Shadowrun Článek Shadowrun

Shadowrun

Dalibor Franta

Dalibor Franta

21. 9. 2006 22:55 2
Reklama
Reklama

Counter-Strike - bůh všech multiplayerových hráčů, modla studentů na kolejích, zapřísáhlý nepřítel starostlivých matek a očních lékařů. Jediná síla na světě, která vás donutí probdít tři noci za sebou a tu čtvrtou trávit v bezesném polospánku, čas od času protrženém zoufalými výkřiky typu: „Kde mám sakra defuse kit?!“. Kdo jednou propadl kouzlu týmového boje CS a dokázal přitom neuškrtit méně zdatného spoluhráče, ten je navždy ztracen a v těch nejhorším případech může skončit až u nahrávání domácího videa s dědečkovou fuseklí na hlavě a vařečkou místo AK47 – rozsáhlé internetové fondy podobných „recesí“, jsou nezvratným důkazem této degenerace, která se dříve nebo později vkrade do duše každého přepracovaného pařana. Až doposud nenašlo CS konkurenci, nikdo nemohl překonat jeho geniálně jednoduchý systém, aniž by se dopustil prachsprostého vykrádání. Časy se však mění a i když mnozí stále proti výrazu „next-gen“ zarputile bojují, nic to nezmění na skutečnosti, že k nám vítr nové generace čas od času přivane projekt, který si podobné označení skutečně zaslouží. Jedním z těchto počinů je také připravovaná FPS od Microsoft Game Studio, která nemá žádné menší ambice, než se stát konkurentem právě výše jmenované multiplayerové modly. Dopřejme si tedy trochu té kontroverze, zariskujme hněv fanoušků CS a nazvěme ho alespoň pro potřeby tohoto článku CS killerem. Shadowrun přichází na scénu a ti z vás, kdo znají jeho papírovou podobu, nechť se připraví na pořádný šok. Žádné fantasy RPG se tentokrát nekoná.

Copperfield kouzla zbavený

Naše skromná planeta je plná magie…s tím bude jistě souhlasit každý, kdo kdy viděl Davida Copperfielda (nebo některou z jeho asistentek) v akci. Málokdo však tuší, že hladina magické energie na naší planetě se pohybuje po sinusoidě a každých 5000 let dosáhne svého vrcholu. To pak i Davidovi narostou špičaté zuby, odporný hrb a dlouhé pařáty a ve své nové trollí inkarnaci odběhne lovit medvědy brtníky do nejbližšího lesa. K tomu dojde, alespoň ve hře Shadowrun, přesně 12. prosince 2012 a svět, jak ho dnes známe, prakticky přestane existovat. Místo holčiček a chlapečků se začnou rodit elfové a trpaslíci, z džunglí, pouští a oceánu se vynoří dávno ztracené civilizace a do všeho toho kouzelného zmatku se v brazilských horách objeví chrám, strážící ztracená tajemství dávných časů, kdy magie byla nejsilnější silou na Zemi. A v tu chvíli se rozpoutá boj mezi tzv. Korporací – to jest globální organizací lidí částečně zasažených magickým řáděním, kteří se za pomocí počítačové technologie a nějakých těch jednoduchých kouzel snaží k těmto tajemstvím proniknout a sektou Lineage – starodávným společenstvím ochránců samé podstaty magie. Co má tohle všechno společného s CS, říkáte si? Inu…víc, než by jeden byl hádal.

Korporace vs Lineage

Podstatou hry Shadowrun je totiž multiplayer, klasické souboje v uzavřených arénách, kde se proti sobě postaví dvě skupiny bojovníků s jasným cílem dobýt/uhájit důležitý artefakt. Obyčejná tuctová multiplayerová hra, řeklo by se. Opak je ale pravdou. Bok po boku konvenčním zbraním, přesným teleskopům a dokonale vybroušeným taktikám se totiž postaví zcela nevyspitatelná okolnost, magie. Číháte v důkladně připravených pozicích, žádná skulina střeženého prostoru není nepokrytá, když tu náhle se za vaše záda teleportuje nakrknutý elf s upilovanou brokovnicí v ruce (kdepak luky, ty už vyšly z módy) a rozhasí vám obranou linii než stačíte říct “ty máš ale špičatá ušiska”. Dalším kouzlem bude možné opatřit si apartní křídla, která na krátký moment umožní svému držiteli kroužit nad bojištěm – nejenže se dostane na jinak nepřístupná místa, může tak i překvapit méně pozorného protivníka. Lékárničky nahradí kouzelné stromy života, které doplní energii každému v jejich okolí a ke slovu se dostanou také různé techniky nahlížení skrz zeď, teleportace či mapování pohybu nepřátel. Schopnosti obou bojujících frakcí by měly být prakticky totožné, jejich odlišnost bude spíše v pojetí a hlavně nárocích. Zatímco Lineage se bude opírat zejména o svou magickou sílu, Korporace bude se stejnými výsledky využívat převážně moderní techniku a speciální implantáty. To však neznamená, že jedna, nebo druhá strana nemůže zabrousit do výdobytků svých protivníků. Taktické možnosti, které se otevírají přidáním několika jednoduchých kouzel a vlastností jsou doslova nedozírné – zvlášť v kombinaci s několika hratelnými rasami.

Counetr-Strike po Středozemsku

Ačkoliv to může u fantasy FPS působit bizarně, Shadowrun se do puntíku drží modelu stanoveného Counter-Strikem. Před začátkem kola dostane každý hráč k dispozici obnos bodů, který může směnit za kouzla a implantáty (implantáty jsou však výrazně nákladnější). Je třeba vybírat pečlivě, aby byl každý z týmu nějakým způsobem specializován – medikové opatří ostatním stromy života, zároveň však odpovídají za jejich obranu. Kdyby se nepříteli podařilo je zničit, znamená to pro celý tým konec zásobování životní energií a tudíž velmi pravděpodobně brzkou prohru. Kromě zdraví je nutné zajistit také obranu artefaktů, útočné skauty propátrávající mapu, létavce, pátrače obdařené schopností vidět skrz zdi a při dostatku financí zejména vysoce účinná teleportovací kouzla, která se spolu s vhodným implantátem, nebo kouzlem stávají doslova metlou. Důležité, ne-li přímo klíčové, jsou však dovednosti jednotlivých bojujících ras. Trollové jsou pomalí a nemotorní, na druhou stranu dokáží kumulovat nepřátelské útoky a čím většímu počtu napadení čelí, tím odolnější se stávají. Oproti tomu trpaslíci mají užitečnou schopnost vysávat kouzelnou energii z nepřátel a pastí (jen oni dokáží připravit trolly o jejich brnění), což z nich činí rasu naprosto nepostradatelnou pro každý tým usilující o vítězství. Pouze správným výběrem implantátů a kouzel, podpořeným dobře vyváženým rasovým složením týmu nakonec dosáhnete úspěchu.

Zatímco ve špatně postavené CS mapě stačil jeden zakempený sniper, aby vám zkazil den, potažmo celý život, v Shadowrunu je díky magii jakýkoliv kemping prakticky vyloučený. Ani ten nejlépe obrněný troll na tom nejnepřístupnějším místě si nikdy nemůže být jistý, že se mu za zády nezhmotní natěšený trpajzlík. Rovněž dobývání artefaktů (vlajek) se nemusí ani proti přesně střílejícímu protivníkovi změnit v peklo. Troll prorazí cestu, trpaslík zneškodní kouzelníky, pár granátů shozených z rogala připraví nepřítele o jeho stromy života a pak už bude stačit jen čistící komando, aby dokonalo dílo zkázy. Pohlceni taktickou hloubkou hry pak už ani nebudeme vnímat nádhernou grafiku a všechna pozlátka, která přináší Xbox360 a nadupané PC sestavy. Ať se vám podobná hesla líbí nebo ne, i Counter-Strike se dočká svého killera a Xbox 360 snad bude mít zase jednou důvod se nad PS3 posměšně ušklíbnout. Shadowrun vyjde v lednu příštího roku.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz