Článek Analytici: ti, kteří věští herní budoucnost

Analytici: ti, kteří věští herní budoucnost

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

21. 7. 2009 22:34 5
Reklama

Velmi často můžete v novinkách na Hrej zahlédnout předpovědi lidí, kterým se říká herní analytici. To jsou ti, kteří se nebojí do světa vyslat tvrzení typu: „StarCraft II vyjde o rok později.“ „Nintendo představí ještě letos nový handheld.“ „GTA IV se prodá za první týden 9,5 milionu kusů.“ Některé se potvrdí, další jen zčásti, jiné jsou úplně vyvráceny. Kdo však sleduje novinky podrobně, ví, že některá jména analytiků se v nich opakují stále dokola. Michael Pachter, Colin Sebastian, Billy Pidgeon… Při detailnějším zkoumání jejich předpovědí lze zjistit, kdo z nich se často se svými odhady trefuje do černého a kdo naopak mluví do větru.

Kde se ale berou tito lidé? Jde o odborníky, kteří mají pomáhat obchodníkům v nákupech akcií herních společností. Ty se kupují a prodávají každý den, ovšem investoři zpravidla o firmách nemívají tolik informací, aby věděli, jestli se do nich vyplatí investovat. Každý analytik podrobně zkoumá malé množství firem, vyhodnocuje údaje o jejím hospodaření, porovnává s uplynulými roky a vytváří modely, jež naznačují jejich budoucnost. Tyto údaje potom předkládá investorům, kteří na jejich základě obchodují s herními akciemi. Abyste se stali herním analytikem, nemusíte mít přitom ani žádné zvláštní vzdělání. „Především je třeba dokonale rozumět hernímu průmyslu a peněžním trhům,“ řekl pro Kotaku analytik Jesse Divnich ze společnosti The simExchange. „Pak už se jen musíte prosadit. Když dokážete, že jste dobří v tom, co děláte, přízeň investorů se k vám nakloní.“ Kdo z herních analytiků je nejpřesnější, nejomylnější či nejodvážnější?

Nejpřesnější analytik

Pokud se v novinkách objeví jméno analytika Michaela Pachtera ze společnosti Wedbush Morgan Securities, máte více než 50procentní šanci, že se jeho tvrzení ukáže jako pravdivé. Server Kotaku si našel deset jeho předpovědí, z nichž se sedm nakonec skutečně naplnilo. Odhadl třeba odklad GTA IV z původního data vydání, uvedení nového handheldu od Nintenda ještě v roce 2008 či prodej více než 400 000 Xboxů 360 během září 2007 jako důsledek uvedení Halo 3 na trh. Pachterovy odhady navíc byly velmi konkrétní – o to je jeho přesnost při předpovídání cennější. „Není nejdůležitější mít vždy pravdu, ale aspoň jí být co nejblíže,“ tvrdí zkušený analytik.

Nejomylnější analytik

Analytik Billy Pidgeon ze společnosti IDC by asi ve Sportce příliš štěstí neměl. Jeho výroky totiž patří k těm nejméně přesným. Odhadl sice potenciál trhu her na mobilní telefony a klíčovou úlohu firmy Jamdat (již později koupila EA), zato však selhal ve tvrzení, že žádný klon World of Warcraft nemá šanci na úspěch (třeba Lord of the Rings Online se předloni v květnu stalo nejprodávanější hrou v Evropě i v Severní Americe). Neuspěl ani s výrokem, že na konci roku 2007 bude v Severní Americe 14 milionů online konzolistů či s odhadem nejprodávanějších titulů na konzolích o vánočních prázdninách 2007.

Nejkontroverznější analytik

Evan Wilson, pracující pro firmu Pacific Crest Securities, nepatří k nejoblíbenějším analytikům. Jeho předpovědi jsou buď velmi snadno odhadnutelné (a tím pádem neříkají nic moc objevného), nebo naopak příliš odvážné (které se nakonec většinou nepotvrdí). Tvrdil například, že ani vysoká cena PS3 nebude mít vliv na její prodeje, což se ukázalo jako omyl. O předloňských letních prázdninách odhadoval brzké snížení ceny konzolí Microsoftu a naopak neočekával zlevnění u Sony, jeho předpověď se však vyplnila prakticky téměř naopak (4 dny poté přišlo snížení ceny PS3, zatímco u Xboxu 360 se tak stalo až za měsíc). Výrok předpovídající uvedení nového DS pak vyvrátilo samo Nintendo.

Nejodvážnější analytik

Ne vždy se se svými odhady strefí, ale často je aspoň skutečnosti velmi blízko. A navíc se nebojí vydávat ani odvážná tvrzení. Colin Sebastian ze společnosti Lazard Capital Markets má v herním průmyslu dobré jméno. Získal si ho třeba správným tipem na odhalení nového PSP v roce 2007 či odhadem dobrých prodejů konzolí, zejména Wii, o vánočních prázdninách v tom samém roce. A několikrát byl skutečnosti velmi blízko: například když prohlásil, že prodeje Activisonu se v listopadu 2007 zdvojnásobí (což nevyšlo „jen“ o 12 milionů dolarů) nebo odhadem rychlého výdělku 200 milionů dolarů z prodejů Halo 3 (nakonec se to zas tak rychle nestalo, ale na konci prvního týdne vydělalo Halo 3 už 300 milionů).

Nejvýstřednější analytik

Do role nejvýstřednějšího analytika se pasoval Yuta Sakurai z Nomura Securities v prosinci roku 2006 svým kontroverzním prohlášením. Uvedl, že dosazení Kaze Hiraie na místo prezidenta Sony bude pro tuto společnost začátkem konce jakožto výrobce konzolí a že tím pádem PlayStation 4 už nebude. Důvodem je prý fakt, že Hirai se na rozdíl od předchozího šéfa Kutaragiho zaměřuje na software, a proto se ze Sony stane pouhý „producent“ a vydavatel softwaru. Dříve zmiňovaný Michael Pachter označil Sakuraiovo prohlášení za trapné a bláznivé, ke kritice se připojil i PR šéf Sony Dave Karraker. Tato společnost navíc Sakuraiovo tvrzení brzy vyvrátila, když v rozhovoru pro GameSpot ústy viceprezidenta pro technologii evropské Sony Paula Holmana uvedla, že PS4 bude, ale nedostane se na trh dříve než v roce 2010. Abychom však Sakuraiovi nekřivdili: například úspěšný nástup Wii a jeho nedostatečné množství na trhu v prvních měsících odhadl naopak velmi přesně.

Analytici – zachránci špičkových her

A čím jsou analytici důležití pro hráče? Kromě odhadování vývoje dění v herním průmyslu, jež mnoho zapálenějších hráčů s oblibou sleduje, nabízí ještě jeden důvod Pachter: „Hráči přímo analytiky nepotřebují, ale investoři ano. Firmy, které vyrábějí hry, na ně potřebují kapitál. Ten poskytují investoři. Bez analytiků by byla nižší poptávka po herních akciích, kurzy akcií by byly nižší a z toho by plynuly nižší odměny pro vývojáře. Tím pádem by ani nemohly vznikat špičkové hry. Dá se říct, že analytici umožňují vydavatelům dělat tak dobré hry.“ Buďme tedy za herní „věštce budoucnosti“ rádi – a občas i těm osvědčeným nějakou tu minelu odpusťme.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama