Heroes of Might and Magic V Článek Heroes of Might and Magic V - dojmy z bety

Heroes of Might and Magic V - dojmy z bety

Fisho77

Fisho77

25. 1. 2006 23:58 6
Reklama

Luděk Kopřiva v jednom díle známé hoštické trilogie prohlásí: „Hodina velkého trestu se přiblížila, sestry“. Zpřístupnění multiplayerové bety HoMM V by se však nemělo nazývat trestem, nýbrž klidem před bouří. Mnoho fandů je totiž v očekávání, zda přechod do třetího rozměru kultovní tahovou strategii říznutou RPG nepohřbí. Nuže, jaké jsou naše první dojmy z hraní uzavřené bety, jenž bude během zítřka zpřístupněna i ostatnímu obyvatelstvu země?

Již z prvních obrázků se dalo poznat, že grafika bude úchvatná. Pro někoho možná kýčovitá, nicméně to už je osud, předpovězen celé sérii fantasy dobrodružství ze starodávné Erathie. Rozhodnutí vydat veřejnou MP betu bylo zajisté správným rozhodnutím, vyslyšení hlasu fanoušků a následné upravování hry dle jejich požadavků je totiž něčím, co vývojáři příliš v lásce nemají. MP beta neobsahuje (překvapivě) singleplayer a nabízí hráčům dvě plnohodnotné mapy, jinak jsou její funkce kompletní a dokáží nastínit nejen atmosféru, kterou bude finální produkt oplývat.

První krůčky

Tak jako v předchozích dílech si i zde před hrou volíte primární národ, respektive město, jehož správu budete mít ve své moci. Volba hrdiny a počátečního bonusu je pak samozřejmostí. Jakých změn se doznala sama města? Ta, ačkoliv nejsou graficky kompletní, nabízí plnou škálu funkcí, od stavění ekonomických budov až po cvičení nejrůznějších druhů budoucí královské armády. Herní princip se neodchýlil od zavedených zvyklostí a možnost postavení pokročilejších budov je hráči dána až poté, co zkonstruuje budovy nižšího řádu. Dle nejrůznějších předpovědí se dalo očekávat, že pátý díl bude podobný spíše tomu třetímu, než čtvrtému (který mnoho lidí nemělo a nemá rádo). Tím spíše je to vidno z nejrůznějších změn, jako například návrat k přírůstku kreatur s periodicitou jednoho týdne.

Proto se již nyní dají očekávat „transportní řetězy“ v podobě hrdinů, rozesetých po mapě a dovážejících svazky armády až do vzdálených končin herního světa. S tím přichází další změna, hrdinové již nebudou moci cestovat sami, vždy u sebe budou muset mít alespoň jednoho zástupce dostupné armády. Na ověření tvrzení, že každá budova bude lehce rozpoznatelná, si počkáme až do testování finálního produktu. Faktem ale je, že dostupná armáda se rekrutuje pomocí jediného okna, ve kterém jsou přehledně seřazeny všechny jednotky a pomocí chytrého tlačítka je lze verbovat najednou.

Město …

Autoři předem dobrovolné testery upozornili, že beta neobsahuje některé určité prvky. Doufejme, že mezi ně patří i funkce dělení armády, bez jejíž pomoci si může mnoho hráčů připadat bezradných. Klasická koncepce hrdiny se však nezměnila, i nyní mají sloty na artefakty i samotnou armádu, ovládají určitá, hráčem zvolená, odvětví nejrůznějších magických i nemagických dovedností. Body zkušenosti se nabývají jak standardně na bojových polích, tak i na různých zastávkách uprostřed krajiny. V počátcích hry jsou potom nejefektivnějším způsobem získávání zkušenostních bodů truhličky s pokladem, libovolně se válející po celé mapě. Oproti třetímu dílu si budeme tentokráte s novým levelem moci vybrat rovnou ze čtyř nabízených dovedností. Setkáme se se starými známými v podobě logistiky či lukostřelby, nicméně nabízí se i kandidáti noví – převážně nejrůznější druhy magie a typy jejího ovládání.

… a hvězdy

Struktura hry se nezměnila ani vně města – ptáčci zpívají, krajina hýří barvami a tu a tam střeží poklady nějaká ta nepříjemná armádička nepřátelských potvor. V betě jsem se nesetkal s nestandardním pohybem samostatných nepřátelských armád po mapě, jako tomu bylo ve čtvrtém dílu. Je pouze otázkou, zda v tomto směru půjde pětka ve stopách dílu třetího, nebo zda je nepřítomnost „pohybujících se creepů“ otázkou jen v betě chybějícího UI. Osobně bych dával přednost pevným stanovištím á la HoMM III, nicméně to je čistě osobní preference.

Bitevní vřava aneb konec šestiúhelníků

Na první pohled největší změny doznalo bojiště. Z předem vypuštěných informací bylo jasné, že s pátým dílem končí i bitevní pole v podobě hexových polích. Spokojíme se s plochou plnou čtverců? Toť otázka. Velké dilema však stálo před tvůrci v otázce celkové velikosti bojiště. Od záměrů rozdílných velikostí pole dle bitvy se upustilo a dočkáme se jednoho fixního rozměru. Nynější pole o rozloze 8x10 čtverců však není finální, tvůrci slíbili se tomuto důležitému faktoru ještě věnovat. A to je jen dobře – pole se mně osobně zdá až příliš úzké. Přihlédneme-li k faktu, že větší a silnější kreatury zabírají na mapě 2x2 čtverečky (!), nabírá tato skutečnost na důležitosti. Nachází-li se na mapě nějaká překážka, může se stát, že se svým esem v rukávu prostě neprojdete a nedobrovolně tak budete stavět slabší obludy jako živý štít. Dobré na této informaci je to, že autoři jsou si všech těchto věcí vědomi a slíbili s tím ještě něco dělat.

Pokud si vzpomínáte na oblíbenou dovednost Tactics z třetího dílu, budete více než potěšeni. Možnost rozmístit před bojem části vašich armád na požadované pozice totiž dostáváte automaticky. Nově přibyla možnost i některé složky vašeho regimentu nepoužít a šetřit si je tak na důležitější boje. Oproti předchozím dílům se zlepšil přehled o stavu jednotek – nyní i bez obšírnějších znalostí dokážete vyhodnotit jak šance na útok tak míru zdraví určité jednotky.

Hrdinové – nutnost nebo znouzectnost?

Funkce hrdiny se vrátila do roviny třetího dílu – hrdina jen kouzlí a do bojů zasahuje minimálně. Nepopulární vlastnost hrdinů v přílišné síle tak zmizela a skalní příznivci trojky se tím pádem mohou ještě více uklidnit. Novinkou je pak i princip pořadí a častost toho, kdy se která jednotka dostane na tah. Hra již nectí principy donekonečna převíjené stejné řady tahů, ale dle různých vlastností vyhodnocuje pořadí sama. Hráči to naopak ulehčuje tím, že mu v dolní části obrazu ukazuje budoucí tahy jednotlivých účastníků boje. Tím ještě více přibírá na důležitosti samotná morálka armády, v mnohých bojích velmi nežádoucí prvek.

Resumé

Jak je asi vidno, přílišných změn v herním konceptu se nedočkáme a troufám si říci, že to ani nechceme. Líbivá 3D grafika je asi tím největším, co můžeme na pátém dílu zkoumat. Hrdinové nejsou již pouzí „panďuláci“ na koních, spíše se podobají hrdinům z Warcraftu III. Jezdec na dinosaurovi pak není žádnou neobvyklou skutečností, ale spíše příjemným zpestřením. Hratelnost se nijak neodchýlila od standardní linie a narozdíl od jiných konkurentů 3D grafika Heroesům zkrátka sluší. Kol a kolem, podoba, se kterou k nám HoMM V přišlo, se mi více než líbí, hratelnost bude „stará dobrá“ a grafika v podstatně lepším kabátku, než tomu bylo u dílu čtvrtého. Jak se s pátým dílem vyrovnají obdivovatelé čtyrky netuším, jedno je však jisté – jestli se pětka něčemu podobá, pak jednoznačně třetímu dílu. Již teď si troufám tvrdit, že pátý díl rozhodně neupadne v zapomnění a nabídne všem fandům to, co na HoMM sérii tolik milují – fantasy, dobrodružství a tuny zábavy.

Poznámka pod čarou
Jelikož se jedná o betu, je ve hře mnoho bugů, na které sami vývojáři upozorňují v přikládaném dokumentu. To svědčí o tom, že vědí, co dělají a nehodlají vydat hru v tomto stavu. Herní komunita začala být ale po prvních dnech betatestu velmi skeptická, zda se vůbec dá takové množství změn a chybějících elementů aplikovat na hru v tak šibeničním termínu. Tento neklid nakonec vyústil v petici, která nabádá vývojáře k naprosto dokonalému dodělání hry, a to i za cenu oddáleného data vydání. To je předběžně plánováno na konec března (HoMM V vyjde s českým dabingem ve stejný den jako všude jinde na světě).

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama