Super Paper Mario
V Guinessově knize videoher by princezna Peach dozajista aspirovala na titul "největší počet únosů". Na začátku hry Super Paper Mario si připíše další zářez, když se omráčená probere v potemnělé svatební síni – a na místě ženicha není nikdo jiný, než poněkud vykolejený Bowser. Na první pohled se zdá situace jasná: bratři v montérkách Mario a Luigi se vydávají překazit další zlotřilý plán plameny chrlícího ještěra. Proč jsou ale brány jeho hradu jsou dokořán? Matoucí rozhovor s Bowserem následuje velký únos a samotný Mario si až v poslední chvíli s maximálním vypětím zachrání holou kůži (a knírek). Všechno je trochu složitější, hlavním záporňákem není Bowser, ale blekotavý hrabě Bleck se svými zákeřnými poskoky, a Mario se stává v epickém ději Vyvoleným, bojovníkem za světlou stranu konfliktu dvou proroctví. Zábava může začít...
Hry bez hranic
Vážení diváci, vítejte u dalšího dílu Her bez hranic. Na zástupce nejrůznějších zemí videoherního světa tentokrát čeká opičí dráha plná rozmanitých překážek. Soutěžící se zatím rozcvičují, můžeme sledovat Bowsera, pálícího mouchy dobře mířenými proudy ohně, či princeznu Peach, která bojuje s otvíráním svého růžového deštníku. A už je tu hvizd rozhodčího a čtveřice hrdinů se staví vedle dvojnásobného počtu poloprůhledných skřítků Pixlů na startovní čáru a nervózně se ohlížejí po startérovi a jeho pistoli.
A první překážkou, která čeká naše hrdiny, je vysoká cihlová zeď. Luigi neváhá a překonává ji svým extrémně vysokým skokem, také s pomocí Pixla Thudleyho, který jeho skoku i přesto raději dodal potřebnou razanci. Dvojice bojových Pixlů volí jiný postup – Boomer pokládá explozivní nálož a Cudge pomáhá zdolat poslední zbytky zdiva tvrdou ranou svého kladiva. I když se vytvořený průchod bleskově zasypává cihlami a prachem, protahuje se jím ještě úzký, jednorozměrný Slim a skoro nemyslitelně maličkou škvírou za ním proklouzává Dottie. Bowser, věrný své násilnické povaze, chytá pod krkem Tippiho a nutí ho, aby prozkoumal okolí zdi svým ostrým zrakem. Tippi se rozhlíží a objevuje tajné schody, po nichž Bowser poklidně vystoupá (v zádech s vychytralou Carrie, jež vyčkávala u paty zdi na svoji příležitost).
Mezitím se hrdinové blíží k propasti plné ostnů, která je další překážkou. Dvojice Luigi-Thudley nasazuje opět k rychlému skoku, vprostřed cesty ale Pixl panikaří a posílá svou druhou schopností oba bleskem k zemi. Konečnou znamená propast pro bezradně zírající bojové skřítky, zatímco úzký Slim a malá Dottie se zmenšují a kličkují sotva viditelnými mezerami mezi ostřími. To vychytralý násilník Bowser neváhá a zneužívá tentokrát Carrie, jež ho přes nebezpečné místo přenese. Na závodníky čeká poslední past – mnohohlavá mechanická saň. Pixlové se pokoušejí bleskově proklouznout, její senzory ale odhalují i miniaturní skřítky a jeden po druhém končí v útrobách ocelového monstra. Zatím Bowser nastaví svůj vnitřní kotel a plameny na nejvyšší teplotu. Vrhá se už beze strachu do boje a doslova si protaví cestu vpřed!
Ale co Mario? Na začátku nám zmizel z dohledu – přepnul se do trojrozměrného pohledu na úroveň a neviděn míří vpřed cestičkami "za scénou". Vysoká zeď se ukazuje být jen papírovou kulisou, kterou snadno obejde zezadu, nad ostny vede cesta přes několik skoků plošinkami vlevo nahoře a kousek před místem, jež hlídá mechanický drak, pomůže trubka, jež Maria přenáší pár metrů od cíle, kde už se může opět bezpečně přepnout do 2D...
Bowser se pomalým krokem blíží k cíli a vychutnává si ovace. Ale co to? Jakoby odnikud se zjevuje Mario a s úsměvem na tváři dobíhá a protíná cílovou pásku – jako první! Tak to je opravdu nečekaný zvrat, blahopřejeme Houbovému království a Vyvolenému. Sláva vítězi, čest poraženým.
Tolik světů, tak málo času
Super Paper Mario není ani v nejmenším obyčejná 2D plošinovka. Pravda – Mario prochází zboku viděnými levely, skáče po hlavě nejrůznějším nepřátelům, sbírá mince a prolézá trubkami. Jenže za scénu se tu skrývá mnohem víc: jako Vyvolený dovede Mario nahlédnout dvourozměrný prostor z třírozmerné perspektivy. To sebou nese řadu výhod. Vypadá to, že širokou propast není možné přeskočit? Ve 3D to možná bude jinak – co když je o kus dál pohodlná lávka? Pozor ale, pobyt ve trojrozměrném světě je časově omezený. Tenhle šikovný herní mechanismus dal vzniknout obrovskému množství nápaditých puzzlů, které budou hráči řešit. Výsledkem je hratelnost na pomezí logické hry a hopsačky, a je to neobvykle, výjimečně záživný mix.
Super Paper Mario je na Wii poměry neobvykle rozsáhlá hra. Bez debaty dvě, spíše tři desítky hodin jsou příjemnou nutností. Příjemnou proto, že s každým světem přicházejí nové a nové nápady. Ne tolik z hlediska hratelnostního, ale spíše designového. Naprosto geniální je svět s pořadovým číslem 3, kde se jindy všudypřítomný Pixl Tippi dostane do spárů zlého nerda, mezi jehož životní hesla patří "RPG by měly mít hrací dobu nejméne 180 hodin. Bez side-questů." Mario se podívá do vesmíru, pomůže v boji proti vražedným, inteligentním rostlinám, proskáče se místy blízkými konci světa a v závěrečné, nejtemnější kapitole si to rozdá se samotným hrabětem Bleckem. Co hráče udrží u obrazovek i ve chvíli, kdy by se jim takhle dlouhé a tedy nutně časem monotónní skákání omrzelo, je pak bezpochyby příval humorných replik. Dlouhá historie Nintendu umožňuje přijít s miliony interních vtípků – autoři shazují sami sebe a dlouhé nintendovské série, základy herního světa a často se obracejí i na hráče samotného. Daly by se vyjmenovat miliardy replik, ale průchody světem, kde se svatby uzavírají "dokud vás game over nerozdělí", by si měl každý užít sám.
Dokonalý ve všech rozměrech
Je jen škoda, že to zábavné, neskonale vtipné a nápadité arkádě trvalo z Japonska a USA tak dlouho do Evropy a k českým hráčům. Aspoň ale mají v nadcházejícím sychravém podzimu co hrát – Super Paper Mario je jednoznačný hit, kterému k dokonalosti mnoho neschází.
Verdikt
Bezvadná, velmi nápaditá plošinovka, již by si majitelé Wii neměli nechat ujít.