Hmmmm, pár drobných změn, ale docela příjemných. Pouze se mi také moc nelíbí to jednotné přihlašování přes Seznam. Ale co naděláme :)
No a co se týče "kvalitního příspěvku", nebo jak to Janchor přirovnal k poplácání po zádech... to je sice ok, ale mělo by tam být i mínus, tedy pohlavek :)
@prizda
Jj, přesně tak. Vypadá to celkově moc pěkně (ačkoliv je taková podivuhodná loď poněkud 'nereálná' - i v rámci fikce... je totiž poněkud nesmyslné, aby se v emzácké lodi jen tak otvíraly řitní otvory a podobně :o) Každopádně mě osobně třeba potěšila pasáž u dědy v horách, protože jsem konečně uviděl nějaký inteligentní exteriér a nejen kybermutanty (btw, Doom3, Quake4 a Prey... samej mutovanej kyborg, jako by ten engine nic jinýho neuměl - proto mě ten kaňon velice příjemně potěšil) ;-)
@prizda
Ano, ano, ta scéna se sklem mě málem dostala - a to bez nadsázky, ta atmosféra v HL2 je vynikající - jako ve hrách typu Mafia a podobně... Už jen z toho důvodu si HL2 ten úspěch a hodnocení zasloužila.
(Aha, tričko... už se nám to tady rýsuje - zatrpklý autor který nedostal tričko se hodlá Half-Lifu pomstít zákeřným článkem!) :o)
Ale vážně, články podněcující diskusi jsou samozřejmě v pořádku. V tomto ohledu to splnilo účel...
@prizda
No ano, DNF, tam už se o zpoždění prakticky mluvit nedá - na takový skluz nemá čeština de facto vhodné slovo :)
Ale jak jsem říkal, hra se opravdu nedá vytvořit za půl roku. Ten rok a půl (nebo jak dlouho to dělali) je imho tak akorát. A ono ani nevadí, kolik toho příběhu je, či jak je propracovaný (neboť samotná komplexnost příběhu dobu vývoje zas až tolik neovlivní - trvá stejně dlouho udělat dějovou animaci o úplné kravině, jako animaci o nějakém hlubokém filosofickém problému). Určitou dobu zkrátka trvá, než se ty levely nadesignují, než se namluví dabing (naštěstí u Gordona to bylo opět docela jednoduché) :), připraví skripty a podobně. Plus jak jsem psal: vylepšená mimika / pohyby a hlavně HDR, to opravdu nějaký čas zabere. Takže tu Epizodu Jedna lze klidně napadnout kvůli délce, kvůli tomu, že chce vytřískat více peněz než prostý datadisk a kvůli absenci třeba nových zbraní - ale dobu vývoje bych osobně nenapadal, a rozhodně nelze napsat, že tam není "nic nového" - jasně, opět se jedná zřejmě o nadsázku, ale spíše to působí jako nepravda.
A co se týče kvality příběhu (a tedy i posunu děje někam jinam): no ono to bylo logické, že to exploduje. Ostatně kdyby Ep1 začala někde jinde, zase by se dalo (a ještě oprávněněji) namítat, že to vůbec nenavazuje...
ad Opposing Force: Možná, ale osobně si troufám tvrdit, že implementace HDR je pracnější než několik nových modelů. Ostatně těch pár nepřátel a zbraní z Opposing Force by modder také udělal za měsíc, tak proč to trvalo rok? Tvorba her zkrátka je pracná, jenže zatímco máme tendence 'starší klasiky' bránit, tak vůči novým hrám nemáme zdaleka takové 'slitování' a neváháme je rozmetat na prach...
"HL2 byl strašně dlouho ve vývoji, samej hype... kam se to hrabe na HL1, to byla pravá klasika! Oblivion? To je samá grafika a co z toho - ta AI je stejně nablblá a nejsou tam ani banky! Starej dobrej Daggerfal a Arena, to byly panečku hry..." A další a další srovnávaní 'klasik' se svými následovníky... (teď mluvím obecně)
Inu, ono to je ostatně patrné i v tom příběhu - HL2 skončil divně a Ep1 s tím příběhem nijak významně nepohnula. Pravda. Ale tehdá hráči HL1 také vyčítali, že skončila divně a oba datadisky přinesly de facto ten samý příběh, pouze z jiné perspektivy. Ale dnes to jsou klasiky, tak na ně pohlížíme tím mírnějším okem...
Jak jsem již psal ve svém minulém příspěvku, nevadí mi kritika, ale vadí mi polopravdy. Ano, ten únik alfy byl podivný (a spíše to byla záminka na prodloužení vývoje). Ano, naslibovali plno věcí, které nesplnili (třeba že oheň bude 'stravovat' materiály, některé lokace/monstra z trailerů). Ano, epizodní typ herních pokračování je odpornost s cílem ždímat peníze. Ale zároveň je třeba se vyvarovat zobecnění typu "trvalo to dlouho", "není tam nic novýho" a tak dále. (a těch 120 dolarů to byla taky pecka, ale samozřejmě seknout se může každý) ;-)
Prostor pro diskusi se tady otevřel velice pěkně, jen doufám, že sem přijde diskutovat ještě i někdo další :)
@Overwatch
Mno, fps asi ne.. ale co strategie? I postarší Battle for Middle-Earth dost laguje i při solidním připojení. A co takový Supreme Commander (který jsem nezkoušel, ale jen tipuji) ;-)
Pokud ovšem nepřicházíš z budoucnosti, tak fakt nevím - grafika HL2 je špičková i v dnešní době (třeba postavy jsou stále nepřekonané) a označení 'pravěk' nemůže použít nikdo soudný ('pravěk' bych neřekl ani o grafice v Mafii či NOLF2). A co se týče legrácek s GGun - opět to vypadá, že přicházíš z daleké budoucnosti, neboť u nás v roce 2005 to bylo poprvé, co něco takového hra umožňovala (tedy ani jednou před tím nic takového nebylo, natož tisíckrát). No a atmosféru snad nemá cenu rozebírat...
Ostatně co na tebe tedu udělalo za dojem v Doomu 3? Je to nudná a bohužel docela hloupá a repetetivní akce, která má hratelnost zamrzlou v 90. letech, což už je ovšem dnes poněkud pasé (minimální příběh, minimální interakce...). D3 je imho docela solidní 'simulátor tmy' :-)
@storm2
Já vím, ale čtu to praktiocky úplně všude. Kde je zmínka o Gabovi, tak se pořád řeší, jak je vyžranej z hamburgrů... Navíc mě to tady v tom komentáři přišlo úplně mimo téma a musel jsem reagovat. Jojo, s Paroubkem souhlasím víc ;-)
@storm2
Naprosto souhlasím. Hororový Ravenholm a G-gun, to je klasika. Samozřejmě někdo preferuje frenetickou řežbu v nějaké 'bezhlavé' střílečce, a někdo zase má rád pořádnou atmosféru ve vynikající a zábavné akční hře...
@Mc1305
Ale, ale, ale... Jak zde již zaznělo, je třeba taky trochu mířit (když někdo nonstop drží tlačítko pro střelbu, tak mu dojdou náboje i v Serious Samovi).
Já se bez mučení přiznám, že nehraji různé taktické a vojenské akce už jen z toho důvodu, že tam se 'hrozně rychle' umírá a je třeba pořádně mířit - a to já moc neumím. Ale ačkoliv se nepovažuji za ostrostřelce, nikdy jsem přesto s náboji problém neměl. Ale chce to samozřejmě aspoň trošičku mířit... neříkám, že je nutné každého kombajna sejmout headshotem na jednu ránu, ale dva zásobníky? To je směšné.
Nejodolnější potvory jsou myslím zmutovaní zombíci a antlioní královny (Stridery / vrtulníky nepočítám, na ty snad samopalem nestřílíš...). Ovšem vyžaduje to od hráče alespoň stopu taktiky - takže na tyto odolnější potvory nemá smysl střílet ze třiceti metrů samopalem a pak brečet, že to sežralo pět zásobníků, ale je dobré použít nějaký ten granát a výsledek potvrdit třeba špetkou brokovnice. A je po problémech...
(ale to není chyba hry, ale hráče - když budu v Doomu 3 střílet 3 minuty do podlahy, tak mi pak taky dojdou náboje a samotnou baterkou žádného bosse asi neumlátím...)
@Mc1305
Tedy máš samozřejmě naprostou pravdu, že každý má svůj názor, ale já to vážně nějak nechápu... navíc tvrdíš, že to je 'bezduchá hra' (!) a vzápětí píšeš, že se ti líbí Doom (!!!) - a já si zase troufám tvrdit, že za posledních cca pět let nebyla vydána 'bezdušejší' střílečka než Doom (samozřejmě vycházím z předpokladu, že píšeš o Doom 3; pokud ne, tak se omlouvám - a ani nemusíš číst dál) :)
Já začnu o tom, co má HL2 a nemá Doom3: - Grafika (je to sice striktně subjektivní, ale samotná realističnost Source enginu je nesrovnatelná. Ano, HL2 nepoužívá na každé vyrážce bumpmapping, ale postavy jsou dodnes nepřekonané - kam se hrabou 'krabicovité' hlavy Doomu; a prostředí je vymodelované precizně - nesrovnatelné s tmavými a malými prostory D3. Navíc tam je špičková voda a mnohanásobně rozlehlejší oblasti) - Fyzika a interaktivita (zatímco HL2 byl v práci s fyzikou téměř přelomový, D3 byl co se interaktivity týče naopak třemi kroky zpět. Kromě výbušných sudů je vše zcela intaktní a i ty trapné 'čmouhy' - jakožto zásahy zbraní na zdech - za chvíli zmizí... ostatně démoni zmizí ještě než spadnou na zem. Kromě pěkných interaktivních panelů je D3 na úrovni svých o deset let mladších brášků) - Příběh (jak již zde zaznělo, příběh HL2 je dosti tajuplný a místo explicitních cut-animací je nám servírován postupně a díky náznakům. Tak jako tak je zajímavý. Ovšem Doom se spokojí s dvanáct let starou ideou 'peklo se otevře' a to je vše. A pár otravných audiologů s tím nic nezmůže - jejich poslech je navíc motivován spíše protivnou nutností - přístupové kódy - než zájmem) - Atmosféra (tedy alfa a omega každé hry. V HL2 je atmosféra vypilována velmi precizně - beznaděj a zoufalství v počátku, naděje v průběhu hry, nejistota v závěru... Akční pasáže se střídají s cestováním na větší vzdálenosti, strašidelným intermezzem a epickými bitvami v ulicích. A Doom3? Tma, chodby, démon, bum. Tma, chodby, lítací hlava, bum. Tma... a ono to není ani zdaleka tak zábavné jako D1+2) To by myslím zatím stačilo. Dá se dále hovořit o 'logických' mezihrách (v D3 je tuším jen jeden zajímavý přesun sudů, v HL2 jsou hrátky s gravitací mnohem častější), umělé inteligenci (tedy pomalu i Headcrab toho umí víc než banda tří Impů a Roboprase), leveldesignu (prvních 30 minut HL2 nabídne větší rozmanitost prostředí než 20 hodin hraní Dooma, který je až na výlet do Pekla nechutně monotónní) a další...
Takže mi prosím odpověz na jedinou věc: co má tedy (podle tebe) Doom 3 a nemá HL2? Zvědavostí jsem opravdu celý napnutý...
@urbanczech
Njn, je to tak trochu nejasné. Obě tyto hry se s oblibou pyšní titulem "nejúspěšnější hra" :) Pro mě osobně je top 1 právě Maxia, protože mě bavila mnohem víc...
@Overwatch
Přesně tak. Pro takové to běžné "konzumování" to je v pohodě, ale jak dojde na uploady, už je problém. Navíc limitovat to může třeba i MP a MMORPG a nebo při rozhovoru s web kamerou. Provideři by na tom měli trochu zapracovat...
@Mc1305
No jo, co se dá dělat... i takové názory existují (byť je to docela smutné)
Mimochodem, Mafii jsem před časem dohrál počtvrté - ta hra má naprosto vynikající atmosféru a znamenitý příběh, a to, že 'stárne' grafika na to nemá nejmenší vliv...
Ale ok, v pohodě, pokud to je opravdu tvůj názor, tak jako bych nic neřekl...
@Overwatch
Pravda, pravda... souhlasím (a jsem rád, že ještě někdo vytáhl do boje a neoxiduji tady sám) ;-)
Všechno už tady vlastně zaznělo, jen bych si rád také 'kopnul' do Doom3, pokud mohu... :)
Doom 3 přinesl vynikající grafiku, masivní použití bump-mappingu a dynamické stíny - a už jen díky tomu (a díky faktu, že se jednalo o pokračování legendy), tak sbíral přinejmenším devítková hodnocení... HL2 přinesl také vynikající grafiku, navíc i výtečné exteriéry a zcela bezkonkurenční zpracování postav. Také se jednalo o pokračování klasiky a hra také sbírala devítky...
No jo, ale oproti Doomu3 měl HL2 naprosto nesrovnatelný příběh (i když byl spíše v náznacích, pořád lepší než 'wow, peklo útočí' jako z 90. let) a nesrovnatelnou atmosféru (Doom3 byl napínavý, ale záhy to upadlo do stereotypu - HL2 prostředí střídal a střídalo se i napětí / akce / strašidelnější pasáže). Navíc HL2 přinesl doposud nevídanou práci s fyzikou (D3 byl co se týče fyziky k smíchu a interakce se omezila na sudy a ovládací panely). Takže i když se dá HL2 leccos vyčíst a 10/10 dát jen s nadávkami, na 9/10 se už shodneme a i největší hnidopich by musel přiznat aspoň 8/10. Ale Doom3 by měl tedy dostat nejvýše tak 'sedmičku' a u nějakého sadisty klidně i 5/10, protože opravdu nepřinesl vůbec nic nového (jako G-Gun u HL2) a naopak je v některých ohledech krokem zpátky oproti ostatním hrám (chabý příběh, minimální fyzika a interakce). Doom3 prakticky stojí a padá na bumpmappingu a dynamických stínech (a i tyto přednosti hra pohřbila v neprostupné temnotě) - to už mi je milejší Quake 4, kde je alespoň kooperace s jinými vojáky, o špetku více exteriérů a trochu více světla.
Oh, pardon, nechal jsem se unést... já jen nemohl odolat: když už tady máme "Polovičatý Half-Life 2", tak jsem prostě musel zmínit i "Pětinový Doom 3" ;-)
@storm2
Ano, já bych třeba také raději viděl všechny tyto "Epizody" v jednom pořádném datadisku, ale bohužel. Dnešní tendence směřují k tomuto 'epizodickému' hraní a s tím nic nenaděláme...
Mimochodem ty narážky na Gabovu tloušťku bych si odpustil. Po ulicích běhají zástupy obézních lidí, kteří ale navíc třeba nic neumí. Gabe Newell umí dělat vynikající hry a jeho úspěch (a peníze) jsou naprosto zasloužené. Pro mě za mě, ať má třeba 300 kilogramů a ať si klidně platí šest lidí, kteří ho budou nosit na podstavci a krmit. Mě to je opravdu jedno - a všem by to myslím mělo být jedno. Nejde přeci o to, jestli se přežírá nebo jak vypadá - jde jen o to, jestli dělá dobré hry. Vše ostatní je jen jeho věc.
@Blueapple77
Wow, HL1 čtyři roky? Tak to je ovšem síla :) Já si také hry rád vychutnávám (proto u sebe obvykle pozoruji tak o 50% delší hrací dobu, než zmiňují v recenzích), ale několik let, to je už eXtrém :-) (jen by mě zajímalo, jak dlouho bys hrál třeba Morrowind - to už by byla hra na celý život) ;-) Ale jinak máš recht, je to dobrá hra (respektive jsou to dobré hry, HL1 i HL2), mají pěknou atmosféru a tak vůbec...
Achich ouvej... Karta na fyziku, akcelerátor umělé inteligence... jak jsem si před časem dělal srandu na fórech Levelu, za chvíli tady možná budeme mít speciální karty na dynamický stíny (možná že i na soft shadows v jedné kartě!), práci se shadery, možná něco na HDR, a podobně... a zpátky k sálovým počítačům :-)
Oh my God, snad budou tyhle obludnosti jen slepou vývojovou větví i na vzdory marketingu a hypování...
Jejdanánku! Tedy já mám sérii GTA rád (již od téměř 'pravěké' jedničky), ale už trochu brzděte lidi :-) Za poslední týden to už je asi sedmý článek na téma GTA (série průšvihů, jeho klony, Liberty City, historie 1+2, teď ta budoucnost a ještě vlastně soutěž). A krom toho - jsou prázdniny, nejsem na netu pořád, a ani to jako fanda nestíhám číst ;-)
Jj, vypadá to jako dobrá hra. Jak už jsem psal v diskusi u dema, nejvíce mě vadila ta malá interakce (prakticky nic se nedá rozbít ani poškodit, i těch pár nevalných škrábanců po chvíli zmizí...). Také jsem si všiml, že když nás unesli a táhli po lodi, tak tam byla místnost se zrcadlem, kde jsme se viděli. A Tomíkova hlava v zrcadle naprosto nekorespondovala s pohyby myší (například jsem se díval přímo na svůj obraz, ale v zrcadle jsem koukal na dědulu).
Jinak portály a gravitačí hrátky jsou zajímavé, grafika je pěkná a hýbe se to velmi svižně. Story je také docela zajímavá a mohla by to opravdu být moc dobrá hra.
No nevím, já bych to zase tak černě neviděl. Ona to je věc přístupu a autor se tady s HL2 vážně moc nemazlí. Takhle se dají zkritizovat úplně všechny i vynikající hry (Oblivion, FEAR, Mafie, Max Payne...), zejména když se zvolí vhodně ofenzivní taktika jako v tomto článku.
Ne, teď nechci slepě HL2 obhajovat; pouze bych rád zmínil, že to je podle mého názoru neskutečně neobjektivní článek. Je tam plno věcí, se kterými souhlasím (ten podivný únik alfy, odklady, ne příliš uspokojivý konec...), ale přesto se mi celkové vyznění nelíbí, už jen kvůli těm nepravdám či přímo lžím, které autor různě maskuje jako 'teď sice přeháním, ale...' a podobně.
Není pravda, že by měl HL2 "několikaleté zpoždění" (to má třeba Prey). Není pravda, že by Episode One vytvořil modder za pár měsíců; opravdu to není tak snadné. Není pravda, že to bude stát celkem 120 dolarů - pokud vím, plánují se tři epizody, nikoliv šest. A také rozhodně není pravda, že Episode One nepřináší "nic nového".
Ona se hra skutečně nedá splácat za půl roku - a to ani když je engine stejný. Opposing Force také vyšel rok po Half-Life 1 (a graficky byl de facto stejný). Blue Shift dokonce o dva roky později (a graficky přinesl navíc jen High Definition Pack, nebo jak se tomu říkalo).
Episode One nepřináší ovšem jen nový příběh a špetku grafiky (nezapomínejme na hudbu, zvuky a dabing). Přepracované pohyby a mimika postav také není věc, co by se naprogramovala za dvě odpoledne. A pak tady je samozřejmě HDR, což je technologie, jejíž implementace rozhodně není jednoduchá (vzpomeňme jak dlouho dělali jen kratičkou demonstraci Lost Coast).
Podtrženo sečteno, zkritizovat lze cokoliv (zejména za pomocí polovičatých argumentů), ale trocha objektivity by neměla chybět ani takovýchto spíše 'úvahových' článcích.