70. léta: vznikají hry i počítače
Občas je fajn ohlédnout se a zjistit, že to co prožíváme dnes, se už v minulosti tisíckrát stalo a že bez minulosti by dnešek byl jen prázdnou bublinou. Platí to také pro herní byznys, která má sice jako průmyslový obor velice krátkou historii, ale o to pestřejší a nabitá zajímavosti.
Připomeňme si proto ve stručném historickém seznamu, co se ve videoherním hardwaru dělo v době, kdy jsme byli buď ještě velmi malí, anebo teprve plnili košíky někdy v háji za kopcem. Dnes se ohlédneme do let sedmdesátých, tedy do období, kdy se pohled člověka na počítač a elektronickou zábavu teprve formoval.
Sedmdesátá léta jsou dobou hobíků a podomácku sestavovaných počítačů. Rodí se první arkádové automaty a žánrovým hitem jsou vesmírné střílečky, protože stejně jako se dobývání vesmíru projevilo v šedesátých letech v automobilovém designu, o dekádu později se promítlo i do herní kultury
Videoherní zařízení přecházejí z analogu na digitální a plně elektronickou technologii a začínají se používat první programovatelné mikroprocesory.
Zároveň je herní trh otevřen úplně všem, takže své herní systémy produkují i hračkářské firmy jako Mattel nebo výrobci spotřebičů typu Zanussi. To už se nikdy nebude opakovat.
1970
Koncem roku 1969 se americký výrobce elektroniky Magnavox odhodlává k riskantnímu kroku. Licencuje si výrobu historicky prvních televizních her. Nikdo s takovou věcí dosud neměl zkušenost. Je to přepracovaný prototyp vynálezce Ralpha Baera a dostává jméno Magnavox Odyssey. Prodávat se začne o tři léta později a nakonec si najde cestu ke třem stem tisícům zákazníků. Startuje první generace konzolí.
Proti válce ve Vietnamu se v Americe zvedá vlna protestů. Davy nespokojenců často útočí na počítačová centra univerzit. Na univerzitě ve Wisconsinu umírá při protestech jeden člověk a zničeny jsou čtyři drahé stroje.
Tým inženýrů z IBM vynalézá osmipalcovou disketu. O rok později ji představí veřejnosti. Data se stávají mobilními.
Na počítači DEC PDP-7 běží první verze operačního systému Unix.
Lidé se dozvídají o jednom z prvních osobních počítačů. Je to Kenbak-1 a stojí 750 dolarů. Ještě nemá mikroprocesor a funguje na tranzistorově-tranzistorové logice a diskrétních součástkách.
Je položen základní kámen k „továrně na počítačové sny“ Xerox PARC v kalifornském Silicon Walley. Po dalších patnáct let zdejší inženýři vyvinou tolik technologií, jako žádné jiné středisko na světě. Z Parcu pochází například grafické uživatelské rozhraní a internetový protokol. Silicon Valley se v sedmdesátých letech stává hlavním centrem počítačového výzkumu a byznysu.
V kansaské porodnici nabíjí 20. srpna své první BFG John Carmack.
1971
Ray Tomlinson posílá první email po síti Arpanet (předchůdce internetu) a vymýšlí zavináč. Dosud bylo možné posílat zprávy jen mezi totožnými počítači, Tomlinson však díky novému protokolu zařídil, aby na tom nezáleželo. Jedinou podmínkou je připojení k síti a této myšlence jsme věrni dodnes.
Intel vyrábí první komerčně dostupný mikroprocesor 4004. Dnes je mezi sběrateli jeden z nejvyhledávanějších. Nejcennější jsou 4004ky ve zlaté a bílé barvě.
Výzkumník Bob Bemer z IBM jako první veřejně upozorňuje na problém roku 2000 a možný kolaps počítačů. Softwaroví programátoři totiž ve snaze šetřit paměť zapisují roky pouze pomocí dvou číslic, takže výpočetní technika může rok 2000 chybně interpretovat jako rok 1900 nebo 19100.
V září se ve studentské kavárně stanfordské univerzity objevuje arkádový kabinet se hrou Galaxy Game.Je to kopie deset let starého Spacewaru, ale zvláštností celého zařízení je slot na mince. Odteď už se budou arkádové hry hrát pouze za peníze. Jedno Galaxy stojí deset centů.
V listopadu vychází automatovka Computer Space, první masově produkovaná komerční videohra na arkádových automatech. Prodá se patnáct set kabinetů. Jako typický zástupce her ze sedmdesátých let ještě Computer Space nemá žádný mikroprocesor ani paměťové moduly a grafika se zobrazuje rozblikáváním diod umístěných v rovnoměrných řádcích. Ačkoliv je hra přístupná širokému publiku, svou komplikovanou hratelností si nezískává popularitu. Autor Nolan Bushnell (Atari) vzpomíná. „Tu hru jsem miloval, milovali ji i všichni mí kamarádi. Jenže to byli inženýři. Pro chlápka v hospodě byla moc komplikovaná.“…
1972
Nově založená firma Atari vydává arkádovou hru Pong. Ovlivní celou generaci hráčů a nastartuje herní byznys.
V Bellových laboratořích AT&T dokončují Dennis Ritchie a Ken Thomspon programovací jazyk "C". Dnes jde o jeden z nejpopulárnějších jazyků pro psaní systémového softwaru i aplikací.
Ve standfordském výzkumném institutu je vyroben první mobilní robot s umělou inteligencí jménem Shakey. V halách institutu se při rychlosti dva kilometry za hodinu orientuje podle programu Strips, jenž dokáže díky sebraným informacím o poloze a okolním prostoru plánovat bezpečnou trasu. Data robot sbírá kamerou, laserem a senzory nárazu a posílá je na dálku do počítačů DEC PDP-10 a PDP-15.
1973
Vzniká historicky prvnímultiplayer ve hře Maze War. Naprogramoval ho student Steve Colley pro dva hráče spojené sítí, kteří se honí v bludišti a snaží se jeden druhého zneškodnit. O rok později je hra rozšířena pro osm hráčů. Maze Wars pokládá základ k nekomerčním multiplayerům, které se šíří po amerických univerzitách. Později multiplayer zpeněží Apple.
Japonský Sharp zavádí do výroby displej z tekutých krystalů LCD. Předpokládá, že technologie využije hlavně v kapesních kalkulátorech.
Kagemasa Kozuki ruší v Osace opravnu jukeboxů a dělá z ní továrničku na arkádové automaty. Jmenuje se Konami.
Gary Kildall píše jednoduchý operační systém CP/M. Alternativa pro pozdější DOS se dobře prodává na malých domácích počítačích až do poloviny osmdesátých let. Vinou neúspěchu na PC se však dostává do postupné izolace. Kildall v roce 1994 umírá poté, co si rozbije hlavu v hospodě v Monterey.
1974
Klony útočí. Na světě existuje sto tisíc Pongů, ale jen desetinu z nich vyrobilo autorské Atari.
Namco, budoucí hegemon, vstupuje na trh s arkádovými automaty.
V březnu se v magazínu "QST" objevuje první reklama na osobní počítač. Je jím Scelbi 8H běžícím na intelovském procesoru 8008
V červenci vydává Atari první závodní hru na arkády, jmenuje se Gran Trak 10 a je pořád ještě typicky černobílá. Barvu jí dodává folie.
Vzniká výukový letecký simulátor Airfight. Aby se učni více bavili, vybírají si různé stíhačky a používají i různé zbraně, aby se mohli ve vzduchu vzájemně sundávat. Airfight je inspiraci pro budoucí Microsoft Flight Simulator.
Vzniká počítač Alto, který svými schopnostmi předčí i počítače z konce osmdesátých let. Představuje například práci s myší, grafické uživatelské prostředí či ethernet.
Vychází Play Meter, první magazín věnovaný zábavním automatům. Včetně těch herních. Formou předplatného vychází dodnes.
Také v Sovětském svazu se začínají vyrábět arkádové automaty. Soudruzi v bolševických zbrojovkách jich až do pádu železné opony stihnout vyrobit asi sedmdesát typů. Jedním z prvních je vodní bitva Morskoi Boi.
1975
V únoru je vyroben počítač Altair 8800. Titulky v odborných magazínech správně odhadují, že začíná doba osobních počítačů.
Student claremontské univerzity v Kalifornii Don Daglow píše pro počítač PDP-10 první dobrodružnou hru zvanou Dungeon. Vzniká žánr RPG. Hra obsahuje nová pravidla Dungeons and Dragons.
Všichni chtějí nosit digitální hodinky.
V Los Angeles jsou otevřeny první obchody s počítačovým sortimentem. Za pár let skončí doba amatérských blešáků
Zakládají se první stále počítačové kluby, které se stanou inkubátorem pro nadcházející PC revoluci.
Bill Gates a Paul Allen zakládají firmu Micro-Soft. První produktem je BASIC pro počítač MITS Altair. Během dvaceti let dostane Microsoft své operační systémy na devadesát procent všech osobních počítačů.
Midway vydává Gun Fligt, první hru pro mikroprocesory. Hra byla portována například pro slavný Intel 8080.
1976
MOS Technology vyrábí památný mikroprocesor MO6502. Oblíbí si jej zejména Apple a Atari.
Na apríla v roce 1976 vzniká Apple. Díky této firmě se stává osobní počítač běžnou součástí lidského života. Prvních Applů je vyrobeno asi dvě stě a jsou distribuovány jako kit k dodělání. Vše krom základní desky s procesorem si musejí kutilové dodělat, například bednu či elektrické zapojení.
V únoru představuje firma Zilog osmibitový mikroprocesor Z80. Stane se symbolem domácích počítačů Sinclair a bude jedním z nejkopírovanějších procesorů historie. Ve velkém jej zklonuje sovětský blok.
Firma Fairchild vydává konzoli Channel F, jako vůbec první herní zařízení používá nové kártridže a startuje druhou generaci konzolí. Ty už obvykle nemívají hry napevno zabudované ve svém hardwaru.
V říjnu vydává Atari konzoli 2600. Stane se nejoblíbenějším herním zařízením přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Výroba je ukončena až v roce 1992, prodá se třicet milionů kusů.
Mattel začíná vyrábět řadu malých her do ruky s LED či LCD displeji. Jedna z nich se jmenuje Auto Race. Je to počátek skutečných handheldů.
Bill Gates v prosinci vzdává studium na Harvardu a věnuje se jen Microsoftu.
1977
Na trhu už je přes padesát různých mikroprocesorů. Nejvýznamnějšími výrobci jsou AMI, Intel, Mostek, Motorola, National Semiconductor, RCA, Rockwell, Signetics, Teledyne Systems či Toshiba.
Apple předvádí Apple II, první osobní počítač s barevnou grafikou.
1978
Roy Trubshaw a Richard Bartle programují takzvaný Multi-User Dungeon (MUD). Později poslouží jako jedna z inspirací pro MMORPG.
Osobní počítač už přestává být vnímán jako kit k domácímu dokončení, ale je už kompletně fungujícím strojem s klávesnicí, displejem, ukládacím médiem, pamětí a BIOSem. Typickým představitelem této moderní představy je například počítač Radio Shack TRS-80 za šest set dolarů včetně monitoru.
Hraní na arkádových automatech vstupuje do svého zlatého věku se Space Invaders. Celosvětově se prodá 360 tisíc automatů s touto hrou a do roku 1982 vydělá dvě miliardy dolarů. V Japonsku hra způsobuje nedostatek drobných mincí.
V prosinci začíná Atari pracovat na malém osobním počítači Atari 400. Vzniká tradice osmibitových systémů, která nabízí solidní výkon pro soukromého uživatele za slušnou cenu.
1979
Několika uprchlíky z Atari je založena společnost Activision. Je to první komerční vydavatel her, který nepostavil svou vlastní konzoli, protože se chce živit jen hrami licencovanými pro různé platformy. Vzniká nezávislý third party developing.
Intel představuje mikroprocesor 8088. IBM jej použije do svého prvního PC.
Namco vydává Galaxian, prvníbarevnou videohru,. Dosud se barvy hrám dodávaly pouze foliemi přes monitory.
Richard Garriott píše Akalabeth, předchůdce slavné a průkopnické série Ultima.
Warren Robinett vytváří pro Atari 2600 hru Adventure. Jedná si o první grafickou adventuru s prvním easter eggem . V jedné tajné místnosti hráč najde autorův podpis.
Do herního byznysu proniká stále více hračkářských firem. Mattel testuje svou konzoli Intelivision a později jí prodá tři miliony kusů a vyrobí na ni 125 her.
V říjnu se lidem do rukou dostává Microvision - historicky první handheld, který pracuje s výměnnými kártridžemi. Dosud byly handheldy schopny přehrávat jen zabudovaný software. Příliš malá obrazovka a málo her však způsobují, že se Microvision neprosadí.
Představuje se Motorola 68000, 32bitový procesor, jenž svým nekompromisním výkonem deklasuje veškerou konkurenci a používá se ve vytížených pracovních stanicích. Později, když jeho cena klesne, a stejně tak opadne i výkonový náskok, uplatňuje se v malých domácích počítačích, v herních konzolích, i jako řadič v tiskárnách.