Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint Článek Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint - dojmy z bety

Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint - dojmy z bety

redakce Hrej.cz

redakce Hrej.cz

10. 9. 2019 14:45 21
Reklama
Reklama

Po Wildlands přichází Breakpoint. Ubisoft sází na model kooperativních her, a když se dvojky dočkalo The Division, pomyslné dvojky se dočkává i Wildlands. Jen s jiným názvem, stejně jako v případě divize i s novým prostředím, vše ostatním však zůstalo při starém. Nebo ne? Na to měla odpovědět naše trojice dobrodruhů ve zbrani. Jaké dojmy si odnáší z bety?

MARTIN SYNEK: JSEM OCHOTEN ODPOUŠTĚT. JENŽE...

Mám rád tvorbu Toma Clancyho, přestože bych mohl druhým dechem dodat, že poslední z jeho knih mi připadaly trošku na jedno brdo. Nicméně jsem také jeden z mála fanoušků Ubisoftu, který je tuze rád za to, že právě tato firma přenáší příběhy Clancyho moderních vojáků do svých herních sérií. Díky tomu jsem si možná více užil i zatím předposlední dobrodružství Duchů, které se odehrálo v Bolívijské divočině. O to víc jsem byl zvědav na to, jak si povede poměrně nedávno oznámený Breakpoint. Když byla možnost naskočit do polouzavřené betaverze hry, neodolal jsem, protože jsem předpokládal, že i když dílo nebude dokonalé, snad si udrží alespoň kvality Wildlands, které dokázaly se správnými kamarády vykouzlit velmi povedenou zábavu.

STANDARD?

Příběhově jde opět o standard. Ostrov Auroa, který se nachází někde v Jižním Pacifiku, je místo, kde mohou nejlepší experti světa pracovat na pokročilých technologiích skrze Skell Tech. Jejich hlavním heslem je, že dokáží používat technologie zítřka již dnes. To se samozřejmě hodí do krámu místnímu hlavnímu antagonistovi, který ostrov obsadil se svou soukromou armádou Vlků. Jednotka Ghostů má za úkol situaci vyřešit a vy, jakožto jeden z přeživších útoku na vaši jednotku, musíte vše vyřešit na vlastní pěst. Single úvod do hry by tedy příběhově docela ušel.

Hratelnostně však nejde o nic nového pod sluncem. Hrát budete více stealth přístupem, pro který je většina zdejších misí navržena. Nicméně efektivním se ve vypjatých momentech stal i Rambo přístup. Ovládání postavy zprostředkuje 3rd person pohled a střelba funguje z pohledu vlastních očí. Zvyknete si rychle a lehce. První z velkých problémů však nastává v momentě, kdy se dá vaše postava do pohybu. Toporné pohyby hlavní postavy vyvolávají úsměv na tváří a nemožnost v leže překonat sebemenší překážku je již na zdvižený ukazováček. Zbytek znáte z Wildlands. Procházení prostředí mne však celkem bavilo a nacházení lepších zbraní a výbavy za ten čas rozhodně stál.

Za svou zhruba osmihodinovou pouť hrou jsem zažil snad všechny možné druhy grafických glitchů a bugů.

Kromě všeho toho tichého přístupu a likvidace nepřátel se budete také muset starat o svou postavu. Budete spát, léčit svá zranění nebo doplňovat staminu. Osobně mi tento prvek moc nesedl a kdyby ve hře přítomen nebyl, nic zásadního by se nestalo. Betu jsem hrál na PS4 Pro a nutno podotknout, že tak nepohlednou hru už jsem dlouho neviděl. Jsem ochoten hrám leccos na poli grafiky odpustit, jenže tady se mi grafika hry doopravdy nelíbila. Za svou zhruba osmihodinovou pouť hrou jsem zažil snad všechny možné druhy grafických glitchů a bugů. Hlavní postava se různě zasekávala a protivníci nebyli o nic lepší. Při animacích tichých poprav se dočkáte různých překvapení a zamotaných postav. Zaseknuté nepřátele do terénu nebo staveb jsem potkal nesčetněkrát. Na druhou stranu spousta lidí namítne, že jde o betu, která finální produkt rozhodně nereprezentuje. Já se však bojím, že tvůrci do vydání nestihnou opravit vše, co v betě nasekali.

Opět se ve hře setkáváme s rozsáhlým editorem postavy, kde si můžete pohrát takřka s každým kouskem výstroje a výzbroje. Osobně jsem ještě stále pořádně nepochopil zdejší systém úpravy zbraní a široké možnosti kustomizace veškerých moderních vychytávek. Zde by to spíše chtělo zjednodušit přístup do jednotlivých kategorií na úkor kvantity. První den byl problém se spojit s dalšími hráči, ale poté se vše vyřešilo a my jsme mohli s kamarády společně projít další části rozlehlé bety. A zde tkví největší přednost hry, kterou je opět a zase kooperace. Máte-li stejně postižené kamarády, zábava se dostaví poměrně brzy. Ale položme si zásadní otázku. Proč bychom měli hrát s kamarády hru, která je plná zásadních bugů a glitchů, když si můžeme na trhu vybírat z těch, které si váš čas zaslouží? Inu, odpovězte si sami a společně se mnou můžete doufat, že finální produkt bude prost aktuálních problémů v beta verzi.

JAROSLAV BURDA: JÍDLA BEZ SOLI A PEPŘE

Očekávání mohou být různá. V případě Ubisoftu, jenž založil již v roce 1986 Yves Guillemont, jsem se v posledních 15 letech naučil své naděje více či méně úspěšně krotit. Dělníci Ubisoft Entertainment totiž objevili kouzelný recept - divotvorný mustr, podle kterého vaří hry odehrávající se v tříáčkových, na detaily bohatých, obřích světech. Současně však bohužel stále nekápli na ty pravé přísady, koření a onu pověstnou špetku, kterou by výsledné snažení povýšili na majstrštyk. Vaří z kostky vývojářského bujónu, ve které je napěchován prověřený engine, stovky a tisíce dokonale vymodelovaných předmětů, ale také desítky postav podobných jako vejce vejci, nevýrazná a nijak pamětihodná hudební složka a recykláty assetů. V kuchyních, rozesetých po celém světě, v potu pobíhají kolem sporáků stovky mužů a žen, ladí crunchují a ochutnávají, ale nikdo, včetně nemalého PR aparátu, si nevšiml, že v kuchyni chybí několik gurmetů. Labužníků, kteří by mlaskli jazykem a potvrdili obavy nejednoho platícího zákazníka, že tomu zkrátka něco chybí. A že toho v pokračovaní military akce Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint chybí hodně!

TAKHLE TEDY NE!

K průměrným očekáváním (o hypu nemůže být ani řeč) mě vede především ten fakt, že 1) Ubisoft své tituly seká jako Baťa cvičky, za 2) používají výše uvedenou magickou formulku, kterou bezostyšně aplikují na 99 % svého portfolia a konečně za 3) Ubisoftu zoufale, opakuji ještě jednou - ZOUFALE, chybí jeden z nejdůležitějších článků řetězu - člověk, který by se na třičtvrtě roku zavřel na chalupě, načerpal inspiraci např. z military knih a válečných dokumentů a napsal špičkové questy a hlavní příběh. Přiznám se, že mě nepřestává fascinovat, že gargantuovská společnost, kterou Ubisoft bezesporu je, není schopná kápnout na spisovatelské talenty, kteří by napsali soupisku zajímavých úkolů. Questů, které by z hráčů nedělali pouze stroje na zabíjení po vzoru hesla "najdi a znič". Jako příklad užiju Assassin's Creed: Origins. Díl, který byl mnohými hráči vyzdvihován jako ten lepší kousek série. Jestli TOHLE byl lepší díl, opravdu nechci hrát ten nejhorší. Z nějakých cirka 120 splněných úkolů si pamatuji přesně JEDEN. Ano, jeden, a to jen díky tomu, že se v něm jednalo o utopené dítě. A to prosím pěkně píšu jako člověk, který strávil v Origins +200 hodin herního času (slovy dvě stovky hodin, nikoliv dvacet). Viděl jsem z té hry vše, co se dalo a opět jsem si potvrdil, že 400 lidí, podílejících se na vývoji jedné hry, není schopno napsat pamětihodné, zábavné úkoly. Zkopírujte a vložte do Breakpointu.

Však to znáte z Wildlands. Vše je na svém místě.

Jistě, (polo)uzavřená beta přinesla pouze dva úkoly z hlavní linie, takže pořád ještě doutná malá naděje, že hlavní příběhová osa se povedla, ale opravdu tomu ještě někdo věří? Vedlejší úkoly jsou "zlatou klasikou", kompilací ověřených "vedlejšáků" à la Ubi. Nechybí konvoje, hledání zbraní a zbraňových součástí, pytlů s elektronickou měnou Skred, čištění předsunutých, zasunutých i přesílených táborů… Svezete se vším, co má dvě, čtyři či šest kol, vrtule nebo plováky. Však to znáte z Wildlands. Vše je na svém místě. Vyberete si bod na bohatém, rozmanitými biomy osázeném ostrově, dokodrcáte se na místo buginou, obhlédnete terén dronem, postupně vystřílíte základnu, naskenujete body zájmu v okolí, vyzvednete zbrusu novou optiku pro vaši SVD level 25, prokecnete civily a uháníte na motorce dál. U cesty postává dvoučlenná hlídka terorizující místní usedlíky, která na vás něco pokřikuje, ale to už jí máte za zády, míjíte obrněný džíp s kulometem na střeše, který ani nezaznamená, že jste kolem prosvištěli na zadním kole. Na mapě problikne ikonka tábora, který rozbíjíte jako 234. bod rychlého cestování, tu sestřelíte volavku, jinde naberete do čutory trochu vody… Čímž se dostáváme k novinkám, které měly Breakpoint posunout a nechat solidní Wildlands v prachu bolivijských řečišť a rozbitých cest.

NOVINKY V MEZÍCH UBISOFTU

A novinky tu skutečně jsou. Jejich aplikace je však povrchní, přesně jak si představujete a NIJAK (dvakrát si podtrhněte) neovlivňují ověřené hráčské postupy a návyky. Začnu tím nejabsurdnějším prvkem, kterým nás vývojáři krmili na E3, totiž zahrnutím složky přežití. Podotýkám, že jsem betu hrál záměrně na nejtěžší obtížnost a to nějakých 15 hodin, abych pocítil nutnost se o svého Nomáda skutečně starat. Ghost se může například zranit při neopatrném sestupu terénem, prostě mu ujíždějí nohy a skutálí se ze stráně jako maskovaný pytel kovošrotu. Ubude vám nepatrný dílek staminy, načež sáhnete po polní čutoře a ukazatel briskně doplníte. Podlomený ukazatel zdraví se… doplní sám, bez vašeho přičinění. Celý survival systém ztrácí smysl v momentě, kdy si po třech hodinách odemknete ve stromu vlastností regulování pádu. Můžete si také vyrábět lecjaké posilovače či injekce (obvazů je nevyčerpatelné množství). Například z vlákniny si "spíchnete", cituji, "výživnou bojovou porci, která vám na 10 minut zvýší odolnost vůči poškození o 5 %". Na mapě tak nacházíte doslova absurdní množství všelijakých složek, nutných k výrobě dryáků. Od ananasu, banánů, přes kamení všeho druhu, elektronické a kovové součástky, zvířecí proteiny, rozličnou flóru, až po houby a leknínová semínka. Přesuňme se ke kamufláži. Nový prvek vypadá opravdu zábavně, ale tváří tvář humanoidním nepřátelům jsem jej za patnáct hodin použil přesně jednou. Než se totiž ke mně někdo stačil přiblížit, byl jsem schopný osazenstvo vystřílet svou MK17, potažmo SVD-63. Kamufláž je vhodná, ba dokonce nutná v případě, kdy přes vás přelétává bezpilotní pátrací letoun, před nímž vás neskryje standardní zalehnutí. I šmejdící vrtulníky je lepší přechytračit vyválením se v bahně. Ve hře to pak vypadá tak, že běžíte hustým podrostem tropické džungle, načež na vás vyskočí hláška "sledovat", která indikuje, že buď letí pátračka nebo nechráněný dron s lootem, který můžete sestřelit. Pokud jde o nepřátelský vehikl, všeho necháte, rychle zalehnete a vyválíte se v bahně. Tedy pokud tam je. Jinak zmateně kličkujete a modlíte se za trochu té špíny, ve které byste se mohli smočit. Po deseti vteřinách se zvednete a běžíte dál, načež o dvě minuty později letí vrtulník a celý proces opakujete… Ne, není to příliš cool.

Obdržíte směr, instrukce a hledej šmudlo.

Ale abych Breakpoint jen nehanil. V nastavení je možné ledacos povypínat a například jednotlivé úkolové destinace dohledávat vlastnoručně pomocí mapy (podobně jako v nedávném The Sinking City). Obdržíte směr, instrukce a hledej šmudlo. Sympatické je zjednodušení fashion obrazovky po vzoru Assassin's Creed: Odyssey, kdy na sebe nově obdržené součásti oblečení můžete ihned aplikovat. Pokud se chcete porochnit hlouběji a vyladit vzory maskování atd., není to problém. Obdobně funguje i přezbrojení, s tím, že jednotlivé nástroje zkázy je možné upravovat do nejmenších detailů, včetně přeskinovaní jakékoliv jejich části. Zbraně mají vyjma svých standardních statistik také sloty pro pasivní skilly a účinnost můžete zvednout nejen lepšími komponenty (lepší optika, kvalitnější područka apod.), ale i díky nalezeným součástkám (elektronické, kovové díly z rozebraných zbraní, které nebudete používat). Není problém u oblíbeného kousku navýšit dostřel, manipulaci či poškození. Tato vylepšení jsou navíc v dané kategorii zbraně přenosná. Vylepšíte-li si takto manuálně například pistoli Desert Eagle na levelu 16, tyto statistiky "navíc" budou platné i u té samé zbraně na levelu 34.

PRAVIDLO TŘÍ

Vaše postava má bohatý strom schopností, do kterého investujete přidělené body. Vylepšit je možné ledacos, přičemž některé talenty ze stromu schopností je možné přidělit přímo mezi aktivní perky (maximálně však tři, ale můžete je střídat, nejde o nevratné rozhodnutí). Já jsem například v základu rozvíjel odstřelovačskou kategorii, která má ve vínku tři specifická, pevně daná nadání/předměty pro tuto třídu (odstřelovač mimojiného disponuje dalekonosným vrhačem markrovacích koulí, které označí vše v určitém okruhu atd.). Dále jsem využíval tři sloty pro již zmíněné aktivní perky - např. tichý stín (+50% nenápadnost), vylepšený účinek zbraně apod. K tomu všemu je zapotřebí připočíst statistiky odstřelovací pušky, do ní vložené až tři pasivní schopnosti a manuální vylepšení. To nám ve výsledku dává slušnou porci statistik a prostoru k ovlivňování hráčského stylu. Takto si může unikátně vyprofilovat svou postavu každý a nemusí jít samozřejmě nutně o tichošlápka s puškou, který splývá s přírodou. Klidně si oblékněte kostkovaný kilt, na hlavu dejte masku z vřískotu a lenonky a každý tábor berte útokem těžkým kulometem. Nebo rozvíjejte schopnosti medika. Je jen na vás jakou roli v Breakpointu chcete hrát.

Můžete si nachystat noční akci nebo se na nepřátelské území snést při rozbřesku.

Mezi další sympatická rozhodnutí patří i pokus o větší interakci s důležitějšími NPC. Nově se (opět po vzoru posledního Assassina), můžete pouštět do kratších rozhovorů doplňujících příběhové pozadí. V záložce "panel úkolů" (připnout si můžete až tři úkoly najednou) naleznete vyšetřovací složky, důkazy, záznamy a profily významných postav. Zpřístupňovat si můžete různá vozidla, v centrálním odpadlickém hubu se setkávat s přáteli i náhodnými hráči, utrácet virtuální měnu nebo odpočívat v kempu, který slouží k přípravě před výpravou a primitivní formě (zbytečného) craftingu. Samozřejmostí je i posun času; můžete si tak pohodlně nachystat noční akci nebo se na nepřátelské území snést při rozbřesku.

Co napsat závěrem. Oproti technické betě jsem až nevěřícně kroutil hlavou nad zlepšením technického stavu. A ano, uznávám, že názory z konzolí se nesou veskrze v negativním duchu. Avšak na PC platformě jde v nastavení na ultra o slušně vypadající titul. Ve srovnání s Wildlands, které jsem hrál letos na jaře, a tudíž nečerpám ze vzpomínek zkalených nostalgií, ke zhoršení vizuálu po mém soudu nedošlo. I když technická beta byla skutečně snad o dvě třídy horší a zhrozil jsem se i já, člověk na grafické pozlátko nenáročný. Breakpoint exceluje především ve vyobrazení lesních biomů. Jednoznačně se zapracovalo i na animacích, držení zbraní v klidové fázi. Typický odstřelovačský posez. Prudké dešťové přepršky vypadají nádherně a trefte si něco na 500 metrů v takové slotě! Na vyobrazení bahna pravděpodobně padl rozpočet nějaké menší tropické zemičky. Velice negativně na mě oproti tomu působí zpracování vodních ploch, které jsou na rozdíl od Assassin's Creed: Origins ošklivé, nemluvě o pixelovatém ohni (něco podobného jsem naposledy viděl na build enginu). A ještě hůř je na tom pohyb postavy (ne animace), která po zastavení udělá vždy 2 až 3 kroky navíc (hráno na PC + Xbox One gamepadu). Tento setrvačný, klouzavý pohyb je opravdu velký problém především na hranách útesů (pád). A co hůř, ještě markantnější je to v interiérech, kde díky pohybu a faktu, že houževnatý Nomád zabírá dobrou třetinu obrazovky (!), trefujete dveře s nezveřejnitelnými nadávkami.

SETKÁME SE NA AUROŘE?

Po předchozích řádcích asi leckdo nadšený nebude a i mě zůstává neidentifikovatelná pachuť na patře. Na druhou stranu vše je o očekáváních. Od Ubisoftu nečekám v posledních letech nic jiného než opakování stejné šablony. Patřím mezi ty, kteří si předchozí díl Wildlands užili, přiznávám se. Nenáročná military akce, v atraktivním prostředí. Bolivii střídá Auroa, kartel střídají ex-ghosti. Breakpoint vyzobává několik (lepších) prvků ze série Assassin's Creed, animace jsou hezčí, voda je horší… Vše zabaleno do úhledného balíčku à la Ubisoft, který nám naservírovali již bezpočetněkrát. A ještě mnohokrát nám jej bezpochyby nabídnou. Ostatně ani u Watch Dogs: Legion nečekám revoluci. Tady jsme na území Ubisoftu.

RADEK RAUDENSKÝ: TROSEČNÍCI

I když by si jeden mohl pomyslet, že se Ubisoft po vydání třech titulů s téměř totožným žánrem a mechanismy ponaučil, mně osobně stále přijde, že ne. Ghost Recon Breakpoint se v mém pohledu moc neliší od svých bratříčků The Division či Wildlands, i když potenciál toho, co se vývojáři snaží na Auroře ukázat, je obrovský.

SPÍŠ NIC, NEŽ MOC

Příběh může na první pohled vypadat jako klišé. Náš tým se po sestřelení vrtulníku ocitá na ostrově ovládaném technologickou společností Skell Tech, jenž své peníze hází po lopatách do vývoje robotických kamarádů, především dronů. S těmi se na ostrově budete setkávat často, a ani si jich nemusíte všimnout. Menší drony potkáte při útoku na pevnost, větší jedinci zase létají ve vyšších nadmořských výškách, kde mapují terén. Taktéž vás mohou na cestě přepadnout policejní dvojčata, díky čemuž si na vás za chvíli posvítí Vlci.

Pozvednutí technologické stránky dává ve spojení s tropickým ostrovem velmi zajímavou kulisu. Krajina Breakpointu se z úvodních povídání a trailerů zdála velmi rozmanitá a sám jsem si říkal, jak chtějí vývojáři do jedné hry nacpat sníh a zároveň džungli. No, povedlo se jim to, a to tak, že se stejně z 90 % budete potýkat s pralesem, a během nějaké mise v příběhu vás vývojáři donutí vylézt na horu, jenž se tyčí v dolní části mapy. Obecně se ale nedá příroda Breakpointu až tak hanit. Graficky působí Breakpoint dobře a oproti dřívějším verzím hry byla uzavřená beta už velmi dobře optimalizována, když pomineme technické chyby typu vyhození ze hry či jedno propadnutí texturami. Při dobrém nasvícení sluncem je kochání se krajinou další z těch mála činností, kterou v Breakpointu můžete dělat.

NEPONAUČÍME

Pro úkoly je v menu vyhrazena jedna záložka, která po rozkliknuti připomíná spíše rodinné album. Všude se nachází nějaké složky, a vy nevíte co s nimi. Po chvilce bádání zjistíte, že i když je složek spoustu, v podstatě nic nenabízí. Mise na nalezení speciální zbraně či příslušenství jsem okamžitě zavrhl. Uzavřená beta bohužel nenabízela PvP, a z příběhu byly k dispozici pouze dvě úvodní mise. Co tu mám vlastně dělat? Nakonec mě „zachránily“ mise frakce, i když právě ty mě od Breakpointu spíše odstrašili.

Suma sumárum pro mě Breakpoint, alespoň co se uzavřené bety týče, nenabídl nic, co by mě přesvědčilo o koupi.

Přijeď, (vystřílej), extrahuj/hackni/ukradni/vyslechni/znič, hotovo. Většina misí se odehrávala v mnoha pevnostech, jenž se na Auroře nachází, a dostat se k danému cíli povětšinou stejně vedlo k vystřílení celé oblasti. Možnost dělat vše stealth je zde bohatá, a ještě o něco bohatší, pokud hrajete s kamarády. Vlastně si ani neumím představit dobývat celou pevnost solo. K dispozici vám je dron, díky kterému můžete celou pevnost označit, při zaměření nepřítele můžete zvolit synchronizovanou střelu, díky které si s kamarády rozdělíte své cíle, a nakonec je zde velká škála pohybů, maskování a samozřejmě schopností, které můžete v akci též využít. To všechno je fajn, ale po několika hodinách strávených ve hře to už byla zkrátka nuda. Jestli příběh nenabídne lepší mise, alespoň pro mě hru nezachrání ani snaha přesvědčit hráče ke grindu.

PŘINESTE SI KALKULAČKU

Vývojáři Breakpointu si totiž propůjčili pár věcí i z nového The Division 2, mezi nimi i spoustu čísílek a schopností. Každá zbraň a kus vybavení má nově číselné zobrazení své síly, a stejně tak má vaše postava level. Naštěstí to ale vývojáři uchopili za správný konec a level postavy není až tak důležitý. Oblasti na mapě mají taktéž svůj level, vy ale do nich můžete s klidem vstoupit kdykoliv. Postavy zde sice budou klást o něco větší odpor, a zabijou vás dvě dobře mířené kulky, ale stejně tak vy můžete kohokoliv zabít jednou dobře mířenou ranou do hlavy.

Další záložka v menu se věnuje schopnostem. I když jich je na první pohled hodně, v podstatě toho až tolik nedělají. Úvodní výběr vaší specializace vám hru až tak moc nezmění, a kromě padáku či noktovize jsou ostatní schopnosti taktéž spíše doplňkem, než nutností. Není to přímo špatně, přeci jen sází Breakpoint na realičnost, a kdyby vám schopnost zajistila na 30 sekund nesmrtelnost, asi by se nám to nelíbilo. Suma sumárum pro mě Breakpoint, alespoň co se uzavřené bety týče, nenabídl nic, co by mě přesvědčilo o koupi. Frakční mise mi v betě bohatě stačily, a tak mohu pouze doufat v dobrý příběh. PvP by přeci jen mělo být spíše doplňkem, a ne něčím, co mě přinutí si vzít domu svou kopii hry. Stále ale doufám, že pro hráče, jako jsem já, to byl akorát špatný výběr aktivit do bety, a příští otevřené testování mě již přesvědčí o tom, že je Breakpoint dobrá hra, do které se mohu na několik desítek hodin zcela ponořit a nenudit se.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz