quake-iii-v-mobilu-do-nekolika-mesicu-realita
Článek Quake III v mobilu – do několika měsíců realita

Quake III v mobilu – do několika měsíců realita

Ondřej Grym

Ondřej Grym

16. 2. 2006 23:50 1
Reklama
Reklama

Macek firmy Seagate s kapacitou 12 GB a průměrem plotny 1" (2,54 cm) je zapouzdřen v obalu s rozměry 40x30x5 mm. Velkému úložnému prostoru vděčí toto miniaturní zařízení označené jako „ST1.3“ metodě kolmého (perpendicular) záznamu. Seagate se již rovněž stačil pochlubit, že ST1.3 spotřebuje o 30% méně energie než předchozí model, kterým byla ST1 s kapacitou 8 GB.

Quake III v mobilu – do několika měsíců realita

ST1 představil Seagate koncem minulého roku. Disk byl vyroben ve formátu karet typu CompactFlash. Jeho nástupce ST1.3 však má vyšší cíle – výrobce se jím snaží nahradit paměťová média založená na NAND čipech, které jsou dnes součástí většiny mobilních telefonů. HDD bude dodáván také se senzorem, který zaznamená okamžité zrychlení disku – tedy jeho pád. Díky tomu by měl harddisk vydržet zrychlení až 2000G, což odpovídá pádu systému z výšky 1,5 metru na betonový povrch. Konkurenční NAND média jsou však přibližně pětinásobně odolnější (bez újmy přežijí až 10 000G) – neobsahují totiž žádné pohyblivé součásti.

Cena nového jednopalcového disku je zatím neznámá. Seagate již však stačil oznámit, že jej výrobcům přenosných počítačů a telefonů začne dodávat ve třetím čtvrtletí tohoto roku.

GoForce 5500 – síla na cesty

Pouhý pevný disk však k rozpohybování 3D her samozřejmě nestačí. To dovolí až GoForce 5500, se kterou se Nvidia vytáhla v polovině února. Grafický procesor si bere za cíl všechny gamery, kteří potřebují být ve virtuálnu de facto neustále. Podle kanadské Nvidie je GoForce 5500 schopna rozběhat hru Quake III v rozlišení 1024 x 768 obrazových bodů, to vše v rychlosti, jakou nabízí první PlayStation. Grafický čip je tak potvrzením toho, že budoucí telefony (a pozor, nejedná se o budoucnost nikterak vzdálenou!) nabídnou konečně pořádnou pozorovací plochu s patřičně jemným obrazem. Aneb co moderní telefon, to miniaturní Sony PlayStation Portable (tedy PSP) v kapse, dalo by se říci.

Quake III v mobilu – do několika měsíců realita

GoForce se primárně soustředí na kódování/dekódování obrazu a 3D akceleraci. Z formátů, které grafika podporuje, nelze opomenout MPEG4 (DivX/Xvid), WMV9 a H.264, ve kterém se zhlédly zejména iPody. Žádné výkonové testy, které by potvrdily nebo vyvrátily spekulace o ohromném výkonu GoForce (pro mobilní svět), však nebyly zveřejněny. Jediné čím tak musíme vzít za vděk je tvrzení Nvidie, že jsou její čipy 3x výkonnější než 3D jednotky současných handheldů. Co tím pánové vývojáři myslí, však není příliš jasné, není totiž handheld jako handheld…

Čip GoForce 5500, o kterém se sluší dodat, že zvládá také pořizovat 10Mpix snímky, se objeví na trhu ještě tento rok v létě. Těžko se ale stane součástí levných telefonů nebo kapesních počítačů, právě naopak. Problematická také může být jeho spotřeba, protože i když Nvidia tvrdí, že na tomto poli mohutně zapracovala, neposkytla žádné přesvědčivé důkazy, že tomu tak skutečně je. A přiznejme si, že držet v ruce po pár desítkách minut hraní totálně vybitý mobil asi moc příjemné nebude.

V NTT DoCoMo se stahuje rychlostí 10Mbps

Mobily s ultrarychlou grafikou a velkým pevným pevným diskem samozřejmě nemohou zůstat bez pořádné lajny, která je napojí k internetu. Netvrdíme, že se tak stane v dohledné době v ČR, avšak šikovní Japonci se už brzy s ohromným kvaltem připíchnou na celosvětovou síť ještě toto léto. Telefony s podporou technologie HSDPA od firem Fujitsu, Motorola a NEC totiž dovolují stahovat data rychlostí 3,6Mbps, což je asi 10X rychleji než pustí současné 3G sítě. Teoretická hranice těchto systémů, někdy označovaných také jako mobilní sítě 3.5 generace, leží někde u 10Mbps. Telefony 3.5G byly k vidění na kongresu 3GSM World v Barceloně (13. – 16. únor).

Japonci samozřejmě nezastavují u přístrojů 3.5G. Loni v září představili prototypy telefonů, které k přenosu dat využívaly bezdrátových sítí čtvrté generace. V experimentu operátora NTT DoCoMo bylo dosaženo přenosových rychlostí kolem jednoho gigabitu dat za sekundu. Mobily dovolovaly současně sledovat dvacet různých televizních kanálů ve vysokém rozlišení, samotný přístroj se přitom mohl pohybovat rychlostí až 20 kilometrů za hodinu.

Technologie, již počátkem září použil operátor DoCoMo ve své experimentální 4G síti, využívala komplexu různých rádiových frekvencí, s jejíž pomocí současně odesílala stejné pakety dat. Metodu firma označuje jako VSF-Spread OFDM (Variable-Spreading-Factor Spread Orthogonal Frequency Division Multiplexing). Japonský telefonní gigant NTT DoCoMo očekává, že mobilní sítě čtvrté generace spustí v roce 2010.

Autor je redaktorem Novinky.cz, on-line magazinu deníku PRÁVO a portálu Seznam.cz

 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz