzal zavděk novými Intely. O něco později přišel s možností duálního bootování do Mac OS nebo Windows XP. Nic se ale nezměnilo. Hry kupodivu zůstávají i nadále na okraji zájmu společnosti. Jasně, na nové iPody si můžete stáhnout za pět dolarů jednoduché hříčky, ale to zdaleka není to, co od Applu hráči očekávají. Dost možná, že zbytečně. Jak je to tedy dnes s hrami na Macích?

Prokletý Mac OS

Rozebírat tady výhody a nevýhody Mac OS oproti Windows je zbytečné a není to ani účelem článku (všichni víme kdo je vítěz :). Řekněme si proto rovnou: portování "velkých" PC her pro Mac OS není časté a když už se děje, tak jen s velkým zpožděním. Hry jako The Sims 2, Quake 4 nebo Call of Duty 2 sice pro Apple vyšly, ale s několikaměsíční prodlevou. Prakticky monopol zastává na trhu s porty PC her společnost Aspyr, která fušuje i do PC, handheldů a konzolí. Pro Mac OS vydala takové pecky jako The Sims 2 (vyhlášena jako nejlepší hra pro Mac OS X), Star Wars Battlefront, BloodRayne nebo American McGee's Alice. A pak je tu samozřejmě Blizzard, neochvějný zastánce Maců.

To je však pouze zlomek her, které vycházejí na PC. Je snad poptávka po hrách pro Mac OS příliš malá? S neustále se zvyšujícím počtem prodaných (Intel) Maců to zní dost nepravděpodobně. Možnost nabootovat s novými inteláckými Macy přímo do Windows XP je jistě lákavá, ale jako řešení je to velmi hrubá a relativně nákladná cesta.

Záchrana od tučňáka?

Společnost TransGaming, která vytvořila virtualizační software Cedega pro Linux, nedávno oznámila vývoj projektu s názvem Cider. Není určen koncovým uživatelům, v tomto případě tedy hráčům, ale spíše herní vývojářům a vydavatelům. Cider je portovací engine, který se připojí ke zdrojovému kódu původní hry a následně jej lze snadno spouštět přímo z Mac OS. Díky softwaru Cider je pro vývojáře i vydavatele mnohem snadnější a především RYCHLEJŠÍ vytvářet Mac verze svých her. Zatím však po nějaké širší podpoře ani stopy.

Kromě Cideru se objevily i jiné podobné aktivity, jako například CrossOver Mac, což už je software určený přímo pro hráče, jakýsi emulátor, který umožňuje spouštět PC hry přímo na Intel Macích. Zatím je však ve fázi betatestování a dost možná se nikdy nepřehoupne do finální fáze. A i kdyby, není zatím vůbec jisté, zda bude podporovat všechny PC hry, anebo jen některé.

Hry zadarmo? Máme

Samozřejmě, že i na platformě Apple Macintosh funguje sharewarová a freewarová scéna. Běžně můžete z Apple Games stahovat také nová dema a trailery, třeba pro váš iPod. Nejnověji pro Mac OS vyšla i PCčkářům dobře známá epizodická adventura Bone: Out from Boneville, kterou si můžete rovnou stáhnout, samozřejmě za příslušný poplatek.

Těch opravdu kvalitních her zadarmo pro Macy mnoho nevychází. Není divu, uživatelská základna je oproti Windows mnohonásobně menší. Nezbývá než se obrátit do historie a hledat v análech klasických her z dob osmibitů, případně starých konzolí. Také pro Mac OS existují četné emulátory historických strojů jako ZX Spectrum, Commodore 64, Atari nebo Sega Genesis. Stáhnout si pak na internetu oblíbené klasiky už je jen otázkou několika minut.

Jak dál

V roce 1997 koupila společnost Microsoft akcie Applu za 150 milionů dolarů. Pro Apple to znamenalo nový start po čtyřech letech bídy. O rok později se objevil iMac, o další rok později nový Mac OS 9.0. Jenže investovat 150 milionů dolarů do svého odvěkého rivala, to přece musí mít nějaký háček. Těžko říct, na čem se tehdy hlavy pomazané v obou firmách vlastně dohodly. Ale aktuální vývoj naznačuje, že to třeba klidně mohla být i taková dohoda, která předem vyšachovala Apple z herního trhu.

Mnoho snílků spekuluje i dnes o tom, že Apple vstoupí na (sic!) tolik lukrativní herní trh. Vždyť kdo by nechtěl mít doma tu skvělou, bezproblémovou herní konzoli od Applu?! Sen o propojené digitální domácnosti by tak byl definitivní - iPod, iMac, iTV a "iBox". Jenže to je právě ten kousek skládanky, který Apple nejspíš nikdy, alespoň ne v dohledné době, nehodlá doplnit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama