Věčná válka
Když se vrátil z Vietnamu, už to nebyl stejný Joe Haldeman jako předtím. Z traumatického zážitku z nesmyslnosti vojenské mašinerie, absurdity války a tragédie návratů z bojiště poskládal dohromady strhující román Věčná válka, oceněný oběma hlavními SF cenami Hugo i Nebula. Českým čtenářům se nyní dostává do rukou stejnojmenný komiks, na němž Haldeman spolupracoval s belgickým kreslířem Marvanem, jako třetí svazek edice nakladatelství Crew, která mapuje mistrovská díla evropského komiksu. Po Putování za ptákem času a sebranými sešity Incalu se tedy dostalo na drsnou a nesmiřitelnou military sci-fi, která má ale daleko do glorifikace hrdinských činů lidských vojáků ve střetech s nepochopitelnými bytostmi a jevy – mnohem spíš je to komiks protiválečný a zároveň citlivá studie časových paradoxů, které přináší teorie relativity.
Atomovku na ně!
Píše se nepříliš vzdálená budoucnost a lidstvo kolonizuje nové planety. Kdesi na periferii známého vesmíru dojde k incidentu, který pozemská propaganda vykládá jako vyhlášení války Tauřany – mimozemskou rasou, jejíž podoba ani podstata není známá. Moderní jestřábi si žádají ráznou odpověď a transparenty „Atomovku na ně!“ vyburcují OSN k založení Pomocných sil. S hodně velkým S ve slově Síly. William Mandella je jedním z padesáti pečlivě vybraných rekrutů, specialistů na nejrůznější fyzické i mentální způsoby boje a zároveň pouhým kolečkem ve vojenském soukolí, které svými součástkami smýká a neváhá použít hodně špinavé metody, aby je donutilo k co nejrychlejšímu otáčení. Vojáci jsou v brutálních podmínkách cvičeni lidmi s mizivým povědomím o realitě, která čeká na planetě vzdálené dlouhé světelné roky od Země. A na místě čeká setkání s válkou, krutý boj, v němž se sugestivní metodou odhaluje ta nejtemnější stránka... více lidstva, než člověka jako jednotlivce.
Rozkaz zněl střílet po všem, co se hýbe
Věčná válka je skutečnou paralelou vietnamské války a toho, co znamenala pro Američany. A tak román vystihuje nejen výcvik neodpovídající reálným podmínkám, ale dělající z přeživších a vycepovaných vojáků o stopu bezcitnější stvoření zvyklá přežít. Peklo samotného konfliktu v totálně cizím prostředí a s nepřáteli, o jejichž motivaci a myšlení vědí vojáci spíše nic než něco. A vykořeněnost a prázdnotu těch, kdo se z války vrátí, jen aby našli rodnou zemi, pro niž je válka více čímsi virtuálním než skutečným – a jež se za léta strávená v boji změnila k nepoznání.
Schůzka na konci času
Tím, co zasazení do budoucnosti a mezi vesmírná tělesa přidává navíc oproti realistickým válečným románům či snímkům jako Apocalypse Now je ještě výraznější cizota technologií a zbraní, jimiž se moderní konflikt vede, ještě umenšený význam člověka uvnitř zautomatizovaného kolosu řízeného počítačovými systémy, nacpaného ve skafandru, který může kriticky selhat každou vteřinou. A potom časový rozměr mezihvězdného cestování, kdy se vojáci vracejí, aby nalezli své rodiče už mrtvé a mladší bratry vinou paradoxu dvojčat obrostlé šedinami. Kdy společnost není jiná jen ve svém pojetí volné lásky, odporu či přízni k válce a míře emancipace žen, ale promění se v policejní stát, anebo cizí homosexuální utopii. A kdy rozkaz povolávající dvojici milenců na mise v rozdílné části vesmíru znamená nikoli roky, ale věčnost odloučení.
Rutina a krev
Příběh vojáka Mandelly působí syrově díky realistickému podání. Vyprávění jen tu a tam využívá rafinovanějších postupů mísení vzpomínek se záběry z televizního dokumentu – většinou jde o nezabarvené popisování událostí v chronologickém sledu, a to postavou, která dějem proplouvá, aniž by měla reálnou možnost ovlivnit své další kroky. Marvanova realistická kresba s klasickými tvary stíhaček a obřích vesmírných lodí (mimochodem, jedna z nich nese jméno Masaryk) emoce spíše naznačuje a jen tu a tam probleknou naplno v přiblíženém obličeji některého z vojáků. Zato se nešetří krví a naturalistické scény z polní nemocnice nebo krajiny po bitvě patří k nejsilnějším – a to i proto, že nejde o krvavou tečku za seriálem okének z boje. Marvano hodně prostoru věnuje výcviku a záběrům z rutinních činností, které vojáci provádějí před nebo během bitvy a šetří výbuchy a spektakulárními obrazy, aby pak na čtenáře uhodil jediným úderem plnou silou – podívej, k čemu dobře míněné rady důstojníků, teambuilding posádky a měsíce výcviku posloužily...
Věčná válka Joe Haldemana a Marvana vyšla česky v edici Mistrovská díla evropského komiksu. Do češtiny ji přeložila Hana Zahradníčková, redaktorem byl Jiří Pavlovský. 168 barevných stran shrnuje všechny tři knihy, do nichž je příběh rozdělen, brožované vydání se prodává za 489 Kč, vázané je o 200 korun dražší.