StarCraft 2 Článek StarCraft 2

StarCraft 2

Dalibor Franta

Dalibor Franta

11. 11. 2008 23:00 4
Reklama
Reklama

Když už se do něčeho pustí Blizzard, má člověk dvě jistoty – bude to stát za to a bude to trvat dlouho. Diablo si to své třetí řádění chystá už dobrých 9 let a StarCraft… inu StarCraft to vzal rovnou za kulatou desítku. Ostatně, nemá kam spěchat. I když je to na poměry videoher svým způsobem zasloužilý penzista, daří se mu lépe, než svého času železné Valerii Kaplanové. Dokonale vyvážená hratelnost je nestárnoucí, fanouškovská základna pevná, battle.net aktivní a románová tvorba jaksepatří košatá. Jenže deset let je deset a člověku to v hlavě, kromě toho že začne senilnět, zahlodá. Druhý StarCraft… to by byla paráda. A ona jo. Ona by byla. Rovnou třikrát.  

Na rožni a za syrova

Zpráva o "rozkouskování" druhého StarCraftu na tři samostatné, postupně uvolňované díly přišla v říjnu na Blizzconu a způsobila v řadách fanoušků menší tsunami. Padala silná slova, proklínal se marketing, věšeli se vynálezci epizodického hraní a hlavě – šířily se fámy. Blizzard zvlčil, Blizzard si chce nahrabat, zničí nám tím multiplayer, znásilní manželky a děti upečou na rožni. Pravda je však někde jinde – každý ví, že v Blizzardu jedí děti za syrova. A pokud má člověk univerzum StarCraftu jen trochu rád, nemůže než rozhodnutí rozdělit hru na tři epizody uvítat. Blizzard má totiž s vesmírným sektorem Korpulu a rasami, jež jej obývají, velkolepé plány – tak velkolepé, že se jim do jedné hry zkrátka nevměstnají. Ono za deset let se toho na už tak bohatou zápletku namotala hrozitánská hromada a Blizzard by s ní náramně rád pracoval i dál, aniž by musel škrtat a nesmyslně syslit. Povídky a romány a stohy nových postav, to je materiál, se kterým se zkrátka počítat musí. Tuze rád by 30 misí pro každou rasu – aby mohl rozehrát příběhové divadlo jako od Shakespeara. Tuze rád by metamise pro každou kampaň – aby mohl real-time strategii posunout směrem, kterým se konkurence neobtěžuje ani podívat. Vzít to pěkně popořadě – od Terranů v prvním Wings of Liberty, přes Zergy v Heart of the Swarm, až k Protossům v Legacy of the Void. Místo jednoho StarCraftu, naservírovat nadšeným fandům hned tři ve zhruba ročních rozestupech. A navíc každý tento "datadisk" bude minimálně stejně dlouhý, jako celý původní StarCraft. To je přece fér. A co se oněch fám týče – kompletně funkční multiplayer za všechny tři rasy bude k dispozici už v prvním, terranském díle, druhé dva pak, kromě svých singl kampaní, přinesou také řadu dílčích multiplayerových vylepšení. Kdo nebude chtít do pokračování investovat – nemusí. Multiplayer si zahraje stále, třebaže se bude muset obejít bez některých nových jednotek. Nemusíte se ale strachovat, že si za své oblíbené Zergy zahrajete jen v multiplayeru, dokud nevyjde Heart of the Swarm. Blizzard chystá již do Wings of Liberty "rasové" tutorialy a dokonce uvažuje o multiplayerových tutorialech.  

Jíme StarCraft zas a znova

Zatímco virtuální pro-gamery a multiplayerové fajnšmekry čekají – k jejich nemalému nadšení – změny spíše kosmetické, singleplayerová kampaň StarCraftu dozná zcela zřetelných a nesmírně lákavých úprav. Zásahem z nejvýznamnějších bude zapojení RPG prvků, či chcete-li metaher mezi jednotlivými misemi. Statickou brífingovou místnost z původního StarCraftu nahradí ve Wings of Liberty interaktivní velící můstek bitevního křižníku Hyperion pod velením starého známého Jima Raynora. Zde si bude moci hráč prohlédnout hvězdnou mapu, vybírat mise, za utržené peníze upgradovat jednotky, kupovat si nové technologie, klábosit s kolegy ve zbrani, ale i činit důležitá příběhová rozhodnutí. To všechno v Jimově kůži, se kterým se budete moci volně pohybovat v rámci Hyperionu - chcete zajít do dílny? Klidně. A co takhle sklenička v kantýně? Žádný problém. Kampaň už totiž není pouhý nalajnovaný sled misí – cesta k cíli je spletitá a utváří jí, mimo jiné, také řada zcela zásadních rozhodnutí (zabít postavu vs. pomoci postavě). Celkem by mělo být k dispozici něco mezi 26 až 30 misemi, příběhová linie bez odboček a zdržení však zabere o něco málo méně. Náplň však bude rozhodně různorodá - podle Dustina Browdera, lead deasignera projektu, se můžeme těšit třeba i na boj proti infikovaným terranským civilistům nebo na akční přepadení vlaku. Singleplayerová kampaň již nemá být "tréninkem" pro multiplayer tak jako ve většině RTS her, ale má být jevištěm pro košatou vesmírnou operu. Podobných, ne však zcela stejných meta-mechanismů, dočkáme se také v obou budoucích pokračováních za Zergy a Protossy – vzhledem k fázi vývoje (která se momentálně soustředí pouze na terranskou kampaň, další dvě jsou zatím ve stádiu brainstormingu) však zatím není zcela jasné, jak budou jejich metamise vypadat. Měly by však – podobě jako tak trochu kupecká terranská kampaň – odrážet náturu a specifika obou ras. Za Zergy tedy budeme vylepšovat samotnou Kerrigan, tak trochu ve stylu klasického RPG a za Protossy to bude jiný šálek čaje - prim bude hrát diplomacie a vyjednávání s ostatními protosskými kmeny, které se musí sjednotit, aby jako rasa dosáhly úspěchu.  

Dragooni a Stalkeři

Říjnový Blizzcon však nerozproudil pouze debatu o trilogii – debatovalo se také o zdánlivě malé míře inovace pro multiplayer. O tom, zda-li bude pro fanoušky na StarCraftu 2 vůbec něco nového. Stejné rasy, totožný UI, úpravy jednotek spíše kosmetické – to vše se může zdát málo. Pravdou je, že Blizzard si na sebe s prvním StarCraftem upletl pořádně tlustý bič. Vytvořit hned napoprvé hru, která je takřka dokonalá a v jistých částech potrhlého korejského poloostrova doslova zbožštěná, je zkrátka závazek jako hrom a jakékoliv potenciální pokračování si nemůže dvakrát vyskakovat – musí zachovat všechno, co fungovalo, a nepouštět se do žádných virtuálních dobrodružství. Faktem je, že první StarCraft byl skvělý a bude-li se mu ten druhý podobat víc, než je zdrávo – na tom my nevidíme nic špatného. Některé změny přesto přišly a třebaže bychom se jen neradi pouštěly do podrobného pitvání nových nebo upravených schopností konkrétních jednotek, pár si jich tady vyjmenujeme. V první řadě je to vytoužená možnost označit až 255 jednotek najednou, vylepšená AI počítačových protivníků, na které se konečně vztahují limity Fog of War, zmizí útočné bonusy pro jednotlivé druhy terénu, přibudou LoS blokátory jako jsou útesy (ty bude obsahovat každá multiplayerová mapa), křoví nebo kouř, objeví se také částečně interaktivní prostředí (některé skály bude možné zničit explozí a otevřít tak nové, alternativní přístupy k protivníkovi) a nový, zlatý, minerál k těžbě. Co se jednotek týče, dojde ke klasickému liftingu - méně používané typy z prvního dílu budou nahrazeny novými, případě modifikovány co do vzhledu a schopností. Zmiňme například protosské Immortals (modifikovaní Dragoons) a Stalkers (schopnost teleportace) nebo terranské Reapery (díky jet-packu dokáží překonávat útesy a jiné překážky na mapě). Celkový počet sil však zůstane více či méně stejný. Za zmínku také stojí fakt, že v singleplayerové kampani potkáme celou řadu jednotek, na které v multiplayeru, v zájmu zachování přísné vyváženosti sil, nenarazíme. Řeč je o silně ničivých, často experimentálních jednotkách, nebo starých známých výtečnících z prvního dílu (Goliath, Vulture, Wraith a další). Chybět samozřejmě nebude editor map, který má být mnohem mocnější, než editor z WarCraft 3.  

Matchmaking nás prověří

Změny se ale nedotknou pouze hry, vždyť generační proměnou chystá se projít také domovské základna všech StarCraftích wargamerů – battle.net. Není to tak dávno, co se objevily zprávy o jeho možném zpoplatnění, jak se ale ukázalo – nic se nejí tak horké. Zpoplatnění se dotkne pouze vytváření nadstandardních herních účtů (každá kopie StarCraftu bude vázána na jeden účet), to aby se zabránilo nepředloženost a podvodům v novém multiplayerovém matchmakingu. Nově bude battle.net zaznamenávat vaše herní úspěchy v singleplayerové kampani a dočkáme se i komunitních funkcí jako je friendlist, chatování a posílání zpráv a pozvánek. Zkrátka – je na co se těšit. Datum vydání je bohužel stále ve hvězdách. Rok 2009 je široký pojem, ale na druhou stranu… vydrželi jsme to 10 let, vydržíme to i pár měsíců navíc. Na kvalitu se čeká rádo.  

Článek vznikl za vydatného přispění redaktorů serveru starcraftcz.com.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz