Hrej.cz Among Us Článek

Recept na úspěch Among Us

radek-raudensky
Radek Raudenský
16. 10. 2020 18:55 Sdílej:
Reklama
Reklama

Popularita Among Us stále neustává a napříč internetem kolují tisíce memů. My jsme se projektu studia Innersloth věnovali poprvé v naší recenzi, kde jsme shrnuli, co Among Us je, jak se hraje a v čem spočívá jeho lákavost pro hráče. Asi se ale shodneme na tom, že bez určitých okolností by Among Us bylo stále zcela zapomenutou hrou. V tomto článku se vám tak pokusím vysvětlit, co vlastně stojí za obrovskou popularitou Among Us, kterou podtrhují desítky milionů stažení a stovky tisíc diváků na Twitchi.

TO BUDE PRŮSER

Vůbec prvním dílem vývojářského týmu, skládajícího se ze tří členů, byla mobilní hra. Ta se jasně inspirovala klasickými „flashovkami“, kterých podobných vzniklo milion a jedna – hráč se musí prokopat speciálním strojem skrze planetu, přičemž má možnost si svůj vrták vylepšovat. Nelze říct, že by šlo o trhák, studio to ale nevzdávalo a pouštělo se do dalších projektů, které skončily buď už při vývoji, nebo krátce po vydání. Několik z nich nicméně sázelo na multiplayer, díky čemuž získal tým zkušenosti ve vývoji správného systému hry více hráčů.

Dlouhé dva roky přicházely občasné updaty, které vždy přinesly pár novinek. Je záhadou, proč se vývojáři na projekt úplně nevykašlali, čísla totiž stoupala opravdu pomalu.

Dalším plným vydáním bylo právě Among Us. To vyšlo v polovině roku 2018 a opět mířilo prvně na mobily. Jádro hry ale také nebylo kdovíjak originální – jak jsme v naší recenzi zmiňovali, hratelnost je postavena na táborové hře Městečko Palermo, jinak také Mafie. To samozřejmě není špatně, Palermo je zábavné pro všechny účastníky, často i pro přihlížející. V partě kamarádů se navzájem obviňovat a přít je zkrátka super. Ani Among Us se však z počátku nechytlo. Později samotné studio uznalo, že je to téměř nulovými zkušenostmi v marketingu, který je v záplavě stovek mobilních her snad ještě důležitější než kvalita samotné hry.

Tým ale Among Us věřil a v podpoře pokračoval dva roky, a to i přes titěrnou komunitu. Z jedné mapy se výběr rozšířil rovnou na tři, společně s tím přišly také různé typy úkolů. Dlouhé dva roky přicházely občasné updaty, které vždy přinesly pár novinek. Je záhadou, proč se vývojáři na projekt úplně nevykašlali, čísla totiž stoupala opravdu pomalu. Útěchou byl nejspíše další projekt The Henry Stickmin Collection, opět inspirovaný browserovými tituly, které v jednu dobu jely na vlně takzvaných stickmanů, tedy jednoduchých postaviček sestavených z čar. Henry Stickmin se navíc opíral o vtipné příběhy, které na sebe navzájem navazovaly. Podpora Among Us se ale nakonec vyplatila.

VYSLOUŽENÝ ÚSPĚCH

Dnešní herní průmysl je vlastně velmi zvláštní. Denně vychází desítky her a z absolutní většiny propadají filtrem hráčů. Nemusí to nutně být tím, že by dané hry byly špatné, jsou ale většinou nenápadné a bez marketingu. Zkrátka jako Among Us. Na druhé straně máme streamery. Lidé, většinou hráči, kteří získávají pozornost stovek, tisíců i desítek tisíců diváků. Pokud streamer hraje něco zajímavého, často ovlivňuje diváky, a nakonec dotyčný titul skončí jako jedna z nejhranějších her na Steamu.

Celá jízda Among Us údajně začala v Koreji. Alespoň to tvrdí designer hry Marcus Bromander. „Našel to někdo v Koreji. To nám pomohlo získat zdejší popularitu a potom někdy v polovině 2019 to zahrál youtuber v Brazílii. Jejich fanouškovská základna se chytla, no a od té doby to pomalu roste.“ Fanoušci streamerů a youtuberů už mají s hrami typu Městečko Palermo zkušenost. Před několika lety frčela hra Deceit, která se principu Palerma blížila. Někteří hráči zastávali roli monstra a měli za úkol zabíjet ostatní hráče. Ti se zase museli dostat na konec mapy, nejlépe naživu. Projekt navíc nabízel „normální“ 3D grafiku, in-game voice chat a rozmanitější hratelnost. Rozhodně ale Deceit nedosahuje a ani nedosáhl úspěchu Among Us.

OBSAH JAKO VIRUS

I když se tedy Among Us začalo dostávat na streamovací platformu, rozhodně nešlo o převratná čísla. Ta přišla až poté, co si hru vzal na paškál Sodapoppin. Jeden z největších a nejpopulárnějších amerických streamerů na této platformě, který se z hraní World of Warcraft přeorientoval opravdu různorodou nabídku titulů. O hře se údajně dozvěděl od Pluta, zaměstnance Twitche, který hru zahlédl na Steamu a zaznamenal popularitu na zahraničních trzích. Among Us se ale nejlépe hraje v 10 lidech, čímž si vlastně vývojáři šli ke slávě sami. Sodapoppin totiž ke streamům přizval dalšího velkého a sledovaného streamera xQc. Stačil tak jeden stream na to, aby nejen hráči, ale i ostatní, menší streameři viděli, jaký potenciál hra má – jak přitahuje diváky, je zábavná, dotáhne další velká jména z platformy a dokáže generovat obsah na spoustu hodin.

Maximální počet hráčů na Steamu se zastavil na 438 tisících a celkem se odhaduje na 60 milionů stažení.

A tak se začal „virus“ šířit. „Bylo velmi zajímavé, jak se to šíří mezi komunitami. Sodapoppin a xQc to hrají, pak se chytí jeden League of Legends streamer a najednou hraje spousta League of Legends streamerů. Pak se to dostane k Hearthstone streamerovi a hraje to spoustu hráčů Hearthstone. A tak dále.“

V určitou chvíli se Among Us stalo dokonce nejsledovanější hrou na Twitchi a stojí jen kousek za druhou nejhranější hrou na Steamu – Dota 2. Maximální počet hráčů na Steamu se zastavil na 438 tisících a celkem se odhaduje na 60 milionů stažení. Jednoduchá grafika totiž dovoluje spuštění prakticky na kterémkoliv zařízení. Na Steamu stojí Among Us pouze 4 eura, na mobilech je hra dokonce zdarma. Hraní ve skupině pak „nutí“ shlukovat více a více hráčů, kteří na sebe následně vážou další skupiny.

Od Sodapoppina se trend šířil raketové dál. Hromadně začala tato videa natáčet skupina OfflineTV, vznikalo spoustu videí včetně těch, kde hráči servery různě upravovali – masivní zvýšení rychlosti, zpomalení cooldownu zabití. Styl hraní a animace zabití navíc skvěle sedly k další věci, které popularitu hry nakoply. Memy. Stovky vtipných obrázků a rovnou celé meme stránky s desítkami tisíc diváků. Hra se tak rozšířila i mezi hráče, které jinak streameři nezajímají.

RYCHLOKVAŠKA

Na závěr si udělejme malé srovnání s popularitou Fall Guys, ve skutečnosti je totiž Among Us co do počtu hráčů mnohonásobně úspěšnější, hlavně díky své mobilní verzi zdarma. Jenže, Fall Guys v současné chvíli pomalu ale jistě upadá, a stejný osud zcela jistě čeká i Among Us. Na streamerské scéně nic nevydrží donekonečna a už teď se šíří další hit – Phasmophobia, kooperativní hororová hra s lovem duchů. A opět zde můžeme najít stejný recept na úspěch – hra pro více hráčů, streameři tak lákají další kolegy v branži. Navíc jsou hororovky díky prvku strachu přirozeně lákavé. Fanoušci chtějí daný zážitek zakusit také, a tak přesvědčí své vlastní kamarády, aby hru společně zkusili. Další vlna, další „virus“.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz