The Elder Scrolls IV: Oblivion Článek TES IV: Oblivion (tipy a triky)

TES IV: Oblivion (tipy a triky)

David Vlach

David Vlach

15. 5. 2006 22:55 1
Reklama

Tvorba postavy

Jako v každé správné RPG i tady je tvorba postavy stěžejním prvkem celé hry. Dobře zvolená skupina dovedností, rasa či znamení mohou velice pomoci při hraní, obzvláště při vyšší obtížnosti. Prvním výběrem pro vás bude volba rasy. Už tady záleží jakou cestou se chystáte vydat. Pro mága je ideální volbou Breton (+50 k magické energii a 50% odolnost vůči magii) nebo High Elf (+100 magické energii, 75% odolnost vůči nemocím a 25% slabost vůči ohni, mrazu a výbojům). Elf sice nabízí dvojnásobný bonus k magické energii, ale za cenu slabosti vůči základním elementům. Jsou sice ještě téměř imunní vůči nemocím, ale každá nemoc jde vyléčit obyčejným lektvarem (pokud je včas podán), takže tento bonus moc velkou cenu nemá. Bretoni mají navíc pořádnou odolnost vůči magii, která vám může velice pomoci v soubojích. Čistokrevný bojovník vzejde z rasy Orků nebo Redguardů.Ork je určen spíše defenzivnějším postavám, kteří se budou schovávat za obouruční kladivo a několika ranami vytlučou z protivníka duši. Osud mu dal do vínku 25% odolnost vůči magii, což je pro bojovníka poměrně důležité. Jeho speciální vlastností (kterou může využít na 60 sekund jednou denně) je berserk, který mu zvýší sílu zdraví a kondici, ale snižuje hbitost. Redguard je bojovník tělem i duší, nezáleží jaký typ brnění či zbraně mu dáte do rukou, vždy bude bojovat jako ten nejlepší. Kromě zvýšené odolnosti vůči jedům a nemocím, která za moc nestojí, má speciální vlastnost Adrenaline Rush. Ta umožňuje, podobně jako orkům berserk, jednou denně na minutu zvýšit hlavní vlastnosti. Ovšem narozdíl od berserku zde nedochází k žádnému snížení a zvýšení týká i hbitosti, rychlosti a odolnosti. Ostatní rasy jsou vhodné pokud se chystáte hrát za nějaký mix mezi bojovníkem a kouzelníkem. Například dobrý zloděj bude z Khajita nebo Argoniana, protože oba mají bonus k zlodějským dovednostem. Khajit navíc může vidět i v noci a Argonian dýchat pod vodou. Rasa Dunmerů (Dark Elf) a Nordů je vhodná pro bojovníky, kteří se chystají sem tam použít nějaké kouzlo. Imperial zase představuje klasického člověka, průměrné vlastnosti a bonusy k boji a komunikaci.

Následuje výběr znamení, který může trochu podpořit vaše budoucí povolání. Čtyři z nich zvyšují základní vlastnosti a jejich výběr vám pomůže trochu urychlit vývin postavy. Speciálním znamením je Atronach, který přidává 150 k magické energii, ale zastaví její přirozenou regeneraci. Takže jí budete moci doplnit pouze v kostele a pomocí lektvarů. Také získáte schopnost 50% absorpce nepřátelských kouzel (a jejich přeměny na vaší mag. energii). Pokud tedy vykouzlíte třeba ducha, či jiné stvoření z magickým útokem, napadnete ho a necháte se párkrát trefit, doplníte tak svou zásobu mag. energie. Pro kouzelníky je tu ještě znamení Mage, které pouze přidává +50 k magické energii. Téměř nepoužitelné znamení je Apprentice, které přidává +100 k mag. en. a zároveň 100% slabost na magické útoky. Pokud nehodláte vládnou ochranným kouzlům, budete zabiti během chvilky. Poměrně dobrým znamením je Ritual, jenž odvrací nemrtvé a lečí velká zranění. Nemrtvých potkáte hodně a léčení se bude hodit vždycky. Tower sice umožňuje jednou denně odemknout průměrný zámek, ale zdlouhavé čekat před každou truhlou celý den, aby jste pak sebrali pár zlaťáků. Shadow vám sice nabídne neviditelnost, ale jelikož nemůžete nic sebrat, aniž by jste se prozradili, moc vám to nepomůže. Jediné místo, kde se toto znamení dá pěkně využít jsou pláně Oblivionu, před vstupem do hlavní věže se zneviditelníte a vyběhnete nahoru až komnaty kde je Sigil Stone.Ostatní znamení spíše více berou než nabízejí. Výběr dovedností bude záležet na vaší strategii postupu na další úroveň, viz. následující kapitola.

Leveling a zvyšování dovedností

Systém postupování na další úrovně zůstal stejný jako v předchozím díle, pouze se zvýšil počet bodů o které musíte vylepšit své základní dovednosti. Po každých deseti vylepšení dovedností vás čeká nový level. Při každém postupu na další úroveň se vám také zvýší vaše zdraví o deset procent hodnoty vaší odolnosti. Samotný postup proběhne po prvním spánku, nezávisle na jeho délce. Při postupu budete mít možnost vylepšit tři ze svých vlastností. Hodnota o kterou můžete vlastnosti zvyšovat je dána typem dovedností (a to nejen hlavních), které jste zvýšily. Každá dovednost má svou vedoucí vlastnost (např. Blade – Strenght, Heavy Armorer– Endurance, Destruction – Willpower... atd). Každé dvě zvýšení dovednosti vám při postupu přidají +1 k výběru vylepšení vlastností. Pokud třeba zvýšíte šestkrát dovednost Blade a dvakrát Armorer, dostanete při postupu možnost zvýšit sílu o 3 a odolnost o dva. Jak už jsem vše zmínil, nezáleží na tom zda se jedná o hlavní či vedlejší dovednost. Takže pokud zvýšíte třeba Illusion (vedlejší vlastnost) o deset, Sneak o šest (vedlejší vlastnost), Marksman o čtyři (hlavní vlastnost) a Blade o šest (hlavní vlastnost), dostanete při postupu na další level možnost zvýšit si Personality o 5 (10x Illuson), Agility o 5 (6x Sneak + 4x Marksman) a Strenght o 3 (6x Blade). Tento princip přímo vybízí k různým strategiím a plánování.

Některé vlastnosti jdou zvyšovat poměrně rychle aniž by jste se museli nějak těžce dřít. Například u Conjuration stačí vyvolávat nějakou příšeru, která není náročná na magicku (vyvolání kostlivce). Stůjte poblíž postele, kouzlete pořád za sebou připravené kouzlo a pokud vám dojde magicka, vyspěte se. Podobný fígl funguje i dovednosti Alteration. tady budete potřebovat kouzlo Open Very Easy Lock a nějaký složitější zámek (třeba Easy Lock), kouzlením slabší verze kouzla si procvičíte dovednost, ale zámek se vám otevřít nepodaří. Během několika málo minut získáte mistrovskou úroveň. Stejným způsobem jdou zlepšovat i dovednosti Illusion (některé kouzlo vytvářející světlo) a Restoration (léčení), ale nejde to tak rychle.

Další trik se týká zvýšení dovednosti Armorer. Pokud najdete v některé z ruin Ayleidskou sochu a prodáte jí známému sběrateli artefaktů Umbacanovi, který žije v hlavním městě. Dostanete od něj několik úkolů, které vyvrcholí jeho smrtí. Z jeho těla pak seberte rozbitou korunu, kterou můžete opravovat do nekonečna a stále nebude plně opravená. Takže stačí jen zásoba kladívek a můžete začít zvyšovat svou dovednost.

Každou dovednost můžete také zvýšit u trenéra. Platí zde ovšem pravidlo, že každou úroveň můžete využít trenérských služeb pouze pětkrát. Sazba za trénink se také zvyšuje s úrovní vaší dovednosti. Zde můžete využít malého triku. Stačí jen někde sehnat kouzlo, které vám sníží dovednost na co nejméně (popřípadě si takové kouzlo vytvořit). Pokud máte dovednost na nule, neplatíte nic a po zrušení kouzla se vám úroveň dovednosti vrátí na původní hodnotu plus počet tréninků.

Pláně Oblivionu

Po splnění první části hlavního příběhu hry (eskortování Martina do kláštera Cloud Mountain) se začnou po celé zemi objevovat brány do říše Oblivion. Stejně jako první z nich, kterou jste zavřeli před branami města Kvatch, i ostatní mají uvnitř věž, ve které se nachází Sigil Stone, jehož odebrání bránu uzavře. Brány se budou objevovat postupně během vašeho hraní a to i na místech, které jste už prozkoumali. I přes svou otravnost a stereotypnost nabízejí brány několik důležitých výhod. za prvé v říši Oblivion lze najít 4 různé ingredience (Spidal Stick, Bloodgrass, Harrada), které v normálním světě nerostou, jejich využití naleznete hlavně při míchání různých jedů. Dále se vám může podařit najít několik opravdu cenných magických předmětů, na které by jste v normálním světě narazili až o několik úrovní dále. A v neposlední řadě jsou brány zdrojem užitečných Sigil kamenů. Ty se generují náhodně těsně před vstupem do poslední místnosti. Takže si vždy uložte pozici, doběhněte pro kamen a pokud se vám nebude líbit, můžete to zkusit znovu. Kameny vám pomohou vytvořit mnohem silnější předmět, než by se vám podařilo v magické dílně. Mezi nejlepší vlastnosti Sigil kamenů patří Absorb Health a Feather, samotná hodnota záleží na vaší úrovni, nejlepší kameny naleznete od 17té úrovně výše, ale už od 13té úrovně můžete nalézt Sigil Stone s vlastnostmi Feather 100 nebo Shock Damage 20.

Runové kameny a kameny zkázy

Při cestování Tamrielem určitě narazíte na kruhově uskupené kameny s jedním velkým menhirem uprostřed. Na něm je neznámými runami cosi napsáno. Existují dva druhy těchto kamenů. Jeden má nápis zelený a druhý temně červený. Pokud pokleknete před prvním typem, bude vám na nějakou dobu vyčarována daedrická výzbroj. Vždy jedna zbraň a jedna část zbroje. To může být užitečné, ale také vás to může trochu přetížit, takže používejte jen pokud nebudete obložení kořistí. Druhý typ je ovšem mnohem zajímavější. Kameny zkázy. Aby jste byli obdaření jejich mocí, musíte k nim přistoupit jen když nad vámi budou zářit hvězdy (prostě v noci ;)). Kameny zkázy nesou jméno po jednom ze souhvězdí a vás obdarují jejich speciální dovedností. Tu můžete použít jednou denně. Kromě kamenů pojmenovaných podle souhvězdí jsou k nalezení ještě tzv. nebeské kameny zkázy, které po vás budou vyžadovat i jistou úroveň vaší pověsti (to jak jste populární = fame – infamy). Odmění se vám ale schopností jednou denně zvýšit svoje vlastnosti či dovednosti o pár desítek bodů.

Koně

Běhat po svých celým Tamrielem by asi nebylo tak pohodlné. Koňská síla je vám k dispozici již od samotného počátku hry. Po odevzdání amuletu vám ve Weyon Priory nabídnou koně zdarma. Jedná se o koně nejpomalejší, ale zase něco vydrží při napadení (300 HP). Pokud by jste chtěli o něco rychlejšího koně můžete zavítat do Bravilu nebo Skingradu. Tam jsou za tisíc peněz ke koupi Bay Horse, které jsou sice o něco málo slabší (250 HP) ale zase rychlejší. Ještě rychlejší kůň je na prodej v Chorrolu za 2500. Ale jeho rychlost je vykoupena ještě menší výdrží než mají koně v Bravilu (200 HP). Pokud jste při penězích a chcete něco extra tak zamiřte do Anvilu nebo Cheydinhalu. V Anvilu vám za 4000 prodají koně bílého jak sníh, který svojí zdatností patří mezi nejlepší (400 HP) a rychlostí se vyrovná koňům z Chorrolu. V Cheydinhalu si budete ještě muset připlatit další tisíc navíc, ale získáte tak nejrychlejšího koně v zemi se silným černým tělem (325 HP). Z koňského sedla se naneštěstí nadá útočit, ale můžete vytáhnout louč a svítit si tak na cestu. Všechny koně vám budou pomáhat v boji, ale jen koně z Cheydinahlu jsou něco platní. Ve hře se ještě vyskytují dva speciální koně. Prvním z nich je Shadowmere, kterého získáte od Luciena Lachance, po splnění úkolu pro Temné bratrstvo. Shadowmere má rychlost Cheydinhalského vraníka, ale mnohem větší výdrž (500 HP) a také je mnohem silnější v boji. Posledním, mýty obestřeným, koněm je legendární jednorožec. Po dosažení 17té úrovně zavítejte do svatyně daedry Hircine. Pokud jí obětujete medvědí či vlčí kožešinu, pošle vás pro roh jednorožce. Ten je hlídán trojicí minotaurů kousek od svatyně. Pokud chcete jednorožce osedlat, nesmíte mít vytaženou zbraň. Propližte se k němu, aniž by jste útočili na minotaury a osedlejte ho. Pokud zaútočíte na minotaury, jednorožec se k nim přidá. Kdykoliv se k němu přiblížíte s vytaženou zbraní, zaútočí na vás. Až se sním dostatečně najezdíte a omrzí vás, zabijte ho a jeho roh odneste ke svatyni. Jednorožec může být velice silným spolubojovníkem, je třikrát silnější než černý Cheydinhalský kůň.

Božské oltáře

V každém městě je kostel uvnitř kterého se můžete pomodlit a zahnat tak všechny kletby a doplnit zdraví a magickou energii. Kromě hlavního oltáře jsou okolo rozmístěny oltáře menší. Ty náležejí devíti bohům Tamrielu. Aby jste mohly oltáře využít k pomodlení, musíte nejprve vykonat poutní cestu k oltáři, který se nachází někde v divočině. Pokud u něj pokleknete a pomodlíte se, budete moci jeho síly využívat ve všech kostelech v zemi. Každý oltář vám na nějaký čas zvýší o 10 bodů některou z vlastností. Pokud se vám je podaří obejít všechny a uctít tak všech devět bohů, získáte schopnost Poutníkova přízeň, která vám na pět minut zvedne všechny atributy o 10 bodů.

Černé drahokamy na duše

Aby bylo možné uvěznit duši člověka (či spíše humanoida) je potřeba speciálně upraveného Soulgemu. Celý postup jak takovýhle drahokam vytvořit je nastíněn při jednom z úkolů pro gildu čarodějů. Ale tento drahokam si můžete vyrobit i bez splnění úkolu. Potřebujete k tomu jen kouzlo Soul Trap a největší dostupný drahokam na duše (Grand Soulgem). Pak se musíte vydat do jednoho ze čtyř míst, kde je k nalezení nekromatický oltář. Ona místa jsou Dark Fissure, pevnost Istirus, Wendelbek a pevnost Linchal. Všechny čtyři jsou obývány nekromanty, kteří vás jen tak nenechají se volně poflakovat po jejich útočišti. jakmile budete před oltářem,musíte vyčkat až do správného dne v týdnu. V jeden den v týdnu se na oltář spustí paprsek světla vy jej můžete využít k obřadu. Položte na něj Grand Soulgem a zakouzlete kouzlo Soul Trap. Do vzniklého černého drahokamu můžete chytat duše NPC, které mají stejnou kapacitu jako nejsilnější monstra ve hře (1600).

Řád honosné krve (Order of the Virtuous Blood)

Tajný řád, který se zabývá lovem vampírů a jiných krvesajících netvorů. Pokud máte alespoň nějakou pověst, vydejte se do chrámové části hlavního města a počkejte až si vás najde žena jménem Ralsa Novaro. Poprosí vás o pomoc a pošle za svým mužem Seridurem. Ten vás zasvětí do řádu, který hlídá bezmocné občany před vampíry. Vaším prvním úkolem bude najít a zabít Rolanda Janserica, který byl spatřen v zahradách jak vysává ženskou oběť. nejprve se vloupejte do jeho domu, kde na stole najdete dopis zmiňující se o lesním srubu na západ od města. Vydejte se tam. Použijte postraní dveře a uvnitř si promluvte si s Rolandem. Prozradí vám, jak je to doopravdy a na vás zbude rozhodnutí zda mu věřit, či ho na místě probodnout mečem. Lepší variantou je samozřejmě důvěra, která vás přivede k nemalému obnosu peněz. Roland vás pošle do městského knihkupectví, kde se poptejte prodavače na Seridura. Dozvíte se o tajné jeskyni, kam Seridur chodívá a pročítá spoustu knih. Jeskyně je kousek od města, tak neváhejte a vydejte se do jejích temných chodeb. Po cestě na vás budou útočit kostlivci, přízraky a pár upírů, tak si nezapomeňte vzít s sebou lektvar na léčení nemocí. Na konci jeskyně vás čeká rychlý souboj se Seridurem a po jeho smrti cesta zpátky do lesního srubu. Roland vám poděkuje a protože rozhodne se pokračovat v boji s vampíry, pozve vás do sídla řádu, kde dostanete, krom slušného kouzelného prstenu také vynikající nabídku. Za každý prach z vampíra dostanete 250 peněz. To už je docela slušný zdroj výdělku.

Rytíři bílého hřebce (Knights of the White Stallion)

Pokud se vydáte do hradu města Leyawin, dostanete pravděpodobně za úkol zjistit, kdo je tajemná orčí bojovnice v hale. Pokud si sní promluvíte a pomůžete jí s jejím malým úkolem. Zjistíte, že se chce pomstít jednomu z lupičů za vraždu jejího přítele. Po splnění jejího úkolu se znovu vydejte za hrabětem Leyawinu, který vám oběma dá za úkol zneškodnit Bruga, vůdce Černých lupičů. Promluvte si s vaší spolubojovnicí a jděte na místo určení do starých ruin Telepe. Vybijte obyvatelstvo ruin a počkejte si do půlnoci na Bruga. Z jeho mrtvého těla nezapomeňte vzít klíč a otevřít truhlu s penězi. Pak se vraťte zpátky k hraběti a povězte mu o smrti Bruga. Budete přijmutí mezi rytíře bílého hřebce a dostanete klíč od svého sídla. To je sice jen malá chata s dvojicí postelí a truhlou, ale jako přechodné bydliště to může postačit. Navíc vám hrabě nabídne 100 peněz za každý luk černého bandity, který mu přinesete.

  • Vstupte do kouzelnického cechu, jakmile budete jeho členem, můžete pobrat všechny alchymistické potřeby v budově a rovnou je u prodavače prodat. Můžete tak získat několik tisíc hned na začátku.
  • Dalším rychlým zdrojem peněz na začátku může být Aréna. jelikož se obtížnost bojovníků přizpůsobuje vaší úrovni, nemusíte se bát, že dostanete nakládačku. To ovšem neplatí při závěrečných soubojích, kdy na vás jde přesila nepřátel.
  • Nemáte moc peněz a chtěli by jste dům? Buď se můžete stát rytířem bílého hřebce a použít jejich chatu jako dům nebo si kupte dům v hlavním městě. Stojí jen 2000 a jeho výbava vás také nepřijde nějak zvlášť draho (cca 600 každý kousek).
  • Hned na začátku hry můžete získat super silný meč a kompletní Ebony zbroj. Stačí jen zavítat do starých ruin s názvem Vindasel. Ruiny se nacházejí kousek od hlavního města poblíž místa jménem Old Bridge. Uvnitř najdete dámu, jménem Umbra. Pokud jí zabijete, a to není zrovna jednoduché, její výbava bude vaše. Navíc meč je považován za úkolový předmět, takže nic neváží ;)
  • Pokud se nechcete hned na začátku zatěžovat zavíráním bran do Oblivionu, neplňte hned příběhové mise. Brány se objeví až po eskortování Martina do kláštera Blades, do té doby bude Cyrodil klidným místem.
  • Jakmile budete na desáté úrovni, zajděte si splnit úkol pro daedru Nocturnal. Po splnění krátkého úkolu získáte paklíč, který se nikdy nezlomí a navíc vám poskytne bonus +40 k páčení zámků.
  • Plížení je ovlivňováno tím, jak těžkou obuv máte na nohou, jak moc světla vyzařujete a zda se jdete či běžíte. Pozitivně lze ovlivnit plížení kouzlem typu chameleón nebo neviditelnost, ale ta se zruší pokud něco seberete.
  • Pokud získáte kouzelné věci, které vám dohromady zaručí 100% schopnost chameleón, můžete krást věci aniž by vás někdo viděl. Nebude na vás nikdo útočit. A v podstatě tím narušíte celý herní systém.
  • Pokud si nemůžete dovolit lepšího koně, můžete jej zkusit ukrást. Ovšem při nasedání vás nikdo nesmí vidět a to i při opětovném nasedání na jiném místě. Navíc ukradený kůň si pamatuje odkud je a jakmile z něho sesednete, vydá se na cestu zpět.
  • V podhradí města Kvatch se nachází dva kupci. Pokud se vyzbrojíte mečem a nasednete na koně, pak jim můžete ze sedla meč prodat, aniž by vám zmizel z inventáře. tento postup můžete opakovat až do úplného vyčerpání. Kromě peněz se vám zvýší i dovednost obchodování. o Pokud splníte úkol pro temné bratrstvo a získáte koně Shadowmere, můžete jej využívat k nošení věcí. Stačí jej jen zmlátit do bezvědomí (nemůže být zabit) a pak ho naložit. Pokud budete cokoliv potřebovat zpátky postupujte úplně stejně. ;)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz