rts-na-konzolich-je-to-vubec-mozne
Halo Wars Článek RTS na konzolích: je to vůbec možné?

RTS na konzolích: je to vůbec možné?

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

13. 4. 2009 22:47 23
Reklama

Dostat realtimovou strategii ve víceméně klasickém pojetí i na televizní obrazovky a do útrob herních konzolí se pokusily tři vývojářské týmy. Je spíš náhoda, že Halo Wars, Tom Clancy's EndWar a Stormrise vyšly v rozmezí dvou měsíců, ale díky tomu lze srovnávat a bilancovat. Jaký přístup zvolili zkušení harcovníci žánru, Ensemble Studios? Jak komplexní zážitek nabídli mnohovrstevnatými hrami známí Creative Assembly? A jak dopadl experiment s hlasovým ovládáním, vyvinutý šanghajským studiem Ubisoftu?

Upřímně řečeno, hráč odkojený Dunou 2, StarCraftem, sérií Command & Conquer nebo dvojicí Total AnnihilationSupreme Commander, si musí po hypu, který se okolo nástupu "RTS nového druhu" na konzole strhl, nutně říci: "A to je všechno?" Jaké konkrétní výhrady lze mít ke "svaté trojici" očekávaných realtimovek?

Stormrise je především zcela neovladatelný. Whip select, systém označování jednotek pohybem analogu, funguje, dokud jich má hráč málo. Hra mu jich ale dovolí vyrobit desítky a pohybovat se mezi nimi po mapě je martyrium. Členitost map, vydávaná za další velký klad, ovládání ještě víc znepříjemňuje. Neustálá frustrace spolehlivě kazí zážitek z pěkně zpracovaného postapokalyptického světa a docela atraktivního příběhu.

Tom Clancy's EndWar je hloupá. Nabízí hráči jen velmi málo druhů jednotek, jejichž pathfinding (respektive přesunování mezi předdefinovanými waypointy) zabraňuje náročnějšímu manévrování. Rušivým momentem je malá autonomie jednotek (k čemu jsou tanky s protiletadlovými střelami, když jim hráč musí pokaždé sám říci, aby je použily?), mapy jsou malé a jako nejefektivnější bojová "taktika" se uplatní shromáždit silný útočný svaz jednotek, postupovat vpřed k cíli mise a kostit všechno, co stojí v cestě. Obětí pro to, aby fungovalo hlasové ovládání, je zkrátka až příliš.

Halo Wars jsou efektní, ale strategicky mělké. Kampaň je krátká a představí pouze jednu stranu, teprve multiplayer otevře vedle lidí i Covenanty (Flood není hratelný vůbec). Malá rozmanitost jednotek a stejně tak malý rozsah map omezují dostupné bojové taktiky, a tak se bitvy velmi podobají. Multiplayer je zábavný, ale nabízí málo režimů. V mnoha směrech působí Halo Wars jako casual titul, byť s velkorysým audiovizuálním zpracováním. Kolik lidí by u něj ale strávilo čas, kdyby nešlo o dějový kamínek do mozaiky epického příběhu ságy Halo?

Jistě, mezi Stormrise a zbývající dvojicí je rozdíl. Stormrise od nás dostalo 3 body z 10, Halo Wars a EndWar jsme ohodnotili vysoce nadprůměrnou osmičkou. Obě dvě hry jsou bezesporu velmi dobré pro běžného hráče a v konkurenci mizerných konzolových portů Universe at War: Earth Assault nebo posledního Command & Conquer jejich kvality vynikají tím spíš. Navíc jsou velkorysé v prezentaci, audiovizuálně atraktivní a díky scénáři kampaní mají spád. Jenže: v očích zkušeného hráče RTS pořád selhávají. Chvála, která míří na adresu autorů za "důmyslné" osekání některých herních mechanismů pro realtimové strategie typických (těžba surovin, výstavba základny, hlubší správa jednotek včetně získávání zkušeností, větší mapy a možnosti manévrování, zajímavé multiplayerové režimy), jde z druhé strany proti podstatě žánru. Tomu, pro koho je EndWar příliš akční a přímočarý a Halo Wars příliš mělké a stereotypní, zdá se, není pomoci.

Jistě, i RTS na PC procházejí změnami. Přílišný počet surovin a velké starosti s jejich získáváním už nejsou moderní. Stejně tak řada mainstreamových titulů volí cestu omezení počtu jednotek, o něž se hráč stará. Obvykle je to ale kompenzováno strategickou hloubkou v samotném boji, variabilitou jednotek a nutností jejich uvážlivého využití, silnými RPG prvky (jako v Dawn of War 2), nutností spolupráce a komplexností multiplayerových režimů (World in Conflict) anebo detailním a zajímavým mikromanagementem a budováním vztahu k vojákům (Men of War). Nic takového Halo Wars ani EndWar nenabízejí a upřímně: kdyby to při současném ovládacím rozhraní a míře přehlednosti nabízely, zábavnosti by to ublížilo: bylo by totiž mnohem složitější celé dění ukočírovat. Z velmi atraktivních "casual RTS" by se staly propadáky srovnatelné se Stormrise, protože jejich interface už zkrátka neskýtá další možnosti: gamepad je plně využitý, a tak by se musely objevit nové obrazovky a ikony - a protože ani jedna ze zmiňovaných her neumožňuje zastavit dění pauzou, během níž by bylo možné rozdat rozkazy, významně by ubylo času na další důležité činnosti.  

Zdá se, že není cesty ven. Ale abychom nekončili zcela pesimisticky: dva neúspěšné pokusy o originální ovládání a nový přístup k žánru (myšleno EndWar a Stormrise) a jedna zábavná, ale stereotypní a mělká RTS ještě nedokazují, že jsou konzole pro komplexní realtimovku zemí zapovězenou. Ať už cesta povede masovým rozšířením myši jako periferie konzolí, jiným geniálním nápadem v oblasti uživatelského rozhraní anebo výraznou automatizací herních mechanismů a kvalitní umělou inteligencí, věřím, že se jí časem někdo vydá.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama