Sid Meier's Railroads! Článek Sid Meier's Railroads!

Sid Meier's Railroads!

alexpro

alexpro

19. 10. 2006 22:45 3
Reklama

Vynálezce mnoha úspěšných strategických konceptů, Sid Meier, se poslední dobou pod značkou svého všeobecně známého jména pouští do zjednodušování svých titulů, které kdysi dávno měnily herní svět. Potkalo to Civilizaci, Pirates! a v procesu vývoje je již nějaký ten pátek i volné pokračování Railroad Tycoon, které se jmenuje prostě Railroads! Meier už sice na vznik dohlíží pouze z producentského křesla, pořád ovšem vlastním tvůrcům pomáhá s dílčími rozhodnutími.

Ve jménu jednoduchosti

Onen zvýšený důraz na jednoduchost a přístupnost konceptu je ze hry cítit na každém kroku. Z komplexní hospodářské simulace s důrazem na železniční průmysl se tak má stát virtuální vláčkoviště pro nedělní večery strávené v rodinném kruhu. Důležité rozhodnutí padlo ve věci smrštění jednotlivých scénářů. Americké východní pobřeží tak snadno pokryjete pěti tratěmi, cesty do vnitrozemí obstará dalších deset linií. Z celkového počtu zhruba čtyřiceti lokomotiv uvidíte za scénář sotva deset, které si navíc svižně zpřístupníte během deseti minut. Věc dříve nevídaná. Partie začínají mezi léty 1820 a 1930, přičemž povětšinou končí v 70. letech 20. století. Tyto virtuální časové úseky by měly v reálu zabrat dvě až tři hodiny. Podle tvůrců dost času na to, aby se vám podařilo splnit předem zadané úkoly – vydělat určitý obnos, dominovat trhu, případně vyštípat konkurenty z burzy.

Velký posun směrem k širokým hráčským masám dělají Railroads! v otázce pokládání kolejnic, což v naprosté většině vláčkových her dosud patřilo k největším výzvám. Vedení trati bylo vždy obtížné přizpůsobit členitému terénu, což v Railroad Tycoonu mnozí prokleli, na druhou stranu však také po dokončení cítili zasloužené zadostiučinění. Tentokrát se zřejmě nic z toho konat nebude. Prostředí se vám totiž má samo podvolit! Firaxis tomu vznešeně říká formování krajiny v reálném čase a důsledky jsou naprosto jasné: budování tratí nyní zvládne i tříleté dítě. Teoreticky postačí zvolit začátek a konec, chvíli počkat na smysluplné generování a je hotovo. Řeky a kaňony jsou přemostěny, hory vytunelovány, stoupání jsou vždy tak akorát, aby je každá lokomotiva mohla bez problému vyjet. Samozřejmě, vlastní variabilita nebude vyštípána úplně, takže určitá dílčí rozhodnutí provést lze, stejně jako je nutné navolit maximální rychlost i náklady. Jakmile koleje leží, je zapotřebí postavit ještě stanice a zakoupit vláčky. To všechno tak krásně odsýpá, že se tvůrci mohou chlubit rekordními časy potřebnými k dokončení dráhy. S trochou cviku se smrsknou do deseti sekund.

Jede jede mašinka

Tratě lze také rozvětvit, přičemž o plynulost četného provozu se postarají výhybky a signály. Tedy věc, která byla v Railroad Tycoon běžná, mnohdy dokonce nutná. Nyní půjde však spíše o perličku – naprosto benevolentní volbu, která kvůli osekání ekonomického modelu neměla v prvních hratelných verzích valného využití. Doufejme, že hotová hra nabídne větší výzvy.

Na mapě rozmístěné továrny a nejrůznější provozy, jako jsou prasečí farmy, uhelné doly či pily, produkují zboží přímo ve vagónové podobě a v pravidelném rytmu. Na cestovní mapě nekomplikovaným způsobem zvolíte každé soupravě stanice, mezi nimiž má pendlovat a jaké vagóny má kdy a kde připojovat nebo odpojovat. Railroads! obsahují rovněž nejrůznější produkční řetězce. Někam zavezete suroviny, tam z nich vyrobí hotové produkty, které se díky vám zase odporoučí do jiných měst. Uhlí je kupříkladu potřeba na tavení železa, které se využije v automobilovém průmyslu. Vozy pak pošlete vydělávat do velkoměst.

Zjednodušené hospodářství by naštěstí mělo fungovat na pevně daných principech. Snaživec, který trhy zahltí jediným zbožím, se může sice těšit z titulu ve stylu „Pán dřeva,“ nicméně se také stane svědkem strmě klesající křivky suroviny či věci, na níž si postavil živnost. Továrny, manufaktury a vůbec všechny možné výrobny je možné dostat pod svou kontrolu. Jakmile však podáte žádost o koupi, začne dražební válka, jelikož vaši konkurenti mají určitou dobu možnost nabídku zvýšit a získat tak podnik pod svou kontrolu. Ceny se tak často budou šplhat do astronomických výšin. Když se vám statek podaří získat, budete se moci těšit z příjemně plynoucích podílů z výnosů, o které se postaráte buď sami, ale často od vás budou nakupovat i vaši soupeři. Ti nejbohatší se pak mohou vrhnout rovnou na stavbu vlastních provozů. Chybět nebude ani burza, na níž lze skupovat podíly v konkurenčních firmách. Každý scénář se totiž krom vás snaží ovládnout další tři magnáti, jejichž umělá inteligence se prý jeví jako velice schopná. Pokaždé budete mít co do činění s někým jiným z patnácti charakterů, jež se ovšem liší spíše kosmeticky. Někteří se soustředí na klidnou stavbu železnic, jiní zase agresivně skupují vše, na co mají. To je ale asi tak všechno.

Krásné pokoukání. Ale stačí to?

Zjevné ubrání na komplexitě se Firaxis snaží vynahradit značným smyslem pro detail. Zábava by podle nich měla přijít i s pouhým pozorováním cvrkotu na trati, což je sice hezké, nikoliv však samospasitelné. Přesto však krásně vymodelované prostředí i vláčky potěší, zvláště když se tvůrci v tomto ohledu snažili držet reálných předloh. Fandové lokomotiv tak jistě na první pohled poznají legendární Stirlingy, Norrise či LNER A4. Vzezření vagónů se přizpůsobuje dokonce i časovému období. Prostředí je pak zase signifikantní pro ten který scénář. Budou čtyři – americký, anglický, německý a francouzský. Zatímco v Anglii narazíte na jeden domek z pálených cihel vedle druhého, v Německu zase mezi žlutě natřenými baráčky často uvidíte krásné kostely. Rovněž podniky se přizpůsobují geografickým šířkám a délkám. Angličané sází na rybolov a ovčí farmy, Francouzi se pyšní svými vinicemi a Němci produkují o sto šest pivo. Věříme, že milovníci vláčkových modelů se v Railroads! dosyta vyřádí.

Chybět nebude ani multiplayer, který ovšem podle všeho trpí nedostatkem prostoru na jednotlivých mapách. Hráči si tak během několika minut rozdělí teritoria a kdo zrovna ovládá zpočátku nejlukrativnější tratě, postupem času tak jako tak vyhraje. Postačí mu jen vydělat tolik peněz, aby si tři konkurenty koupil na burze. Ti proti tomu mohou jen stěží něco udělat. Firaxis však v tomto směru slibují zlepšení, aby hra více hráčů vůbec měla nějaký smysl.

Jak je z textu preview patrné, Sid Meiers Railroads! se stává obětí zjednodušovacích praktik, které hru sice přiblíží širokému publiku, ale ani omylem jí nezajistí kultovní status, jakému se mohou těšit první dva Railroad Tycoony. S celkovým soudem je sice třeba počkat do recenze, nicméně něco nám říká, že fandové série nebudou tak docela spokojeni. To však ještě ani zdaleka neznamená, že by Railroads! musely být nepovedenou hrou. Jen se orientují jiným směrem.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama