The Elder Scrolls IV: Oblivion Článek Souboj platforem: Oblivion pro PC nebo Xbox 360?

Souboj platforem: Oblivion pro PC nebo Xbox 360?

Jan Horčík

Jan Horčík

12. 3. 2006 23:53 7
Reklama

Na první pohled jednoduchá otázka se po krátkém zamyšlení nepříjemně zamotává. Několik redaktorů zahraničních herních magazínů, jmenovitě například z IGN, už mělo možnost si prakticky finální verzi hry vyzkoušet. A shodují se, že v mnoha ohledech je volba mezi verzí pro PC a Xbox 360 nejednoznačná.

PC verze pro kutily

První věc, která všechny na novém Elder Scrolls překvapila, byla technická kvalita hry. Verze pro PC je totiž co se grafiky týká prakticky totožná s novým Xboxem. Alespoň na první pohled. Pokud budete obraz zkoumat podrobněji, zjistíte, že v PC verzi jsou textury přeci jen trochu ostřejší. Také nahrávací časy jsou na PC prakticky nepostřehnutelné, narozdíl od Xboxu 360, kde však ani tak netrvají příliš dlouho. Jenže samozřejmě není PC jako PC. Testovacím strojem, který Bethesda pro redaktory připravila, bylo nadupané dělo s 3,2 GHz procesorem, 2 GB RAM a Radeonem X1900. Jedinou zjevnou výhodou PC verze oproti Xbox 360 verzi zůstává tedy v této oblasti možnost zvyšování rozlišení, což Xboxová verze neumožňuje.

Skutečným trumfem PC verze Oblivionu je však přibalený TES Construction Set, který samozřejmě na Xboxu bez klávesnice a myši postrádá smysl. Promakaný editor se osvědčil už u Morrowindu, ke kterému vzniklo nepřeberné množství různých modifikací a doplňků. Neskutečně aktivní hráčská komunita stačila za těch pár let vytvořit tolik nového obsahu, že by to hráčům starého dobrého Morrowindu bylo bývalo vystačilo na další léta dopředu. Se stejným nadšením a zaujetím pro věc evidentně počítá Bethesda i pro Oblivion, jehož technická vyspělost navíc umožní vytvářet ještě krásnější, detailnější a propracovanější herní světy, než předtím TES pro Morrowind.

Xbox 360 pro požitkáře a soutěživé

Ačkoliv po technické stránce jsou obě verze prakticky srovnatelné, velký rozdíl tkví v ovládání. Ovladač pro Xbox 360 je podle mnoha ohlasů jedním z dosud nejlepších gamepadů, a kupodivu se s ním velmi dobře hraje právě i Oblivion. Méně tlačítek a lepší držení působí intiutivněji než klasické rozložení kláves WASD plus myš. Ale zde velmi záleží na osobních preferencích každého hráče. Nový Xboxový ovladač lze samozřejmě přikoupit i k PC, ale první verze Oblivionu pro něj údajně nebudou obsahovat plnou podporu, této úpravy se dočkáme teprve v dalších opravách.

Když už mluvíme o patchích, ty zřejmě budou dostupné i pro Xbox 360 verzi, spolu s novým obsahem (alespoň pro ty Xboxy, které obsahují pevný disk). Nicméně získávání nového obsahu bude přeci jen obtížnější, než v případě PC verze. Zato má ale Xbox 360 jedno plus, kterým se PC verze vůbec chlubit nemůže, a to jsou tzv. "achievement points". Jedná se o zvláštní hodnocení, které získáváte dosahováním různých levelů či plněním úkolů v téměř jakékoliv hře na Xboxu 360, ať už single- nebo multiplayerové. Pomocí online služby Live se pak můžete srovnávat s ostatními hráči, sledovat kolika bodů dosáhli v jaké hře a podobně. Právě možnost získávání těchto bodů se ukázala jako zásadní pro mnoho nadšených hráčů. Microsoft požaduje po vývojářích, aby tyto body zabudovali do každé své hry. Jednoduše pak lze totiž srovnávat vzájemně hráčské výkony nejen v multiplayerových kláních, ale také v singleplayeru, což značně přidává na soutěživosti.

Jak z toho ven?

Obě verze Oblivionu mají své silné stránky. PC verze nabízí stejnou technickou kvalitu jako ta Xboxová, ale musíte pro ni mít odpovídající hardware. Pro tvořivé hráče je k dispozici editor. Oblivion pro Xbox 360 vypadá skvěle, ještě lépe na pořádně rozpláclé HDTV, kdy si hru užíváte s bezdrátovým ovladačem z pohodlí svého koženého gauče. Kterou verzi tedy pořídit? Pro české poměry je situace jasná - Xbox 360 u nás zatím žádným žhavým zbožím není. Ale čistě teoreticky - pokud máte dostatečně silné PC, je pro vás jasnou volbou PC verze. Pokud máte slabé PC a jste jen příležitostným hráčem, můžete rozmýšlet nad budoucím možným nákupem Xboxu 360, který vás dokonce vyjde levněji, než nové PC (samozřejmě nepočítáme nákup nové ploché televize). Na druhou stranu, Xbox verze bude zase stát o něco víc než ta pro PC, podobně jako všechny ostatní hry pro Xbox 360.

Jen houšť!

Oblivion je po Call of Duty 2 další velkou hrou, která vychází na PC i Xbox 360 prakticky zároveň. Budoucnost nám podobných případů bude nadělovat stále více, protože vývoj pro obě platformy hodlá Microsoft maximálně sbližovat. Vždy bude záležet především na osobních preferencích každého hráče na jakou stranu se přikloní. Situace se dále zkomplikuje, jakmile se na trhu objeví také PlayStation 3 a případně i Revolution. Právě Revolution by měl, narozdíl od tří ostatních platforem, nabízet jakousi přidanou hodnotu v podobě nového revolučního ovladače. Ale nikde není psáno, že s podobným udělátkem nemůže přijít i Sony a Microsoft, ať už pro PC, Xbox 360 nebo oboje.

Update (5. 4. 2006)

Oblivion už je několik dnů mezi námi a konečně lze tedy odpovědět na otázku, zda se povedl spíše ve verzi pro PC nebo Xbox 360. Rozsáhlý test v tomto ohledu publikoval americký server GameSpot, takže všechny případné zájemce směrujeme na tuto adresu. Pro ostatní alespoň stručně shrňme základní plusy a mínusy obou verzí podle GS:

Oblivion na PC

+ Na high-end konfiguracích vypadá úžasně.
+ Modifikace značně zvyšují atraktivitu a "použitelnost" hry.
+ Je levnější.
- Příliš náročný na starší grafické karty.
- Interface působí velmi konzolově.

Oblivion na Xbox 360

+ Běhá solidně na velmi slušných detailech.
+ Návykový systém odemykání bonusů.
+ Hudba v Dolby Digital 5.1.
- "Next-gen cena" - 59 dolarů
- Chybí přímý přístup k fandovským modům.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama