tomb-raider
Tomb Raider (1996) Článek Tomb Raider

Tomb Raider

Ondřej Švára

Ondřej Švára

15. 12. 2010 23:35 13
Reklama

Nebýt Crystal Dynamics, kteří ztrápenou značku Tomb Raider převzali po roce 2003 od Core Design, možná by tohle preview vůbec nevyšlo. Němelo by koho a o čem informovat. Lara Croft by se dávno věnovala záhonům na zahradě a celá série by padla do mlhy všeobecného nezájmu. Nakonec ale se nic takového nestalo, Tomb Raider s trojičkou solidních titulů od nového tvůrčího týmu překonalo krizi a nedávno ohlášené deváté pokračování signalizuje, že značka má budoucnost. Paradoxně však vůbec ne takovou, jaká by se sama nabízela. Kult Lary Croft i přes veškerou resuscitaci ochabl natolik, že s léta zaběhnutým klišé krásné, cílevědomé a drsné ženy už Eidos nehce nic mít a kontinuum zpřetrhal. Z původně zamýšleného následovníka Underworldu sešlo a přichází výrazná změna. Nový Tomb Raider má za úkol odstartovat zcela novou éru akční adventury, která byla kdysi více sexsymbolem, nežli hrou. Místo neohroženosti nastupuje křehkost, místo hrdinství uvěřitelnost, místo zdatnosti učení. Tomb Raider mění svůj význam. Nový díl na rok 2011 nebude ani tak restartem série, jako spíš krokem v úplně jiný směr.

Proto bychom vlastně ani neměli psát o nějakém devátém dílu. Je to chyba. Crystal Dynamics chystaný projekt zatím nepodporují žádným číselným ani slovním označením a to je podle všeho záměr. Novinka má mít totiž s klasickým Tomb Raiderem společného jen velmi málo. Asi tolik, co třeba Shift s Need For Speed. Ve jménu svěžího přístupu k modelování značky dostává Lara úplně novou image, příběhové kontury i herní styl. Hezký obličej, boky, cop a štíhlý pas sice zůstaly, ale už to, že herní postavičku nemá okatě propagovat žádná konkrétní živá modelka, značí změnu. Lara totiž nemá být Larou starého střihu. Tou drsnou kráskou, co si vždycky poradí. Někdy k příštím Vánocům se naopak setkáme s holkou, co má menší prsa, minimum dobrodružných zkušeností a coby jednadvacetiletá žena dosud žila úplně normální život. Nebyla zvyklá zabíjet. Nebyla zvyklá prolézat kobky. Nebyla lovena jako zvěř, vlastně nikdy nebalancovala nad propastí života a smrti. Z Lary je teď dospělé dítě, co nemá potuchy o šlahounovité zákeřnosti bolivijského pralesa. Ta holka nikdy nelezla po strmých skalách, nebyla zvyklá metat salta a nikdy ji nepronásledoval domorodec s dýkou v ruce (pozdrav do brněnského Cejlu). Nová Lara je vedle té staré vlastně úplná nula. Nanynka, co nedokáže, považte, ani automaticky zaměřovat pistolemi. Je křehká, zranitelná a na začátku svého putování k smrti vyděšená. Jenže právě díky tomu má být atraktivní a komerčně vděčná. Nová Lara je totiž především lidská. Vše, co z ní udělá později slavnou hrdinku, se teprve musí naučit. Na tajemném ostrově kdesi u Japonska plného nepřátelsky naladěnou faunou dojde v přímém přenosu ke zrození slavné archeoložky. Budete u toho.

Robinsonka

Hráč v novém Tomb Raiderovi už vůbec nemá hledat ženu, které po čtrnáct let obdivně zaostřoval na zadek a nestačil jí v síle ani dokonalosti. To je jasné poselství autorů. Ty změny k obyčejnosti hlavní hrdinky má podpořit především příběh, jenž je stylizován do událostí po nešťastném ztroskotání lodi Endurance, jejíž posádkou mladá Lara byla. Ta dívka po nehodě vůbec neřeší, jestli je, nebo není archeoložkou, a ani hráč o tom nemá přemýšlet. Zápletka prequelu celé série se prostě stáčí jen k holému boji o život mladé vysokoškolačky, která má před sebou celou profesní kariéru, jenž ale může skončit tak rychle, jak neobratně si hráč bude v příběhu počínat. Naše známá neznámá se sžívá s rolí jakéhosi Robinsona Crusoa. Bojuje o život v cizím prostředí, akorát že místo domestikace kozla zvolí k záchraně svého života přeci jen aktivnější metody.  K síle a odhodlanosti se zachránit a utéct do bezpečí jí však hráč musí hodně pomoci. Musí ji vycvičit, poznat ji. Autoři chtějí Laru maximálně přiblížit pocitům člověka, který by se ve svízelné situaci ocitl místo ní. Jak by reagoval, kdyby v jeskyni zakopl o mrtvolu? Asi by zařval a možná se i rozbrečel. A to také Lara udělá. Co by se stalo s hořící pochodní, kdyby s ní hloupě stoupl pod vodopád? Zhasla by mu. A to se stane i Laře. Bude lidská a v neznámém drsném prostředí bude zpočátku maximálně trpět.

Brutální longdrink

Jelikož se Lara nově stylizuje do trosečníka v nepřátelské krajině, má být chystaný Tomb Raider celkově drsnější a zoufalejší, než dřív. Naznačují to první artworky, kde se hrdinka ukazuje jako špindíra plná šlinců v obličeji a ještě jasnější řečí hovoří herní situace, kdy kvůli hráčovým chybám holka ve hře umírá. Kdo čeká efektní in-game filmečky, bude překvapen. Nemá jich být mnoho, autenticitu Lařina zoufalství chtějí autoři přiblížit spíše skriptovaným děním přímo ve hře. Při lezení úzkým tunelem se tedy odhalují dívce pod rozškubanými hadry krvavé mozoly, při doskoku se jí do nohy vráží ostrý střep, při poskakování v bortící se jeskyni nechává kamenům napospas své končetiny a nakonec i hlavu a při souboji s psychopatem dostává smrtelnou ránu nožem do hrudi, po které vykrvácí…

To jsou ty efektní špatné konce ilustrující, že Lara je nyní obyčejná holka v neobyčejně podělané situaci. O smrti ale nakonec hra samozřejmě není. Cíl nového Tomb Raideru je v přežití a dočkání se pomoci zvenčí. Záchranu ovšem hráči ztěžuje fakt, že zpočátku ovládá nejen vyděšené tele, které si bude muset horko těžko obstarat dokonce i pitnou vodu a jídlo, ale problémem mu bude také chybějící systém pák, klíčů a hejbátek, na které mohl být zvyklý z dřívějších Tomb Raiderů. Bude si muset osvojit jiný styl hraní. Série samozřejmě nezůstane prosta puzzlů, ale jejich smysl má nyní tkvět spíše v improvizaci, než v logickém spouštění pákových mechanismů. Ty většinou bude hráč nacházet ve stavu totální, či částečné nepoužitelnosti a cílem bude spíše kombinace předmětů a manipulace s nimi, což zavání ještě ostřejšími adventurními prvky než v minulosti. Je to však zatím teorie. K popisu konkrétních situací si musíme počkat na spolehlivější informace.

Tam daleko na táboře

Aby nebyl život na neznámém ostrově přespříliš extrémní, vymysleli autoři pro Laru síť takzvaných přátelských kempů, jež mají ve volné přírodě stavět ostatní přeživší z Endurance. Kempy fungují jako útočiště. Lara v nich bude moci kombinovat nalezené předměty v užitečné pomůcky, odpočívat, promlouvat s ostatními NPC a také se mezi těmito nově objevenými stanovišti skokově přesunovat, aby si ušetřila cestu již známými lokacemi. Charakteristickou vlastností nového Tomb Raideru je totiž i velký otevřený svět, po kterém lze svobodně migrovat. Ovšem ne úplně stoprocentně. Překážkou pro návštěvu míst, kde by Lara s ohledem na vývoj příběhu ještě neměla být, budou její vlastní tělesné dispozice. Jakýsi fyzický leveling, známý z RPGček například ze série The Elder Scrolls. Zpočátku Lara nebude příliš obratná a pouze s tím, jak se bude v boji i v překonávání překážek zlepšovat, zvýší se její zdatnost, se kterou se pak dostane i do míst, kam dříve nemohla, a objeví tak ostrov v celé své rozloze. Ostrov, o kterém toho ještě není příliš známo, ale má být vpravdě RPGčkově velký.

A to je zatím vše, vykradači hrobů. Nový Tomb Raider může být hit i propadák, komerční bomba i nesplněný plán. Je ještě příliš brzy na odhad jeho reálné kvality. Potenciál je však velký. To, že Lara Croft tak, jak ji známe, zmizela v propadlišti dějin, nakonec nemusí znamenat tragédii. Tak už to někdy u natahovaných sérií bývá. Jiné řešení asi ani přijít nemohlo. Eidos uvažoval logicky. Těšme se na nové zážitky pod starým brandem.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama