Halo: Combat Evolved Článek Halo: příběhové pozadí

Halo: příběhové pozadí

Martin Klekner

Martin Klekner

5. 10. 2007 22:00 7
Reklama

Nikdy předtím se UN (United Nations) nemusela potýkat s tak krvavým meziplanetárním střetem jako během konfliktu, který vstoupil do dějin pod názvem Jovian Moon Campaing. Byl to přitom jen důsledek prohlubující se hospodářské krize plynoucí z masivního přelidnění planety Země. Stovky milionů lidí padly v ničivých bitvách s neosocialistickým hnutím Koslovics a neofašistickou organizací Frieden, aby se vzápětí boje přenesly na Zemi a Mars, kde způsobily ještě mnohem dalekosáhlejší škody. V roce 2163, s úmyslem zastavit nastalé peklo, proto UN poprvé používá v boji jednotky svých vesmírných Marines.

UNSC (UN Space Command) zaznamenává nečekaný úspěch a v sérii několika drtivých vítězství poráží na kolena jak Koslovics tak Frieden. Totální vítězství UN však přináší nový problém - ekonomika je troskách, lidstvo zbídačené léty války a masivní vojenská síla UNSC najednou nemá nepřítele, proti kterému by mohla bojovat.

Vzhůru ke hvězdám

Halo: příběhové pozadí
i Zdroj: Hrej.cz
Po více než 100 letech nepokojů a obav z nových povstání přichází v roce 2291 konečně naděje v podobě SFTE technologie (Shaw-Fujikawa Translight Engine), která má zaručit cestování nadsvětelnou rychlostí. Skoky do tzv. „Slipspace“ umožnily rychlé přesuny mezi hvězdnými koloniemi a jejich relativní spolehlivost jen podpořila plány pro první galaktickou kolonizaci. V roce 2362, pod vedením vlajkové lodi Odyssey a za masivní vojenské podpory UNSC, vyrazila první lidská flotila vstříc planetám za hranicemi naší sluneční soustavy.

Osídlení tzv. Inner Colonies bylo raketovou záležitostí a v roce 2390 již lidstvo vlastnilo přes 210 obydlených světů. Hospodářská stabilizace, nepřetržitý přísun surovin a vyřešení populační krize vedlo k nebývalém rozkvětu naší rasy. V roce 2490 se pod lidskou vládou nacházelo již 800 planet. Inner Colonies vytvořily politické jádro říše, obklopené planetami Outer Colonies, sloužícími jako důležité zdroje surovin. Ani UNSC nezůstala pozadu - své vojenské sídlo si zřídila na planetě Reach a okamžitě započala masivní výrobu bitevních křižníků a výcvik sborů Marines. To se později ukázalo jako nadmíru prozíravý krok.

První koloniální povstání se odehrálo roku 2494, druhé 2513 - obě dvě v sektoru Eridanus, obě dvě rychle potlačeny mocnými silami UNSC. V důsledku toho se rozjíždějí práce na projektu SPARTAN, který má za cíl vycvičit bojovou jednotku, s jejíž pomocí by rychlými a efektivními zásahy bylo možné předcházet podobným konfliktům. Devítiletý John, kterého nalezli na planetě Eridanus 2 Dr. Halsey a poručík Keyes, se v roce 2519 stává jejím vůdcem. V té samé době jde do výroby bitevník Pillar of Autumn.

První kontakt

Halo: příběhové pozadí
i Zdroj: Hrej.cz
Zatímco projekt SPARTAN úspěšně pokračuje sérií bio a neuromutací (činících z vojáků nesmírně účinné stroje na zabíjení), UNSC trápí ztráta komunikace s okrajovou planetou Harvest. Křižník Argo, jenž má za úkol situaci vyšetřit, mizí beze stopy. V roce 2525 zaznamenává projekt SPARTAN svůj první vojenský úspěch, když úspěšně zajímá vůdce povstání v sektoru Eridanus, Roberta Wattse. Johnova přezdívka Master Chief mu již zůstává.

O dva měsíce později UNSC lodi Heracles, Arabia a Vostok doráží k planetě Harvest, kterou nacházejí ve stavu totální destrukce, její povrch roztavený do skelné podoby. Na orbitě planety je detekováno neznámé mimozemské plavidlo. V následné šarvátce jsou zničeny Vostok a Arabia, Heracles vážně poškozen. Příchozí vysílání obsahuje jedinou zprávu vysílanou v UNSC jazyce: „Vaše zničení je vůle Bohů...my jsme jejich nástrojem.“

V roce 2525 začíná UNSC budovat největší vojenskou flotilu v lidských dějinách.

Naděje zvaná SPARTAN

Halo: příběhové pozadí
i Zdroj: Hrej.cz
Hlavní priroritou projektu SPARTAN se okamžitě stává specializace na boj proti rase, která se identifikovala jako The Covenants. Ve výcviku je několik nových týmů, spuštěn je projekt MJOLNIR, který do výbavy vojáků zařadí vysoce odolné bojové obleky. Výsledkem toho je zničení bitevní lodě Covenantů během mise vedené Master Chiefem, když do jejího jádra úspěšně dopraví atomovou nálož.

UNSC flotila se pod vedením admirála Cola střetává s Covenantskou lodí zodpovědnou za zničení Harvest a po vyčerpávajícím boji ji poráží. Úspěch se dá nazvat Pyrrhovým vítězstvím - dvě třetiny jeho bitevníků jsou zničeny. V té samé chvíli ztrácí UNSC kontakt s desítkami dalších planet Outer Colonies. Se zbytky flotily se Cole vydává na tažení, při němž ničí každou nepřátelskou loď, kterou potká. Jeho ztráty se však brzy stanou neúnosnými.

Projekt SPARTAN trénuje již třetí generaci vojáků.

V roce 2535 je flotila admirála Cola definitivně zničena. Během jeho posledních bojů vstupuje v obecnou platnost tzv. Cole Protocol, jehož hlavní funkcí je uchránit planetu Zemi před odhalením Covenanty. Lidské síly se k ní při ohrožení nesmí za žádných okolností stahovat, i kdyby to byla jediná možná alternativa. Lodě nesmí padnout do rukou nepřítele - v takovém případě je povinná sebedestrukce. To samé platí i pro lodní UI, kterou je v případě ohrožení nutné vyřadit.

Kapitán Keyes

Halo: příběhové pozadí
i Zdroj: Hrej.cz
V roce 2536 začínají Convenanti pronikat do Inner Colonies. Jedna planeta za druhou je ničena, UNSC nedokáže dostatečně rychle nahrazovat vzniklé ztráty. O rok později proběhne operace PROMETHEUS, do níž je nasazena nová jednotka SPARTAN III Alpha pod vedením Master Chiefa. Její úkol je zničit tolik nepřátelských pravidel, kolik jen bude možné. Úspěch je nečekaný - během jediného týdne je většina Covenantských lodí vyřazena, ovšem za cenu ztráty celé skupiny SPARTANů.

Během následujících let zaznamenávají SPARTANi další významné úspěchy, v bojích však ztrácí další a další členy.

V roce 2552 ničí velitel lodi Iroquois Jacob Keyes 3 nepřátelská plavidla v jediném bitevním manévru, který vstupuje do dějin jako „Keyes Loop“ (Keyesova smyčka). Za své úspěchy je povýšen na kapitána. Hned v dalších bitvě nad planetou Cote D’Azur však utrpí drtivou ránu - výsledek bitvy 48 lidských bitevníků proti 20 Covenantským fregatám je 7 funkčních lodí na obou stranách. Nepřátelé se stahují.

Po úspěšném pozemním boji na Cote D’Azur je Master Chiefovi svěřena nová mise - se zbývajícími SPARTANy mají na palubě Pillar of Autumn najít a infiltrovat nepřátelskou domovskou planetu a zajmout Covenantské vůdce. K tomu účelu je oblek MJOLNIR vylepšen o technologii nepřátelského energetického štítu. Šílený plán je však přerušen v samotném zárodku - Covenanti se dostávají až k planetě Reach a zahajují její destrukci.

Mise Halo

Halo: příběhové pozadí
i Zdroj: Hrej.cz
Zbytky SPARTANů jsou rozděleny na modrý a červený tým. Master Chief a zbytek modrého týmu mají sami pokračovat v zadaném úkolu, brzy však John ztrácí i ostatní členy skupiny. Od té chvíli zůstává sám. Červený tým, který bojuje o přežití na povrchu zničené Reach, je posílen o skupinu Gamma a vybaven oblekem MJOLNIR Mark V. Ani to však nezabrání jeho pozvolné decimaci.

Po aktivaci „Cole Protocol“ a slepém skoku do Slipspace doráží Pillar of Autumn 19. září 2552 k objektu zvanému Halo, o němž s překvapením zjišťuje, že jde o hledaný domovský svět Covenantů. Krátce po nouzovém přistání na prstenci je kapitán Keyes zajat nepřáteli, Master Chief a lodní UI Cortana však stihnou uniknout v nouzovém modulu a spojit se se zbytky vojenské posádky. V zoufalém boji proti obrovské přesile se podaří kapitána osvobodit.

Snaha zjistit bližší informace o Halu vede Master Chiefa až do kontrolní místnosti celého prstence, kde Cortana zcela náhodně učiní šokující zjištění: Halo, zbudované záhadnou rasou Forerunners, pod svým povrchem ukrývá strašlivou nákazu The Flood, která pomocí mutací převádí na svoji stranu jakékoliv formy života. Prstenec slouží jako jediná možná obrana; při sebedestrukci zničí veškerý život ve vesmíru, čímž The Flood vyhladoví. A především - Covenantni The Flood omylem vypustili.

Nastává boj o záchranu vesmíru. Jediné možné řešení se zdá v okamžitém zničení Halo, čemuž se však snaží zabránit 343 Guilty Spark, UI vytvořená Forerunnery, jež se má postarat o úspěšné vymícení života v galaxii. Přes vyjmutí neuroimplantátu (obsahujícího přístupové kódy pro Cole Protocol) z mozku kapitána Keyese , který padl za oběť The Flood, nalezení havarovaného Pillar of Autumn, po jeho následné ruční zničení - to vše se zdá jako naprosto zoufalý podnik. Podnik, ze kterého však nakonec Master Chief vychází jako jediný přeživší. Spolu s Cortanou na palubě lodi Longsword uniká ze zničeného prstence zpět do vesmíru s vědomím, že zachránil galaxii před katastrofou. Galaxii, ve které dál zuří nelítostná válka.

Cíl: Země

Halo: příběhové pozadí
i Zdroj: Hrej.cz
Bouřlivé události roku 2552 však ještě neměly mít konce. Master Chief se navrací na Zemi, k níž ovšem v tu samou chvíli míří i flotila Covenantů. Chaosu způsobeného útokem na Cairo Station, chránící planetu před invazí, využije vlajková loď vetřelců, na jejíž palubě se nachází samotný High Prophet of Regret, jeden ze tří duchovních vůdců Covenantů, a přistane v oblasti New Mombasa, poblíž hory Kilimandžáro. Master Chief, který úspěšně odvrátí zničení Cairo Station, pomůže vzápětí odrazit i samotný útok na povrchu. Na uvažování o tom, proč Covenanti tak urputně bojují o pouhý kus africké půdy, však není čas - nepřátelská loď provádí skok do neznáma a Chiefovou jedinou nadějí je sledovat ji skrz skokovou díru.

V tu samou chvíli probíhá na domovské planetě Covenantů soud nad vojenským náčelníkem Elites, jenž má podle všeho na svědomí zničení Halo. Zneuctěn, mučen a zbaven svého postavení, je mu nakonec nabídnuta možnost stát se Arbiterem, nástrojem fanatických Prophets proti kacířům. Vzápětí vychází najevo dvě věci: zaprvé, Covenanti tolik stáli o Halo proto, že věří, že jeho aktivací budou následovat tajuplné Forerunnery na tzv. „Great Journey“ (Velkou cestu) za samotnou božskou podstatou. Zadruhé, Halo není jen jedno. Jsou jich desítky.

Master Chief, následující nepřátelskou vlajkovou loď skrz Slipspace na palubě In Amber Clad, nalézá další prstenec, označený názvem „Delta Halo“. Jeho úkol je jasný: zabít Prophet of Regret, snažícího se aktivovat destrukční sekvenci Halo pomocí ovládacího systému Index.

Velká cesta

Halo: příběhové pozadí
i Zdroj: Hrej.cz
Arbiter, vyslaný odstranit jednoho z „kacířů“ prohlašujícího pověsti o Great Journey za nepravdivé, mezitím objeví skutečný účel prstenců Halo. Krátce po započetí invaze The Flood z Delta Halo se setkává s Master Chiefem. Podivné stvoření Gravemind, vůdce The Flood, nicméně oba dva hrdiny posílá opačnými směry, ve snaze zabránit Prophets ve zničení prstence. A tak se Master Chief objevuje poblíž nepřátelského posvátného města High Charity, kde se nevědomky zapojí do probíhající občanské války mezi dvěma skupinami Covenantů: Elites a Brutes.

Netrvá dlouho a loď In Amber Clad infikovaná The Flood doráží na High Charity. Peklo, kterému podlehlo první Halo, se má opakovat. Celý komplex je nakažen a poslední z Prophets, Truth, uniká na tajném plavidle rasy Forerunnerů ukrytém v jádře města. Ještě předtím však Master Chief stačí loď infiltrovat a následovat ho do neznáma...

Arbiter po boku Avery Johnsona, Mirandy Keyes a svých věrných Elites zastaví aktivaci Delta Halo náčelníkem Brutes, Tartarem. Cortana, která měla zajistit odpálení In Amber Clad v případě jejich selhání, je zajata Gravemindem. Naneštěstí, přerušení sebedestrukce Delta Halo vyšle signál k přípravě ostatních Halo a tím aktivuje zařízení zvané The Ark. Zařízení, které je schopné z jediného místa aktivovat všechny existující prstence a splnit tak jejich apokalyptický účel. Zařízení, které se nenachází nikde jinde, než na planetě Zemi.

Ze Splipspace se vynořuje osamělé plavidlo, Master Chief na jeho palubě. Modrá planeta obležená Covenantskými plavidly leží hluboko pod ním. „Master Chief, můžete mi vysvětlit co děláte na té lodi?“ zní otázka. Na odpověď není třeba čekat dlouho: „Pane, je načase ukončit tenhle boj.“

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama