Článek 80. léta: Lži, NES a prachy

80. léta: Lži, NES a prachy

Ondřej Švára

Ondřej Švára

6
Reklama

V roce 1982 už ševelilo ve Spojených státech amerických osm milionů herních konzolí a herní průmysl generoval roční příjem 3,8 miliardy dolarů. Bylo jasné, že videohry a  výpočetní technika vůbec se lidem doopravdy dostaly pod kůži.

Osmdesátá léta jsou také dobou zrodu většiny herních žánrů. Rodí se skrlovoačky, závodní hry, akce, ale nejtypičtějším typem hry je stále plošinovka, kdy hráč postupuje hrou vertikálně ode dna vzhůru (Donkey Kong), anebo zleva doprava (Super Mario Bros.)

Před třiceti lety se rovněž emancipacipovali samotní herní designéři. Už nechtěli být ve stále rostoucím byznysu jen bezejmennými dělníky velkých firem rozhodli se zakládat svá vlastní nezávislá studia. Pod svými hrami se také začali podepisovat.

Úspěch Applu II a Commodoru PET dal v osmdesátých letech vzniknout také vlně malých domácích počítačů. Zatímco v USA zůstaly populární konzole, Evropa se přeorientovala na tyto malé chytré počítače, na které se dala zábava nejen kupovat, ale také přímo amatérsky tvořit. Herní kutilství, modding, ale i klonování a softwarové pirástství mají společně tradicí evropského hraní na PC své kořeny právě v této době. Pojďme si ji přiblížit druhým chronologickým seznamem událostí.

1980

V květnu vydává Namco bludišťovou arkádu z top down pohledu, což překladu neznamená nic menšího než Pac-Man. Herní svět dostává svého prvního maskota. Hra je dodnes populární a na mobilních platformách se od originálu ani moc neliší.

Nintendo vydává handheld Game & Watch, do nějž se zamilují miliony lidí. Včetně obyvatel východního bloku, kteří hrají jeho zkopírované odvozeniny.

Vznikají studia Mindscape a Sierra On-Line.

V Americe pracuje už více než milion počítačů.

Seagate Technology představuje první hardisk ST506 pro malé osobní počítače, má 5MB.

IBM vyrábí první gigabytový harddisk. Je velký jako lednička, váží 150 kilo a stojí čtyřicet tisíc dolarů.

1981

V listopadu vychází první číslo časopisu Computer and Video Games, který jako jeden z prvních mapuje hraní na domácích konzolích. Funguje dodnes jako webová stránka.

V červenci Nintendo vydává první masově populární plošinovku Donkey Kong. Je to též jedna z prvních her kompatibilních s IBM-PC.

Firma Acorn pouští na trh domácí počítač BBC Micro. Britové jsou malým komputerům velice nakloněni. Široce se uplatňují ve školství. Jestli měl někdo jako první skvěle zařízené IT učebny, byli to právě Britové.

IBM vysvětluje lidem, co znamená osobní počítač. Značka IBM-PC obletí svět.

IBM představuje Color Graphic Adapter (CGA). Ve standardním módu nabízí čtyři barvy a rozlišení 320x200 bodů.

1982

Commodore představuje osobní počítač Commodore 64, zřejmě nejúspěšnější osmibitový domácí komputer osmdesátých let. Co pro konzolisty znamenalo NES, to bylo pro uživatelé počítačů C64.

Sinclair představuje ZX Spectrum, další masově oblíbený osmibitový počítač v Evropě.

Atari v prosinci vydává hru E.T. Extra Terrestrial, která svou nízkou kvalitou reprezentuje dočasný úpadek herního byznysu. Ten se soustředí spíše na kvantitu než na vysokou úroveň zpracování. Veřejnost ztrácí ve vývojáře důvěru, což v následujícím roce vyvolává krach videoherního byznysu.

Vznikají Electronic Arts, Lucasfilm a MicroProse.

Člověk je poprvé poražen strojem. Magazín Time jmenuje osobní počítač titulem "Man of the Year", respektive "Machine of the Year". Naznačuje tím ,že se společnost ocitla v revoluční situaci, kdy se dříve odosobněný stroj stává pro člověka partnerem.

Desítky nezávislých výrobců se snaží okopírovat IBM-PC. Během pár let ovládnou počítačový byznys klony.

1983

Herní trh se ocitá ve velké depresi. Příjmy z prodeje her v Americe meziročně klesají z 3,2 miliardy dolarů na pouhých sto milionů. Hráči zjistili, že je herní firmy vodily za nos, když slibovaly skvělou zábavu a místo toho prodávaly rychlý, levný a hlavně výnosný brak.

V červnu Nintendo posílá na arkádové automaty skákačku Mario Bros. Brzy se prosadí i na třetí generaci domácích konzolí.

Electronic Arts vydávají Pinball Construction Set, první budovatelskou hru s vlastním editorem.

Nintendo v Japonsku vydává revoluční osmibitovou konzoli Famicon (Nintendo Entertainment System) V prvních měsících prodeje si však zákazníci stěžují na nestabilitu systému, Nintendo tedy uspořádá svolávací akci a konzoli mění základní desku. NES má později celosvětový úspěch, vytáhne herní byznys z krize a prodá se v 60 milionech kusech. Rekordní je i prodej nejúspěšnější hry - Super Mario Bros si koupí čtyřicet milionů lidí. Většinou v bundlu spolu s konzolí. Tyto úspěchy utvrdí Nintendo v názoru, že nejlepší jsou hry, které si vyrobí samo a že nemá smysl prodávat konzole samotné bez jakéhokoliv softwaru.

V USA už je deset milionů počítačů včetně nového IBM-PC.

Compaq představuje svůj první počítačový klon, takzvané PC kompatibilní. Za jeden rok na něm utrží 111 milionů dolarů. Takový obchodní úspěch se ještě žádné jiné firmě v jakémkoliv oboru nepovedl.

Počítačové firmy Evropanům celkem rozumně tvrdí, že je zbytečné kupovat jednoúčelové herní konzole, když lze téměř za tu samou cenu pořídit "home computer". A s ním se člověk nejen pobaví, ale i vzdělá.

1984

Co stojí devět palců černobílého obrazu? Úmorné přesčasy inženýrů Applu a 2500 dolarů z kapsy zákazníka. Nový počítač Macintosh se stává symbolem firmy s nakousnutým jablkem ve znaku.

Vychází první animovaná adventura King´s Quest od Sierry.

Alexey Pajitnov vyvíjí Tetris, možná nejrozšířenější hru světa, což se však kvůli záplavě nelicencovaných klonů nedá ověřit. Podíly ze zisku na prodeji her na Západě získal Pajitnov až po pádu Železné opony.

Vznikají Gremlin, Accolade a New World Computing.

Nintendo vydává Super Mario Bros. Se 40 miliony prodanými kopiemi je až do roku 2008 nejprodávanější hrou historie.

Na trh jde jedna z nejoblíbenějších her pro světelnou pistoli - Duck Hunt.

Dosavadní prezident Commodoru Jack Tramiel kupuje Atari. Bez ohledu na jeho schopnosti se tato firma už nikdy nepřiblíží svému původnímu významu.

William Gibson ve své novele Neuromancer definuje žánr cyberpunk, který předvídá lidstvu šedivou budoucnost v paranoidním technicistním světě ovládaném inteligentním stroji.

Počítačový výzkumník Fred Cohen poprvé používá termín "počítačový virus". Definuje jej jako program, který dokáže měnit jiné programy tím, že se do nich infiltruje. Podobně napadají biologické viry své živé hostitele.

1985

15. března si počítačová firma z Massachusetts  registruje historicky první internetovou doménu. Jmenuje se symbolics.com. Do konce roku přibudou ještě čtyři.

Commodore znovu získává náskok, tentokrát s novou řadou Amiga. Brzy si získává přízeň uživatelů, kteří od počítače chtějí odpovídající "multimediální" výkon, a proto odmítají PC.

Vznikají CodeMasters, Westwood a Bethesda.

Microsoft vydává první verzi Windows za sto dolarů a oznamuje tabulkový procesor Excel.

1986

Nintendo vydává Metroid a The Legend of Zelda

Taito vydává Arkanoid, legendární pinkací arkádu, která se rozroste v mnoho napodobenin a předělávek.

Sega se snaží konkurovat Nintendu svojí druhou konzolí, jmenuje se Master System a prodá se jí třináct milionů kusů. Sega se řadí mezi respektované výrobce herního hardwaru.

Pět sourozenců z francouzské rodiny Guillemot zakládá vydavatelství Ubisoft.

Intel uvádí na trh první dvaatřicetibitový procesor i386. Jeho architektuře rozumí i dnešní počítače.

1987

V únoru posílá Konami do světa slavnou akční skrolovačku Contra.

Capcom má silný rok. Vydává akční hry Mega Man a také Street Fighter. S ním popularizuje žánr bojovek, který založila tři roky nazpět Karateka od Jordana Mechnera. Začátkem devadesátých let se s druhým dílem Street Fightera nadechne arkádový svět k poslednímu útoku na hráčské peněženky.

Vzniká RPG Final Fantasy, která zachraňuje studio Square od bankrotu.

FTL vydává otce krokovacích dungeonů Dungeon Mastera.

V adventurním víru vášní poprvé ocitá Larry Laffer.

Scifi hra Driller získává ve světových recenzích devadesátková hodnocení a s plnohodnotnou polygonální grafikou pokládá základy k moderním 3D hrám.

Amiga 500 je první lowendem v nabídce Commodoru. Získává si širokou oblibu a o pár let později se stane také jedním z nejrozšířenějších malých počítačů v Československu.

Grafický standard VGA od IBM dává hrám 256 barev.

Vzniká studio Maxis.

1988

Uprostřed nintendovské mánie vychází v Americe první číslo magazínu Nintendo Power. Obsáhle se věnuje novince Super Mario Bros 2. Nintendo Power vychází dodnes a patří mezi nejstarší herní magazíny v severní Americe.

Pool of Radiance od SSI je prvním RPG postaveným na pravidlech Advanced Dungeons and Dragons.

John Madden Football pro Apple II pokládá v USA základy pro dodnes trvající tradici her s americkým fotbalem.

Herní trh opouští Coleco. Končí tím éra hračkářských firem ve videohrách.

1989

Firma Creative představuje zvukovou kartu Sound Blaster. Později se stane standardem kvality.¨

Lidé si rádi hrají na boha. Populous od Bullfrogu má velký úspěch.

Součástí Windows 3.0 jsou Solitaire a Hledání min, stejně jako Tetris možná nejhranější hry počítačové historie.

Prodejům Amigy výrazně pomáhá graficky bezkonkurenční skrolovačka Shadow of the Beast.

Americké šílenství po Nintendu stupňuje Game Boy, po Microvisionu druhý handheld na kártridže.

Broderbund vydává Prince of Persia, nezbytnou součást herní sbírky nejen českého hráče.

Apple a Atari se pokoušejí o mobilizaci výpočetní techniky. Ani přenosný Macintosh Portable ani Atari Portfolio si prozatím zákazníky nezískávají.

Britská firma Apricot vyrábí první počítač s procesorem Intel 486. Exkluzivita přijde zákazníky na dvanáct tisíc dolarů.

Družstvo Didaktik Skalica pracuje na osmibitovém počítači Didaktik M. Jde o vylepšenou kopii ZX Spectra určenou pro školní výuku. Československým počítačovým klonům však brzy odzvoní hrana se Sametovou revolucí.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama