World of Goo Článek Pod povrch: World of Goo

Pod povrch: World of Goo

Jana Luhanová

Jana Luhanová

11. 2. 2009 23:00 8
Reklama

Kuličky bláta se zuřivě pnou nahoru, stále dál, toužící dostat se do tajemné roury čouhající z nebe. Level za levelem se musí skládat do podivnějších a podivnějších obrazců, provádět riskantnější řetězení, někdy i obětovat několik kuliček. Proč? Kvůli touze být jinde, než jsou, touze drát se kupředu, jako by přesun jinam něco řešil, zaměnění významu slov vyšší a lepší. Lidský život nemá předem určený smysl, pohyb naplňuje ten čas plný pochybností. Je intuitivní pokoušet se překonat dostupné bariéry (gravitace) místo pátrání po smysluplném cíli. Přemýšlení o smyslu života totiž může vést do nejednoho temného zákoutí a k prodlévání v nejistotě. Lidský druh jako takový se, ve strachu ze své nedokonalosti, má tendenci takovým věcem vyhýbat. A tak, aby se zabavil, staví Babylonské věže, veže z bláta, nosí si květiny a hraje fotbal.

Cesty k Bohu

Sluší se připomenout zen, mezi jehož učení patří myšlenky o nezmocňování se věcí, nechávat je plynout spíš než se nad nimi vztekat a soupeřit s nimi. I to může být odpovědí na zoufalou snahu kuliček dostat se výš a výš, opozicí k neustálému hledání nového: vyrovnanost se světem, ze které může pramenit jakýsi klidný druh spokojenosti.

Další možností interpretace neustálé snahy kuliček dostávat se výš a výš je nelehká cesta ke slunci, Bohu nebo poznání. Zůstává také otázka, kým je onen všudypřítomný Malíř cedulí, který je lehkým ironizováním navádí správným směrem. Je to jedna z mála otcovských figur ve hře, snad tvůrce sám, Bůh/programátor v převleku po způsobu členů starořeckého panteonu. Je tam, kde ho nikdo nehledá, svou úpornou snahou se mu kuličky naopak vzdalují. A namítá-li někdo, že postup dál je prostě princip hry a autoři jistě neměli na mysli kritiku současného životního stylu, když ji vytvořili, prosím, přečtěte si některé ze vzkazů od tajemného Malíře, jeho velmi jemné narážky na neustálý pohyb kuliček vzhůru možná změní váš názor.

Nejen vojáci mohou zabírat území

Po třetí kapitole se všechno změní, píše se na dřevěných tabulkách, reklamní kampaň prorokuje revoluční nový výrobek, obyvatelé World Of Goo se bezelstně těší. A skutečně, všechna ta snaha, němé krmení stroje kvalitním bahýnkem, vyvrcholí v apokalyptickou přeměnu světa, přitakání umělosti, něco teoreticky radostného a velmi technicky vyspělého, v praxi ale docela ničícího život. Hráč neměl ani ponětí k čemu přispívá. I v současném světě mají velkou roli různé společnosti, o jejichž činění se člověk dozvídá zprostředkovaně, z médií a reklamních prohlášení. To, co si o nich myslíme, musí být nutně jiné, než čím skutečně jsou, stejně jako málokterý produkt dostojí reklamním sloganům. Ne že by reálné korporace byly v tajném spiknutí za účelem kompletního zničení světa, hrozí ale mnohem větším nebezpečím, pomalým zabráním životního prostoru slogany balancujícími na rozhraní reality a iluze, všudypřítomným předváděním lidí šťastných z věcí, které je ve skutečnosti šťastnými udělat nemohou. Ačkoliv většina ví, že reklamami se nejde řídit, přece jen na ně nějaký podvědomý vliv mají, zohyzďují tvář města, ruší prožívání televizních filmů. Mění svět, ve kterém žijeme, na jakousi virtuální realitu, a World of Goo to odráží v doslovném pojetí.

Dělnické intermezzo

Hráč umožní, aby Goo korporace provedla svůj utopický plán, protože nemá dost informací, stejně jako v současnosti je velká mezera mezi člověkem, který zasadí na poli rostlinu, člověkem, který ji v továrně zpracuje, obchodníkem, který ji v docela jiné zemi prodá, a projektantem, který ji potřebuje pro svůj výrobek. Dělník neví, proč vyrábí, co vyrábí, jeho práce je bez osobního zájmu, na nic se neptá. Všechna moc pak je v rukou jediného člověka, toho, kdo má nápad a peníze. A kdykoliv má jeden člověk mnoho moci, je to nebezpečné, protože nikdo neví, jestli se náhodou neprojeví docela bláznivě. Je potřeba kontrolovat své nadřízené a dívat se kolem sebe. Jinak můžete přijít nejen o zajímavý herní zážitek, ale i o ruce, nohy, svobodu...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama