The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar
Pána Prstenů jsem poprvé četl ve dvanácti, nažluklé vydání plné zvláštních run a veršovaných odstavců. Četl jsem ho nedůsledně, přeskakoval stránky a pasáže nezajímavé pro moje dětské uvažování. V průběhu let jsem se k jednotlivým knihám Tolkienova mýtu podle nálady vracel a oblíbil si kapitoly, které jsem dřív míjel. Dnes čtu Společenstvo prstenu a skoro mi přijde, jako bych jeho stránkami listoval poprvé. Přes dva měsíce pobíhání ve virtuální Středozemi dodalo knize nový kontext, a to je možná největší kompliment, jaký lze práci lidí z Turbine složit - z pohledu literárního fanouška. Pak tu máme také pohled hráče, pohled hráče online her a pohled hráče World of Warcraft. Ty první dva se pokusím obsáhnout, jak nejlépe umím, třetím nemohu sloužit, i když se nabízí - stačí vzít mustr Warcraftu, naroubovat na něj zkušenosti tvůrců osmým rokem aktivní Asheron's Call a dostanete výsledek, kterým je Lord of the Rings Online. Tedy okamžitě přístupnou online hru s vypiplaným herním modelem. LOTRO je logickým pokračovaním toho, co udělal právě Blizzard: vzal prověřené nápady z úspěšných konkurenčních titulů a postavil "ten nejlepší z možných světů", kde v současnosti tráví svůj volný čas zhruba devět milionů lidí. Díky silné licenci aspiruje LOTRO na podobný úspěch a má spoustu předpokladů, aby jej alespoň rámcově dosáhlo.
Je to nebezpečný podnik, vykročit ze dveří
Pro sebe jsem si po experimentech s elfy vybral lidského lovce a herní zážitky jsou tedy filtrované jeho očima. Jednotlivá povolání se drží zavedených standardů: léčiteli jsou tu potulní pěvci a tankují (nabírají na sebe útoky nepřátel) trpasličí válečníci. Je vůbec zajímavé sledovat, jak hra střídá konvenční a neotřelé prvky, jak se pohybuje mezi zážitkem pro hráče a pro fanouška knihy. Hráče zajímají dropy, sety, equip, tohle všechno, zatímco fanoušek se pídí po detailech ve zpracování Středozemě, chce objevit každý její kout a přesvědčit se, že Zlatěnka a Elrond jsou k nalezení tam, kde mají k nalezení být. Hra jde vstříc oběma přístupům a je obdivuhodné, že se jí to vesměs daří, aniž by utrpěla hratelnost nebo iluze smyšleného světa. K základnímu povolání si můžete přibrat jednu z (bohužel pevně definovaných) trojic "melouchů". Tam patří kromě dříve zmíněné kuchařiny další specializace jako je výroba zbraní, těžba, nebo i farmaření, kdy pak čas od času potkáte elfa v naleštěné zbroji, kterak obdělává políčko s dýmkovým kořením (jistě, v takovou chvíli se iluze lehce hroutí). Nad vším bdí restrikce a vše je vzájemně provázáno, aby ekonomika šlapala a nikde nic nebrzdil nedostatek a neznehodnocoval přebytek, i když vše se zdá být lehce skřípnuto, aby pokročilejší hráči tolik neutíkali ostatním. Případné díry v systému každopádně autoři pohotově záplatují a uvnitř tak LOTRO působí jako hra, která běží spíš několik let, než měsíců.
My děti ze serveru Laurelin
Taky samozřejmě můžete mlčet úplně a hrou proplouvat na vlastní pěst. LOTRO poskytuje prostor sólovému hraní, ale člověk se tak připraví o spoustu obsahu, navrženého pro společenstva (respektive ho projde až s velkým zpožděním). Společenstva jsou klasickými partami, jak je známe z jiných online her, ale na jejich složení je tady kladen zvláštní důraz. Společenstvo má totiž kromě obecných bonusů k dispozici především vlastní systém schopností, použitelných za určitých podmínek v akci. Dobře poskládaná a sehraná grupa si tak dokáže poradit i s extra silnými nepřáteli a koordinované manévry vypadají prostě báječně. Kde v jiných hrách porážka nějakého hutného bosse vyžaduje deset minut cyklického rubání a léčení, v LOTRO často dochází k situacím, které vám vezmou dech a bradu pošlou pod stůl. V kombinaci s dobře naskriptovanými instancemi jde bezpochyby o jeden z taháků hry a byla by určitě škoda ho ortodoxním sólováním minout.
Sekery trpaslíků! Shadery pixelů!
LOTRO je velkolepá záležitost, poctivě vystavěná a se solidním zázemím. Jako u každé online hry je otázkou, jak a kam přesně se bude vyvíjet. Turbine čeká spousta náročných rozhodnutí, zvlášť co se PvP (hráč proti hráči) systému týče - zatím ho supluje vcelku povedený segment "monster play", ale uvidíme, jak s tím zamíchá rozšiřování herního území. Jak pustit tisíce hráčů do Mordoru, aniž by to rozbilo atmosféru mrtvé krajiny? Jak přenést Kraj pod vládu Železného pasu? Už teď autoři ukazují, že jim není cizí drze vycpávat bílá místa Tolkienovy mytologie a jejich odvaha zapracovat hlavní postavy knihy do herního světa zaslouží uznání. Sice postrádají práva na Silmarillion, ale historii Středozemě dokážou zdatně vyprávět i bez zmínek o Gondolinu a Thangorodrim. Jejich vize online světa podle Tolkiena je jasná, promyšlená a především: zatraceně dobře hratelná.
Klobouk +14 dolů, Turbine.
Verdikt
Na první pohled perfektní a na druhý extrémně dotažená online hra s obrovským potenciálem do budoucna. Pro fanoušky knihy skoro povinnost, pro fanoušky online her nový člen elitní špičky.