V čem se liší Mafia: DE od původní hry?
i Zdroj: Hrej.cz
Mafia: Definitive Edition Článek V čem se liší Mafia: DE od původní hry?

V čem se liší Mafia: DE od původní hry?

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

25. 9. 2020 12:00 7
Reklama

Mafia: Definitivní Edice není jen tak ledajakým remasterem, je to pořádný remake se vším všudy. Autoři se tak mohli odvázat a vedle hratelnosti a grafiky sáhnout i do některých dalších částí herního zážitku. Ať už se jedná o scénář, dialogy nebo hratelnostní obsah. Pár takových změn, k lepšímu i horšímu, jsem vybral a přináším je na následujících řádcích. Ty pochopitelně mohou obsahovat spoilery, pokud si tedy chcete celou hru vychutnat naprosto bezprostředně, přečtěte si je až po dohrání.

LUCAS BERTONE

V čem se liší Mafia: DE od původní hry?
i Zdroj: Hrej.cz

Tento příjemný mužík v hořčicově žlutých montérkách hrál v původním příběhu Mafia poměrně zásadní roli. Tedy, zásadní. Ve své podstatě jste se s ním mohli setkat jen v jedné z příběhových misí, pravidelně jste se za ním ale vraceli pro mise odemykající speciální, hodnotnější vozidla. Ať už se jednalo o destrukci podezřelého vozidla, záchrany četných kamarádů v potížích nebo doručování balíčků, měl Tommy vždy zaděláno na potíže, které se bohatě vrátily ve formě těch nejluxusnějších čtyřkolých bestií.

Realita Definitivní edice je bohužel smutná. Na Lucase už moc místa nezbylo a setkáte se s ním jen v zmíněné misi Fair-play, kde “vylepšuje” formuli německému závodníkovi. Následně už na něj nenarazíte, ať už mluvíme o příběhu nebo vedlejších misích. Nebo vás k tomu alespoň hra nijak neponouká. Jedinou, epizodní roli hraje Bertonův servis v Jízdě.

ABSENTUJÍCÍ OBSAH

V čem se liší Mafia: DE od původní hry?
i Zdroj: Hrej.cz

A tím pomyslné “opuštěnce” zatím neopustíme. Jistému zjednodušení hry totiž neutekla řada dalších poměrně zásadních prvků. Například se ve hře setkáte jen se dvěma informátory, totiž Tlustým Biffem a Malým Tonym, ikonický idiot Joe a tvrďák Big Dick byli úplně vypuštěni, přišli jsme tedy i o legendární výměnu názorů v misi Omerta. Škoda.

Poměrně výrazně kráceny byly některé mise. Během Bastard se štěstím se tak Tommy nachomýtne jen k jednomu nepovedenému atentátu s bombovým útokem. Na úplném konci hry se výrazně zkracovaly poslední dvě mise. Ty se odehrávají prakticky v jeden den, téměř se obejdou bez ježdění a většinu času hra přeskakuje z přestřelky do přestřelky. Někdo by mohl namítnout, že poklidné ježdění nadzemkou s Pauliem původní hře moc nepřineslo, nechalo nás ale naposledy nadýchat atmosféry mírumilovného Lost Heaven.

Do Definitivní edice se také nedostaly režimy Extrémní jízda a Tutorial. V druhém případě to samozřejmě tak vážné není, Extrémní jízda byla ale velmi svérázným počinem a Definitivní edice se ji ani nesnažila nějak nahradit. Díkybohu cestu přežila alespoň Autoencyklopedie.

Spíše detailem je pak výrazně omezená role Ralpha. Ten sice hned z kraje naučí krást auta civilizovanějším způsobem, později se ale tým mafiánů vybavuje vehikly buď automaticky, nebo Tom využívá garáže převzaté z druhého a třetího dílu. Prakticky po celou hru tedy nemusíte slyšet ani jedno zakoktání. Sympaťák Ralph (který v Definitivní edici působí mírně psychopaticky) nakonec v příběhu nemá téměř žádnou roli.

VÁLKA RODIN

V čem se liší Mafia: DE od původní hry?
i Zdroj: Hrej.cz

V recenzi se otírám o zjevnou změnu atmoséry hry. Z poměrně feel good mafiánské romanťárny se totiž stal opravdu temný příběh o zoufalém boji o přežití v městě prorostlém zločinem. Tomu odpovídá i jistá změna v rozložení sil jednotlivých válčících rodin. Zatímco v původní hře byli Donové Morello a Salieri poměrně rovnocennými soupeři, v představách autorů z Hangar 13 má Morello značně navrch.

Prakticky až do misí, kde začnete odřezávat obě hlavy mafináské rodiny tak Salieri tahá za kratší konec a snaží se svého byznysu udržet stůj co stůj. Hrdinové často zmiňují nebezpečí chudoby, ztráty kontroly nad vlastněnými čtrvtěmi i postupné umírání členů rodiny. A ve výsledku vlastně toto ladění dává větší smysl, než to původní. Rodina neměla na růžích ustláno, a válku vyhrála dost možná jen díky Tomovi.

SÁRA

V čem se liší Mafia: DE od původní hry?
i Zdroj: Hrej.cz

Tomova družka, v pozdějších částech příběhu i jakýsi katalyzátor jeho chování, měla dostat výrazně větší prostor a to autoři dodrželi. Původně byl příběhový oblouk vztahu Toma a Sáry velmi… uspěchaný a stručný. Kromě jedné mise a oblíbené cutscény v posteli se se Sárou prakticky nesetkáme a i tak byla Sára spíše chodícím příběhovým zvratem (Michelle v misi Coura).

Tentokrát se věci mají trochu jinak. Sára v podání Lucie Pernetové je pohledná, ale především velmi rázná dáma, která ochranu tak trochu nepotřebuje. Z vyprávění vyplývá mimo jiné to, že je zvyklá pohřbívat své expřítele, a že byla její matka (Luigiho partnerka) těžká, šílená alkoholička. Salieriho zlí muži tedy v tomto případě nejsou opravdu zlí, a Sára je zřejmě do Tommyho života zainvestovaná mnohem více.

V průběhu hry se navíc jejich vztah poměrně explicitně vyvíjí. Svou roli sehraje alkoholismus i psychická podpora. A i jeho zrod je o něco přirozenější. Jednu pěstní šarvátku nahrazuje nepřímo vyobrazená historie s úsměvnými dialogy a náznaky rande. V tomto případě se autorům skutečně povedlo rozvinout původní myšlenku.

MOTORKY

V čem se liší Mafia: DE od původní hry?
i Zdroj: Hrej.cz

O jednostopých vozidlech toho bylo napsáno hodně, ve výsledku ale až tak zásadní revolucí ve hře nejsou. Především je jich trestuhodně nevyužito, v rámci příběhu na motorku sedne Tommy jednou, jinak si ji můžete občas vzít z garáže a vyrazit k cíli mise. 

Jejich zpracování je ale překvapivě solidní. Skvěle se řídí, působí poměrně agilním a sportovním dojmem, jsou skvěle nazvučené a mají i docela detailní modely. Na druhou stranu, z hlediska animací a nějakých fyzikálních hrátek se blíží spíše velmi toporným Watch Dogs, než perfektnímu GTA. S motorkou není problém bourat, srážet hydranty a podobně, Tommy při tom s kamennou tváří setrvává v sedle a vesele burácí ulicemi dál. Jako zpestření města však fungují bezvadně.

MĚSTO

V čem se liší Mafia: DE od původní hry?
i Zdroj: Hrej.cz

I samotná metropole Lost Heaven prošla výraznějším vývojem. Autorský tým zapracoval na jeho uvěřitelnosti, především centrum je tedy trochu více poseto výškovými budovami. Samotný profil města se mírně změnil, už nejde o placku s jedním výraznějším hrbolem v podobě Oak Hill (v tomto případě přejmenovaným na Beech Hill), ale terén je o něco přirozenější. Změnily se také oblasti známé z misí, ať už se jedná o přístav, letiště nebo opuštěný autoservis z mise Radši si zvykej.

Zajímavé jsou změny v jednotlivých čtvrtích. To, že je venkov překopaný úplně od základů ani není nutné zmiňovat, tam je prostě nutné vyrazit a prozkoumat křivolaké horské silnice a místní stavení. Zajímavým vývojem ale prošla Čínská čtvrť. Ta je nyní velmi atmosferická, exotická, pohybují se po ní autentičtí obyvatelé, mezi uličkami visí lampióny, z oken se line typická hudba a vůbec, celé místo působí opravdu skvěle. V ostatních městských částech k tak výrazným změnám nedošlo.

PSI

V čem se liší Mafia: DE od původní hry?
i Zdroj: Hrej.cz

Malá zajímavost. Ze hry úplně zmizeli psi. Zatímco v původně hře Tommy celkem chladnokrevně odstřeloval rozzuřené čtyřnohé kamarády, v remaku najdeme pouze jednu mrtvolu, kterou Tommy velmi ironicky a rozesmutněle okomentuje. Co na tom, že jeho starší já pumpovalo do ušáků broky z pumpovací brokovnice…

DOPRAVA

V čem se liší Mafia: DE od původní hry?
i Zdroj: Hrej.cz

A nakonec jeden postesk. Dopravní situace v Lost Heaven. Ne, nebudu probírat, zda se městem line nějaká příhodná variace na tunelový systém pod Stromovkou, to naštěstí opravdu nehrozí. Řidiči ale za těch 18 let jaksi… obhroubli. Zatímco tehdy světelné křižovatky skutečně efektivně řídily dopravu, nabroušení muži zákona pokutovali každý přestupek a ježdění po městě tak bylo poměrně předvídatelné, tady nic z toho neplatí.

Jednak jsou policisté o něco mírnější a už nemají v očních bulvách zabudované mimořádně dobře nakalibrované rychlostní radary, jednak se mi za celou dobu recenzování nepovedlo rozzuřit zákon jízdou na červenou, a nakonec všichni ostatní řidiči na nějaké semafory a přednosti lidově řečeno házejí bobek. Co chvíli vám tak někdo vletí do cesty, i když jasně nemá přednost, nechybí ani kolize mezi umělou inteligencí a s pedálem na podlaze je průjezd rušnějšími oblastmi skutečně adrenalinovým zážitkem. 

Ano, chápu. Asi se jedná o hratelnostní prvek, který trochu koření cesty a velmi časté honičky. Původní Mafie měla ale přece jen punc velmi realistické a autentické hry. A právě ten divoká doprava značně sráží.

Samozřejmě jsem se ani zdaleka neotřel o všechny, byť dílčí, změny v Definitivní edici. Na ty si už ale musíte přijít sami. 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama