treti-fallout-ve-trech-rozmerech-hura
Fallout 3 Článek Třetí Fallout ve třech rozměrech. Hurá

Třetí Fallout ve třech rozměrech. Hurá

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

4. 11. 2008 23:53 39
Reklama

Série Fallout, a především její první dva díly, má obrovskou základnu fanoušků. Přinesla hráčům svět, který je propracovaný, uvěřitelný, ale zároveň do určité míry specifický a těžko napodobitelný. Když společnost Bethesda oznámila, že bude vyvíjet Fallout 3, a že ho navíc převede do třetího rozměru, mnozí hardcore fanoušci původních dílů považovali pokračování pouze za napodobitele a nikoli plnohodnotného nástupce. Vždyť nebude zpracované izometricky! První dva díly byly a třetí nebude, jak to?! Vždyť to už nebude Fallout!

Ha, ha.

Přátelé, kde žijete? Fallout 2 vyšel v roce 1998. Tedy před deseti lety. Šlo o dvourozměrnou hru, která na svoji dobu vypadala dobře. Dnes máme rok 2008 a již pár let vycházejí trojrozměrná RPG, jež vypadají rovněž dobře. Dokonce vypadají mnohem lépe, než ta dvourozměrná. To je fakt, který mi mohou nostalgici jakkoli vymlouvat, ale přesto si za ním budu stát. Hra může mít podařený grafický styl, který bude vypadat slušně i po několika letech. Ale láska k předloze a fakt, že „se mi ta hra pořád líbí“, by neměl zastiňovat skutečnost, že existují i vizuálně lepší tituly. Přechod do 3D zvládl bez problémů Duke Nukem, zvládlo ho Grand Theft Auto, tak proč by neměl prospět Falloutu?

Argument, který často zazníval z řad nejvěrnějších fandů, zmiňoval nemožnost skloubení třetího rozměru a tahových bojů. Kdo však četl pozorně novinky a preview ohledně třetího Falloutu, jistě zaznamenal zprávu o systému V.A.T.S. Komu vadí boje ve FPS stylu, může používat pouze tento nový systém, který funguje na jedničku. Orientace je v něm sice trochu náročnější, avšak k převedení boje s akčními body do 3D mohli autoři jen těžko zvolit lepší způsob.

Dále: při vší úctě k původním Falloutům, jsem daleko raději, když si mohu vše prohlédnout z pohledu vlastních očí, než když musím klikat na leckdy dost podivně vypadající předměty a čekat, jaký popisek k nim vyjede. Pravda, číst je sice občas bývalo poměrně zábavné, ale většinu z nich jsem přesto rozklikával spíše z povinnosti. Naproti tomu pohled z vlastních očí láká hráče prozkoumávat herní svět, prohlížet si zajímavé objekty a procházet každé zákoutí.

Fanoušci původních Falloutů si také velmi oblíbili „mluvící hlavy“, tedy specifickou formu rozhovorů, u nichž jste místo figurky postavy, s níž zrovna konverzujete, viděli přímo její zvětšenou hlavu, která k vám navíc promlouvala dabovaným hlasem. Šlo nepochybně o oživení, když na vás po několika hodinách strávených v pustině někdo promluvil přímo z obrazovky. Přechodem do 3D si těchto „mluvících hlav“ užijete daleko více – a netřeba snad připomínat, že namluvené jsou úplně všechny. Což lze opět přičíst autorům k dobru, jelikož ony „mluvící hlavy“ v prvních dvou dílech zdaleka nepokrývaly všechny zajímavé postavy, jež se tam objevily.

A konečně – hra zkrátka vypadá krásně. Spoustu izometrických titulů, včetně prvních dvou dílů této série, sice mělo svoje kouzlo, ale neznám žádný, na který by byla podobná radost pohledět, jako na Fallout 3. Jako jednu ukázku za všechny lze vzít třeba panoramata - izometrické zpracování může jen těžko nabídnout takovýto pohled:

 

Třetí Fallout ve třech rozměrech. Hurá
i Zdroj: Hrej.cz


V příkladech, objasňujících výhody trojrozměrného zpracování, bychom mohli pokračovat ještě dále. Problém hardcore fanoušků v tomto ohledu však nechápu již v jeho základu. Vždyť na rozdíl od trojrozměrných strategií, kde se ty skutečně graficky podařené dají spočítat na prstech jedné ruky, vizuálně nádherných 3D RPG už vyšlo mnoho. Oblivion, Gothic 3, Zaklínač nebo Mass Effect, to všechno jsou hry, jimž třetí rozměr neoddiskutovatelně sluší. A Bethesda, jakožto autor prvně jmenovaného titulu, prokázala už dříve, že si s podobným úkolem evidentně ví rady. Tak proč takové šílenství kvůli přechodu do 3D? Nejde jen o předsudek? Jistě, rozumím tomu, že fanoušci prvních dvou dílů milují studio Black Isle. A že jejich sympatie vůči této společnosti ještě více vzrostly, když vyšlo najevo, že lidé v BI ještě před zánikem firmy pracovali na Van Burenu. Tedy pokračování původních Falloutů, které mělo ve většině směrů držet jejich linii. A pak přijde najednou Bethesda, kterou fallouťáci stejně nemají rádi, protože je ty fantasy hry, co dělá, nebaví. Tahle hamižná firma koupí jejich oblíbenou licenci a ještě navíc se rozhodne, že si Fallout udělá podle svého, tedy ve 3D na upraveném enginu Oblivonu. To je přece průšvih, ne?

Ale propánakrále - co měla dělat jiného? Van Buren se začal vyvíjet daleko dříve, než Fallout 3 od Bethesdy. Skutečně by i původní tvůrci z Black Isle udělali izometrické pokračování, kdyby se ho chystali vydat v roce 2008? Myslím, že ne.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama