Herni QA je obecne spatne placene, a to proto, ze to chce delat kdejaky ocas a odmena je to, ze si v praci "hrajete". Dlouhodobe je to trochu problematicke, ale na zapade se to hodne zlepsilo a zlepsuje se to i tady (v polsku nevim), kdy si firmy uvedomuji, ze random capek kvalitu nezaruci. Predpokladam, ze u tak velkeho projektu jako byl Cyberpunk meli i relativne velky pool klikacu, kteri dostali scenare a ty porad dokola projizdeli, a takovi lide jsou proste spatne placeni, protoze nepotrebuji zadne dovednosti, a nevidim v tom zadny problem, je to tak trochu forma interniho "beta testu", resp. alfa testu. Samozrejme ale taky musi byt QA jadro, ktere je ve firme dlouhodobe, ma ty znalosti a dovednosti a obecne velmi dobre knowhow daneho softwaru, a ti uz zacinaji byt placeni lepe (i kdyz v porovnani s ne-hernim prumyslem, porad jsou nekde na 40-60% mezd treba, podle toho s kym to clovek srovnava). A jasne, QA lidi (pokud se nabavime o specialistech jako jsou automation engineeri, penetration/security testeri, nebo specialisti na load/performance testy) maji obecne vyrazne horsi technicke znalosti (programovani a pod) nez programatori. Z druhe strany narozdil od programatoru musi mit mnohem sirsi pochopeni daneho programu (softwaru) jako celku, jak fungujou jeho jednotlive systemy, trochu jejich integrace, jake jsou byznys logiky atd atd. A k tomu clovek potrebuje stale zamestnance, kterym to pali a jsou schopni pochopit a zapamatovat si lecco, i kdyz zrovna neumi programovat.
A jeste dodam, ze co se dlouhe prumerne pracovni doby tyce, je to tak, a to predevsim proto, ze QA je vice mene posledni instance pres kterou cokoliv prochazi, nez to jde ke klientovi (a jasne, muzeme argumentovat agilem/scrumem, ale ruku na srdce, videli jste opravdovy scrum nekdy?), a tim padem jsou ti, na kterych to jakoby "stoji" a je na ne nejvetsi tlak, aby udelali praci co dostali (dost casto po domluvenych terminech). Taky bohuzel jedna z realit dane profese, se kterou se nektere firmy vyporadaji lip a nektere hur.
Ja Epicu fandim dlouhodobe, protoze se snazi i na PC trhu nabourat monopol Steamu. Monopol (nebo i duopol) nikdy neni dlouhodobe vyhodny pro spotrebitele.
Reknu to asi takto. V ramci SW vyvoje (dle mych osobnich zkusenosti z nekolika firem + zkusenosti kamaradu) je bezne, ze: 1) project mamangement/sales slibi clientovi nerealne terminy 2) vyvoj a QA od zacatku upozornuje, ze jsou nerealne, ale nic se nemeni 3) v pozdni fazi vyvoje dojde klasicky k prescasum (v lepsim pripade placenym) a nabirani posil na posledni chvili 4) k bodu 3 vetsinou dochazi prilis pozde, takze ve vysledku je stejne nutne projekt odlozit 5) vetsinou ale ne o tolik, kolik navrhuje vyvoj&QA 6) aby se to dodalo v danem terminu, musi byt produkt osekan (cast funkci a predevsim kvalita)
No a tohle je proste v nasem oboru bohuzel bezna situace, a to mozna i proto, ze dneska uz je vyvoj a testing popravde na urovni delniciny. Jasne, je to do urcite miry kreativni a pod, ale ve vysledku je to podobne jako vystavba, akorat misto fyzicke budovy stavite SW. A otazka zni, jsou ty prescasy a crunche a pod problem? No pokud je to otazka dvou tri mesicu pred koncem, tak asi ne (nebo rekneme poslednich 10-15% projektu). Pokud je to delsi, tak samozrejme. Obecne je to ale problem nezvladnuteho project mamangementu a neochoty komunikovat navenek (ke klinetovi) realna cisla. PS: Ja osobne nastesti zatim nemam rodinu, takze mi to tolik nevadi, ze delam treba 3-4 mesice v roce 6 dni v tydnu 9-10h denne (pokud jsem za to zaplaceny), ale rozumim, ze to je velky zasah do osobniho zivota. A u hernich studii na AAA titulech je 15% projektu klidne posledni rok a to je proste hodne. Z druhe strany ty roky ze zacatku byvaji relativni pohoda, na to je treba take koukat. Nemluve o tom, ze kdyz clovek maka na jednom projektu 6-7 let, tak uz tam muze byt i solidni syndrom vyhoreni.
Ta hra je super, mam odehrane prvni dva scenare, treti sem tezce nezvladl, ale i ten prvni si chci dat znova s tim, ze se vic a driv zamerim na pruzkum a zkusim to rychleji rozjet. Trochu sem se bal, ze si budou dve survival strategie co vysli ve stejnou chvili konkurovat (Surviving Mars a Frostpunk), ale jsou natolik odlisne od sebe, ze mezi nimi stridam. Vetsinou po tom, co padnu u Frostpunku do deprese si dopreju chvili rozjuchane barvy Surviving Mars a je hned lip :) Jenom doufam, ze budou pridavat vic scenaru, protoze precejen, bez nich to rychle omrzi, neni tam az tak velka znovuhratelnost.
Kdyz uz prekladate vyjadreni, tak je to rok Gwintu. Gwent je to anglicky (predpokladam kvuli fonetice), v originale i v ceskem prekladu (aspon kniznim) to je gwint. ;)
Ono Mafie sla do hajzlu ve chvili, kdy ji ty amici koupily. Kamarad na dvojce delal testra a rikal, ze jeste pred vydanim to byla super hra. Pak zacali tlacit americani, zrusilo se ve hre plno veci, vcetne multaku a nakonec to vyslo v te totalne zoufale podobe a byl to totalni fail v porovnani s jednickou.
Ja nevim o cem se premysli, konsole PC vykonostne nikdy nepreskoci, 8gbramky mam v notasu, ktery je pres rok a pul stary lol. Jedina vyhoda je vyborna optimalizace, ale PC bylo vzdycky schopno nakopat v grafice/vzhledu her prdel a nic se menit nebude. Jedine co, tak si dalsi generace konsoli bude brat dalsi schopnosti PC jako streamovani a podobne ;)
Watch dogs byly asi kapku zklamanim vizualnim a asi i kvuli tomu velkem hypu pred vydanim, ale pro me to byla jedna z lepsich her co sem v poslednim roce hral. A po hodne dlouhe dobe hra, kde sem byl fakt zvedavy, jak to dopadne.
Ty mlady dneska nic nevydrzej, pamatuju casy, kdyz sme na lankach jeli uplne bezne 50-75h v kuse bez spani, akorat s ktratkejma pauzama na cigaro a pokec a nikomu nic nebylo, akorat pak clovek upad do komatu a dva dny v kuse spal :D
EU az tak razantne jednat nemuze, protoze z druhe strany tady jsou zase velmi mirne zakony proti piratum, resp. na ochranu vydavatelu/producentu her, takze to jde ruku v ruce. I kdyz taky bych chtel vratit prachy za D3, podle me je to absolutni fail.
Ruku na srdce vsichni, kdyby me osobne nabidl Microsoft takovehle prachy, tak je sbalim a do smrti si muzu jen a jen uzivat. Stejne jako moje deti a deti mojich deti. Vy byste to snad udelali jinak?
@lady_maya: Jak kteri cesti fanousci, me zrovna ty preklady Dragon Age prijdou jako naprosty paskvil, ktery si vycucal z prstu buhvi ktery pitomec z EA, ktery nikdy nic asi nehral, resp. nic co vychazi aspon trochu z DD. Uz ten preklad Fade - jako unik je proste divnej, kdyt to nevystihuje co to je a jeste k tomu to ani nedodrzuje vyznam slova z anglictiny.
Ja zase piraty chapu. Herni prumysl, zvlast co se tyce titulu patricich k nejlepe se prodavajicim sve produkty pekelne predrazu. V podstate jakykoliv AAA titul by byl ziskovy, i kdyby jeho launch cena byla na 50% toho, za kolik se vazne prodava. Nemuzute se pak divit, ze lidi takoveto hry stahuji a pirati, nekteri uz z principu. Naopak znam plno lidi, kteri stahnou a pokud se jim hra libi, tak si ji opravdu koupi, ale treba ne hned, ale pockaji, az je na ni nejaka akce ;)
Ja sem to mel stejne jako tady autor clanku. Vedel sem, ze hru koupim, tak sem nesledoval nic. Pusstil sem kampan, byl jsem spokojeny z vizualu (trochu mrzel chybici dabing) a vesele sem hral a uzival si novejsi grafiku. Ale ve chvili kdy sem se zasekl v Culling a nemohl ho projit proto, ze mi hra tyden po releasu crashovala neustale na tom samem miste v dane misi, i kdyz jsem pustil hru od znova, nebo se snazil savevovat, tak me doslo, jak se zase blizzard jenom snazi vytahat prachy a na hrace uz sere. a fakt me to zamrzelo, protoze sem se tesil, jak si znovu zahraju kampan. Tak sem zazadal o refund (jeste nez ho zacal Blizz davat automaticky) a mozna si to koupim za par mesicu, az poresi bugy v nejake slevove akci za 10euro, protoze novejsi grafika (a rikam zamerne novejsi, ne moderni) si tech 30 euro co to stalo fakt nezaslouzi.