warhammer-propracovany-svet-nekonecnych-valek
Warhammer 40 000: Fire Warrior Článek Warhammer - propracovaný svět nekonečných válek

Warhammer - propracovaný svět nekonečných válek

Ulrik_

Ulrik_

26. 10. 2008 23:48 8
Reklama

Jen málokterý fiktivní svět je tak propracovaný jako svět Warhammeru. Není se ale čemu divit, vždyť letos oslavil čtvrtstoletí své existence v naší realitě a během těchto pětadvaceti let se neustále vyvíjel a vyvíjí se i nadále. Na světě má desítky milionů příznivců, pronikl do všech herních sfér, každoročně vychází mnoho knih a comicsů z tohoto světa a samotná jeho historie by dnes již vydala na pořádnou bichli. Kdo by to byl na počátku čekal? Když v roce 1983 vydala společnost Game Workshop hru Warhammer Fantasy Battle, nikdo asi netušil, jaký úspěch bude mít. Přitom neudělali autoři (podle sebe) nic zvláštního. Vzali trochu ze spisovatele Michaela Moorcocka, H.P. Lovercrafta, tu něco z Howarda, tu Tolkiena, DnD, spoustu stereotypů a to vše nasypali na jednu hromadu, podlili suchým a černým humorem, okořenili notnou dávkou nadsázky a naservírovali.

Svět se neustále mění a vyvíjí, nicméně základy jsou pevné. Čtyři bohové Chaosu a proti nim zdánlivě slabé síly Řádu, několik tisíc let trvající válka. Právě hlavní protivníci, síly Chaosu ztělesněné do podoby lidských neřestí šíří zlo do světa v němž ale ne vše zvolí stranu dobrou či zlou. Khorne, Tzeentch, Nurgle a Slaanesh sice mají kvanta uctívačů a vlastních monster, ale často si lidé a další rasy stačí k válečnému běsnění samy. Jako hlavní opozice Chaosu je vnímáno lidské Impérium, stát odpovídající Svaté říši římské v období renesance. To patří mezi další oblíbené triky Warhammeru, okatě si půjčuje prostředí a události ze skutečného světa, které přetvoří do své podoby, ale tak aby všichni poznali odkud vítr vane. Ač je Impérium playtheistické, prim v něm hraje kult Sigmara, bájného vůdce a sjednotitele. Střelný prach patří mezi nejoblíbenější složku bojového arsenálu a z naší Evropy si propůjčili i takové věci jako jsou inkviziční procesy a profesionální lovce čarodějnic. V rámci Impéria se pak rozlišuje mnoho provincií, každá poměrně svébytná, z nichž nejsympatičtější je ne poddanský, ale spojenecký pseudoslovanský stát Kislev s vládnoucím Tsarem, boyary a městem Praag.

Ona inspirace je u Warhammeru velmi osvěžující. Z artušovských legend vypadla rytířská Brettonia, vousatí steampunkoví trpaslíci sice naplňuji některé Tolkienovské stereotypy, ale zároveň mají mnohé z Howarda, High Elfové (ti hodní) jsou karikaturou zdegenerovaného tisíciletého "dobra" a jejich temné protějšky jsou zase zábavnou sado-maso verzí revoltující uzurpátorské dynastie. Na jihu existuje říše nemrtvých králů z pouští Nehekhary (ano, jsou ty pyramidy a skarabeové), na východě vampýři hrabství křičící "Transylvánie", na jihu zámořského kontinentu zase poněkud zkostnatělá ještěří teokracie připomínající Aztéky. Takto bychom mohli pokračovat dlouho. Narazíme na conquistadory, vikingy, Araby a samozřejmě orky, nejsympatičtější rasu ze všech, kde je absurdity a černého humoru asi nejvíc z celého Warhammeru. Nikdo nechápe jak mohli při své blbosti přežít, ale protože to dotáhli až do roku 40 000, něco na jejich přímočaré brutalitě bude. Ostatně jak můžeme čekat neúspěch od národa, který své slabší kolegy používá místo dělových koulí jako speciální paradesantní jednotky bez padáku?

Bylo by nemožné popsat alespoň rámcově v jednom článku všechny alespoň základní nuance tohoto vesmíru. Pro hlubší proniknutí do něj doporučuji některou z knih, jež vycházejí i u nás. Průkopníkem byl trpasličí trolobijce Gotrek a série knih o něm. K nim se přidaly další romány variabilní kvality od mnoha autorů, které představily primárně boj Impéria proti Chaosu skrze mnoho postav. Světlou temnou výjimku tvoří kupříkladu příběhy temného elfa Malla, který je posedlý démonem a rozhodně není kladným hrdinou. Mnoho dalších sérií pak nalezneme ve světě Warhammeru 40 000, který se, jak název napovídá odehrává o slušnou řádku let dál než původní Warhammer.

Pokud byste měli chuť na Warhammer v podobě počítačové hry, je taktéž z čeho vybírat. Mezi top patří stařičké strategie Blood Omen a Shadow of the Horned Rat, které i dnes vynikají svou obtížností a zároveň propracovaným designem. Nedávno opět vyšly aktualizované verze strategického tahání v podobě Mark of Chaos a nyní přišla MMORPG Age of Reckoning. Nesmíme opomenout ani Blood Bowl, ze "čtyřicítky" pak Space Hulk nebo strategie Dawn of War, jehož druhý díl se také blíží. Pro ty, kteří chtějí využít své manuální zručnosti tu máme samozřejmě klasický figurkový Warhammer pro bitvy velkých armád, i městskou taktickou strategii Mordheim. A i od nich existují speciální mutace.

Warhammer je skutečně výjimečný, což snad předchozí řádky naznačily. Tisíce lidí se věnují historii jednotlivých národů aniž by vlastně hru ještě hráli. Navíc slouží autorům ke cti, že veškeré dějinné a politické dění je zdůvodněné a ne samoúčelné, má své příčiny a také následky. Občas svět svěří do rukou hráčů, kteří skrze monstrózní turnaje po celém světě rozhodují o osudu některých invazí, válečných operací a podobně. Sympatický je i sarkasmus s nímž často shazují až příliš patetické rysy zaběhlé multirasové fantasy a zároveň se nesnižují na hladinu pouhé parodie. Ostatně je skvělou zábavou pročítat si jednotlivé "armybooky" různých frakcí, které popisují události z pohledu dané rasy. Tehdy působí Warhammer až překvapivě dospěle a až krutě. A k tomu všemu přičtěte fakt, že ani tady se nehraje na absolutní dobro a zlo, mnozí jsou neutrální prospěcháři, fanatičtí dobráci jsou občas pěkné svině a padouši zase překvapivě humánní. Jednoduše řečeno - kdo okusil větší doušek z této malebné fantasy říše, ten se jen těžko odtrhne.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama