Wii Sports Článek Wii Sports – hraním ku zdraví

Wii Sports – hraním ku zdraví

Martin Strnad

Martin Strnad

7. 10. 2006 22:31 7
Reklama
Reklama

Fakt, že se Nintendo snaží pokořit stín technokratického pojetí videoherní zábavy a nahradit jej hratelností, je už znám. Stejně jako všechny detaily okolo (při)chystané ne-next-gen konzole Wii a jejího novátorského ovládání. Přece jenom už je to pěkných pár měsíců, co Satoru Iwata, výkonný ředitel Nintenda, zvedl mandle konkurenci a zadky ze židlí hráčům při první praktické ukázce reálného ovládání Wii. Nebudu se o tom tedy rozepisovat. Co nás ale zajímá je jeden z prostředků, který byl při prezentaci všech těchto prvků využit, protože jako jeden z prvních příkladů užití gyroskopického ovládání ve Wii remote vyplivlo interní vývojářské studio Nintenda několik miniher založených na známých sportech. Tento balíček se později uchytil pod názvem Wii Sports. A teprve před pár týdnu se evropská a americká hráčská veřejnost dozvěděla, že tyto hříčky, původně vytvořené pro demonstraci vlastností Wii, dostanou jako bonus k zakoupení nového kusu Wii v jejich regionu. Takže co nás čeká uvnitř?

Na vlastní kůži i ve vlastním letadle

V kostce jde vlastně o balíček pěti sportovně založených arkádových her spojených jak grafickou prezentací, tak svou jednoduchostí, otevřeností pro nehráče a intuitivním ovládáním. Z přítomných můžeme jmenovat tenisovou, baseballovou, bowlingovou, golfovou a v neposlední řadě boxerskou disciplínu. Přičemž se nemůžu nezmínit o poněkud mimovolném aviatickém kurzu, který by měl hráče čekat pod názvem Airplane. V tomto případě stále není zcela jisté zda i tato ukázková aplikace bude součástí balíčku, či jestli případně nepůjde o další díl série, tentokrát pod jménem Wii motorsports. Pokud si ale najde cestu ven, můžou se hráči těšit na velmi odlehčený letecký „simulátor“, lze-li tuto hříčku takto vůbec nazvat, s využitím citlivého Wii remote pro manévrování s letadélkem a plnění různých úkolů z nichž jsme byli zatím pouze svědky prolétáním jakýmisi vzdušnými kotouči na čas a body ve velmi jednoduché grafice

Ale dost spekulací, vraťme se k věcem skálopevně jistým. Těmi je oněch pět svrchu jmenovaných sportů. Všechny nesou stejné grafické rysy. Tedy minimalistické efekty a vyobrazení celé scény více méně v schématicky a v zářivých, až trochu dětských barvách. Jedinou grafickou featurkou, která zde stojí za zmínku je prvek zvaný Mii, který bude konzole využívat pro vkládání hráčova libovolného zobrazení alterega do grafického zpracování jeho hreního avatara. Vedle jednoduché grafiky pak půjde o jednosměrné využití ovládání, které bude v závislosti na sportu odvislé převážně od variací jediného pohybu – odpal, hod, švih, atd. Ale konec obecného, následujte mě do arény jednotlivostí.

Wimbledon v obýváku

Jedním z prvních Wii sportů, který nám Nintendo předvedlo byl právě tenis. Chopíte se zde tedy Wii remote jako tenisové rakety a čeká vás pěkných pár podání, forehandů, backhandů nebo autů. Co je zajímavé na hratelnosti této části balíčku je fakt, že hráč nebude moci udávat směr pohybu svého panáčka (jakkoliv to může na videích vypadat, že se postavičky pohybují podle držitelů ovladačů). Ten totiž bude za míčkem běhat v pravý čas automaticky a celý váš úkol bude pak spočívat v uhození míčku v ten správný moment a popřípadě daným pohybem (nebo zmačknutím tlačítka) provést podání. Tady je samozřejmě důležité správné načasování, ale údajně také sklon a rychlost úderu, který pak má ovlivnit jak dokáže umělý protihráč míček vybrat.

Co je právě na této hře nejzajímavější je její multiplayer. Tady totiž může nastoupit jak klasická dvojhra, tak i čtyřhra. Přičemž realizace je na bázi splitscreenu. Trochu zamrzí, že Nintendo přemýšlí o implementaci online hry více hráčů pouze na bázi žebříčků výher a proher. Kromě online multiplayeru by tedy nebylo špatné dát zkušenějším hráčům alespoň možnost aktivovat řízení pohybu svých avatarů. Ovšem co se do doby vydání změní, nemůžeme vědět, i když by bylo hodně optimistické čekat něco většího do tak šibeničního termínu, jakým brzké vydání Nintenda Wii bezpochyby je.

Strike! Strike! Strike! You’re out!

Dalším pánem na holení jest americký oblíbenec baseball. Tato část Wii Sports už vypadá poněkud složitěji. Alespoň co do implementace drobných nuancí ovládání do hratelnosti. Tady se můžete chopit buď role pálkaře nebo nadhazovače. V tom prvním případě je vše nasnadě. Uchopíte Wii remote obouruč a v horizontálně vedeném oblouku odpalujete nadhozené míčky. Jak se vám to bude dařit závisí jednak na rychlosti vašeho švihu, druhak na načasování. Autoři ale nezapomněli na chuťovky typu faleš nebo detekce vedení rány vedená zezdola či zespoda. Záleží tedy na vás jak ovladačem pootočíte, neboť přesně to pak udělá i váš protějšek na obrazovce.

V roli nadhazovače máte taktéž více možností.. Kromě rychlosti jakou dokážete vymrštit svou paži vpřed je také důležité zvolit správnou kombinaci tlačítek, které při tom držíte. Takže se můžete těšit na rychlé a tvrdé, podhozené nebo nadhozené míče. A právě tím, že se hráči mohou chopit těchto dvou rolí, vzniká v rámci baseballu možnost multiplayer módu versus, kdy se opět ve splitscreenu, utkají každý na své straně hřiště. Co opět zamrzí je absence dobíhání, takže body se zřejmě budou počítat podle délky odpalu případně počtu nezdařených švihů, těžko říct. Každopádně není obtížné představit si dobíhání za míčem v podobě rytmického bubnování nunchuckem. Škoda.

Každý má rád velké koule

Jestli dvě předešlé kategorie nedostanou tatíky z křesel, pak právě Bowling ano. Tentokrát se ale budou muset obejít bez milované obliny, neboť její místo zde zastoupí, kdo jiný než, Wii remote. Ovšem tentokrát s ním nebudete máchat jako v tenise nebo baseballu, naopak jej pěkně v klídku namíříte dolů, napřáhnete se dozadu, jako v reálu, zmačknete tlačítko, aby se avatar na obrazovce pohnul a až dosáhne mezní čáry, elegantně naznačíte onen sladký pohyb, který pošle vaši kouli ke krásnému strikeu. Alespoň v ideálním případě. Jak jste jistě vyrozuměli, opět nebude možnost ovlivňovat rychlost „rozběhu“, tentokrát pouze jeho start, přičemž se zdá, že zde bude hra tak trochu ovládat hráče, který bude nucen následovat pohyb panáčka tak, aby jeho hod byl co nejšťastnější.

Naopak velmi pozitivně zní odezvy všech šťastlivců, kteří měli možnost si tuto hříčku vyzkoušet na vlastní kůži. Kdo někdy hrál bowling, nebude mít díky naprosto intuitivnímu ovládání problém, ba co víc, údajně lze uplatnit všechny možné i nemožné finty, které provádějí ti opravdoví hráči na reálných dráhách. Bude zde tedy záležet i na tom jak je vaše zápěstí s Wii remote natočeno v průběhu vrhu, samozřejmě také na jeho razanci a nezapomeňme na načasování a vzdálenosti od mezní čáry. Zatím to vypadá tak, že pro dokonalý zážitek bude chybět jenom vychlazený půllitr dodávaný s herní hrabicí.

Hra gentlemanů

Na zelené anglické trávníčky se samozřejmě nemohlo zapomenout a do kompilace se dostal i golf. Teď si určitě všichni vybaví komplexní simulace známe z PC nebo jiných konzol, kde se kromě síly odpalu, směru, falše, typu hole, bot, čepice a kdo ví čeho ještě, dá nastavovat i barva spoďárů vašeho hráče. Tak na to všechno zapomeňte, protože tady se po vás nechce nic jiného, než švihnout do míčku takovou silou, aby přistál co nejblíže k jamce, nic víc a nic míň. Samozřejmě, než dojde na ostrý odpal, budete mít možnost si nanečisto několikrát máchnout holí nad míčkem. Ukazatel síly odpalu vám pak jednak ukáže jaká by byla ideální hranice, aby míček dopadl do jamky, ale také označí vaši aktuální sílu.

Takže nějaké načasování zde nehraje vůbec žádnou roli. Je třeba se jenom soustředit, stisknout tlačítko a pálit. A pak se radovat nebo nadávat podle toho, co vám ukazatel řekne. Zajímavé je, že pokud míček nepřistane na greenu, když tam má přistát, má hráč tři možnosti odpálit z výchozího místa znovu, aniž by se otravoval s vyrýváním míčku z vysoké trávy nebo písku. Stále ale není jasné zda si budete moci volit typy holí, či budou přiděleny automaticky, ani nakolik dostaneme možnost korigovat směr dorážecího úderu poblíž jamky. Upřímně doufám, že alespoň ona korekce směru doťuknutí bude umožněna, jinak by tato krásná disciplína ztratila mnohé ze svého lesku.

Let’s fight!

A do pětice dohání peleton svých kolegů chlapský sport, a sice box. Předpokládám, že jde o jedinou část Wii Sports, kde využijeme jak Wii remote, tak nunchuck, nebo alespoň pokud dostane náš boxující panáček do vínku dvě zdravé ruce. Základní ovládací premisa je jasná – bušit, bušit a bušit oběma ovladači před sebe. Ale ne každý má povahu Mike Tysona, a tak na řadu přichází taktika, která by zde mohla mít veliký potenciál. Její součástí bude samozřejmě možnost stáhnout se do obrany, kdy se vaše barevné rukavice na obrazovce přitáhnout blíže k lehce průhlednému avataorvi.

Důležité je pak volit momenty, kdy se otevře obrana protihráče a zavčas udeřit. Samozřejmě by mělo být na výběr z několika různých úderů, od přímého, přes háky nebo postraní. Autoři stále nespecifikovali kolik možností útoku dostanou hráči do rukou (doslova). Může, ale nemusí, tak dojít k rozvážnému nakládání s vlastní výdrží a rozložení jí ve správné míře, aby protivník padl první. Ačkoliv takovéto konfliktní sporty nemám příliš v lásce, zní právě možnosti Wii Boxu velmi lákavě, obzvlášť pak při hře více hráčů ve splitscreenu. Na mysl mi pak vstupuje oprávněná obava – snad hráči rozeznají hru od reality a nezačnou se řezat doopravdy.

Dohromady tvoří Wii Sports kompilaci více či méně složitějších a přístupných hříček. Ani jedna nevyžaduje nijak složitý přístup ze strany hráčů, ale některé jej nabízí, což rozšiřuje základnu možných uživatelů o ty náhodné i naprosté nehráče, ale zachovává si i dostačující prostor pro vyžití herních průzkumníků. Otázkou ale zůstává jestli je to cíl nebo zda je tahle věcička pouze shodou náhod a snahou zužitkovat demonstrační polotovary ze strany Nintenda. Snad je to obojí. Každopádně doufám, že se pánové z Nintenda dobrého potenciálu Wii Sports rychle chopí, aby dodělali všechny drobnosti a posunuli ukázkový software do míst kterým dnes vévodí Solitaire a Srdce ve Windows.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz