Half-Life 2 Článek Polovičatý Half-Life 2

Polovičatý Half-Life 2

lukbas

lukbas

6. 6. 2006 22:21 74
Reklama
Reklama

Half-Life 2. Dlouhých pět let vývoje a 40 miliónů dollarů na něj vynaložených. Už od prvního screenshotu bylo jasné, o jakou bombu půjde a VALVe tak naplní renomé geniálních tvůrců. První obrázky a videa vypadala naprosto fantasticky. Co naplat, že hra vyšla nakonec s několikaletým zpožděním, zapříčiněným mimo jiné unikem alpha verze, tedy alespoň do takového světla to staví sami autoři. Údajně museli celou hru překopat, zveřejněné levely a příšery vymazat, což si prostě další rok přímo vyžadovalo. Není se pak čemu divit, že výsledek, který se nám nakonec dostal do rukou, by se dal nazvat jako polovičatý. Každý kdo HL2 hrál a dohrál, byl jistě vyskočivšími závěrečnými titulky nemile překvapen. Odpálení Citadely, které se zdálo být srovnatelným zlomem v hraní, jako teleportace na Xen v prvním díle, tudíž předvojem k velkému finále, nám všem zatnulo tipec. Nic dalšího se nekonalo, tedy až na fórek s Lamarrem.

Nemohu si pomoci, ale u mě velmi rychle radost z hraní vystřídal šok. Half-Life 2 byl neuvěřitelnou intenzivní jízdou, bez hluchých míst (víceméně), což se projevilo na jeho délce, kdy jste vrcholu dosáhli během tří pařebních večerů. Nicméně čekal jsem přeci jenom trochu více. Jakožto majitel Silver edice jsem byl zklamán a pořád měl pocit, že něco není v pořádku. Když také opomenu, že slibovaný Half-Life: Source také nakonec nebyl tím, čím se zdal být (tedy kompletní předělávkou prvního dílu do nového grafického hávu). Nedá se popřít, že HL2 byl hodnocen hlavně proto, protože na hru se všichni neuvěřitelně dlouho těšili, oplýval neuvěřitelným hypem a když pak nakonec vyšel, možná si nikdo nedokázal připustit, že by to mohlo dostat i méně než je 96% hodnocení. S odstupem času si alespoň sundejme růžové brýle Eltona Johna, když je prvotní pobláznění již dávno za námi. HL2 je velmi kvalitní, ale v hlavě mi vyskakuje až moc podezření a temných myšlenek, abych ho mohl nazvat naprostou bombou, která s povrchu herního světa smetla naprosto všechno, co se jeho tlakové vlně dostalo do cesty.

Je otázkou, zda rok před tím, než HL2 vyšel, vůbec nějaký HL2 byl, vyjma oněch několika ukázek, které se stejně nakonec v konečné verzi neobjevily. Jestli pak Gabe Newell a jeho tým trochu nepřecenili svoje síly a ze začátku vývoje jen značně nelelkovali. Dá se to pochopit, přeci jenom spousta managerských studií a teorií se opírá o to, že pokud si firma zvolí nějaký termín - deadline, jen málokdy se ho podaří dodržet. Spíš to dopadne tak, že se prvních několik měsíců lelkuje a dělá jen minimum práce. Pořádně se věci dají do pohybu až několik měsíců před finišem, který se pak pochopitelně musí posunout. Nevím jak vy, ale na mě osobně to platí stoprocentně. Ovšem, kdyby HL2 vyšel o další rok později, byť s mnohem obsáhlejším obsahem, mělo by stejně takový úspěch? Nebylo lepší vydat hru tak jak je, ukončenou pořádným „cliffhangerem”, který aspoň donutí lidi investici do dalšího datadisku, což jednoduchými počty přinese mnohem více peněz a hamburgerů pro Gabea? Nemohu si pomoci, ale mě osobně to tak přijde.

Několik měsíců na to VALVe ohlásí datadisk, kde by se mělo všechno rozseknout a konečně by hráči dostali odpovědi na veškeré otázky, které jim v hlavě během hraní vyskočily. A že jich nebylo málo, stačí se jen podívat na všemožné teorie a spekulace proudících internetem. Nicméně tohle stanovisko se během několika měsíců změní a VALVe vyrukuje s epizodním systémem publikování, kdy za každou epizodu zaplatíme krásných 19,90USD. Případně 17,99USD v předobědnávce a to se vyplatí! Práce je to stejná, ale peněz je to zase o něco víc. Ve finále nějakých 60 dollarů. Co víc si přát.

Popravdě nechápu, proč první epizoda trvala tak dlouho. Samozřejmě, vývojáři pracovali na několika dalších projektech, ať už jde mapy do Counter-Strike nebo museli hrát všechny mody, které se pro Half-Life 2 udělaly, ale nevěřím tomu, že i tak by vývoj této 7hodinové zapářky trval přes rok a půl. Vždyť Episode One neobsahuje žádné nové zbraně, nové postavy, nové lokace, nového nic. Zdatný modař by něco podobného spáchal s pomocí Garrys modu za několik měsíců. No dobře, použil jsem mírnou nadsázku, nicméně ve VALVe se věci dělají přeci jenom o něco pomaleji.

Nemohu říci, že bych se u první epizody nebavil. Měla spád, měla akci, měla drama, prostě správné freemanovské koule, byť od skafandru mírně zapocené. Cena v přepočtu 470 kč, také není nejhorší, pokud nebudeme porovnávat 7 hodin hrací doby HL2:EO s World of Warcraft, kde můžete doslova strávit celý měsíc. Nicméně, když pominu dle mého soudu trochu násilné navázání na konec původní hry, nic moc nového a zajímavého se nestane a stejně tak všechno končí neuvěřitelným závěrem, kde jen chybí nápis „to be continued…“. Nebojím se říci, že první epizoda byla trochu zbytečná a spíše bych ji pochopil jako bonus pro majitele Silver a Gold edic, kteří tímhle přídavkem přišli o další ze svých bonusů, jenž jim „lepší“ vydání nabízela, jelikož jsou součástí prvoepizodního balíčku. Jestli to takhle půjde dál, mám obavy, že půjde jen o bohapusté natahování a ždímání peněz. 20 dollarů je mnohem příjemnější investice, než vysolit rovných 40. Co naplat, že je vysolíme třikrát. Ale co, stejně si další epizodu všichni koupíme, protože jsme neuvěřitelně zvědaví, jak to celé dopadne. Tímhle článkem se nechci nijak do nikoho navážet. HL2 i první addon jsou podle mne velmi kvalitní hry, možná jedny z nejlepších, co jsem mohl hrát. Nicméně něco mi na tom smrdí. Proto jsem chtěl využít možnosti svěřit se svými pocity vám, našim čtenářům a pokusit se vyvolat diskusi a zjistit, jestli s tímhle názorem nejsem sám. Děkuji.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz