Článek Ben "Yahtzee" Crosshaw

Ben "Yahtzee" Crosshaw

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

9. 5. 2007 22:00
Reklama

Čistě technicky vzato začala kariéra Bena Crosshawa v jednom chladném zimním dni roku 1983, kdy poprvé spatřil světlo světa. Hrám se začal věnovat až o něco později, když už mu nedělalo zdaleka takové problémy zavázat si tkaničku a zvednout prkýnko na záchodě. Ve Visual Basicu 3 vznikla trilogie, jejíž hlavní hrdina se jmenoval Arthur Yahtzee. Protože šlo o velice vtipné point'n click adventury, zajistily autorovi jistou popularitu. A hlavně: dali mu internetovou přezdívku. Pod nickem Yahtzee vystupuje Ben Crosshaw dodnes a i když se za rodné jméno a příjmení nestydí zdaleka tolik, jako jiní nezávislí vývojáři, patří k němu přezdívka jako máslo s medem ke chlebu.

Zmíněné Yahtzeeho první herní pokusy jsou i dnes k dispozici. Ve Friday: Death to Arthur Yahtzee se Y. snaží nejprve utéci z vězení a pak před mutanty, jimž jde právě o JEHO krk. V Saturday: Arthur's Odyssey hlavní hrdina pokračuje v boji proti mutantům, tentokrát ve vzdálené budoucnosti. Celou sci-fi telenovelu pak zakončuje ze tří her dějově nejabsurdnější Yesterday: The D-Gate. Série Yahtzeeho příběhů už dneska herně nenadchne, ovládá se příšerně a vypadá zastarale. Ovšem humor, ač někdy lacinější, nezestárnul.

Krásný nový svět AGS

Ben "Yahtzee" Crosshaw
i Zdroj: Hrej.cz
Yahtzee dokončil střední školu, uzavřel dobrodružství svého virtuálního jmenovce a začal přemýšlet o další adventuře ve stylu klasik od Lucas Arts nebo Sierry. Přitom jako jeden z prvních objevil právě vznikající engine Adventure Game Studio Chrise Jonese. Stáhnul si aktuální build a za pár měsíců byla na světě hra Rob Blanc: Better Days of a Defender of the Universe. Vtipná, Space Questu ne nepodobná sci-fi hra nadchla vznikající AGS komunitu. Yahtzee s překvapením zjistil, že je to v zásadě první pořádná hra pro tenhle užitečný nástroj, který tehdy ještě neměl zdatnou konkurenci. Příběh zachránce vesmíru rozvinul ještě v Rob Blanc 2: Planet of the PaseUrised Pestilence a uzavřel velkým finále Rob Blanc 3: The Temporal Terrorists. Mezitím stihl ještě nastartovat seriál her ze světa Reality on the Norm svým vtipným titulem Lunchtime of the Damned - a pak mu sláva stoupla do hlavy už víc, než bylo zdrávo.

Já jsem Yahtzee, kdo je víc?

Ben "Yahtzee" Crosshaw
i Zdroj: Hrej.cz
Na Yahtzeeho hlavu se sypala chvála ze všech stran – jenže v pozici guru AGS scény se Crosshaw začal chovat arogantně až nesnesitelně. Jeho příspěvky na diskusním fóru byly čím dál jedovatější. Leccos o tehdejší namyšlenosti ostatně vypodívá i Yahtzeeho komiksová série Yahtzee Takes on the World. Až nakonec dospěl k rozhodnutí: s konečnou platností opouštím AGS. Na něco tak nízkého jako freeware adventury mi nezbývá dost času ani chuti. Víc bylo těch, kteří si oddechli, než těch, kdo litovali.

Ještě chvíli se Yahtzee vznášel na nafouknuté bublině svého ega. Pak praskla. Zdatnému scénáristovi začalo být líto zlé krve, kterou způsobil, a přemýšlel, jaký způsob omluvy by byl nejvhodnější. Nakonec se omluvil dvakrát: jedním dlouhým příspěvkem na svém blogu, ale hlavně – vtipnou adventurkou Trials of Odysseus Kent. Tahle krásná parodie na klasiky od Lucas Arts patří mezi nejhumornější freeware adventury vůbec a slabost pro ni má i autor tohoto textu (ne nadarmo si ji vybral pro překlad do češtiny). Kdo by takovou omluvu nepřijal?

Ještě jedna hra a pak už půjdu vážně spát

Ben "Yahtzee" Crosshaw
i Zdroj: Hrej.cz
Kdo by si myslel, že se Yahtzee vrátí v plné slávě a opět zahltí AGS fóra svými příspěvky, mýlil by se. Ben zůstal při zemi, do diskusí takřka nezasáhl a zvolil jinou taktiku. O každé hře, kterou od té doby vytvořil, prohlašuje, že je jeho poslední. Vždycky ji ale za pár měsíců následuje další, takže těch "posledních Yahtzeeho titulů" už bylo požehnaně. A co je na nich vůbec nejlepší: kvalita jde nahoru strmou křivkou.

Poměrně zajímavý je také jeho tematický obrat. Zatímco u všech předchozích her nechyběl přívlastek "vtipné", většinu dalších projektů charakterizuje spíš slůvko "stašidelné". Perfektní v tomto ohledu je série hororů, již započal titul 5 Days A Stranger. V něm se stylový zloděj Trilby dostane do domu rodiny DeFoe. Tam se setká s několika dalšími hrdiny (investigativní novinářka, mladý výrostek) a zjistí, že je vězněm starobylého sídla. Stráví v něm celkem pět dní a hráč spolu s ním musí sledovat, jak jeden po druhém hrdinové umírají a na povrch se dostává tajemné zlo, rodinná kletba nezměrného účinku. I v minimalistickém grafickém zpracování dokázal Yahtzee navodit dokonalou atmosféru, i díky skvělé hudbě a bezvadně napsaným dialogům, jež jsou jeho tradiční devízou. Příběh kletby DeFoeů se dále rozvíjí ve sci-fi titulu 7 Days A Skeptic, netradičně textovým inputem ovládané adventuře Trilby's Notes (považované za vrchol série z hlediska atmosféry) a velkého finále se dočkal v nedávno publikovaném 6 Days A Sacrifice (jemuž přecházela jako reklama, ale i stylové uvedení do děje trojice textovek Countdown: The Body, The Soul a The Mind).

Yahtzee trochu jinak

Ben "Yahtzee" Crosshaw
i Zdroj: Hrej.cz
Vedle své hlavní hororové série vydal Yahtzee ještě několik dalších her. Asi nejméně známý je jeho druhý příspěvek do Reality on the Norm – kratičká adventurka The Sorceror's Appraisal, jež kupodivu nevyužívá AGS, ale AGI enginu (aby se podobala prvním dílům King's Questu). Poctou klasice Elite je vesmírný simulátor jen s lehkými adventure prvky Adventures in the Galaxy of Fantabulous Wonderment. A byl by hřích opomenout vůbec nejlepší Yahtzeeho ne-adventurní projekt. Plošinovka 1213 rozdělená do tří epizod (první, druhá, třetí) nejenže dokázala, že na rozdíl od komerční scény na té nezávislé už epizodický systém vydávání her funguje. Zároveň předvedla, jak silný zážitek může nabídnout zboku viděná akce, když je řízena dobrým příběhem. 1213 vypráví o vězni téhož čísla, jenž uprchne ze své cely a postupně zjišťuje, co se stalo za katastrofu na palubě vězeňské vesmírné lodi. Hororovou atmosféru podtrhují i ve zdánlivě jednoduchém grafickém zpracování vynikající efekty, bezvadná hudba a skriptované scény. Superlativů by mohlo být mnohem více, ale zkrátka: jako je Yahtzee výjimečný scénárista, je i 1213 výjimečná hra.

Máme rádi Yahtzeeho

I když má Yahtzee zdatnou konkurenci ve Velislavu Ivanovovi, Dave L. Gilbertovi a dalších, je stále nezpochybnitelnou jedničkou mezi scénáristy nezávislých adventur. Ostatně: fakta hovoří jasnou řečí: Yahtzee je jediný autor, který byl nominován v každém ročníku AGS Awards (výroční ocenění AGS her fungující od roku 2001) alespoň na jednu cenu (ve skutečnosti vždy nejméně na dvě). Dohromady posbíral 44 nominací, nejúspěšnější hrou v tomhle ohledu 5 Days A Stranger s 11. Z celkového počtu nominací 15 proměnil v ocenění, v letech 2003 a 2006 dokonce získal i hlavní cenu za nejlepší AGS počin.

Co chystá v současné době, to ví tradičně jen Yahtzee sám (nebo že by 6 Days A Sacrifice byla tentokrát už opravdu poslední?). Jen málo toho lze v herním ohledu vyčíst i z jeho blogu FullyRamblomatic – právě tam si zájemci můžou stáhnout všechny Yahtzeeho hry, navíc i totální konverzi Duke Nukem 3D jménem Age of Evil či nedokončený FPS skript No Experience Necessary, přečíst řadu Crosshawových esejí a povídek, či prohlédnout jeho komiksové stripy. Ale na rovinu: i když je to zajímavý obsah, nejlepší cestou, jak poznat Yahtzeeho, je zahrát si jeho hry. Jsou skvělé.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama