Článek Cockpit Competition

Cockpit Competition

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

25. 4. 2009 22:00
Reklama

V několika nezávislých podcastech jsme se společně s kolegy pozastavovali nad faktem, že se na freeware scéně pořádá tak obrovské kvantum soutěží. V poslední době, zdá se, tento trend pomalu upadá, nicméně stále je počet kontestů dost vysoký, za což z velké míry může nezávislý herní blog TIGSource.com. Po jeho náhodně generovaných názvech her ve VGNG Competition, demacích v Bootleg Demakes Competition a  hororech v Commonplace Book Competition si tentokrát pánové vzali na paškál tituly, v nichž se vyskytuje prvek kokpitu. Oficiální zahájení bylo koncem února letošního roku, přičemž uzávěrka se nakonec kvůli tlaku účastníků posouvala zhruba o týden a vypršela v neděli 5. dubna. Soutěžící se snažili prosadit si ještě další odsun termínu odevzdávání příspěvků, to se jim ale nepodařilo, a tak mezi jedenačtyřiceti zúčastněnými tituly nalezneme spoustu nedokončených verzí mnohdy nadějných her.

Tradiční souhrnný torrent obsahující všechny instalačky byl prozatím nahrazen ftp zdrojem se třemi archivy podle abecedy, #-E, F-O, P-Z, nedokončené příspěvky stahujte zde, anebo můžete využít jednotlivé odkazy u karet her v záložce soutěžní skupiny. Pakliže byste se rádi zúčastnili hlasování, neváhejte a učiňte tak na těchto stránkách, přičemž uzávěrka byla stanovena na 28. dubna 2009. Tolik nutné formality, nyní už se pojďme podívat, jak by podle nás mohla vypadat finální výsledková listina na prvních třech místech a ukážeme si několik dalších příspěvků, jež stojí minimálně za vyzkoušení.

Medailové pozice

Ve finálním hodnocení se bude téměř určitě ucházet o jednu ze třech medailových pozic, u nás „pouze“ krásné třetímísto obsazuje Commander Jet Pack : A dangerous path. Stylová z boku viděná plošinovka, v níž si tvůrci hrají s prvkem jetpacku jakožto dopravního prostředku, zaujala nejen efektním černobílým zpracováním, ale také chytlavou hratelností. Nenechte se ale odradit úvodní vysokou obtížností, prvních několik minut se totiž musíte vydat skrze nepřátelské území pro zbraň, což znamená slalom mezi ničivými projektily. Ale pocitu, kdy to všem ohavníkům můžete následně vrátit i s úroky, se jen tak něco nevyrovná.

Těsně, dalo by se říct, že o prsa čínské olympijské vítězky v moderní gymnastice, se v našem pořadí na druhém místě umístila efektní vektorová akce VectorLocust. Jde o first person akci, v níž si hráč musí poradit s mimozemskou invazí. K tomu je zapotřebí jednak přesnou mušku, jednak neustále opravovat modré stavby, v nichž lze doplňovat energii a střelivo. K větší efektivnosti obrany lze ještě využít stavby malých věžiček, jež dovedou likvidovat nepřátele blížící se ze vzduchu. Základní stavební kameny VectorLocust jsou nejen výtečné, dosti stylové vizuální zpracování, ale také chytlavá hratelnost.

Nejvíce z celé jedenačtyřicítky účastníků nás zaujala strategická hra založena na prvcích Tower Defense s názvem GravDefender. Odehrává se v pátém tisíciletí našeho letopočtu v době, kdy po obrovské dlouhotrvající válce s roboty nelze na zemském povrchu žít, a tak se lidstvo odstěhovalo do velkých vznášejících se měst na orbitě naší planety. Jenže i tam je mechanoidi našli a rozhodli se s nimi nadobro skoncovat. Na hráči je, aby se ujal obranného systému a postaral se o nepřátelské střely gravitačním systémem obrany, který dokáže na krátkou chvíli vyvolat pole, jež buď přitahuje, anebo odpuzuje nepřátelské střely. Teorie je jasná, ovšem veškeré pochybnosti o tom, zda se tvůrcům podaří tento efekt nějak dobře hratelně zpracovat, můžeme s chutí zažehnat ihned po prvních několika minutách hry. GravDefender se skvěle hraje a ač se pyšní poměrně vysokou obtížností, jedná se o kvalitní a zábavný titul s výborným vizuálním zpracováním.

Další zajímavé kousky

Trojice nejúspěšnějších titulů z kokpitové soutěže blogu TIGSource je, alespoň dle mého názoru, jasná. Našla se ale i spousta příspěvků, jež stojí minimálně za vyzkoušení, ale které na příčky nejvyšší z nejrůznějších důvodů prostě dosáhnout nemohly. Stupně vítězů těsně unikly leteckému simulátoru Okkuplektor, stejně jako arkádě s mozkem v lahvi v hlavní roli Brainy Affairs. Dále pak zaujme first person tower-defense taktická akce Tentacle Uprising či ASCII first person akce s retro nádechem Cockpit Crash 1984. Neduh nedokončených her postihl například zajímavou podmořskou arkádu Aqua Kitty Sub-Sub či simulátor plavby na rozbouřeném moři Flying Dutchman. Zajímavě v konkurenci ostatních titulů působí i My Cockpit is Bigger Than Yours, hříčka, v níž se vžijete do role potápěče hledajícího pod mořskou hladinou šestici předmětů pouze za pomoci sonaru určujícího vzdálenost, nikoli směr. First person akci s hororovým podtextem a vzorem ve Wolfenstein 3D je nápaditá záležitost Salvage, potěší také vesmírný simulátor PhotonTrap .

Tolik alespoň letmý výčet ostatních zajímavých účastníků kokpitové soutěže nezávislého blogu TIGSource. Celkově lze konstatovat, že kvalita oproti minulým soutěžím poněkud upadá, za což ve velké míře může i nedotaženost spousty příspěvků. Nelze než doufat, že se tvůrci i pořadatelé pro příště poučí a buď určí na tvorbu her delší časový interval, anebo si autoři nebudou brát tak velká sousta… U další soutěže blogu TIGSource se těšíme nashledanou.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama