2011: herní párty před koncem světa
Když jsme v redakci probírali události uplynulého roku, opakovaně padlo podezření, že šlo o jeden z nejplodnějších roků v dějinách moderních her. A přitom nic zpočátku nenasvědčovali tomu, že by nás čekalo tolik zajímavých událostí. Nakonec se ale téměř každý měsíc nesl v duchu alespoň jedné velké události, o které hovořil celý herní svět.
Leden
Začátek roku se už tradičně nesl v duchu opatrného rozjezdu. Určitě se ale hráči po Vánocích nemuseli nudit. Nehledě na tradičně štědrý podzim hned v lednu spatřily světlo světa pecky jako Dead Space 2 nebo LittleBigPlanet 2. Hráči na PS3 se navíc dočkali i portu druhého Mass Effectu a spolu s PC hráči zakusili nový MMO svět DC Universe Online, toho času ještě s klasickým modelem předplatného.
Zrušené studio: Propaganda Games (Turok, Tron: Evolution)
Únor
V únoru už se kola herního byznysu rozjela opět na plné obrátky. Kromě jiného vyšel Test Drive Unlimited 2, Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds, Bulletstorm nebo Killzone 3.
V Japonsku si odbyl premiéru handheld 3DS, který ovšem po zbytek roku bojoval s vlastním stínem v podobě přemrštěných očekávaní. Tahák v podobě stereoskopického zobrazení nechal většinu náruživých hráčů chladnými a platforma se opět po celý rok potýkala s nedostatkem skutečně špičkových her. Pověst Nintenda už tradičně zachránilo jen několik výjimečných first-party titulů a zlevnění samotné přenosné konzole. Jako odpověď na stále rostoucí popularitu mobilních her ale nezapůsobilo 3DS právě přesvědčivě.
Zrušené studio: Bizarre Creations (Project Gotham Racing, Blur, James Bond 007: Blood Stone, Geometry Wars)
Březen
Jasní nášup odstartoval překvapivě povedený box Fight Night Champion a svět RPG se točil okolo Dragon Age II. Vlnu zklamání na straně milovníků akcí pro změnu zvedla nadějná FPS Homefront, které zlomila vaz tristní délka hry. Autoři Mafie přesedlali na sport v tenisové simulaci Top Spin 4 a stratégové se vrátili do středověkého Japonska prostřednictvím Total War: Shogun 2. Fanoušci akcí si později smlsli na druhém dílu Crysis a na PC dorazil Assassin's Creed: Brotherhood.
Následkem ničivého zemětřesení v Japonsku bylo bohužel odloženo nebo dokonce zcela zrušeno hned několik her. Současně ale toto neštěstí zvedlo i v komunitě hráčů vlnu solidarity a také vydavatelé se „předháněli“ v tom, kdo na oběti katastrofy přispěje štědřeji. Naštěstí japonský herní průmysl přírodní živel většinou bezprostředně nezasáhl. Závěrem měsíce se tak konečně dočkali handheldu 3DS i hráči v USA, v Austrálii a v Evropě. Škoda, že to tak dobře nešlo i s hrami pro tuto mladou platformu.
Duben
V dubnu jsme se museli spokojit se skromnější porcí her. Kvantitu ale nahradila kvalita, a tak se na pulty probojoval třeba dlouho očekávaný Portal 2 nebo Mortal Kombat.
Konec měsíce se už ale nesl ve znamení jedné z největších herních kauz roku, která zaujala i neodbornou veřejnost. Soudní tahanice mezi Georgem Hotzem, který prolomil ochranu konzole PS3, byla zřejmě jedním z impulsů, které povzbudili hackery k útoku na síť PlayStation Network. Výsledkem byl téměř měsíční výpadek služby a nespokojení hráči i vývojáři, z nichž některé tato akce mohla citelně poškodit. I bez ohledu na riziko ztráty osobních dat utrpěla pověst Sony vážnou ránu a novinky jako SOCOM 4, orientované převážně na on-line hru, byly díky nefunkční PSN v tu chvíli v podstatě bezcenné. Hráče ale otrávil především fakt, že Sony na vývoj situace reagovalo jen velmi pomalu a zpočátku jakoby se jí celý problém vůbec netýkal. Své fanoušky si nakonec musela firma udobřit až pokornou omluvou a kompenzací v podobě her zdarma.
Květen
MotorStorm: Apocalypse, L.A. Noire, Dirt 3 a druhý díl Zaklínače – to byly hry, o nichž se mluvilo v květnu nejvíce.
Červen
Letní sucho na poli her prořízly akce Infamous 2, Operation Flashpoint: Red River, Red Faction: Armageddon, Alice: Madness Returns nebo audiovizuální klenot Child of Eden. Na 3DS zazářil remake Ocarina of Time a po 15 letech přerušovaného vývoje konečně vyšel Duke Nukem Forever, i když většina hráčů by zřejmě byla raději, kdyby se tohoto sirotka Gearbox nikdy neujal.
V Los Angeles se odehrál tradiční veletrh E3 a rozhodně jsme se během něj nenudili. Z hlediska věcí budoucích bylo zřejmě nejdůležitější událostí oznámení nové konzole Wii U od Nintenda. Doufejme, že ztřeštěný název a hardware na úrovni Xboxu 360 a PS3 nebude předzvěstí toho, aby se opakovala situace s prvním Wii a jeho všeobecně proklínaným nedostatkem kvalitních titulů od third-party vývojářů. Nápad na ovladač s integrovaným displejem, který se inspiruje módní vlnou tabletů, ale nezní špatně. Zvlášť, pokud víte, co znamená dělit se doma o televizi.
Sonic oslavil 20. narozeniny.
Zrušené studio: Kaos Studios (Frontlines: Fuel of War, Homefront), THQ Digital Studios UK (Red Faction: Battlegrounds)
Červenec
Okurková sezóna je v plném proudu. Naštěstí na konzolích vycházejí alespoň indie hity Limbo a Bastion. PC hráči si zatím musí nechat zajít chuť. Stejně jako na zdařilý From Dust. Cenu pro katastrofu měsíce po DNF statečně přebírá nepodařený moderní western Call of Juarez: The Cartel.
Zrušené studio: Black Rock Studio (Pure, Split Second)
Srpen
Pomalu se rozehříváme na nesmírně štědrou předvánoční nadílku. Vychází Deus Ex: Human Revolution a fanoušky originálu nakonec rozhodně nezklame. Do online světa se přesouvá strategie Age of Empires Online naprostým fiaskem se nakonec stává Bodycount, duchovní nástupce perfektní FPS Black, které nesahá ani po kotníky.
Zrušené studio: Bedlam Games (Dungeons & Dragons: Daggerdale), THQ Studio Australia (Megaming, The Last Airbender), Blue Tongue Entertainment (de Blob, Marvel Super Hero Squad), THQ Digital Studios Phoenix (MX vs. ATV Alive)
Září
Vypuká apokalypsa. Bodují Dead Island, Driver: San Francisco, NHL 12, FIFA 12, Gears of War 3 nebo F1 2011. Neurodily se ale jen samé hity. Resistance 3 jako vyvrcholení série nepřesvědčilo a na konkurenci v podobě sérií Killzone, Halo a Gears of War začíná hra nepříjemně ztrácet. Ojedinělý pokus přivést k pohybovým periferiím i hardcore hráče v podobě Rise of Nightmares končí fiaskem. Nejen tento titul letos jasně dokázal, že minimálně v této generaci se Kinect a Move s tradičními hrami nejspíš neskamarádí.
Zrušené studio: EA Visceral Melbourne (podíleli se na Dante's Inferno a Dead Space), Codemasters Studios Guildford (Bodycount)
Říjen
Dlouho vyhlížená akce Rage se sice potýkala s vážnými problémy stran ovladačů, ale nakonec se dočkala zasloužených pochval. V přetlaku hitů se nicméně trochu ztratila a rozhodně se nestala takovým kasovním hitem, jak se asi všeobecně předpokládalo. Pořád ale dopadli v id Software lépe než Namco s restartem své slavné letecké série v podobě Ace Combat: Assault Horizon. Jasným hitem se naopak stala závodní Forza Motorsport 4 nebo akční adventura Batman: Arkham City. Milovníci starých dobrých časů zase mohli zavzpomínat u Might and Magic Heroes VI. Především ale EA rozehráli první kolo bitvy o nejlepší válečnou FPS roku. Battlefield 3 na poli multiplayeru sklízel zasloužené úspěchy, kampaň ale znamenala pro většinu hráčů zklamání.
Zrušené studio: Team Bondi (L.A. Noire)
Listopad
Herní horečka vrcholí. Zaujme akční RPG The Lord of the Rings: War in the North, které ale nakonec zcela pochopitelně zůstane ve stínu The Elder Scrolls V: Skyrim, na PS3 boduje Uncharted 3: Drake's Deception a na PC se konečně dostává L.A. Noire. Super Mario 3D Land je konečně po čase zajímavá hra na 3DS a konzolisté už se těší z Assassin's Creed: Revelations. Potěší i Rayman Origins nebo městská akce Saints Row: The Third. Na Wii se objevuje zřejmě poslední velký titul v podobě The Legend of Zelda: Skyward Sword a všichni pro změnu mají zase důvodu mluvit o Minecraft, který konenčně vychází ve finální podobě.
Vedle těchto pecek živoří například remake GoldenEye 007 Reloaded, ale o pozornost jen horko těžko bobuje i Halo: Combat Evolved Anniversary. Vavříny pro vítěze nemůže po průjezdu cílovou rovinkou nakonec očekávat ani Need for Speed: The Run, o kterém zlí jazykové hovoří jako o nejhorším dílu série vůbec. Tak zlé to s ním ale nakonec určitě nebylo.
Ze souboje Battlefield 3 vs. Call of Duty: Modern Warfare 3 nakonec nevzešel jednoznačný vítěz. Activision možná definitivně rezignoval na veškeré snahy o inovaci tohoto svébytného podžánru FPS, ale penízky se mu i tak jenom hrnuly a Modern Warfare 3 lámal jeden rekord za druhým. Jeho fanoušci mu zůstali věrní a ti, co nemůžou Call of Duty přijít na jméno, se odstěhovali k EA. Spokojený nakonec mohl být každý. Faktem ale je, že v podobně střižené kampani se většinou kritika přikláněla na stranu Modern Warfare 3, zatímco body za mnohovrstevný propracovaný multiplayer patřili zpravidla DICE.
Prosinec
A jedem do finále. Ezio doskákal i na PC, pak hráči prospali příchod Tintina nebo třetího Postalu a FlatOutu, aby těsně před Vánoci už nikdo nemluvil o ničem menším, než jsou Star Wars: The Old Republic. Jak and Daxter oslavil 10. narozeniny a těsně před štědrým dnem se začal v Japonsku prodávat handheld PlayStation Vita, aby tak necelý rok po startu 3DS změřil síly se svým úhlavním rivalem ze stáje Nintenda. Ale jak se říká: Když se dva perou, třetí se směje. Aby nakonec oběma přístrojům nezlomily v příštím roce vaz stále výkonnější mobily a hry za pár eur...
Že to ale byl rok, nemyslíte?! Nenesl se v duchu mnoha nových konzolí, řada událostí hráče vyloženě zarmoutila jako problémy se sítí PlayStation Network nebo nepřesvědčivé tituly využívající pohybové ovládání. A přesto se jednalo o výjimečný rok. Možná proto, že se mnohem víc soustředil na samotné hry, ale i jejich konzumaci – třeba prostřednictvím technologie streamování, která se pomalu, ale jistě začíná zabydlovat i u nás v Evropě, nebo díky přechodu placených MMO na model free-to-play. Dočkali jsme se také řady vynikajících titulů, jen minimum z nich nás opravdu zklamalo a z náznaků, které jsme obdrželi, se můžeme těšit i na věci budoucí.