Hrej.cz Článek

Pára v říší draka

ales-adam
Aleš Adam
17. 2. 2021 17:25 4 Sdílej:

V dalším díle mapujícího vztah her a Číny se Aleš Adam podíval na osud Valve a jeho Steamu.

Reklama
Reklama

Nedávno jste se mohli dočíst, že Valve uvádí na čínský trh svůj online obchod Steam. Ten vlastně několik let v Číně fungoval, ovšem v šedé zóně neschválený místními úřady. Co vedlo Valve k rozhodnutí vytvořit oficiální verzi určenou pouze pro Čínu? Oslaví Valve a jeho čínský partner Perfect World s regionálním herním obchodem úspěch? Jaká bude mít omezení a proč? 

Podíváme se také stručně na některé charakteristiky současného herního trhu v Číně.

V následujících odstavcích se pokusím na tyto a další otázky odpovědět. Dovolil jsem si přidat menší historický vhled do začátků tržní ekonomiky v Číně, který nám může říci hodně o tom, proč je současná Čína, jaká je a co lze očekávat od dalšího vývoje. Podíváme se také stručně na některé charakteristiky současného herního trhu v Číně. Součástí textu jsou vyjmenovaná rizika a výhody investic v tomto státě. Textem prostupuje zásadní otázka, zda-li se Čína znovu neocitá na rozcestí, kterých v minulosti zažila hned několik, a kam se budou zahraniční investice proudící do čínské ekonomiky a zdejší herní průmysl posouvat. Bude mít posilující kontrola centrální vlády negativní vliv? Jak z toho vyjde Valve se svým čínským Steamem?

SETKÁNÍ STOLETÍ

Jednoho rána v únoru 1972 se z ostrova Guam, patřícího Spojeným státům americkým, vzneslo letadlo Boeing VC-25 z a vydalo se neobvyklým směrem, do Číny. Na své palubě mělo ještě neobvyklejšího pasažéra, prezidenta Spojených států Richarda Nixona. Stroj přistál téhož dne v Šanghaji. Další cesta vedla do Pekingu, hlavního sídla komunistické vlády Číny, která odtud přes 20 let vládla. Nixon se stal prvním prezidentem USA, který navštívil ještě ve svém úřadě Čínu. Mise byla o to zajímavější, že se jednalo o Spojenými státy neuznávanou vládu neuznávaného státu. Prezident se v Pekingu setkal s několika významnými politickými představiteli včetně Mao Ce-tunga, jehož Kulturní revoluce jen před několika lety rozvrátila celou zemi. Jejím vlivem propukl v řadě oblastech Číny hladomor. Jako by to nestačilo, probíhaly masivní čistky. Oběťmi této politiky se stalo několik desítek milionů obyvatel. Právě do této země přijíždí americký prezident Nixon navazovat první vztahy s komunistickou reprezentací. 

Nixonova cesta v roce 1972 byla prvním výrazným krokem nejen k novým vztahům mezi USA a Čínou, byla především začátkem nové éry Čínské lidové republiky. O sedm let později přišlo uznání čínského komunistického režimu ze strany Spojených států amerických. Navázaly se oficiální styky a upustilo od uznání Čínské republiky sídlící v exilu na ostrově Tchaj-wan reprezentované Čankajškem. Schváleny byly četné dohody o obchodní spolupráci. Nástupce Mao Ce-tunga v čele Strany, Teng Siao-pching, pokračoval v otevírání čínské ekonomiky. Chápal tuto politiku jako nezbytnou k rozvoji Číny a k zamýšlenému posílení jejího vlivu ve světě. Objevily se zvláštní ekonomické zóny otevřené zahraničním investorům. Rozšiřovalo se soukromé podnikání. To vše ovšem od samotného počátku až do současnosti pod taktovkou Komunistické strany, která současný hospodářský úspěch země vydává především za svůj vlastní úspěch. Čína se pomalu chopila role “továrny světa”, ze které profituje až dodnes. 

DRAK SE PROBOUZÍ

Následující roky byly v Číně ve znamení hospodářského růstu a pozvolného zvyšování životní úrovně, zejména městského obyvatelstva. Plán amerických stratégů vycházel dobře. Smyslem navazování nových styků s tímto komunistickým státem bylo jednak tlačit na Sovětský svaz, který měl se svým ideologickým souputníkem poměrně delikátní a složité vztahy, jednak přiblížit “Říši středu” světovému dění a nejprve obchodní, později vědeckou a kulturní spoluprací jí dotlačit k postupné liberalizaci. Zdálo se, že by to mohlo vyjít. Jenže v roce 1989 přišlo krvavé potlačení protestů na Náměstí Nebeského klidu v Pekingu. Čínský režim jasně ukázal neochotu k výraznějším politickým změnám a přestál i velkou vlnu zhroucení komunistických režimů vrcholící rozpadem Sovětského svazu. Západní obchodní partneři navzdory tlakům od lidskoprávních organizací z Číny neodešli. Byznys jel naplno. Zastavit tenhle vlak nebylo snadné.  

Zatímco na západě se mohli hráči radovat z titulů jako byli The Sims, první Deus Ex, Diablo II, Icewind Dale, Final Fantasy IX, v Číně měli lidé jiné starosti.

V roce 2000 stála Čína znovu jako mnohokrát předtím na křižovatce. Zatímco na západě se mohli hráči radovat z titulů jako byli The Sims, první Deus Ex, Diablo II, Icewind Dale, Final Fantasy IX, v Číně měli lidé jiné starosti. Jen před několika měsíci se generální tajemník Komunistické strany Číny Ťiang Ce-min rozhodl pronásledovat hnutí Falun Gong. To mělo desítky milionů členů a získávalo významný vliv po celé Číně. Dokonce bylo krátkou dobu velebeno komunistickou stranou jako prostředek k udržení zdravého těla a ducha. Zemí se také valila velká tzv. protikorupční kampaň, s mnoha obětmi z řad oponentů vládnoucí kliky. Zásadní problémy s respektováním lidských práv zvláště v otázce Falun Gong teoreticky mohly vést k izolaci Číny, ale nestalo se tak. Místo toho republika v roce 2001 úspěšně dosáhla přijetí do Světové obchodní organizace (WTO). To byl významný krok. Čínská vláda se závazkem reforem dostala do elitní společnosti států adorujících volný obchod. Investoři dostali další důvod proč vložit svůj kapitál do Číny. Rozjelo se investiční šílenství. Významně se začaly rozvíjet čínské technologické firmy založené teprve nedávno, jmenovitě Tencent nebo Alibaba. Obě jmenované společnosti se staly symbolem čínského snu. Hospodářský význam Číny nezadržitelně rostl. Místní trh přestával být pouze místem investic do výroby, ale také se stal zajímavým a významným odbytištěm zboží a služeb. 

FORMOVÁNÍ HERNÍHO TRHU

V nedalekém Japonsku byl vývoj o poznání méně bouřlivý. Japonsko se etablovalo mezi demokratickými státy, roku 2000 hostilo setkání nejrozvinutějších zemí světa G8, stalo se symbolem technologického pokroku, jenž se odrazil také na vývoji herních zařízení. V roce 1998 začala produkce herní konzole Dreamcast od Segy a v roce 2000 se k ní přidal legendární PlayStation 2. Následovalo vydání prvního Xboxu a GameCube od Nintenda v roce 2001. Konzolové hraní zažívalo rozkvět. 

Na čínském trhu byly k mání i takto obskurní kusy hardwaru.

Jinak tomu bylo v Číně, kde vláda dupla na brzdu a zakázala dovoz zahraničních herních konzolí a her. Toto omezení platné až do roku 2015 pomohlo zformovat podobu zdejšího herního trhu. Omezení sice nebylo možné vynutit absolutně a konzole se do pevninské Číny dostaly, stejně jako se zde vyráběly jejich napodobeniny, nikdy se však konzolové hraní neujalo tak jako v Japonsku, v Evropě nebo v USA. Namísto toho v Číně probíhal rozvoj počítačového hraní, které nebylo tolik regulované a hry byly i díky masivnímu pirátství výrazně dostupnější. Na druhou stranu zde nebyly osobní počítače stále příliš dostupné, což vedlo k vzniku kultury hraní v internetových kavárnách - oblíbené doposud. To přirozeně ovlivnilo výběr her, které Číňané hráli. Na příští desetiletí se hráči orientovali zvláště na free to play online tituly a MMORPG. 

VALVE MÁ ZÁJEM

Čína za těch 21 let ušla dlouhý kus cesty. Hodnota čínského herního trhu neskutečně nabobtnala. Kolem roku 2000 se podle webu PC Gamer pohybovala kolem 100 milionů dolarů. Dnes se počítá v desítkách miliard dolarů a trh má i přes přísné státní regulace tendenci růst. Hráče počítáme ve stovkách milionů. Nějakou hru si údajně zahraje kolem 600 milionů Číňanů. To je sakra hodně lidí - zákazníků a potenciál, který si málokterá společnost nechá ujít. Jasné argumenty pro to, aby se Valve Corporation pokusila výrazněji protlačit na čínský trh.  

Angličtina, která byla roky nejpoužívanějším jazykem, přišla o své prvenství ve prospěch zjednodušené čínštiny používané v Čínské lidové republice.

Pro Valve rozhodně nejde o střelbu naslepo. Tato americká společnost si skrze svůj Steam dělá pravidelně průzkumy. Kromě shromažďování informací o hardwarové výbavě sleduje také jaké operační systémy uživatelé Steamu používají a, což je pro nás v tuto chvíli zajímavější, jaký jazyk mají na Steamu nastavený. Zveřejněná data jsou jasná: Angličtina, která byla roky nejpoužívanějším jazykem, přišla o své prvenství ve prospěch zjednodušené čínštiny používané v Čínské lidové republice. Na 30 milionů uživatelů Steamu pochází z Číny, což je zhruba třetina až čtvrtina všech účtů. Taková čísla prostě žádná firma nemůže ignorovat. V síťovém provozu Steamu (Steam Global Traffic Map) je Čína na prvním místě. Zdejší uživatelé stáhnou nejvíce dat, jsou tedy nejaktivnější. Je tu ovšem nejeden háček. 

VE DVOU SE TO MUSÍ LÉPE TÁHNOUT

V Číně nefunguje liberální tržní ekonomika. Nenechte se zmást. Tohle je stát hospodařící na základě “starých dobrých” pětiletek. To by vám mohlo napovědět, že ačkoliv je Čína velkým příjemcem zahraničních investic a zásadním obchodním partnerem pro většinu států světa, její ekonomický systém je trochu jiný. Běžně se mluví o ekonomice, politice a tak obecně  o socialismu s tzv. čínskými charakteristikami. Předně je to ekonomika silně regulovaná pod pevným dozorem místních úřadů kontrolovaných jedinou vládnoucí stranou. Řada pozorovatelů včetně uznávaného českého projektu Sinopsis.cz navíc hovoří o vzrůstajících tendencích centrální vlády posílit kontrolu nad soukromým sektorem. Čínská vláda se odmítá vzdát svého vlivu projevující se regulacemi a různými tlaky. V současnosti nejviditelnější podmínkou působení zahraniční firmy v Číně je partnerství s místními čínskými podniky. Model je to jednoduchý. Pokud chce cizí společnost v Číně investovat, podnikat, něco vyrábět, prodávat, musí mít čínského partnera, jenž se zodpovídá místním orgánům a drží všechna povolení k činnosti. Výjimkou je specifický případ společnosti Tesla. Podíváme-li se na Valve, jejím partnerem v Číně je čínská společnost Perfect World. 

Milovníci MMO her si možná Perfect World vybaví jako vydavatele online titulů Star Trek Online, Neverwinter, Champions Online a mnoha dalších. Společnost sídlící v Pekingu založená roku 2004 se pevně etablovala jako vydavatel ve světě a v Číně. V roce 2012 navázala spolupráci s Valve, vedoucí k průniku Dota 2 na čínský trh. Perfect World a Valve se stali partnery. Dota 2 je provozována na infrastruktuře Perfect World, obě společnosti si dělí zisky. Jejich vztah se ještě prohluboval, když byl na čínský trh oficiálně uveden Counter-Strike: Global Offensive (2017) a ohlášena příprava nového klienta aplikace Steam určeného čistě pro čínský trh (2018). Perfect World vytvořil divizi Zhengqi (v čínštině 蒸汽, česká transkripce Čeng-čchi, v doslovném překladu “pára”, anglický “steam”) určenou k provozu čínského Steamu nazvaného Čeng-čchi Pching-tchaj (“Steam Platform”). Nový čínský Steam měl být plně podřízen státním regulacím. Valve se tak přiblížila svému cíli dobýt Čínu. Jenže je to trochu složitější. Steam totiž už v Číně existoval a, jak dokládají čísla zmíněná v textu výše, prosperoval. 

NEVIDITELNÝ

Valve se podařilo něco nevšedního. Vyhnulo se omezením a zákazům čínského trhu, které postihly firmy jako Facebook, Google, nebo Apple. Namísto toho Steam funguje v jakési šedé zóně. Jeho infrastruktura se nachází mimo Čínu. Místní hráči se však mohou bez omezení, a není dokonce ani nutná VPN, připojit. Pouze komunitní funkce, například diskusní fóra, jsou vypnuté. Hry je možné kupovat, stahovat i hrát. Celá nabídka Steamu se zcela vyhýbá přísným státním regulacím, které jinde dělají pěkný průvan. Stačí si připomenout případ Apple, jenž ze svého online obchodu musel odstranit desítky tisíc her, které rukou čínského regulátora neprošly. Dokonce i velký čínský Tencent musel sklonit hlavu a odstranit ze své nabídky řadu titulů včetně mobilní verze PlayerUnknown's Battlegrounds. Tu nahradil uvědomělejším patriotickým Game of Peace. 

Co bude s globální verzí Steamu?

Když jsem hledal odpověď, jak je tohle možné, proč Steam v Číně stále funguje bez výraznějších zásahů, našel jsem pouze přiznání četných oslovených odborníků. Ti vůbec nechápou. Dovolím si tak přijít s vlastním tipem: Generální tajemník Komunistické strany Si Ťin-pching je zřejmě nadšeným hráčem s rozsáhlou Steam knihovnou, kterou si přeje zachovat. 

Ale legrace stranou. Tento podivný stav je velice křehký a Valve si to dobře uvědomuje. Právě proto se pustilo do řešení v podobě legalizace obchodu skrze partnerství s Perfect World. Znamená to podřízení čínským úřadům. Na druhou stranu tento krok zvyšuje pravděpodobnost úspěšného a trvalého působení Steamu na místním trhu, nehledě na mnohá nutná omezení. 

PŮJDEME NA TO LEGÁLNĚ

Záměr spustit čistě čínský Steam vzbudil velkou pozornost. Od ohlášení se debatuje, co bude s globální verzí Steamu. Zachovají Valve a místní úřady obě služby? O tom lze pochybovat. Jakmile vystoupí z šedé zóny, je na místě očekávat, že bude jeho globální verze zablokována. Samozřejmě bude i dál klasický Steam přístupný přes VPN. Jenže to je řešení na hraně či za hranou čínského zákona, za které hrozí minimálně výlet na policejní stanici a nucené prohlášení o svých pochybeních a věčné lásce ke Komunistické straně Číny. S největší pravděpodobností tak zůstane pouze jediný čínský Steam - Čeng-čchi Pching-tchaj. Jaký bude? Pojďme se podívat.

Kompletní nabídka čínského Steamu. Na jednom screenshotu.

Hráči se mohou do čínského Steamu zaregistrovat buď pomocí nových účtů, nebo využít stávajících, i když v tomto případě do knihovny přejdou pouze čínskými úřady schválené hry. Nabídka je zásadně omezena na 53 titulů (z více jak 30 tisíc v globální verzi!), mezi které patří Dota 2 a Counter-Strike: Global Offensive. Další velké západní hry zcela chybí. Na novou regionální platformu má jít převést uložené pozice. Uživatelské prostředí je plně přeloženo do zjednodušené čínštiny. Síťová infrastruktura sídlí v Číně, což by mělo výrazně zvýšit rychlosti stahování her z knihovny. 

Součástí prostředí jsou doplňky vynucené čínským regulátorem - varování proti podvádění a ilegálnímu stahování her a především zdravotní doporučení, aby se hráči vyvarovali přílišnému hraní a dobře si rozplánovali svůj čas. Čínská vláda rozhodně nestojí o teenagery povalující se celý den ve virtuálním prostředí. Takhle se socialismus nebuduje! Videohry jsou v Číně centrální mocí akceptovány, nikoliv vítány s otevřenou náručí. Je to zábava, která nesmí odlákat pozornost od povinností řádného občana. Výstavbu lepší společnosti si pro jistotu pojistí zákazem hraní pro mladší hráče mezi desátou hodinou večerní a osmi ráno místního času. Identifikační karta (ID, obdoba našeho průkazu totožnosti) je už dnes vyžadována při registraci u Perfect Worldu. Kromě výše zmíněných existují i další omezení, jako vypnuté komunitní fórum a zákaz zvolit si libovolný avatar pro profil účtu. Na obrázek medvídka Pú tak můžou místní hráči rovnou zapomenout! Tato známá kreslená postavička se často používá jako karikatura současného vůdce Si Ťin-pchinga, kvůli čemuž byla v Číně zakázána. Včetně prodejů plyšových medvídků, triček a dalšího merchandise s tímto životu nebezpečným, záludným a rozvracečským kresleným zvířetem. 

 Čínská společnost se mnohokrát nacházela na rozcestí a současný vývoj naznačuje, že se něco podobného blíží i nyní.

Co tedy dostanou obyvatelé Čínské lidové republiky? Omezenou službu se skromnou nabídkou her schválenou čínskými úřady a to je v současné atmosféře velmi pádný argument ve prospěch čínského Steamu. O pár odstavců výše jsem vás, na herní web poněkud neobvykle, uvedl do kontextu počátků ekonomického otevírání Číny světu. Mělo to svůj smysl. Jak jsem uvedl výše, čínský trh zůstává po celou dobu pod bedlivou kontrolou centrálních mocenských struktur. Čínská společnost se mnohokrát nacházela na rozcestí a současný vývoj naznačuje, že se něco podobného blíží i nyní. Možná si vybavíte zprávy o soupeření s americkou vládou. Důvodů je mnoho, jeden je ale ten nejdůležitější - Čína se před mnoha desítkami let rozhodla stát světovou velmocí. Musela překonat řadu překážek, aby se dostala do současného stavu. Jak se cíl blíží, zdá se být vláda generálního tajemníka Si Ťin-pchinga nervóznější. Přichází řada změn. Byť země nepřestává usilovat o získání zahraničního kapitálu, který zůstává naprosto zásadní pro další rozvoj země, přichází opatření k větší kontrole ve všech oblastech od hospodářství po kulturu a zábavu. Zpřísňují se regulace, více se kontroluje tzv. soukromý sektor. Tlak je všudypřítomný. 

Konkurenční WeGame provozovaný Tencentem.

Do této situace přichází Valve uždíbnout si svůj malý kousek koláče. Vystoupení z šedé zóny bylo podle mého názoru naprostou nutností. Sotva by šlo očekávat přehlížení podnikání velké americké firmy bez výraznější kontroly. Nabízí se otázka, zda to bude stačit. Miliony Číňanů na globálním Steamu nemusí znamenat miliony hráčů na regionální platformě. Možná to byla právě šedá zóna, která čínské hráče tak lákala. Být mimo systém kontroly, vzít si trochu té svobody západu domů. Jako problém se také může ukázat nedostatečná nabídka her a pomalé schvalování nových. Čínský projekt Valve a Perfect World navíc nebude na trhu samotný. Postaví se proti WeGame obřího Tencentu, který má podle hongkongského deníku South China Morning Post na 70 milionů aktivních uživatelů měsíčně. 

HODNĚ ŠTĚSTÍ VALVE

Uspěje Valve? Já si tím nejsem tak úplně jistý. Situace je opravdu nepřehledná. Čínský trh láká investice a hospodářství vykazuje na pandemii slušný růst, byť je potřeba brát oficiální čísla s rezervou. Také roste životní úroveň Číňanů a tím pádem potenciál trhu. Na druhou stranu zůstávají otázky lidských práv a mezinárodní politiky zasahující do ekonomiky a tržních vztahů. Nelze jistě říci, jak se bude odvíjet kauza takzvaných vzdělávacích center v provincii Sin-ťiang, kde má být nedobrovolně drženo přes milion příslušníků etnických menšin. Do ní je zřejmě namočeno hned několik západních firem. Třecí plochy se objevují na hranicích Indie, která kvůli pohraničnímu konfliktu zakázala řadu čínských produktů a aplikací. To samé dříve učinila administrativa prezidenta Trumpa v USA. Další potenciální oblastí konfliktu a komplikací pro západní investice v Číně se ukazuje být Jihočínské moře a Tchaj-wan. Valve, se svým obchodním spojencem Perfect World, bude muset postupovat velice obezřetně a doufat, že se z jakéhokoliv důvodu nedostanou do hledáčku čínských vládnoucích kruhů. Hry nejsou pro čínskou vládu prioritou a nebude váhat ukončit činnost herního obchodu z jakéhokoliv důvodu, ať čistě politického či ekonomického. Jen připomínám, že Čína není součástí systému mezinárodních arbitráží a zahraniční investoři se tak nedomohou náhrad za případné zmařené investice. Nestačí než držet Valve a Perfect World palce, aby se jim ty dosavadní vyplatily. 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz