sony-na-pokraji-valky
Článek Sony na pokraji války

Sony na pokraji války

Maggot

Maggot

1. 5. 2011 22:00 25
Reklama

Sami uznáváme, že přehlédnutí kauzy ohledně prolomení ochrany sítě PlayStation Network, je takřka nemožné, jelikož jste buďto součástí kolotoče, nebo na vás působí tlačenka okolního světa. A pak se člověk nemá cítit jako morčátko, se kterým si bůh svévolně manipuluje. Sony již delší dobu prožívá bouřlivé dny, které se kriticky přesunuly ze světa interního byznysu až na nás hráče. V této mozaice se pohybuje mnoho zainteresovaných, kteří přihodili větší či menší polínko do plápolajícího ohně zloby, pýchy a osobního přesvědčení o vlastní nedotknutelnosti. Během útoku na servery do světa vyletěla data více než 75 milionů účtů - všichni se zříkají odpovědnosti a nikdo se nepovažuje za jednoznačného viníka. Ano, máme před sebou modelovou ukázku toho, jak to vypadá, když se střetnou dvě beraní hlavy! Jaké následky si poneseme, kdo je vinen a co si vlastně myslíme o celé této šarádě?

Sony je na pokraji války. Vehementně brání svůj píseček, mnohdy neortodoxními metodami, zatímco sféra nespokojených hráčů usilovně mlátí do dveří buržoazie, po níž požaduje vrácení peněz. Pokud chcete, berte to jako kybernetický Džihád, během něhož obě strany brání svá práva. Sony odstranila možnost instalace druhého systému, čímž všem sebrala jednak možnost laciného hrabání se v systému, ale také velkou část užitné hodnoty. Ačkoliv je základna hráčů, kteří konzoli koupili výhradně kvůli Linuxu, malá, rozhodně není zanedbatelná. Tento krok byl jedním z prvních, který veřejně rozpoutal davovou nenávist, přičemž padlo i několik žalob na hlavu Sony. Do hry se také veřejně vložily první skupinky hackerů, které se usilovně pokoušely o prolomení, až k němu nakonec došlo. Sony se v momentě, kdy odstranila funkci Other OS, zachovala jako zvíře zahnané do kouta, které neví, jak se má bránit, proto zvolí ten nejzoufalejší možný krok.

Na druhou stranu, hyeny z řad uživatelů nutně nemusí mít důvod k tomu, aby podaly žalobu. Jsou jako zhrzené manželky, které útočí ve smečce na ta nejcitlivější místa. Obrana spotřebitelů je jedna věc, ale jak již bylo řečeno, hyenismus je silnější, proto si všichni chtějí napakovat kapsy i na mnohdy banálních případech. Nakonec jsme se dostali až k magické klíčence zvané JailBreak, která vyvolala další reakci ze strany Sony, která spočívala v odstranění podpory nelicencovaných USB zařízení, jako jsou ovladače, klávesnice a jiné periferie s nepodepsaným systémovým kódem. Hackeři vehementně bojují za práva obyčejného lidu, Sony se naopak hájí tím, že jej taktéž brání vlastními zbraněmi. Ano, oběma stranám jde přesně o ten lid, který je vůči jejich jednání naprosto chladný, a také jde přesně o ten lid, který jako jediný utrpěl opravdové ztráty, které se ovšem hodí do vínku jak Sony, tak straně samozvaných bojovníků za nezávislost. Začalo to pošťuchováním a dnes po internetu poletují naše osobní data, která může kdokoliv použít jakýmkoliv způsobem. Opět se nejedná o selhání jedné strany… i obyčejní hráči a uživatelé jsou, mnohdy nevědomky, centrem dění, které by se jich normálně ani týkat nemělo. Bohužel týká, a to velice krutým a nevybíravým způsobem. Hackeři? Nikoliv, nyní už jste svědky čirého zločinu.

Sakra, já se na to 80710092!

21.4. | První náznaky hrozby

Chybová hláška „80710092 – You Have Been Signed Out of the PlayStation Network“ je v případě PlayStation 3 vcelku ordinární záležitostí, kterou každodenně vídá na stovky lidí. V ideálním případě to znamená, že se z určitého důvodu nemůžete připojit ke službě. V neideálním světě to ovšem znamená, že nevíte, zda je chyba na straně vaší, na straně poskytovatele internetového připojení, nebo na straně samotné Sony. O to neklidněji vypadala situace, kdy se nemohl celosvětově připojit absolutně nikdo, což v mnohých evokovalo konspiraci a jistou formu nadvlády strojů. Na druhou stranu, není nic víc uklidňujícího, než když má někdo problém jako vy. I ti nejrychlejší z nás se ovšem museli v tomto bodě zastavit. Nejen, že nic nevěděli hráči, ale nevěděla to ani Sony. Na čemž by nebylo nic až tak špatného, ono, když vám padne celá budova plná serverů, něco je pravděpodobně špatně a vytažený kabel to rozhodně nebude.

Největší problém tkví v laxním přístupu a reakci Sony samotné, která odpověděla na volání hráčů až další den a to ještě tak, aby je pokud možno umlčela. Víte, co v tomto světě a v TOMTO byznysu znamená 1 den? Je to ohromná spousta času, během níž jsou naše ega vystavena mnoha pochybnostem. A jak známo, pochybnost s časem exponenciálně narůstá až v nedůvěru. Sony ovšem začala celý případ šetřit a z bezpečnostních důvodů servery odstavila, aby zabránila dalším penetracím a machinacím s daty. Ačkoliv všem z firmy bylo jasné, že se jedná o vnější útok, nikdo ještě neměl tušení o rozsahu škod. K celému šetření byla přizvána externí společnost, specializující se na zabezpečení systémů všeho druhu. V této době ještě nikdo nepočítal s tím, že se jedná o krádež, ne o záměrné položení celého komplexu, jako to v minulosti dělala hackerská skupinka Anonymous. Ta sehrála v militarizaci Sony velice důležitou úlohu, po této události se ke svému původnímu záměru – škodit Sony za každou cenu - jen tak nevrátí.

Pravda je tam venku

23.4. | Veřejná zpověď

Dva dny po vydání první tiskové zprávy ohledně pádu PlayStation Network Sony otevřeně potvrdila útok z venku, stále ovšem ještě nezveřejnila výsledky vyšetřování, což samozřejmě vedlo k ozvěně zlých jazyků, kteří prokovali, že Sony v tomto směru selhala. Jak Sony selhala? Že nedokázala analyzovat problém do hodiny? Analýza podobných událostí je nesmírně obtížnou a časově náročnou událostí, jedna věc je totiž zjistit důvod zhroucení systému a druhá způsob, jakým k tomu došlo. A to se nebavíme o dohledávání zpráv o přenesených datech. Na takovéto případy jsou nasazováni ti nejlepší, které na technickém poli najdete, musíte hledat na všech síťových vrstvách a probádat taková místa, která by při vyslovení vlastním názvem urazila obyčejného uživatele PC a zacyklila mozkového pochody ještě obyčejnějšího smrtelníka. Že jsou dva dny strašně dlouho ke zjištění všech potřebných dat? Berte v úvahu, že pachatelé za sebou mažou cestu, musejí mazat záznamy o vstupech a vůbec, našlapovat kolem jednotlivých úrovní ochrany jako kočka. Zamyslete se nad tou nejvíc „cool“ věcí, která se vám na PC povedla, a pak si představte, že tihle lidé dělají něco 1000x úžasnějšího. Ať už se bavíme o obou infikovaných stranách.

Pomalu se totiž dostáváme k jádru konfliktu. Lidé, kteří PSN napadli, totiž moc dobře věděli, pro co tam jdou. Útok byl cílený, nejedná se o gag ve stylu „Ha, 77 milionů tabulek s osobníma datama, tak si jich pár vezmu k předčítání večerní poezie!“. Pachatelé si přišli pro svou trofej v podobě veškerých kontaktních údajů, přihlašovacích údajů k PSN profilům a v neposlední řadě také k údajům o kreditních kartách, které se uchovávají v databázi i poté, co je v konzoli manuálně smažete. Zde se totiž dostáváme k majoritnímu selhání samotné Sony, která nebyla schopna zabezpečit citlivé údaje, které jim zákazníci svěřili. Ano, s něčím takovým musí člověk počítat, internet je technologie vytvořená lidmi, lidé do ní také mohou zasahovat a vězte, že podobných věcí se za dobu existence online bankovnictví stalo nespočet. Nebýt Sony samotné, událost by se možná ani nedostala do všech světových médií, ať už papírových, televizních, či rozhlasových. Sony zkrátka selhala jak v ochraně svých zákazníků, kteří této skutečnosti hodlají zneužít na všech frontách, ale Sony také selhala při budování své kampaně v boji s pirátstvím na PlayStation 3. Ačkoliv je pochopitelné, že si takový gigant bude střežit tajemství Pandořiny skříňky, je také pochopitelné, že bude k nechuti všem, kteří neholdují odhodlaným výkřikům do novin, že právě jejich zařízení je to, na kterém si všichni ti blbí piráti vylámou zoubky. Arogance ze Sony proudí jak tekutiny z nažhavené čtrnáctky i v této době temna. Jediný kdo má důvod se bát, jsou opravdu ti z nás, kteří musí poslouchat.

Pravdivé lži

28.4. | aneb Den D

Není pochyb o tom, že oběma stranám přerostla celá tato bitva přes hlavu. Sony zasahovala do míst, pouze aby posléze zjistila, že uškodila jen sama sobě a hackeři otevřeli tu nejtemnější komoru, kterou zneuctili opravdoví zločinci, kteří si nezaslouží nic jiného než trest. Že si to Sony zaslouží? Ano, vedení potřebuje pořádnou facku, díky které by se probudilo, ale takové procitnutí nelze přát absolutně nikomu. Přesto přišel den, kterého se všichni báli. Den, který se pravděpodobně zapíše do análů jak Sony, tak kronikářů všech větších měst, v nichž se náhle zvětšila úmrtnost. Na světlo totiž vyšlo oficiální prohlášení, v němž Sony potvrdila únik citlivých dat, mezi nimiž byly i údaje o kreditkách. Sony naštěstí vyloučila, že by na svých serverech uchovávala i klíčový bezpečnostní kód, což je ze zákona… zakázáno! Nikde ovšem není psáno, že jej nelze dodatečně vypátrat. V případě PS3 se do světa připojujete prostřednictvím PlayStation Network a serverů Sony, které filtrují veškeré druhy komunikace přicházející jak dovnitř, tak směrem ven. Pokud by chtěl dotyčný bádat až na krev, po nějakou dobu je možné v komunikacích zachytit fragmenty paketů, s nimiž lze dále pracovat.

Jedná se o vcelku sci-fi představu, kterou lze jen stěží uskutečnit v takto bojových podmínkách, ale podobně lze stopovat kohokoliv. Nemusíme podotýkat, že se jedná o extrémně náročný, leč možná jediný způsob, jak se dobrat pravdy. Proto byl k vyšetřování přizván i úřad pro vyšetřování (FBI), který má dostatek prostředků, technologií a hlavně důvodů k tomu, aby tento případ považoval za federální přestupek. Odcizené tabulky s daty byly dle vyjádření Sony šifrované, což ve výsledku nemusí znamenat nic. Opět je možné i takové soubory rozebrat, což samozřejmě vyžaduje extrémní množství času a zkušeností. Pravda je, že se opět dostáváme do začarovaného kruhu rozdílných vyjádření, která padla simultánně od několika různých, leč povolaných lidí. „Zaznamenali jsme únik dat, která obsahovala záznamy o platebních kartách, které byly ovšem šifrované…“ kontra „Ze získaných poznatků můžeme usoudit, že žádná data nebyla odcizena.“ Platy dnešních PR manažerů jsou možná až příliš vysoké na to, aby se všichni domluvili alespoň na tom, co řeknou na veřejnosti. V tom nejlepším možném případě, úplně stejně.

Zpráva ovšem dorazila i z hackerské komunity. Tým Anonymous, jež stojí za prolomením PlayStation 3, se od incidentu distancuje, stejně jako všemi milovaný a mastmi mazaný George „GeoHot“ Hotz, který na svém blogu podal následující prohlášení: „Pro každého, kdo si myslí, že jsem do této události zapojen – nejsem blázen, rozhodně bych nerad, aby mi FBI klepala na dveře. Spouštění homebrew aplikací a zkoumání bezpečnosti zařízení je cool, penetrace něčích serverů a kradení databází s osobními údaji není cool.“ Zde se totiž láme chleba a celá kauza slouží jako exemplární příklad lingvistických a logických hříček. Ti, co ukradli veškeré údaje, už nejsou hackeři, leč nefalšovaní, kybernetičtí zloději. Už je vám jasné, proč širá veřejnost tak odsuzuje hacking, že? Propast mezi pasivním bádáním a aktivním kradením dat je příliš tenká na to, aby ji bylo možné bezpečně rozlišit.

Úkol: Odškodnit = Umlčet

1.5. | Mimořádné zasedání Sony v Tokyu

Na konferenci Sony, během níž se řešilo opětovné spuštění PSN a odškodnění, vedení vyřklo hned několik, pro nás spíše vedlejších rozhodnutí. Pro budoucí boj s útoky na servery bylo zřízeno speciální oddělení, které bude ze svého velína dirigovat Shinji Hasejima. PlayStation Network a všechny s ní související služby budou spuštěny v zatím neznámém datu, ale ještě tento týden. Všichni si tedy budou povinni stáhnout nový systémový update a změnit heslo. Krom toho bude spuštěn speciální program zvaný Welcome Back, prostřednictvím něhož získají stávající zákazníci omluvu v podobě stažitelného materiálu zdarma a 30 denních zkušebních tarifů pro služby PS+ a Qriocity. Již od pohledu je jasné, že se jedná o balíček zaměřený zejména na oblast Spojených států a Velké Británie. Hudební kanál Qriocity není podporován v mnoha zemích postižených vlastní mutací PS Store. Ani měsíční PS+ není nikterak vhodným dárkem – spíše má za úkol ukázat, o co potenciální kupující přicházejí. Je to, jako když dáte dceři k narozeninám panenku, a pak jí ji seberete. Jak se říká, darovanému koni na zuby nekoukej, ale Sony se ani nijak výrazně neomluvila. Sice si uvědomuje vážnost situace, ale veškeré tiskové zprávy jsou psány stylem „to byli oni!“, v nichž se sice neustále dokola opakují fráze o zkvalitnění služeb, ale přímá omluva a přijmutí zodpovědnosti nikde!

Sony se postarala o to, aby do světa vypustila to nejcennější, co může společnost ve svých rukách držet a to jsou údaje o zákaznících. Pravda, většina z nich je sama o sobě k ničemu, nepoužitelná, ale jde o princip. Pro Sony je teď prvořadé vyžehlení problémů a nastartování nového obchodního cyklu. Už nemusí bojovat pouze o důvěru zákazníků, ale také mnoha světových partnerů, kteří jsou palivem každého motoru, spalujícího inteligenci všeho druhu. Technické potíže se vyřeší, ale největší bitva na Sony stále čeká na poli právním. Spousta zákazníků se již soudně ohradila vůči tomuto skandálu, někteří dokonce podali hromadnou žalobu. Hodnota akcií Sony výrazně spadla a ztracenou důvěru bude velice těžké získat zpět. Jisté ovšem je, že poučeni byli naprosto všichni. Ti opravdu zlí jsou ovšem stále ještě venku.

Když se dva perou...

…dnes se třetí nesměje. To, čeho jsme byli svědky, je pro Sony obrovská rána, která by jakoukoliv menší společnost okamžitě položila a její majitele zadlužila na spousty let dopředu. Jedná se o nezáviděníhodnou událost, do které se ovšem Sony částečně dotlačila sama svým velkohubým bojem s pirátstvím. Tím, že kolem sebe tento gigant kope soudy a velkými žalobami na hackery, ovšem částečně dosáhl svého – strach je momentálně v popředí a slovo „hack“ v kombinaci s „PSN“ je tak žhavé téma, že by se o něj mohl kdokoliv nepěkně popálit. Pokud bude pachatel dopaden, čeká ho nepříjemná budoucnost. To samé platí pro Sony, které se nyní sypou žaloby hezky na hromadu. Mezi nespokojenými lidmi se samozřejmě najdou i takové hyeny, které si chtějí urvat svůj kus odměny. Tohle není konec, pouze začátek mnoha rušných dnů, které my, my hráči, snad nebudeme nadále odnášet.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama